Gå til innhold

Konsekvensene - for/mot oljeindustrien … (Valg 13.09.21)

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 fokus for tråden. Ønsker at dette blir en lærerik tråd, med fokus på å besvare:

1) Hva er helhetlig de økonomiske og velferdsmessige konsekvensene ved å avvikle eller beholde oljeindustrien vår?

2) Hvilke miljømessige konsekvenser medfører det å avvikle eller beholde oljeindustrien i Norge, helhetlig for verden? 

Vi har stortingsvalg i Norge 13 september 2021. Jeg tror folket trenger kunnskap om akkurat disse 2 punktene for å kunne ta et godt valg. For valgene om oljeindustrien vår vil kunne bestemme mye for vårt lands fremtid, og valgene gir ulike effekter på verdens miljø. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Småbrukmann
Skrevet (endret)

1 avvikle oljenæringen er lik null velferdsstat. Alt du kjenner til blir borte og erstattet av høyere skatter og avgifter. 
privatisering av alt fra bhg, skoler, sykehus,eldrehjem. Null sykepenger null permisjon, null arbeidsledighetstrygd.null ufør.etc etc. 
større klasseforskjeller.flere fattige.etc etc. 

Hvorfor. Jo for pengene må hentes fra ett sted. Og sist jeg sjekket driver ikke Norge med eksport av kaffe eller annet stort,  en Olje og fisk.

2 miljømessig. 0.03 prosent utgjør all CO2 utslippet Norge bidrar med til verden. Så om olja blir eller ikke. Vil ikke verden merke mer enn 0.03 prosent av. 

Landene som utgjør trusselen er land som USA, Kina,Russland India osv... 

å gå rundt og tro man gjør verden godt av og endre Norge. Da er man naiv. Vi er en dråpe i havet som ikke merkes om vi er her eller ikke. 

Siden man er inne på MDG politikk. MDG har gjort så Norge betaler penger for å kjøre all plasten du og jeg sorter og kaster i rett dunk. Ned til Tyskland og Asia med trailere og lasteskip som går på diesel. For å brennes. 

Forklar meg miljøgevinsten i det?

Det MDG driver med er luftslott. På papiret så er Norge ett kjempe land som sortere plast og ditt og datt. Mens i den virkelige verden er vi største bedragerne noen gang. For det som står i rapportene er ikke sant. Vi kjøper oss fri fra ansvaret. I stedet for å ønske og gjøre noe med fesk plastproblematikken i Norge feks.

Feks. Du og jeg blir straffa ved og ikke få kjøpt plast lenger omtrent. Alt fra små ting til store ting. Mens firmaer som bruker enormt med plast, ikke blir straffet og sender oss forbrukere plast i enorme mengder. Bestill klær fra nettet. Kjøp deg 10 nye plagg og se hvor mye plast det er i pakken. Eller bare en iphone.. eska som iphonen sendes i har mere plast inni seg enn jeg har brukt selv på 6 mnd,,

Problemet er ikke deg og meg. Men vi er de eneste som blir straffa..hvor er logikken i det?

Endret av Småbrukmann
Skrevet
Småbrukmann skrev (3 minutter siden):

1 avvikle oljenæringen er lik null velferdsstat. Alt du kjenner til blir borte og erstattet av høyere skatter og avgifter. 
privatisering av alt fra bhg, skoler, sykehus,eldrehjem. Null sykepenger null permisjon, null arbeidsledighetstrygd.null ufør.etc etc. 

Hvorfor. Jo for pengene må hentes fra ett sted. Og sist jeg sjekket driver ikke Norge med eksport av kaffe eller annet stort,  en Olje og fisk.

2 miljømessig. 0.03 prosent utgjør all CO2 utslippet Norge bidrar med til verden. Så om olja blir eller ikke. Vil ikke verden merke mer enn 0.03 prosent av. 

å gå rundt og tro man gjør verden godt av og endre Norge. Da er man naiv. Vi er en dråpe i havet som ikke merkes om vi er her eller ikke. 

Siden man er inne på MDG politikk. MDG har gjort så Norge betaler penger for å kjøre all plasten du og jeg sorter og kaster i rett dunk. Ned til Tyskland og Asia med trailere og lasteskip som går på diesel. For å brennes. 

Forklar meg miljøgevinsten i det?

Det MDG driver med er luftslott. På papiret så er Norge ett kjempe land som sortere plast og ditt og datt. Mens i den virkelige verden er vi største bedragerne noen gang. For det som står i rapportene er ikke sant. Vi kjøper oss fri fra ansvaret. I stedet for å ønske og gjøre noe med fesk plastproblematikken i Norge feks.

Feks. Du og jeg blir straffa ved og ikke få kjøpt plast lenger omtrent. Alt fra små ting til store ting. Mens firmaer som bruker enormt med plast, ikke blir straffet og sender oss forbrukere plast i enorme mengder. Bestill klær fra nettet. Kjøp deg 10 nye plagg og se hvor mye plast det er i pakken. Eller bare en iphone.. eska som iphonen sendes i har mere plast inni seg enn jeg har brukt selv på 6 mnd,,

Problemet er ikke deg og meg. Men vi er de eneste som blir straffa..hvor er logikken i det?

Beste jeg har lest her inne på mange ÅR!

• Liker 2
Gjest Småbrukmann
Skrevet
mocca1 skrev (5 minutter siden):

Beste jeg har lest her inne på mange ÅR!

Ja du får fortelle hvordan Norge skal fortsette og være ett velferdsland uten olje og fiskenæringen... 

Spent på hvor pengene skal hentes fra uten at vi blir straffet hardt. Norge skal kanskje begynne med eksport av kaffe da eller? 

Skrevet
Småbrukmann skrev (9 minutter siden):

Våre naboland har ikke olje men er like fullt velferdsstater. Hvorfor skal ikke vi også kunne være det uten olje? Uansett vil olja ta slutt en gang. Mener man seriøst at da blir Norge et uland mens landene rundt oss fortsetter å være velferdsland. At man tjener mye penger på et tobakksfabrikk kan ikke forsvare at man produserer tobakk. Norge kan og må omstille seg. Hvis vi tviholder på olja og nekter å omstille oss så blir sjokket større når vi må. Nå er olja en farlig sovepute. Men vi er ikke dummere en andre og kan også finne nye jobber og produkter vi også som våre naboland.

Alle kan unnskylde seg med at de er en av seks milliarder. Hvis alle unnskylder seg med det skjer ingen ting. Men hvis noen begynner og flere og flere følger etter så får det etter hvert stor betydning,

Mange klimaskeptikere argumenterer ut fra et senario hvor kun Norge gjør noe og ingen andre. Det er et sterkt overdrevet pessimistisk antagelse.

Vi har allerede høy levestandard. Da er det rimelig at vi går foran. Det er ikke rimelig at vi skal vente etter land som har lavere levestandard, lavere klimagasser per person og som historisk sett samlet har forurenset mindre enn oss per person, 

• Liker 2
Skrevet

Lolllll skrev (På 1.9.2021 den 10.12):

2) Hvilke miljømessige konsekvenser medfører det å avvikle eller beholde oljeindustrien i Norge, helhetlig for verden? 

2) Jeg har hørt at vi kunne brukt penger vi skal ofre for klimatiltak istedenfor i utlandet - og da få en mye bedre miljørustet verden. 

Stemmer det at det dermed er dumt å legge ned oljeindustrien i Norge, som vårt tiltak for å få bedre klima i verden? 

• Liker 1
Skrevet
Småbrukmann skrev (15 minutter siden):

Ja du får fortelle hvordan Norge skal fortsette og være ett velferdsland uten olje og fiskenæringen... 

Spent på hvor pengene skal hentes fra uten at vi blir straffet hardt. Norge skal kanskje begynne med eksport av kaffe da eller? 

Vi har et høyere bruttonasjonalprodukt per innbygger enn de fleste andre land. Hvorfor skal det være en selvfølge at vi skal være det?

Hvorfor skal ikke vi kunne utvikle annen industri slik man gjør i våre naboland og kunne leve av det?

• Liker 1
Skrevet
Lolllll skrev (4 minutter siden):

2) Jeg har hørt at vi kunne brukt penger vi skal ofre for klimatiltak istedenfor i utlandet - og da få en mye bedre miljørustet verden. 

Stemmer det at det dermed er dumt å legge ned oljeindustrien i Norge, som vårt tiltak for å få bedre klima i verden? 

Hvis bare vi gjør det og ingen andre ser poenget så har det selvfølgelig begrenset virkning. Men hvis vi gjør det så kan andre, som vil bli mer utsatt, følge etter.

Hvis vi ikke gjør det så vil andre tenke: Hvorfor skal vi ofre noe når de rike nordmennene som har bygd seg opp en fet bankkonto over mange år ikke vil ofre noe? At vi som er så godt stilt nekter, sender et veldig dårlig signal til andre.

• Liker 1
Gjest Småbrukmann
Skrevet
Gab skrev (11 minutter siden):

Vi har et høyere bruttonasjonalprodukt per innbygger enn de fleste andre land. Hvorfor skal det være en selvfølge at vi skal være det?

Hvorfor skal ikke vi kunne utvikle annen industri slik man gjør i våre naboland og kunne leve av det?

selvfølge har ingen sagt. Men nå er det jo sånn. Men hva skjer om den blir mindre/borte¿ jo da kan du ikke leve som du gjør lenger. Alt blir borte av alt du kjenner i dag. Har du råd til sykehus innleggelse ved fødsel feks på 2 mill kroner¿ 

Vet ikke hvor du har vært. Men ikke i Norge hvertfall. Hvordan gikk det med Elbil bygging i Norge. Eller andre store firmaer i Norge. ¿ nedlagt pga skatter og avgifter, flagga ut av landet pga skatter og avgifter. 
Nå truer salma med det samme. Så hvordan går det med utviklingen synes du¿ 

Og det er med skatter og avgifter de firmaene kunne klart med og gå i null. Tror du de overlever med enda større avgifter skatter som MDG må ha for å få inn pengene Norge mangler...

En dag så får man håpe at vi kan komme dit. Men i dag, altså realiteten av livet du og jeg lever, så er vi ikke kommet dit. 
og da kan man heller ikke legge ned noe. 

Slutter du i jobben din uten å ha en backup plan/ny jobb. Da du feks har familie og ta vare på¿ eller venter du til du har alt på  stell så bytter jobb,  så slipper familien din å bo på gata, være uten mat etc. 

Sier seg selv at man kan ikke stenge ned det som driver hjula til Norge rundt uten å ha på plass noe annet...

Har dere ikke hjerne¿ forstår dere ikke hvordan økonomi fungerer¿ 

Er ikke monopolpenger. Vi sitter med. Vi er grise heldige som lever i ett av verdens beste land. Og det er kun pga olje og fisk.vi har den muligheten,

vil du bo i India feks¿ så flytt dit. Og kjenn på fattigdommen...

Skrevet
Gab skrev (6 timer siden):

Våre naboland har ikke olje men er like fullt velferdsstater. Hvorfor skal ikke vi også kunne være det uten olje? Uansett vil olja ta slutt en gang. Mener man seriøst at da blir Norge et uland mens landene rundt oss fortsetter å være velferdsland. At man tjener mye penger på et tobakksfabrikk kan ikke forsvare at man produserer tobakk. Norge kan og må omstille seg. Hvis vi tviholder på olja og nekter å omstille oss så blir sjokket større når vi må. Nå er olja en farlig sovepute. Men vi er ikke dummere en andre og kan også finne nye jobber og produkter vi også som våre naboland.

Alle kan unnskylde seg med at de er en av seks milliarder. Hvis alle unnskylder seg med det skjer ingen ting. Men hvis noen begynner og flere og flere følger etter så får det etter hvert stor betydning,

Mange klimaskeptikere argumenterer ut fra et senario hvor kun Norge gjør noe og ingen andre. Det er et sterkt overdrevet pessimistisk antagelse.

Vi har allerede høy levestandard. Da er det rimelig at vi går foran. Det er ikke rimelig at vi skal vente etter land som har lavere levestandard, lavere klimagasser per person og som historisk sett samlet har forurenset mindre enn oss per person, 

Ikke urealsitisk vi blir et uland visst vi legger ned vår viktigste næring, vi var jo bortimot et uland før vi fant olje. Vi har oljepenger på bok, men det vil ikke vare så lenge visst vi skal basere oss på MDG sin politikk.

Og når du snakker om våre naboland så har for eksempel Svergie en statsgjeld på 40% av BNP og Finland nærmere 60%, Norge har omtrent 4 x BNP på bok.  Sånn sett så kan du si at nabolandene går med underskudd mens vi går med overskudd.

Jeg hører at MDG sier det er så lett og lage nye lønsomme næringer, så jeg kunne likt at MDG fikk 200 milliarder kroner av oljepengene til disposisjon , så kunne de vise oss hvordan de lager nye grønne næringer. Regner med de hadde fått pengene til å yngle på sine karbonnøytrale og etiske prosjekter, ja visst de har prosjekter i det hele og det store da. For jeg har ennå ikke sett en eneste plan som konkretiserer hva denne grønne lønsomme industrien er. De snakket om noe tang og tare engang, men det var vel det mest konkrete som er blitt fremlagt. Hadde gladelig satset 200 milliardær av oljefondet på dette prosjektet, men mest for å holde de unna de andre 11800 milliardene. Visst de hadde klart å skape lønsomme grønne arbeidsplasser med disse 200 milliardene så skulle jeg faktisk vurdert å stemt MDG.

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Kapt.Chat said:

Ikke urealsitisk vi blir et uland visst vi legger ned vår viktigste næring, vi var jo bortimot et uland før vi fant olje.

Nei vi var langt i fra et uland før vi fant oljen. Vi er heller ikke dummere enn folk i andre europeiske land som ikke har olje. Vi kan klare oss like bra som andre hvis vi omstiller oss. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 9/1/2021 at 10:12 AM, Lolllll said:

2 fokus for tråden. Ønsker at dette blir en lærerik tråd, med fokus på å besvare:

1) Hva er helhetlig de økonomiske og velferdsmessige konsekvensene ved å avvikle eller beholde oljeindustrien vår?

Vi har stortingsvalg i Norge 13 september 2021. Jeg tror folket trenger kunnskap om akkurat disse 2 punktene for å kunne ta et godt valg. For valgene om oljeindustrien vår vil kunne bestemme mye for vårt lands fremtid, og valgene gir ulike effekter på verdens miljø. 

Hvis vi avvikler oljeindustrien vil vi komme på samme nivå som andre vesteuropeiske land.

Hvis bare vi avvikler oljeindustrien så vil det ha lite å si i hele verden og i Norge. Men scenarioet om at bare vi stopper og ingen andre bryr seg er feil. Det er en økende klimabevisthet i hele verden og det vil bli økt press for å få en grønnere verden. Om Norge stopper oljeproduksjonen vil signaleffekten ha større betydning enn selve stoppet i produksjon. Hvis vi, som er så godt stilt, ikke vil stoppe så er det et enormt dålig signal.

Endret av Brutex
  • Liker 1
Skrevet

Petroleumssektoren utgjør nærmere 20% av norsk bnp. Svært enkelt kan man si at bnp er det beste målet vi har på velstand. Lavere bnp -> lavere levestandard. Så enkelt er det.

• Liker 3
Skrevet
Gab skrev (14 timer siden):

Tid. Tid. Tid. Det tar tid å bygge nye næringer og fagmiljøer. Ja, våre naboland er velferdsstater. De lever av næringer det har tatt tid å bygge opp.

La oss si vi legger ned oljesektoren i dag.   Hva skal vi leve av i morgen eller de kommende 10 årene?

For mange år siden burde vi satset på forskning og utvikling. Vi burde kastet penger etter alle som ville finne på noe nytt. Vi burde hatt verdens beste program for skoleflinke elever og dyrket talenter. Dyrke frem nye næringer og ideer. I stedet er Norge en hengemyr når det kommer til utvikling og gud forby å dyrke et matte-talent. I Norge dyrker vi kun idrettsutøvere. 

• Liker 5
Skrevet
Brutex skrev (10 timer siden):

Nei vi var langt i fra et uland før vi fant oljen. Vi er heller ikke dummere enn folk i andre europeiske land som ikke har olje. Vi kan klare oss like bra som andre hvis vi omstiller oss. 

Før vi fant oljen så var største bidragsyter til eksportinntektene for Norge fraktinntekter fra utenriksflåten. En industri som også MDG gjerne skulle kverket visst de fikk sjansen.

Jeg har absolutt tro på at Norge kan omstille seg, men den omstillingen bør komme naturlig, og ikke som et idealistisk papirvedtak fra naive politikere som ikke er konsekvensutredet.

Det virker ut som at det ikke er mulig å omstille seg så lenge vi produserer olje, det er det samme som i si at all hjernekapasitet, innovasjonskraft og arbeidskraft er bundet opp i oljeindustrien. Oljeindustrien ar effektiv og har ikke flere ansatte en det som er nødvendig, mens stillinger i offentlig sektor bare øker. AS Norge er overadministrert, slank offentlig sektor og bruk den ledige kapasiteten der til å skape nye næringer. Istedenfor oljearbeidere, ta arbeidskraft fra den sektoren som bidrar minst til landets inntekter og omstill de til verdiskapende næringer. 

Vi har en stor og innovativ næringskjede som har bygget seg opp unik kompetanse som følge av oljeindustrien. Kapasiteten som finnes her kan også brukes til andre formål, de må bare få oppdrag innenfor de grønne næringene. Men grønne næringer er foreløpig ikke lønnsomt, så det må subsidieres. Vi har et stort oljefond som kan stimulere til innovasjon men da må de som skriker om grønne næringer konkretisere først hva det er for noe. På alle andre områder så må det legges frem en forretningsplan, men det ser ut som de grønne er fritatt akkurat den biten. Ser ut som samvittighet og følelser skal gi fritak for vanlige forretningsmessige vilkår.

Vi har nok penger til å kjøre grønn innovasjon på siden av oljeindustrien, det er ikke enten eller. Se heller på oljeindustrien som tannhjulet som kan sikre inntekter mens omstillingen pågår. Oljeindustrien bruker allerede storre ressurser på grønn omstilling, men det er kun oljeinntektene som gjør at de har råd til dette. 

• Liker 4
Skrevet
Gab skrev (19 timer siden):

Våre naboland har ikke olje men er like fullt velferdsstater.

Velferdsytelsene er betydelig lavere i nabolandene. Minstepensjonen er f.eks. nesten dobbelt så høy i Norge som i Sverige.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Lolllll skrev (På 1.9.2021 den 10.12):

1. Katastrofale ved avvikling uten en fungerende plan B som kan sørge for tilsvarende inntekter. Ingen av partiene per i dag har en slik plan B.

2. Konsekvensene for verdens klima blir omtrent ikke-eksisterende hvis Norge avvikler oljeindustrien sin. Andre land vil ta over Norges lille markedsandel og her snakker vi om land som er svært lite interessert i å drive miljøvennlig. Konsekvensene for Norges økonomi blir katastrofale hvis Norge avvikler oljeindustrien.

Dessverre er det mange som stemmer med hjertet istedet for hjernen og aner ikke konsekvensene av sitt valg. Det er ikke et informert valg iallefall. Det er et valg som er sterkt påvirket av propaganda med målet å skape frykt og angst, klimahysteri og manglende løsninger. 

''Vi førte Norge til konkurs selv om våre klimatiltak ikke hadde noe effekt på klima. Men vi kan trøste oss med at vi er det eneste landet i verden som ofret alt, også egen befolkning, for å oppnå ingenting. Vi må være stolte av det!'' blir en eller annen tale fra Stortinget om noen år. 

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Skrevet
On 9/1/2021 at 10:12 AM, Lolllll said:

2) Negativ innvirkning på de globale utslipp. 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Drizzt said:

Dessverre er det mange som stemmer med hjertet istedet for hjernen og aner ikke konsekvensene av sitt valg. Det er ikke et informert valg iallefall. Det er et valg som er sterkt påvirket av propaganda med målet å skape frykt og angst, klimahysteri og manglende løsninger. 

Den eneste gangen jeg stemte med hjertet var ved et skolevalg og jeg var da dessverre sterkt påvirket av fine ord fra en som var flink til å snakke for seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...