AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 Dere som er førstegangs bør vite at det å opprette en tråd og spørre om fødsel på er spesifikt sykehus, er like tilfeldig som å spørre hvordan servicen er på en restaurant med 60 ansatte. Alle har hver sin erfaring med fødsel og tiden etterpå (barsel eller hotellet). At 4 personer har en dårlig opplevelse, betyr ikke at DU får en dårlig opplevelse. Det handler i aller størst grad om hvem som er på vakt. Hvordan fødselen forløper seg og hvor godt forberedt du selv er (ja, det beste er å være godt forberedt til fødselen) er også to ekstremt viktige kriterier. Så husk at alle disse trådene bare er ekstremt subjektive, basert på enormt mange faktorer og ikke angivende for hvilken fødselsopplevelse du selv kommer til å få. Anonymkode: 1326c...41d 16
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 Ja, kan være veldig subjektive. Jeg fødte på samme sykehus som min svigerinne og fikk samme jordmor som hun hadde dårlig erfaring med og ba om å bytte ut. Jeg hadde en helt fin opplevelse av den jordmoren. Så tror det handler mye om personkjemi, dagsform på begge parter og ikke minst om man kommer skjevt ut eller ikke🤔 Men synes det er innafor å spørre om f.eks fasilitetene da, det endrer seg jo ikke så fort. Anonymkode: 34dd0...52b 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #3 Skrevet 1. september 2021 Jeg hadde en forferdelig fødsel og restene av tiden jeg var på sykehuset. Dette på grunn av hva sykehuset hadde og på grunn av de som jobbet der. Men min venninne hadde en fantastisk fødsel på samme sykehus året etter. Anonymkode: 73c0f...37e
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 Helt urelevant til trådens innhold, så vil jeg anbefale folk å sjekke om lokalsamfunnet har en facebook gruppe for gravid/baby/småbarnstiden. Det har vi her, og der spørres det titt og ofte om erfaringer fra de tre sykehusene vi velger mellom og folk deler gladelig. Uten sure miner fra KG-kjerringer 😛 Anonymkode: 1ffb4...b30 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 1. september 2021 #5 Skrevet 1. september 2021 På babyverden forumet har jeg også sett sykehus-tråder, hvor alle var høflige og saklige og fortalte om sine opplevelser uten sure miner
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #6 Skrevet 1. september 2021 skruttveig skrev (6 minutter siden): På babyverden forumet har jeg også sett sykehus-tråder, hvor alle var høflige og saklige og fortalte om sine opplevelser uten sure miner Der er det all around en mye triveligere stemning i termin forumene også helt generelt, og man kan ikke poste som anonym og ekkel (sett bort fra hvor anonym man kan gjøre egen bruker) 😊 Anonymkode: 1ffb4...b30 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #7 Skrevet 1. september 2021 skruttveig skrev (10 minutter siden): På babyverden forumet har jeg også sett sykehus-tråder, hvor alle var høflige og saklige og fortalte om sine opplevelser uten sure miner På det forumet har alle beholdt gleden etter å ha født en baby, her inne sitter det mye rart, er ikke like mange av de på babyverden. Anonymkode: 634fb...59a 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #8 Skrevet 1. september 2021 Jeg laget en sånn tråd på et gravidforum om sykehuset jeg skulle føde på, da mest for å spørre om mer praktiske ting Jeg var ny på stedet og kjente ingen som hadde født og fant ikke all informasjon på nettsidene til sykehuset. Fikk mange gode svar Anonymkode: 9ec31...f91 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #9 Skrevet 1. september 2021 Den enkelte Jm sitt humør og dagsform har mye å si ja, men hvert sykehus sine rutiner har minst like mye å si. Og der er feks Haukeland og Voss vidt forskjellige. Og det har mye å si for den enkeltes opplevelse. Anonymkode: ce7cc...473 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #10 Skrevet 1. september 2021 Jeg syntes det var veldig praktisk å søke på sykehuset jeg skulle føde på. Da ble jeg ikke skuffet når jeg ikke fikk familierom, men 3-mannsrom som førstegangs. Jeg ble ikke sjokkert når det ikke kom noen når jeg ringte på på barsel, og følte meg ikke alene i den situasjonen fordi andre hadde opplevd det før meg. Jeg var også oppmerksom på rutiner da ting ble glemt av personalet. Anonymkode: 69ab5...b7f 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #11 Skrevet 1. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, kan være veldig subjektive. Jeg fødte på samme sykehus som min svigerinne og fikk samme jordmor som hun hadde dårlig erfaring med og ba om å bytte ut. Jeg hadde en helt fin opplevelse av den jordmoren. Så tror det handler mye om personkjemi, dagsform på begge parter og ikke minst om man kommer skjevt ut eller ikke🤔 Men synes det er innafor å spørre om f.eks fasilitetene da, det endrer seg jo ikke så fort. Anonymkode: 34dd0...52b Jeg fikk en jordmor jeg ikke likte, så ble det kritisk i fødsel og da var hun perfekt for meg. Hadde jeg hatt en fødsel som gikk etter boka hadde jeg hatt en dårlig opplevelse, men siden jeg trengte kritisk hjelp ble det en bra en Anonymkode: 5a62c...f10
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #12 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den enkelte Jm sitt humør og dagsform har mye å si ja, men hvert sykehus sine rutiner har minst like mye å si. Og der er feks Haukeland og Voss vidt forskjellige. Og det har mye å si for den enkeltes opplevelse. Anonymkode: ce7cc...473 Og det som er spesielt her er jo at folk er opptatt av fasiliteter som hvordan rommene ser ut, om far kan være lenge og om maten er god. Det som faktisk er viktig, nemlig kompetanse og beredskap hvis noe skjer, det er ikke folk opptatt av i det hele tatt merkelig nok. Voss er koselig det, men går det galt så er kompetansen på Haukeland. At det da er halvannen time kjøretid fra Voss til Haukeland hvis veien er åpen og været er bra er det ingen som tenker på, og det er langt når det haster. Det er heller ikke sånn at helikopter nødvendigvis er tilgjengelig, men så lenge det er deilig frokost og fine gardiner så er vel det meste greit. At folk føder på et lite sykehus når det er det nærmeste forstår jeg godt, men at folk velger vekk et stort og velutstyrt sykehus med spesifikk kompetanse og støttefunksjoner tilstede på døgnbasis er aldeles uforståelig. Og jeg har ftr ikke født noen av stedene. Anonymkode: a48b4...db7 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #13 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og det som er spesielt her er jo at folk er opptatt av fasiliteter som hvordan rommene ser ut, om far kan være lenge og om maten er god. Det som faktisk er viktig, nemlig kompetanse og beredskap hvis noe skjer, det er ikke folk opptatt av i det hele tatt merkelig nok. Voss er koselig det, men går det galt så er kompetansen på Haukeland. At det da er halvannen time kjøretid fra Voss til Haukeland hvis veien er åpen og været er bra er det ingen som tenker på, og det er langt når det haster. Det er heller ikke sånn at helikopter nødvendigvis er tilgjengelig, men så lenge det er deilig frokost og fine gardiner så er vel det meste greit. At folk føder på et lite sykehus når det er det nærmeste forstår jeg godt, men at folk velger vekk et stort og velutstyrt sykehus med spesifikk kompetanse og støttefunksjoner tilstede på døgnbasis er aldeles uforståelig. Og jeg har ftr ikke født noen av stedene. Anonymkode: a48b4...db7 Det hjelper lite med kompetanse og støttefunksjoner hvis det ikke tas i bruk når det trengs. Jeg vurderer å velge Voss fremfor Haukeland denne gangen. Har to ganger opplevd å bli feilbehandlet på Haukeland, ved KK. Sist gang av en svært arrogant LIS-lege i kategori A som bare hadde jobbet der i noen måneder men likevel kunne «alt» 🙄. Dette skremmer meg fra å ville føde der igjen. Følte meg som et samlebåndsobjekt som skulle brukes til undervisning av studenter og deretter kastes på dør fortest mulig. Da jeg ga utrykk for min bekymring og gjenga informasjon fra journalen (som de ikke giddet å lese), var det som å snakke til døve ører. Saken ble sendt til Fylkeslegen og jeg fikk medhold der. Det finnes selvsagt mange flinke folk der også. Men frykten for å treffe på samme menneskene igjen gjør meg livredd. Anonymkode: 7eff6...4e4 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #14 Skrevet 1. september 2021 Ok, så i følge denne logikken kan man jo like godt legge middagen til pølsekrakken på 7-eleven som på Maaemo, for alt handler om tilfeldigheter og hvem som er på jobb likevel 🤨 Eller man kan jo like godt sette seg på et fly til Uganda i uke 36, og legge fødselen dit, for alt handler jo uansett om rene tilfeldigheter. Alle er klar over at tilfeldigheter også styrer, men disse kan vi tross alt ikke gjøre noe med. Det disse trådene først og fremst søker å kartlegge er antall liggedøgn på barsel, beredskap, enkeltrom versus dobbeltrom, svartsopp i dusjen versus ikke svartsopp i dusjen, elendig arbeidsmiljø versus vedre arbeidsmiljø, hvor slitne de ansatte er pga nedbemanning osv. osv. Ting som ikke er tilfeldig, altså. Anonymkode: 85272...eac 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #15 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og det som er spesielt her er jo at folk er opptatt av fasiliteter som hvordan rommene ser ut, om far kan være lenge og om maten er god. Det som faktisk er viktig, nemlig kompetanse og beredskap hvis noe skjer, det er ikke folk opptatt av i det hele tatt merkelig nok. Voss er koselig det, men går det galt så er kompetansen på Haukeland. At det da er halvannen time kjøretid fra Voss til Haukeland hvis veien er åpen og været er bra er det ingen som tenker på, og det er langt når det haster. Det er heller ikke sånn at helikopter nødvendigvis er tilgjengelig, men så lenge det er deilig frokost og fine gardiner så er vel det meste greit. At folk føder på et lite sykehus når det er det nærmeste forstår jeg godt, men at folk velger vekk et stort og velutstyrt sykehus med spesifikk kompetanse og støttefunksjoner tilstede på døgnbasis er aldeles uforståelig. Og jeg har ftr ikke født noen av stedene. Anonymkode: a48b4...db7 Når barselavdelingene er så nedbemanna som de er, så er det faktisk essensielt for liv og helse at far får lov til å bli. Man bryr seg ikke om at rommer har lilla eller gråmelerte gardiner, men om det er gamle radiatorer med dårlig varmeregulering og trekk fra vinduene på vinterstid; om vannet blir ordentlig varmt i dusjen; om det er tilgang til fødebadekar - som tross alt kan utgjøre forskjellen mellom en lettere eller tyngre medisinert fødsel - med tilhørende utfall for mor og barn. God or næringsrik mat er faktisk utrolig viktig for å unngå infeksjoner og komplikasjoner, spesielt når matlysten kanskje ikke er på topp med forstoppet morfinmage etter keisersnitt. De aller fleste havner ikke i en akuttsituasjon, men hvordan fødselsomsorgen oppleves for disse er faktisk utrolig viktig for de fleste, selv om ikke du måtte mene det. Det hjelper lite at det finnes god akuttberedskap på sykehuset under fødsel, om du kastes ut av barsel etter to døgn med begynnende livmorinfeksjon - infeksjoner er faktisk det flest kvinner og barn dør av i forbindelse med fødsel. Anonymkode: 85272...eac 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #16 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og det som er spesielt her er jo at folk er opptatt av fasiliteter som hvordan rommene ser ut, om far kan være lenge og om maten er god. Det som faktisk er viktig, nemlig kompetanse og beredskap hvis noe skjer, det er ikke folk opptatt av i det hele tatt merkelig nok. Voss er koselig det, men går det galt så er kompetansen på Haukeland. At det da er halvannen time kjøretid fra Voss til Haukeland hvis veien er åpen og været er bra er det ingen som tenker på, og det er langt når det haster. Det er heller ikke sånn at helikopter nødvendigvis er tilgjengelig, men så lenge det er deilig frokost og fine gardiner så er vel det meste greit. At folk føder på et lite sykehus når det er det nærmeste forstår jeg godt, men at folk velger vekk et stort og velutstyrt sykehus med spesifikk kompetanse og støttefunksjoner tilstede på døgnbasis er aldeles uforståelig. Og jeg har ftr ikke født noen av stedene. Anonymkode: a48b4...db7 Hvor lenge far kan bli værende er helt kritisk når personalet ikke har tid til deg, sender inn studenter uten å informere om det, lar studenter øve seg på deg, når du er så syk at du ikke orker hente mat osv. Mat har jeg aldri sett noen skrive om, men selvfølgelig er det viktig når man skal restituere og få igang melken etter fødsel. At rommet er grelt handler om trivsel, som igjen kan påvirke ammingen (oxytocin-produksjon). Å amme på et iskaldt grelt gult rom og dusje i en dusj med svartsopp (som på Ullevål) har mye å si for opplevelse på barsel, som igjen har mye å si for tilknytning, amming, osv. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, så i følge denne logikken kan man jo like godt legge middagen til pølsekrakken på 7-eleven som på Maaemo, for alt handler om tilfeldigheter og hvem som er på jobb likevel 🤨 Eller man kan jo like godt sette seg på et fly til Uganda i uke 36, og legge fødselen dit, for alt handler jo uansett om rene tilfeldigheter. Alle er klar over at tilfeldigheter også styrer, men disse kan vi tross alt ikke gjøre noe med. Det disse trådene først og fremst søker å kartlegge er antall liggedøgn på barsel, beredskap, enkeltrom versus dobbeltrom, svartsopp i dusjen versus ikke svartsopp i dusjen, elendig arbeidsmiljø versus vedre arbeidsmiljø, hvor slitne de ansatte er pga nedbemanning osv. osv. Ting som ikke er tilfeldig, altså. Anonymkode: 85272...eac TS her, folk er jo ikke ute etter «kartlegging». Folk skriver «noen med erfaring herfra?». Altså er det VIDT åpent. Jeg tviler på at førstegangsfødende i det hele tatt ser for seg «er de ansatte totalt utslitt der jeg skal føde?» Anonymkode: 1326c...41d 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #17 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Når barselavdelingene er så nedbemanna som de er, så er det faktisk essensielt for liv og helse at far får lov til å bli. Man bryr seg ikke om at rommer har lilla eller gråmelerte gardiner, men om det er gamle radiatorer med dårlig varmeregulering og trekk fra vinduene på vinterstid; om vannet blir ordentlig varmt i dusjen; om det er tilgang til fødebadekar - som tross alt kan utgjøre forskjellen mellom en lettere eller tyngre medisinert fødsel - med tilhørende utfall for mor og barn. God or næringsrik mat er faktisk utrolig viktig for å unngå infeksjoner og komplikasjoner, spesielt når matlysten kanskje ikke er på topp med forstoppet morfinmage etter keisersnitt. De aller fleste havner ikke i en akuttsituasjon, men hvordan fødselsomsorgen oppleves for disse er faktisk utrolig viktig for de fleste, selv om ikke du måtte mene det. Det hjelper lite at det finnes god akuttberedskap på sykehuset under fødsel, om du kastes ut av barsel etter to døgn med begynnende livmorinfeksjon - infeksjoner er faktisk det flest kvinner og barn dør av i forbindelse med fødsel. Anonymkode: 85272...eac Signerer denne. Det AB-en sikter til handler ikke om barselsomsorg eller fødselsomsorg, men medisinsk kompetanse. Og begge deler er like viktig, men førstnevnte er lagt unna i en makulert budsjettskuff. Anonymkode: 1326c...41d
Brunello Skrevet 1. september 2021 #18 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, så i følge denne logikken kan man jo like godt legge middagen til pølsekrakken på 7-eleven som på Maaemo, for alt handler om tilfeldigheter og hvem som er på jobb likevel 🤨 Eller man kan jo like godt sette seg på et fly til Uganda i uke 36, og legge fødselen dit, for alt handler jo uansett om rene tilfeldigheter. Alle er klar over at tilfeldigheter også styrer, men disse kan vi tross alt ikke gjøre noe med. Det disse trådene først og fremst søker å kartlegge er antall liggedøgn på barsel, beredskap, enkeltrom versus dobbeltrom, svartsopp i dusjen versus ikke svartsopp i dusjen, elendig arbeidsmiljø versus vedre arbeidsmiljø, hvor slitne de ansatte er pga nedbemanning osv. osv. Ting som ikke er tilfeldig, altså. Anonymkode: 85272...eac Det blir helt feil sammenligning. Utgangspunktet er at produktet som leveres er likt. Det er det ikke på Maemo og 7-11. Et annet problem er at det ofte er de som føler seg dårlig behandlet som skriker høyest. Det er som regel mange fler som har dårlig erfaring fra et stort sykehus, da det er mange flere som føder der. 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #19 Skrevet 1. september 2021 Brunello skrev (2 timer siden): Det blir helt feil sammenligning. Utgangspunktet er at produktet som leveres er likt. Det er det ikke på Maemo og 7-11. Et annet problem er at det ofte er de som føler seg dårlig behandlet som skriker høyest. Det er som regel mange fler som har dårlig erfaring fra et stort sykehus, da det er mange flere som føder der. Det er jo nettopp det som er poenget: føde- og barseltilbudet er forskjellig fra forskjellige sykehus og mellom forskjellige helseforetak. Forskjellen er helt reell og kan tas og føles på, ved eksempler som at Ullevål sender komplikasjonsfri mødre på Hotellet eller hjem, og at de med komplikasjoner har en liggetid på barsel på i gjennomsnitt 3 dager. Mens i på Lillehammer, kun et par timer unna, har gjennomsnittlig liggetid på 5 dager. At de på Ullevål tilbyr dobbeltrom til kvinner med svært kompliserte fødselsforløp, mens de tilbyr enkeltrom til ALLE på Kalnes, er også en ganske avgjørende forskjell i varen som tilbys. Det er disse forskjellene det i stor grad diskuteres i disse trådene. Med den logikken burde det jo også være langt flere som har positive opplevelser fra et stort sykehus, så det ene burde utveie det andre. Hadde det blitt opprettet en tråd med spørsmål om kun negative erfaringer, så ville dette vært utslagsgivende. Men i alle fall i Ullevåltråden, var de alle fleste historiene som ble delt, positive. Og det skulle jo ifølge din logikk favorisert de største sykehusene. Anonymkode: 85272...eac 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #20 Skrevet 2. september 2021 Det er noen forskjeller fra sykehus til sykehus som kan være utslagsgivende for den som skal føde. F.eks. valgte jeg et sykehus som hadde nyfødt intensiv uten å ha noen risikofødsel. Min fødselsangst gikk på at jeg var livredd for at det skulle skje noe med babyen under fødsel. Det kan en selvsagt google seg fram til, men det var ikke noe jeg hadde tenkt på da jeg plutselig så noen nevne det i en slik tråd. Det hjalp litt på angsten min. Og det kan være så mye annet, ting som fremstår som uviktig for noen, men viktig for en som gruer seg til fødsel. Eller gleder seg veldig. Eller bare er opphengt i noe. Og så kan jo også kanskje trådstarter og andre som leser i tråden bli oppmerksomme på hvor mye erfaringene påvirkes av personalet en møter på. Kanskje noe en burde tenke seg til, men jeg tror ikke jeg hadde tenkt så veldig mye på det som førstegangsfødende. Anonymkode: 83e67...726 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå