Gå til innhold

Når folk vil hjelpe, men på egne premisser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen gabger vært i situasjoner hvor jeg har hatt behov for hjelp ifm en operasjon eller mannen ble innlagt på sykehus, men de som skal hjelpe tenker seg til hva jeg trenger hjelp til og tilbyr hjelpen ut hva hva de tenker passer-i stedet for å spørre hva jeg kunne trengt hjelp med.

Er ikke dette litt sært?

Anonymkode: 49fd4...500

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, forsåvidt, men mulig de tenker at det er dét de har å bidra med. Så får du velge mellom å takke ja eller nei, eller kommunisere hva du egentlig trenger. 

Det er folk. Klart de er sære! 🙂 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

hva er galt med å fortelle deg hva dem er flinke til å hjelpe med? 

skal du heller be dem om hjelp til noe som de overhodet ikke har peiling på? 

Anonymkode: b333e...96a

Det er kanskje ikke alltid slik det er? Jeg får i alle fall inntrykket av at det noen ganger handler først og fremst om hva hjelperene har lyst til å gjøre. Svigerfamilien kan være slik av og til. Vi blir nærmest prakket på "hjelp" vi ikke vil ha, og blir stående igjen med det som vi gjerne ville hatt hjelp til. Selv om vi vet at de er flinke til det vi ønsker hjelp til. 

Anonymkode: ddac6...d5b

Skrevet

Wow du høres skikkelig bortskjemt, egosentrisk og grisk ut 😶

Slemme sære svigers som tilbyr hjelp når du heller vil ha hjelp til noe annet!

Hvis jeg tilbyr meg å bake en kake betyr ikke det at jeg heller kan strikke en genser, lage en stor kjele gryterett eller male alle listene dine, selv om jeg er flink til det også. Det betyr kun at jeg tilbyr meg å bake en kake. Si ja takk eller nei takk, ferdig med det.

Anonymkode: 8a912...1d9

• Liker 6
Skrevet

Men hva om du foreslår noe konkret du ønsker hjelp til? Si at det egentlig er akkurat det du ønsker hjelp til akkurat nå?

Anonymkode: 7771b...c12

Skrevet

Synes det er du som er sær, de tilbyr den hjelpen de har mulighet til å gi så står du fritt til å ta imot eller ikke.

Anonymkode: f32cd...f40

• Liker 2
Skrevet

Er det ikke bare å si "takk men jeg trenger ikke at du handler mat for meg, men har du mulighet til å passe lille Mikkel mens jeg følger Morten til legen på onsdag?"?

Anonymkode: a69cf...fb9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-9-1 den 9.51):

Har noen gabger vært i situasjoner hvor jeg har hatt behov for hjelp ifm en operasjon eller mannen ble innlagt på sykehus, men de som skal hjelpe tenker seg til hva jeg trenger hjelp til og tilbyr hjelpen ut hva hva de tenker passer-i stedet for å spørre hva jeg kunne trengt hjelp med.

Er ikke dette litt sært?

Anonymkode: 49fd4...500

Atskillig mer sært og henge seg opp i at folk tilbyr seg å hjelpe. 

Hvordan går det ellers med prinsessa som aldri er tilfreds?

Anonymkode: 8b228...0c3

Skrevet

I vårt samfunn er det litt prestisje å tilby hjelp. Folk flest er egoistiske, og få tilbyr hjelp av helt u-egoistiske grunner. Ofte er målet å føle seg som et godt menneske, eller å kunne si til andre at man har hjulpet. Og det er en trend at man da skal vise takknemlighet og hjelpe tilbake. 

Men jeg er litt enig med ts. Å tilby hjelp som ikke trengs, kan føles respektløst eller invaderende for mottaker. For eksempel har jeg en venninne. Jeg har svak økonomi, og jeg får ofte masse brukte ting jeg ikke trenger. Jeg er jo takknemlig for tanken- derfor leverer jeg det aldri tilbake, selv om det ikke passer inn hos meg, eller at jeg ikke liker det jeg får. Men følelsen er den samme. Akkurat som at noen andre vet hva som er best for meg. Det mest respektfulle er å spørre, eller å vente til den som trenger hjelp faktisk konkretiserer hva som trengs. Å «prakke» på andre, er ikke alltid udelt positivt. 

Anonymkode: f6c31...2da

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...