Anonym1002 Skrevet 1. september 2021 #1 Del Skrevet 1. september 2021 Kjedelig situasjon, men en 2004-modell eu-godkjent bil klages det på rust bakaksel etter 4 mnd. Solgt veldig billig uten garanti. Hva kan vanligvis skje? Har egentlig ikke lyst til å betale noe som helst da rust er et vanlig problem og bilen ble testet før kjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #2 Del Skrevet 1. september 2021 Kjøper har ingen sak. Hvis du solgte I god tro synes jeg ikke du skal gi etter for noe krav av kjøper. Kjøper har selv et ansvar for å sjekke disse tingene. Anonymkode: 9a41e...c05 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #3 Del Skrevet 1. september 2021 Kjøper har kjøpt en 17 år gammel bil, og bilen ble vel solgt "som den var"? Kjøpers rustproblem altså, ikke ditt. Anonymkode: 824bb...732 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 1. september 2021 #4 Del Skrevet 1. september 2021 Svar at rust ikke er unormalt på en 17 år gammel bil og at de hadde mulighet for å undersøke dette selv når de testet bilen. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #5 Del Skrevet 1. september 2021 1 hour ago, nomore82 said: Svar at rust ikke er unormalt på en 17 år gammel bil og at de hadde mulighet for å undersøke dette selv når de testet bilen. Håper det, men han er nok en skikkelig kranglefant. Mener bla. at eu-kontrollen ikke var "bra". Neste gang skal jeg selge som "rep.objekt" selv om den ikke er det.... Anonymkode: c5d16...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nomore82 Skrevet 1. september 2021 #6 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Håper det, men han er nok en skikkelig kranglefant. Mener bla. at eu-kontrollen ikke var "bra". Neste gang skal jeg selge som "rep.objekt" selv om den ikke er det.... Anonymkode: c5d16...8a0 EU kontroll som ikke var "bra"? En EU kontroller jo bare en tilstandskontroll i tråd med ei sjekkliste på kontrolltidspunktet. Ting kan jo skje rett etterpå. Og ikke minst 4 måneder etterpå, som faktisk er 1/6 av tiden til neste kontroll. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #7 Del Skrevet 1. september 2021 Det er slike hendelser som gjør at jeg ikke lenger selger bil privat. Jeg har lært at det finnes en del av de som kjøper bil, for så å "prøve seg" på å få refundert en del av kjøpesummen ved å påpeke "mangler" i etterkant, og selv om jeg også vet at jeg har hatt retten på min side går det likevel ut over både nattesøvn og hverdag for min del. Jeg har ikke mage til å gjøre slikt! (Forrige gang fulgte rapport fra både eu-kontoll og NAF salgstest med bilen da jeg solgte, kjøper var bilmekaniker og undersøkte bilen grundig før kjøp, men likevel ville kjøper ha refundert flerfoldige tusen kroner etter at bilen havnet på verksted få uker etter overtakelsen) Jeg er enig med de andre, bilen ble undersøkt før kjøp, jeg regner med at du opplyste om kjente feil og mangler ved salget, og den var eu-godkjent, og dermed har kjøper ingen sak mot deg. Anonymkode: 5232d...817 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #8 Del Skrevet 1. september 2021 Anonym1002 skrev (5 timer siden): Kjedelig situasjon, men en 2004-modell eu-godkjent bil klages det på rust bakaksel etter 4 mnd. Solgt veldig billig uten garanti. Hva kan vanligvis skje? Har egentlig ikke lyst til å betale noe som helst da rust er et vanlig problem og bilen ble testet før kjøp. Tviler på at kjøper har en sak her med mindre dette var en feil du viste om men ikke opplyste om, kjøper har også undersøkelsesplikt så hvis det er alvorlig rust så er dette noe kjøperen burde sett da vedkommende kjøpte bilen. PKK (EU-Kontroll) er forresten ingen garanti for fremtidige feil, det kan ruste mye på 4 md og det er godt mulig at det ikke var mulig å oppdage rusten på godkjenningstidspunktet. Rusten kan ha vært skjult av Tectyl eller lignende. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Håper det, men han er nok en skikkelig kranglefant. Mener bla. at eu-kontrollen ikke var "bra". Neste gang skal jeg selge som "rep.objekt" selv om den ikke er det.... Anonymkode: c5d16...8a0 Selv om man selger som "rep.objekt", "delebil" eller "som den er" så kan kjøper ha reklamasjonsrett hvis det er feil eller mangler som ikke er opplyst om. Bruktbilsalg har blitt en risikosport og det er veldig mange kjøpere som rett og slett misbruker retten til reklamasjon, selger må ha tunga rett i munnen og opplyse om absolutt alle feil. Anonymkode: 8be3a...4a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 1. september 2021 #9 Del Skrevet 1. september 2021 Når man selger en 17 år gammel bil har man egentlig opplyst om at det finnes rust på bilen, med mindre man selger den som 100% rustfri. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #10 Del Skrevet 1. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Tviler på at kjøper har en sak her med mindre dette var en feil du viste om men ikke opplyste om, kjøper har også undersøkelsesplikt så hvis det er alvorlig rust så er dette noe kjøperen burde sett da vedkommende kjøpte bilen. PKK (EU-Kontroll) er forresten ingen garanti for fremtidige feil, det kan ruste mye på 4 md og det er godt mulig at det ikke var mulig å oppdage rusten på godkjenningstidspunktet. Rusten kan ha vært skjult av Tectyl eller lignende. Selv om man selger som "rep.objekt", "delebil" eller "som den er" så kan kjøper ha reklamasjonsrett hvis det er feil eller mangler som ikke er opplyst om. Bruktbilsalg har blitt en risikosport og det er veldig mange kjøpere som rett og slett misbruker retten til reklamasjon, selger må ha tunga rett i munnen og opplyse om absolutt alle feil. Anonymkode: 8be3a...4a1 TS her. Dessverre enig, man kan tydeligvis ikke ha en genlemans agreement lenger. Kjøpte også en gammel bil, og bla måttte lambda-sonde byttes etter kort tid. Klagde jeg? nei! Anonymkode: c5d16...8a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #11 Del Skrevet 1. september 2021 Vi solgte en bil for min mor på over 80 som mistet lappen pga helse. 16000 kr og med beskjed om at det var rust og at bilen nok bare holdt til neste EU kontroll. 4 mnd etterpå ringer kjøper og vil ha alle pengene tilbake pluss penger for ett dekk fordi bilen var komdemnert og verksted som fikk inn bilen mente den ikke skulle vert eu godkjent...det var nesten ett år etter siste godkjenning. Vi ba om bilder og skriftlig uttalelse, han truet med advokat. Han sendte ett sint brev til min mor og vi gav da beskjed om at han fikk hente frem advokaten sin hvis han ville noe mere. Det ble helt stille etter det. Anonymkode: 62e74...7c3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thjelp Skrevet 1. september 2021 #12 Del Skrevet 1. september 2021 Gjelder ikke 3 mnd garanti ved privatsalg av bruktbil? Synes huske jeg hadde det når jeg kjøpte bruktbil av forhandler, for venninnen min hadde kjøpt bil privat og synes mine 3 mnd var veldig generøst. Hun hadde kun 1 mnd En hadde vel ikke kunnet klage på kjøp fra forhandler etter 4 mnd, så her er det jo ikke mye sak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #13 Del Skrevet 1. september 2021 Ville sendt denne til kjøper for hans frekkhet... Anonymkode: 7a4c6...f59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 1. september 2021 #14 Del Skrevet 1. september 2021 Rust, faktisk mye av den, er noe som man må regne med på en 17 år gammel bil. Så må han sette seg inn I hva en EU godkjenning faktisk er. Det er ikke en garanti for at alt er i orden, det er en godkjenning for å være kjørbar. Og å si det er en dårlig EU godkjenning og holde deg ansvarlig blir helt feil . Det er jo ikke du som gir EU godkjenninger, det er det et verksted som gjør. Du får en godkjenning og må selvsagt ta for god fisk at verkstedet har gjort jobben sin. Hvordan skal salgsannonser da se ut? " bilen er godkjent, men det kan jo ha vært en inkompetent ansatt på verkstedet, og det er i så fall ikke mitt ansvar"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #15 Del Skrevet 1. september 2021 Thjelp skrev (3 timer siden): Gjelder ikke 3 mnd garanti ved privatsalg av bruktbil? Synes huske jeg hadde det når jeg kjøpte bruktbil av forhandler, for venninnen min hadde kjøpt bil privat og synes mine 3 mnd var veldig generøst. Hun hadde kun 1 mnd En hadde vel ikke kunnet klage på kjøp fra forhandler etter 4 mnd, så her er det jo ikke mye sak Ikke garanti men reklamasjon, det er forskjell på dette. Ved privatsalg er det 2 års reklamasjonstid mot skjulte feil og mangler og 5 år hos forhandler. Anonymkode: 8be3a...4a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #16 Del Skrevet 7. september 2021 Hva er en "skjult feil"? Han klager videre og jeg avviser alt. Hva kan han gjøre videre? Kommer ikke til å godta reparasjon eller omlevering uten at jeg feks blir dømt til det. Har gratis advokathjelp. Anonymkode: c5d16...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 7. september 2021 #17 Del Skrevet 7. september 2021 Anonym1002 skrev (På 1.9.2021 den 9.47): Kjedelig situasjon, men en 2004-modell eu-godkjent bil klages det på rust bakaksel etter 4 mnd. Solgt veldig billig uten garanti. Hva kan vanligvis skje? Har egentlig ikke lyst til å betale noe som helst da rust er et vanlig problem og bilen ble testet før kjøp. Bare å ignorere, han vil ikke komme noen vei. Kjøper har en definert undersøkelsesplikt. Problemet med slike saker som dette, er at selger ofte "mater" kjøper og ikke bare avviser alt 100% umiddelbart slik at kjøper forstår at han ikke vil oppnå noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #18 Del Skrevet 7. september 2021 Han kan kanskje kreve heving av kjøpet. Utover det hadde jeg ikke latt han få noen penger el. Anonymkode: 5f969...f99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 7. september 2021 #19 Del Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Han kan kanskje kreve heving av kjøpet. Utover det hadde jeg ikke latt han få noen penger el. Anonymkode: 5f969...f99 Det kan han nok ikke, med mindre han kan sannsynliggjøre at selger har skjult informasjon som burde vært delt. At det er rust på en 17 år gammel bil er jeg sikker på at ikke faller i den kategorien! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #20 Del Skrevet 7. september 2021 Dessverre er det slike som han som driver bilprisene oppover da folk ikke vil selge privat og heller tar innbytte. Så motsatt effekt av ønsket. Hvor dum må du være for å tro at det ikke finnes rust på en 17 år gammel bil... Anonymkode: c5d16...8a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå