Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått jobbtilbud som sykepleier på sykehjem kommune. Lønnen blir 436 400kr 100% stilling. Jeg har 0 års ansienitet. Er nyutdannet.

Jeg synes lønnen er lav. Kommunen vil ikke øke lønnen etter å ha spurt dem.

Du som jobber på sykehjem. Hva er lønnen din som sykepleier og hvor mange års erfaring har du?

Synes dere lønnen er helt ok? Eller lav?

Anonymkode: a64b9...b9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lønnsoppgjøret for 2021 er vel ikke helt klart enda, men her er lønnstabellen fra i fjor for KS -området, funnet på NSF sine sider. Som du kan se har du fått ilbud om lønn over det som er minstelønn for en nyutdannet sykepleier uten ansiennitet, så egentlig skjønner jeg ikke helt hva du klager på. Skal du ha mulighet for å heve lønnen over det som er minimum må du har noe å spille på, uten erfaring eller annen relevant utdanning har du ikke det, og må jobbe deg oppover som alle andre. Hva som er lønnsnivået visse du før du startet på utdanningen, det er lett å sjekke på nett, så det bør ikke komme som noen overraskese. 

Garantilønn fra 1. september 2020

Sykepleier:

Ansiennitet (år) Ansiennitets-tillegg Garantilønn
0   411 400
2 10 000 421 400
4 10 000 431 400
6 10 000 441 400
8 10 000 451 400
10 50 000 501 400
16 5 000 506 400

Anonymkode: 9cc2f...352

• Liker 1
Skrevet

Kom deg for all del vekk og over i noe annet. La kommunen sitte der uten sykepleiere. 

Anonymkode: ff18e...540

• Liker 4
Skrevet

Det er vel tariff? Du har mulighet til å forhandle om lønn før du skriver under (å «spørre» arbeidsgiver vil neppe fungere). Spørsmålet er om du har så mye å stille opp med i lønnsforhandlinger. Snakk gjerne med fagforeningen! Hvor mange søkere var det til stillingen? Er det stor sykepleiermangel der du bor? Det eneste du kan gjøre, er nok i realiteten å stille et lønnskrav, og si at du ikke vil si ja til jobben hvis du får minstelønn. Da er spørsmålet om de er desperate nok til å gi deg mer, eller om de bare går videre til nestemann på lista. Du bør derfor ta kontakt med fagforening, som kjenner til lønnsforholdene lokalt og som kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 8bf2b...862

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber på to sykehjem i hver sin kommune. Den ene plassen har jeg 481600,- og den andre plassen har jeg 495600. Jeg er spesialsykepleier med 6 års annsinitet. Jeg skjønner at du synes lønna er dårlig, men igjen som kan du ikke ha vært særlig overrasket når du kom i jobb, du må jo som andre her si ha hatt en viss forståelse om hva den ligger på når du tok utdannelse? Når jeg var ferdig utdannet sykepleier for 6 år siden hadde vi 365k i grunnlønn. Jeg hadde utbetalt 22k i mnd i 100% jobb. Nå ligger jeg på minimum 30, og jeg er faktisk fornøyd med det. Lønnen kommer uansett til å stige de neste årene. 

Og, ikke tro at alle forhandler om lønn. I kommunen/KS, følger de ofte standard tariff ofte med noen tillegg. Du har ingen erfaring som sykepleier så du har dessverre ikke de beste kortene å forhandle med heller. Lykke til! 

Anonymkode: fbd03...f0a

Skrevet

Det er god lønn for sykepleier uten ansiennitet. Jeg er også sykepleier i kommunen, 10 års ansiennitet, og tjener 502000 i året. 

Anonymkode: 1af9e...031

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville utdannet meg til noe annet dersom du har råd til å utdanne deg igjen. Hva med å tenke ut av boksen? Elektriker,  blikkenslager,  trailersjåfør etc. 

Å jobbe i sykehjem med så lite lønn vil ødelegge deg til slutt. Jeg har gjort det.. byttet til noe annet og langt enkelte innen helse.. vurdere å bytte igjen . Gå for noe helt annet.

Anonymkode: f5a41...d03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ville utdannet meg til noe annet dersom du har råd til å utdanne deg igjen. Hva med å tenke ut av boksen? Elektriker,  blikkenslager,  trailersjåfør etc. 

Å jobbe i sykehjem med så lite lønn vil ødelegge deg til slutt. Jeg har gjort det.. byttet til noe annet og langt enkelte innen helse.. vurdere å bytte igjen . Gå for noe helt annet.

Anonymkode: f5a41...d03

Mye dårlig arbeidsmiljø særlig på sykehjem, dårlig ledelse, bemanningsproblemer, vikarer, dårlig språk etc. Enig i dette hvis man har mulighet som sykepleier, og det har man. En del jeg kjenner har gått over til å jobbe som helsesykepleiere, der de har mandag - fredag og vanlig "kontortider", slipper kveldsvakter, helgevakter osv. 

Skrevet

Ts her.

Jeg vet ikke om jeg skal takke ja til jobben. Lønn er en viktig del av vurdering min.

Skrevet

Du kommer neppe til å få så mye bedre tilbud en annen plass. Er du ikke fornøyd med lønnen som er over tariff, så burde du begynne på en ny utdannelse innen noe annet eller en annen jobb enn helsevesenet.

Anonymkode: fbd03...f0a

• Liker 4
Skrevet
Knoot skrev (3 timer siden):

Mye dårlig arbeidsmiljø særlig på sykehjem, dårlig ledelse, bemanningsproblemer, vikarer, dårlig språk etc. Enig i dette hvis man har mulighet som sykepleier, og det har man. En del jeg kjenner har gått over til å jobbe som helsesykepleiere, der de har mandag - fredag og vanlig "kontortider", slipper kveldsvakter, helgevakter osv. 

Det er ikke bare bare å bli helsesykepleier. Veldig vanskelig å komme inn på videreutdanningen i Oslo-området. 

Anonymkode: b678b...799

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke bare bare å bli helsesykepleier. Veldig vanskelig å komme inn på videreutdanningen i Oslo-området. 

Anonymkode: b678b...799

Finnes andre steder i landet man kan ta denne utdanningen. Når jeg nå tenker meg om er det kanskje et krav om at man må ha jobbet ett par år som vanlig sykepleier (vil jeg tro). Vet bare at i min kommune er det flere som har gått fra å ha jobbet som sykepleier på sykehjem til å ta videreutdanning for å bli helsesykepleier. 

Endret av Knoot
  • Liker 1
Skrevet

Når jeg begynte som nyutdannet i fjor, uten ansiennitet, lå jeg på 411 000 kr. Så du får bedre enn mange andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts her.

Jeg vet ikke om jeg skal takke ja til jobben. Lønn er en viktig del av vurdering min.

Sjekket du ikke lønn FØR du tok utdanning? Du har fått tilbud over tariff og har dermed lite å klage på. 

Anonymkode: 9cc2f...352

• Liker 5
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hopper på denne. HVORFOR skal alle på død og liv jobbe i KS!? Er selv sykepleier, og kunne ikke falle meg inn å jobbe for konmunen(bortsett fra Oslo hvor en sykepleier tjener ca 150.000 mer). Søk statlige stillinger eller privat.

Anonymkode: 9de09...422

Skrevet
On 9/1/2021 at 1:02 PM, AnonymBruker said:

Ts her.

sykepleier er bare 3 årig utdanning. Se deg fornøyd med lønna.

Anonymkode: 095d8...d3f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.9.2021 den 8.34):

Jeg har fått jobbtilbud som sykepleier på sykehjem kommune. Lønnen blir 436 400kr 100% stilling. Jeg har 0 års ansienitet. Er nyutdannet.

Jeg synes lønnen er lav. Kommunen vil ikke øke lønnen etter å ha spurt dem.

Du som jobber på sykehjem. Hva er lønnen din som sykepleier og hvor mange års erfaring har du?

Synes dere lønnen er helt ok? Eller lav?

Med 0 års ansiennitet er ikke dette ille. Du har vel tillegg utenom? Blir jo fort 50 000 det vel, med en del aften vakter 

Anonymkode: 7883f...7ab

Skrevet

Det er helt kurant og over tariff for sykepleier med 0 ans.

Forøvrig lurer jeg på hvem som skal jobbe i sykehjemmene (og ks), når sykepleiere stadig snakker de ned?? Håpløs strategi. Lykke til med rekkruttering fremover.. 

Anonymkode: 97d7d...583

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...