Gå til innhold

Å ha barn på fanget i bilen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møtte på et par jeg kjenner med en 3 åring i bilen her om dagen, der barnet satt på fanget til mor uten belte i midten i baksetet. De tilbød å kjøre meg dit jeg skulle (20 min tur) og keg satt meg inn - regnet med at de skulle sette barnet i bilsyolen. Det gjorde de ikke og de brgynte å kjøre . Jeg trodde de tullet og sa stopp da, ungen må vel i setet før vi kjører?!! De sa det ikke var så nøye, siden vi ikke skulle langt og ungen ville heller sitte på fanget. Jeg fikk litt hakeslepp og sa at jeg ikke syntes drt var greit og at drt er ulovlig, men hva annet kunne jeg gjort? Sitter med en ekkel følelse i magen!

Anonymkode: c393a...ae8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjørte de 20 minutter mens ungen var på fanget? 

Barnevern...

Anonymkode: 6883b...52d

• Liker 6
Skrevet

Barnevernet og politianmeldelse.

• Liker 10
Skrevet

Oi, meget merkelig.  Alle vet vel nå i dag at barn skal sitte i bilstol tilpasset alder? Og at man uansett skal sitte i eget sete, aldri på fanget! 

Jeg er ikke del av bilstolmafiaen men herregud! 

• Liker 1
Skrevet

Er de nye i Norge?

Anonymkode: 1dcfa...96e

• Liker 4
Skrevet

Dette er ikke greit.

Jeg kunne latt barnet mitt sitte på fanget i bilen, om vi skulle kjørt på parkeringsplassen her bare et kort øyeblikk. Ikke noe mer...

• Liker 2
Skrevet

Bekymringsmelding til barnevernet. Hadde ikke nølt.

Anonymkode: 63552...024

• Liker 1
Skrevet

Eeh og du sa ikke mer? Jeg ville nok sagt at jo jeg syns det er nøye og jeg er ikke komfortabel med dette så jeg ønsker å gå.. 

Anonymkode: 53c2a...100

• Liker 2
Skrevet

Det er vanvittig risikabelt gjort av foreldrene! Jeg hadde faktisk meldt i fra et sted. Dette bør de få skjønne at de IKKE gjør igjen! Det er garantert ikke første gangen, skal man dømme etter deres daffe reaksjon da du sa i fra.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok ikke blitt sittende i bilen om de kjørte slikt, da hadde jeg heller gått. Jeg hadde sagt i fra på en hyggelig måte at jeg ikke var komfortabel med å sitte i bil med usikrede barn.

Men som en kommenterer her så er spørsmålet og om de er norske eller om de kommer utenfra. Vi er blitt tilbudt plass i bil og så lo jeg og sa at det ikke er plass, vel har jeg feit ræv men meg og 5 barn i baksetet går ikke for det er ikke belte til alle. Da fikk jeg beskjed om at slikt gjorde de ofte i hjemlandet og barna kunne sitte oppå hverandre. :P Da takket jeg for tilbudet og sa at vi heller kunne gå, det var jo og det som var planen vår i utgangspunktet. 

Men altså er det norske så hadde jeg vel heller gitt en lyd til politiet om at det ofte kjører folk med usikrede barn i det området. 

Skrevet

Det er ikke første gangen - det sa de, og den ene foreldren hadde harr barnet i forsetet uten belte til barnehagen også - de var ikke flaue/brydd over det! Den ene er øst-eur og drn andre er barndomsvenn av meg der jeg kjenner hele fam, som er veldig ordentlige, så mest vennen min jeg er overrasket over - skal ta en prat med hen, uten den sndre tilstede.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke første gangen - det sa de, og den ene foreldren hadde harr barnet i forsetet uten belte til barnehagen også - de var ikke flaue/brydd over det! Den ene er øst-eur og drn andre er barndomsvenn av meg der jeg kjenner hele fam, som er veldig ordentlige, så mest vennen min jeg er overrasket over - skal ta en prat med hen, uten den sndre tilstede.

Herregud, du må sende en bekymringsmelding både til barnevern og politi.

• Liker 1
Skrevet
tussi84 skrev (4 timer siden):

Dette er ikke greit.

Jeg kunne latt barnet mitt sitte på fanget i bilen, om vi skulle kjørt på parkeringsplassen her bare et kort øyeblikk. Ikke noe mer...

Det er også uhørt. Et barn skal ALLTID sitte sikret når bilen er i bevegelse. 

Anonymkode: 917b2...cc4

• Liker 2
Skrevet

Synes det er fornuftig å snakke med vennen din, ja. Dette er ikke greit. Det finnes videoer på youtube hvor man kan se hvordan det går med usikrede barn i en kollisjon. Altså sånne kræsj-test-dukker. Ikke pent....

I tillegg ville jeg ha tatt en prat med politiet og forklart, og oppfordret dem til å ha en bilbelte-/barnestolkontroll ca utenfor barnehagen dette barnet går i. Du skal ikke se bort ifra at det er flere som trenger en vennlig påminnelse om regeverket...

• Liker 2
Skrevet
Hedda-78 skrev (1 minutt siden):

Synes det er fornuftig å snakke med vennen din, ja. Dette er ikke greit. Det finnes videoer på youtube hvor man kan se hvordan det går med usikrede barn i en kollisjon. Altså sånne kræsj-test-dukker. Ikke pent....

I tillegg ville jeg ha tatt en prat med politiet og forklart, og oppfordret dem til å ha en bilbelte-/barnestolkontroll ca utenfor barnehagen dette barnet går i. Du skal ikke se bort ifra at det er flere som trenger en vennlig påminnelse om regeverket...

dette er nok den beste tilnermingen, ikke vits å prate med noen som så tydelig gir faen.. Jeg er sjokkert over at slike foreldre fortsatt finnes.. 

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig i andre land faktisk. Er de utenlandske?

Anonymkode: 60b42...5fa

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Er de nye i Norge?

Hva for et spørsmål er det? Finnes da nordmenn som gjør det samme også. Da vi kjørte barnet vårt på skolen en gang, så så vi en som kjørte barnet sitt på ca 2 år barnet satt forran uten belte. Politiet stopper de heldighvis. De var forresten etnisk norske.🙄😶

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Helt vanlig i andre land faktisk. Er de utenlandske?

Anonymkode: 60b42...5fa

Det er mange nordmenn som også gjør det desverre. Som kjører uten belte på barnet og barnet forran uten belte.  Og som kjører I rus påvirket tilstand😔😪 nordmenn er ikke så perfekte de Heller.

Endret av orchideblomst
Skrevet (endret)

Barnet skal selvfølgelig sitte trygt I bilen! Hvorfor gjorde du ingenting? Du burde stoppe de, og si I fra om at det er feil og la barnet sitte på fange kjørende uten belte. Og sagt I fra om at du kommer til og melde de om de ikke hører etter.

Endret av orchideblomst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...