Gå til innhold

Fars rettigheter ved samlivsbrudd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Hvilke rettigheter har far ved et samlivsbrudd? Kan han kreve 50/50?

Altså at han har barna annen hver uke?

Anonymkode: 10772...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei

Ja. Du har ikke mer rett på barna enn far. De er like mye barna hans. Barna har rettigheter etter samlivsbrudd - like mye tid med begge foreldrene. 

Anonymkode: 360af...ffd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Du har ikke mer rett på barna enn far. De er like mye barna hans. Barna har rettigheter etter samlivsbrudd - like mye tid med begge foreldrene. 

Anonymkode: 360af...ffd

Takk for svar. Dette var godt å høre. Dette gjelder ikke meg, men en veldig god venn av meg som står midt i et samlivsbrudd. Han forguder ungene sine og jeg ville bare høre hvilke rettigheter han har. Så dette var veldig positivt. Takk igjen :)

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvor gamle ungene er. Det er ikke anbefalt med 50/50 for veldig små barn.

Anonymkode: b5119...027

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvor gamle ungene er. Det er ikke anbefalt med 50/50 for veldig små barn.

Anonymkode: b5119...027

Ok, takk for svar. Da må de kanskje vente en stund da, siden begge barna er under 5 år.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Han kan kreve så mye han vil, det gjør ikke at han har rett på det. 

Det er barn som har rettigheter. En av de er å få være med begge foreldrene sine. Samvær er en av de. Dette er i individuelt og vil basere seg på hva slags tilknytning der er i utgangspunktet. Bedre tilknytning: mer samvær. 

Ved samlivsbrudd bør de begge høre på hverandre og være fleksible. 

Anonymkode: 66692...579

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok, takk for svar. Da må de kanskje vente en stund da, siden begge barna er under 5 år.

TS

Ja. Men det er ikke noe i veien for at han har hovedomsorgen i mellomtiden.

Anonymkode: 84785...68c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Om mor og far er like oppegående og kan tilby barna det samme, har far like mye rett på å ha hovedomsorgen som mor.

Så om barna er små nå, har han like mye rett på å ha barna fast boende hos seg, mens mor har samvær. 

Anonymkode: b3b47...a0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mor og far er like oppegående og kan tilby barna det samme, har far like mye rett på å ha hovedomsorgen som mor.

Så om barna er små nå, har han like mye rett på å ha barna fast boende hos seg, mens mor har samvær. 

Anonymkode: b3b47...a0c

Det er barnas rett og hva som er beste løsning for barna fokus bør være på. Hos begge foreldrene. Barnas beste er som regel at foreldrene samarbeider godt, og ikke står hardt på sine rettigheter. Lager krangel og ubehagelige situasjoner om det. 

For mange foreldre er mer opptatt av seg selv enn barna. De par som klarer å sette barna først og samarbeider godt er fantastiske foreldre. Kjenner noen slike, og de har harmoniske og trygge barn, også etter bruddet. Jeg kjenner også det motsatte, og det er ikke like harmoniske historier. 

Begge foreldre må være innstilt på barnas beste for å oppnå dette. Det er ofte en utfordring med at ene eller begge ikke klarer å sette barna først. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kommer helt an på barnas alder, deres evt ønsker og hvordan mor og far var som foreldre før bruddet. Dersom foreldrene var likestilte i foreldrerollen og barna har like sterk tilknytning med begge, er det naturlig å tenke mer i retning 50/50. Men siden barna er små, ville det beste kanskje vært å ha en fast base og likevel hyppig kontakt og besøk av/hos den andre forelderen. Så må nesten begge foreldrene være fleksible og tilpasse samværsavtalen ettersom barna vokser. 

Jeg har en eks som har krevd «sine rettigheter» etter bruddet. Men ikke fulgt opp sine plikter. Det er svært sjelden at retten dømmer delt fast bosted eller 50/50 hvis ikke det har vært prøvd ut før. Så jeg vil råde din venn til å få til en god dialog med mor og gjerne FVK i prosessen. 

Anonymkode: c4d28...9fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er ikke gjenstander som skal deles likt på linje med huset og bilen. Hverken far eller mor har «rett til» eller «krav på» noe som helst. Løsningen skal dreie seg om hva som er best for barna.

Anonymkode: 681f0...6f7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei

Ja og det er ofte det beste til barna da de får like mye tid med hver enkelt forelder.

I praksis har han ingenting han skulle ha sagt så lenge du fremstår som ei god mor. Da trenger ikke han få sett sine barn selv om dere bor i samme gate. Din advokat og rettssystemet fikser det veldig enkelt. Om du ikke får medhold i retten så frykt ikke. Det finnes ikke tvang i loven slik at barna vil bo til deg uavhengig om domspapirene sier noe annet. Som sagt dette kan advokaten og det er bare en formalitet.

Nav kjører på med fullt bidrag slik at du er sikret bidrag også uavhengig om hva som står i en evt. dom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Her er det snakk om to oppegående foreldre og barna er svært knyttet til begge.

Jeg håper inderlig at de tar hensyn til barnas beste og her tror jeg løsningen bør være 50/50. Spesielt siden begge barna er svært knyttet til begge foreldrene.

TS

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar alle sammen. Her er det snakk om to oppegående foreldre og barna er svært knyttet til begge.

Jeg håper inderlig at de tar hensyn til barnas beste og her tror jeg løsningen bør være 50/50. Spesielt siden begge barna er svært knyttet til begge foreldrene.

TS

Dersom alle er så oppegående og alle er venner så er det ikke behov for å snakke om rettigheter. Da blir man selv enig om en fornuftig fordeling som passer alle.

Ellers så er det er mye informasjon i denne tråden som du bare må glemme.

De fleste svarer ut fra hvordan dem synes loven burde være eller dem har hørt noen andre si noe dem ikke har peiling på.

Anonymkode: ca8bf...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...