Gå til innhold

Nå synker boligprisene i Oslo! Men hvor mye?? :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har sett prisene stige mer og mer i Oslo og er så glad for renteøkningen og de ulike partienes måter å prøve å stoppe dette rotteracet. Hvor mye tror dere det er sannsynlig at boligprisene vil synke innen fem år i Oslo? Jeg er snart 30 og har veldig lyst til å kjøpe meg bolig innen fem år.

Anonymkode: c0774...0a2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på de synker, men de stiger nok ikke mer. 

Anonymkode: 232fd...5b4

• Liker 4
Skrevet

satt akuratt å tenkte på det samme! 

Har fortvilet meg over boligprisene i mange timer nå.. sett på annonser og muligheter. selv med 1,2 mill i egenkapital og en litt under gjennomsnitt årslønn (470k), så har jeg bare råd til et bøttekott.. også et godt stykke utenfor sentrum. jeg blir også 30 neste år : p Og håper virkelig at boligprisene ihvertfall ikke går opp. 

Anonymkode: 1931b...9e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tviler på de synker, men de stiger nok ikke mer. 

Anonymkode: 232fd...5b4

Joda, hvorfor skulle de ikke det? 

Anonymkode: 1fc1d...874

• Liker 3
Skrevet

Ikke noe som blir merkbart, dessverre. 

Anonymkode: 20320...111

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

satt akuratt å tenkte på det samme! 

Har fortvilet meg over boligprisene i mange timer nå.. sett på annonser og muligheter. selv med 1,2 mill i egenkapital og en litt under gjennomsnitt årslønn (470k), så har jeg bare råd til et bøttekott.. også et godt stykke utenfor sentrum. jeg blir også 30 neste år : p Og håper virkelig at boligprisene ihvertfall ikke går opp. 

Anonymkode: 1931b...9e5

Dumt å kjøpe om prisene stagnerer da.

Anonymkode: e9779...67f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Joda, hvorfor skulle de ikke det? 

Anonymkode: 1fc1d...874

Det kommer til å være forsiktig med renteheving så den får nok ikke stor effekt. Når pandemien er over og vi går tilbake til normal hverdag så blir det nok mindre utflytting. Jeg tror ikke prisen kommer til å stige like mye som tidligere, men jeg tror heller ikke at den kommer til å synke - mer holde seg flat 

Anonymkode: faf81...e28

• Liker 2
Skrevet

Det er selvmotsigende... Det sitter titusener, om ikke hundretusener, klar for å kjøpe om prisene blir lavere. Ikke minst spekulanter. 

I tillegg vil bankene bli mer restriktive til hvem de låner ut til, da man risikerer videre prisfall, og sikkerhet i bolig med det ikke er trygt da det ikke dekker lånesummen.

Så alle som akkurat ikke har råd til å kjøpe nå, slik som TS, vil være de store taperne ved en prisnedgang. Alle som faktisk har hatt råd til å kjøpe, eller har råd til å kjøpe sekundærbolig vil stille sterkere. 

Anonymkode: fac3d...7fd

• Liker 4
Skrevet

DU har lyst til å kjøpe bolig innen 5 år og DU håper på boligprisfall i like mange år. Vel, ulempen om boligene faller i 5 år så vil jeg tro de du har råd til er typiske førstegangsobjekter. De kommer ikke førstegangkjøperne selve å selge til deg - for da mister de hele egenkapitalen + sitter igjen med gjeld.

Så du får nok bare legge den tanken bak deg.

Sett heller opp et budsjett, vær så sdparsommelig som du kan. Selge ting de ikke trenger og sett shoppestopp, så skal du se at det kan gi mirakler.

Er det 5 år til du skal kjøpe ville jeg satt alt inn i fond.

• Liker 1
Skrevet

Til dere som mener prisene bare vil stagnere. Nå har det vært prisfall i Oslo de siste fem månedene, og renteøkningene har ikke en gang begynt. Hvordan mener dere det da kun kommer til å bli på stedet hvil framover?

Skrevet

Det er nok store forskjeller innad i Oslo- og ikke minst mellom ulike boligtyper, som i liten grad synliggjøres i statistikken.

Vi har vært på utkikk etter hus på Oslo vest i et halvt års tid, og absolutt alt vi har sett på går over takst. Som regel rundt 10 % over takst, men ofte også nærmere 20 % over takst. Så i det segmentet vi kikker i er det overhode ingenting som tyder på prisnedgang. Men for mindre leiligheter, og kanskje typisk på Oslo øst, er det vel antakelig tilfelle at prisene har sunket noe de siste månedene.

Anonymkode: cb5b6...64d

• Liker 3
Skrevet

Hvis de synker vil det være så knapt at det ikke har noe nevneverdig å si. Eneste måten å få ned boligpriser så alle kan eie, er hvis staten bygger i fleng og selger dem etterpå. Slik de gjorde etter krigen. 

Men kommer ikke til å skje med alle disse borgerlige kjøtthuene rundt om kring nå. 

Anonymkode: d6e6e...d3c

Skrevet

Jeg har ingen tro på at prisene kommer til å være lavere om 5 år enn de er i dag. Det bygges alt for lite nytt, og Oslo blir bare mer attraktivt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Til dere som mener prisene bare vil stagnere. Nå har det vært prisfall i Oslo de siste fem månedene, og renteøkningene har ikke en gang begynt. Hvordan mener dere det da kun kommer til å bli på stedet hvil framover?

Fordi vi har sett prisene over lang tid. Ingen som benekter at vi sannsynligvis får en utflatning nå og kanskje et prisfall, men over tid vil det neppe være veldig stort før det begynner å gå oppover igjen. Økonomene har sagt at det blir kraftig og varig prisfall i over 20 år nå, men det har ikke skjedd enda. 

Anonymkode: 234ea...f58

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...