Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2005 #1 Skrevet 24. september 2005 Hvordan går jeg frem når jeg vil at jentungen skal få internett-tilgang på rommet sitt? Jeg er totalgrønn og har overhodet ikke peiling. Anyone...?
Gjest Violetta Skrevet 24. september 2005 #2 Skrevet 24. september 2005 Kan du legge en kabel fra det internettuttaket du har nå og inn på rommet hennes? De selger sånne ledninger på Claes Ohlsson f.eks. Ellers har du jo trådløst internett som et alternativ, om du vil ha det.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2005 #3 Skrevet 24. september 2005 Du trenger en router/switch og en kabel. Men det er som regel greiest med trådløst. Da trenger du en trådløs router eller et trådløst aksesspunkt hvis du har router fra før. Pluss et trådløst kort/usb adapter til hennes pc. Tror det var annonsert en slik pakke på elkjøp med trådløs router og usbadapter til 495,- nå.
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2005 #4 Skrevet 24. september 2005 Kan du legge en kabel fra det internettuttaket du har nå og inn på rommet hennes? De selger sånne ledninger på Claes Ohlsson f.eks. ← Ehh.... Vi befinner oss i hver vår etasje med en etasje imellom oss, så jeg vet ikke hvor enkelt det er ....... Hvor lurt er det med trådløst da?
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2005 #5 Skrevet 24. september 2005 Du trenger en router/switch og en kabel. Men det er som regel greiest med trådløst. Da trenger du en trådløs router eller et trådløst aksesspunkt hvis du har router fra før. Pluss et trådløst kort/usb adapter til hennes pc. Tror det var annonsert en slik pakke på elkjøp med trådløs router og usbadapter til 495,- nå. ← Søte vakre snille gjest, du snakker gresk her...........
liv Skrevet 24. september 2005 #6 Skrevet 24. september 2005 Stikk på el-kjøp og si at du skal ha internett i to etasjer og er helt grønn på området så forklarer de deg hva du trenger. Vil anbefalle tråløst nett om du ikke føler for å borre igjennom gulvet/taket
Gjest Homer Simpson Skrevet 24. september 2005 #7 Skrevet 24. september 2005 Søte vakre snille gjest, du snakker gresk her........... ← Vel, kanskje du bør skaffe deg noen til å gjøre det for deg. Tror ikke du er i stand til å sette det opp, for å si det sånn. Selv om det er veldig enkelt.
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2005 #8 Skrevet 25. september 2005 Hvor skaffer man en sånn som kan gjøre det for meg hen da? Og er det trygt med trådløst?? Og hva slags sikring kan jeg ha mot sånne sider som barn ikke skal inn på?
Gjest Violetta Skrevet 25. september 2005 #9 Skrevet 25. september 2005 Hvor skaffer man en sånn som kan gjøre det for meg hen da? Og er det trygt med trådløst?? Og hva slags sikring kan jeg ha mot sånne sider som barn ikke skal inn på? ← Jeg er helt sikker på at du klarer å sette det opp selv. Gå på Elkjøp eller noe sånt og spør. Det er helt sikkert ikke vanskelig, de lager det jo brukervennlig så vanlige brukere skal kunne sette det opp.
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2005 #10 Skrevet 25. september 2005 -men er trådløst trygt? Mot hacking og alskens uhumskheter?
Arwen Skrevet 25. september 2005 #13 Skrevet 25. september 2005 Ellers så kan du fristemed en kopp kaffe, og så kommer mannen min og gjør det når du har kjøpt det du trenger
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2005 #14 Skrevet 25. september 2005 Ellers så kan du fristemed en kopp kaffe, og så kommer mannen min og gjør det når du har kjøpt det du trenger ← Åjaaaa!!!!!! Bare si ifra anytime!! Så kanskje vi kan møtes på Elkjøp borti gata her, (så får jeg kjøpt det riktige) også fiser vi hjem hit og drikker kaffe og spiser nystekte boller mens mannen din svetter litt.....? Har dere planer i høstferien....?
Arwen Skrevet 25. september 2005 #15 Skrevet 25. september 2005 Skal vel bare jobbe tenker jeg. Har brukt opp ferien på eksamen i våres jeg
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2005 #16 Skrevet 25. september 2005 Jeg vil så gjerne at hun skal få internett på rommet til bursdagen sin, og hun har bursdag rett etter høstferien........ Jeg hadde blitt innnnnnmari glad om han kjekke mannen din (som for øvrig er USEDVANLIG kjekk når han er bryllupskledt) kunne tenke seg å gjøre det.........................................................
skrue Skrevet 25. september 2005 #17 Skrevet 25. september 2005 (endret) Hvordan går jeg frem når jeg vil at jentungen skal få internett-tilgang på rommet sitt? Jeg er totalgrønn og har overhodet ikke peiling. Anyone...? ← 1. Jeg antar at du har ADSL eller tilkobling via kabel-tv til internett slik at forbindelsen kan stå på hele tiden. 2. Du kan velge mellom trådløst eller kablet. Trådløst er enklest å sette opp, men har svakheten at det kan lettere misbrukes av andre om det er usikret. Kablet krever mer jobb (føre ledninger dit maskinene står), men har ofte bedre overføringskapasitet. 3. Du trenger to nettverkskort. Ett til din maskin og ett til den nye. Mange maskiner kommer med innebygget nettverkskobling. På bærbare er som oftest både kablet og trådløst nettverk støttet. Sjekk selv. 4. For et kablet nettverk trenger du en boks (router) som kobles mellom modemet og nettverket i huset. Det er til denne boksen alle maskinene i huset kobles til enten via trådløs forbindelse eller via kabel. For kablet nettverk, med innebygget brannmur i boksen: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306040&cks=PRL For trådløst nettverk: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302154&cks=PRL Til routeren kobler du altså alle dine maskiner (enten via kabel eller trådløst) og også modemet. Routeren settes opp slik at når den skrus på så vil den automatisk bruke modemet og koble seg opp mot internett (dvs mot internettleverandøren din). Jeg bruker selv kablet nettverk og min router og modem står på hele tiden. Jeg skrur det bare av om det er tordenvær i nærheten. Endret 25. september 2005 av skrue
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2005 #18 Skrevet 25. september 2005 Tusen takk for svar, som jeg faktisk skjønte noe av
Nella Skrevet 25. september 2005 #19 Skrevet 25. september 2005 http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...dowtitle=Router Der har du prisene og de med antenne på er de du kan velge i. Kusina mi har akkurat gjort dette hjemme og hun kunne ikke noe fra før. Jeg tror du klarer det. Det var den som var på tilbud på elkjøp hun kjøpte. Men siden ruteren står der den stasjonære er og de har vanlig ruter fra før så er det ikke byttet til trådløst nettverkskort i den stasjonære for det er jo ingen vits da. For å innstallere så putter du i cd,n og følger instruksjoner. Og når du blir bedt om det kobler du til ruteren, ikke før det.
Arwen Skrevet 25. september 2005 #20 Skrevet 25. september 2005 Send meg en PM hvis du ikke får det til da tror det skal være ganske greit egentlig, men siden mannen jobber med det han gjør har jeg liksom aldri fått prøvd meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå