rutti Skrevet 24. september 2005 #1 Skrevet 24. september 2005 Noen som har gode jule oppskrifter å dele??? Gleder meg til jul, er vel derfor e e tidlig ute:) :grine2:
Arkana Skrevet 24. september 2005 #2 Skrevet 24. september 2005 Det ligger et par i dagboken min. Engelsk julekake Julekake Julemuffins Noe spesielt du ser etter egentlig? Har så uendelig mange juleoppskrifter, vanskelig å plukke noen.
Gjest Gjesta Skrevet 24. september 2005 #3 Skrevet 24. september 2005 Bare syv dager til juleforumet åpner, der ligger det plenty!!
Saeria Skrevet 1. oktober 2005 #4 Skrevet 1. oktober 2005 Siden det er mange som har linket til oppskriftene sine, og disse linkene er døde, så hadde det vært stas om dere kunne legge de ut på ny. Både julemat, julekaker, og julegodter hadde vært stas! Her har jeg planer om å lage litt til oss selv, og lage til skolen. Er så koselig å komme på skolen mandagene etter adventssøndagene. Da har lærerne satt ut pepperkaker, mandariner og twist. Synes det er på tide at de får noe å ha på bordet sitt på lærerværelset.
Arkana Skrevet 1. oktober 2005 #5 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg har masse juleoppskrifter, vanskelig å plukke ut bare noen. Lettere hvis folk spesifiserer litt mer hva de ser etter. Kan jo starte med noen klassiske julekaker da. Sirupsnipper 1 dl fløtemelk 250 g mørk sirup 125 g sukker 100 g smør ¼ ts finmalt pepper ½ ts ingefær ½ ts kanel ½ ts natron rørt ut i 1 ss melk ca 500 g hvetemel Ha fløte, sirup, sukker og smør i en kjele og kok opp under omrøring. Hell blandingen i en bolle og avkjøl før krydder og mel tilsettes. La stå kjølig en stund før den kjevles tynt ut og skjæres i snipper. Stek ved 200 grader på øverste rille. Mørke pepperkaker 1 ½ dl smeltet smør 1 ½ dl mørk sirup 1 ½ dl brunt sukker 1 ½ dl sukker 1 ½ dl fløte 3 ts kanel 2 ts kardemomme 2 ts nellik 2 ts ingefær 1 ts natron 9-10 dl hvetemel Ha sirup, sukker og fløte i en passende stor bolle. Tilsett smeltet smør og mel med natron. Arbeid deigen jevn og glatt. Dekk med folie og la deigen stå kjølig til neste dag. Kjevle ut deigen og trykk figurer. Legg på stekebrett og stek ved 180 grader i 6-8 minutter. Avkjøl på platen. Kokosmakroner 4 eggehviter 180 g melis 250 g kokosmasse ¼ ts vaniljesukker Pisk eggehvitene stive. Rør forsiktig inn melis, kokosmasse og vaniljesukker. Sett topper på stekebrett og stek ved 150 grader i ca 15 minutter. Hvite julegriser 100 g smeltet smør 3 dl sukker 2 dl melk 1 ts hornsalt 1 liter hvetemel Rør sammen alt, dekk med plast og la stå i kjøleskap over natten. Kjevle ut til ca ½ cm tykkelse. Trykk ut griser (eller andre ønskede former) og sett på stekebrett. Stek ved 175 grader i ca 7 minutter. De skal ikke bli gylne. Pynt med rosa glasur. Brune pinner 150 g smør 200 g sukker 2 eggeplommer 1 ss lys sirup ½ ts kanel 1 ts vaniljesukker 1 ts natron 300 g hvetemel perlesukker/hakkede mandler Rør smør og sukker hvitt. Bland inn resten av ingrediensene. Elt deigen sammen og del i 6 emner. Trill pølser og legg på stekebrett. Trykk hver lengde til flate stenger. Pensle med egg og dryss på perlesukker og hakkede mandler. Stek midt i ovnen ved 175 grader i 10-12 minutter. Skjær opp stengene mens de ennå er varme. Berlinerkranser 1 hardkokt eggeplomme 1 rå eggeplomme 60 g sukker 125 g smør 175 g hvetemel 1 eggehvite finhakkede mandler perlesukker Gni den kokte eggeplommen godt ut før den rå tilsettes. Tilsett sukker og visp til eggedosis. Tilsett smør vekselvis med mel. Dekk deigen og la stå i kjøleskap en time. Trill til lillefingertykke pølser som deles i ca 10 cm lange emner. Legg emnene sammen til kranser med spissene i kryss over hverandre. Pensle hver krans med sammenpisket eggehvite før de dyppes i hakkede mandler og perlesukker. Legg på stekebrett og stek ved 190 grader i 8 minutter. Avkjøl på rist.
Saeria Skrevet 1. oktober 2005 #6 Skrevet 1. oktober 2005 Jeg er ikke ute etter noe spesielt, bare en masse nam å velge i.
skrue Skrevet 2. oktober 2005 #7 Skrevet 2. oktober 2005 Denne oppskriften (Jule-Cookies) ble prøvet i fjor. Veldig gode og lette å lage. Tror mange vil sette pris på noen kaker som ikke er tradisjonelle julekaker. Som det står i oppskriften er det greit å ha mer nonstop enn det som er nødvendig til kakene. Her ble kakene bare laget med grønne og røde og da blir det jo endel tilovers... http://www.aperitif.no/index.db2?id=76777
Arwen Skrevet 2. oktober 2005 #9 Skrevet 2. oktober 2005 Mange oppskrifter her http://krem.no/jul.htm
Gjest Sabia Skrevet 9. november 2005 #10 Skrevet 9. november 2005 Brente mandler 250 g mandler 250 g sukker 2 ½ dl vann 75 g sukker Bland mandler, sukker og vann i ei steikepanne. Kok til vannet fordampes. Skru ned plata (ca 3) når det sukres. Dette tar tid! 1- 1½ time. Rør hele tida! Når sukkeret endelig smelter, tas smøret oppi. Legges på for eksempel smurt aluminiumsfolie, og del dem hurtig fra hverandre. Chocolate chip cookies 75 g smør (mikses porøst) 2 dl sukker 1 egg -Blandes. 2 ¼ dl hvetemel ½ ts bakepulver ½ ss vaniljesukker ½ ts salt - Blandes først, røres deretter oppi smørblandingen. 1 plate kokesjokolade 1 håndfull mandler - Hakkes og røres inn. 200 grader midt i ovnen, ca 10 minutter. Lages dobbel porsjon, bruk bare 1 ½ plate kokesjokolade. Smaker best de første dagene, så bedre å lage to ganger enn for stor porsjon. Julekake 3 stk Ca 1 kg / 2 l hvetemel 200- 250 g sukker 1 ts kardemomme 150-200 g margarin 6 ½ dl melk 50-75 g gjær 150-250 g rosiner 80-150 g sukat 3 emner Ca 180 grader Stekes 40-50 min
Gjest Spacegirl Skrevet 9. november 2005 #11 Skrevet 9. november 2005 Denne er kjempegod og bakes hver eneste jul her i huset, selv om det egentlig ikke er en julekake. Franz Joseph konfektkake * 6 eggehviter * 400 g sukker (4 1/2 dl) * 200 g malte mandler (3 1/3 dl) * 200 g strøkavring eller griljermel Fyll: * 300 g melis (5 dl) * 300 g smør/margarin * 2 ss Freia Vaniljesukker * 6 eggeplommer * 3 ss Freia Regia Bakekakao Glasur: * 2 plater Freia Dronning sjokolade (200 g) * 50 g kokosfett Slik gjør du: Eggehvitene piskes stive, mens sukkeret tilsettes i tre porsjoner. Pisk gpdt mellom hver gang. Når marengsmassen er blank og stiv, tilsettes malte mandler og strøkavring. Bland forsiktig og hell røren i en bakepapirkledd langpanne. Stekes i langpanne (35 x 40 cm) på midterste rille, ced 170° i ca 20 min. Fyll: Alle ingrediensene røres sammen til en myk krem og smøres over kaken. Glasur: Sjokoladen brekkes i biter og smeltes i vannbad med kokosfett. Når alt har smeltet, røres glasuren jevn og strykes over kaken med en bred kniv. Sett kaken kaldt til glasuren har stivnet. Del kaken i små biter (ca. 4 x 4 cm) og server dem som konfekt. Kaken kan gjerne fryses og trenger liten tid til opptining.
Gjest Anonyyyyyym :] Skrevet 3. desember 2007 #12 Skrevet 3. desember 2007 Hvilken småkake er eldst av disse tre? - Sirupsnipper - Kokosmakroner - Pepperkaker
Lilywhite Skrevet 3. desember 2007 #13 Skrevet 3. desember 2007 Hvilken småkake er eldst av disse tre? - Sirupsnipper - Kokosmakroner - Pepperkaker Aner ikke, alle disse er "tradisjonelle julekaker" i mine øyne... Kanskje noen andre vet...noen spesiell grunn til at du lurer?
Annie Skrevet 3. desember 2007 #14 Skrevet 3. desember 2007 (endret) Drømmer 200 g smør 2 dl sukker 1 ss vaniljesukker 5 dl hvetemel 1 1/2 ts hornsalt (hjortetakksalt) Rør sukker og smør mykt, tilsett det tørre. Trill kuler på størrelse med en stor klinkekule og trykk de forsiktig ned, med feks. en gaffel eller en finger. Stekes på 150 grader i 20-35 minutter. Dette er en av favorittkakene mine. Elsket de da jeg var liten, og elsker de fortsatt. I fjor fløt de mye ut, men var gode allikevel. De skal være helt lyse når de er ferdigstekt. Endret 3. desember 2007 av Annie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå