Gå til innhold

Asperger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på 5 år, som jeg alltid har følt det har "vært noe med." Krevende helt fra han var baby. Jeg lurer litt på om det kan være asperger, evt i kombinasjon med adhd, men samtidig er han  jo ung og passer heller ikke alle kriterier. 

Problemer han har: vanskelig for å konsentrere seg, takler overgangssituasjoner dårlig, blir fort overstimulert/overbelastet, har ingen interesser, klarer ikke å leke selv, det meste er kjedelig. Eneste som synes å roe han ned, er skjermtid. Fjerner vi skjermen og ber han finne på noe selv så vandrer han rundt hvileløst og aner seriøst ikke hva han skal gjøre. Det blir mye tullball og irriterende lyder. Har masse leker, men ingenting fenger. Eller jo, til en viss grad konstruksjonslek. Leker godt ute sammen med andre barn i fysisk lek som å sykle, løpe osv. Liker/trenger rutiner, tar ting veldig bokstavelig, gjentar seg selv mye. Liker ikke forandringer. Har noe rigid og repetetiv atferd. MÅ fortelle meg alt han gjort, helst med en eneste gang. Hvis han feks er uheldig å kommer borti noe med brødskiva så må han fortelle og VISE to ganger til akkurat det som skjedde. Ofte så husker han ikke om han har vasket hender etter toalettbesøk, men har kan huske ord og setninger fra bøker vi har lest ordrett og korrigerer meg om jeg tar snarveier. 

Det som taler i mot er at han er veldig sosial og leker godt med alle i barnehagen. Godt språk, god motorikk. Empatisk og omsorgsfull. 

Hva tenker dere som har litt erfaring med dette?

Anonymkode: 40f87...689

Skrevet

Dere har latt han holde på for mye med skjerm (skjermavhengig?) og har frarøvet han barndommen (aka fantasien). Gratulerer. Bra jobba. 

Anonymkode: d06c6...d6f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere har latt han holde på for mye med skjerm (skjermavhengig?) og har frarøvet han barndommen (aka fantasien). Gratulerer. Bra jobba. 

Takk for oppgulpet. Nei, han fikk IKKE skjerm som baby. Problemet har vært der hele veien. Har et barn til som ikke har noen av de samme utfordringene. Så spar deg. 

• Liker 10
Skrevet

Minst 1 av 100 har autisme.

(1 av 54 i USA)

Så det kan godt hende han har det.

Jeg har det selv, og synes det høres ut som han har det.

Anonymkode: a261e...0c1

• Liker 1
Skrevet

Kan være autisme, men Aspergere har gjerne særinteresser og er "professor"

Anonymkode: b362d...7f5

Skrevet

Høres ut som autisme ja. Når lærte han å snakke?

Anonymkode: 3d142...315

• Liker 2
Skrevet

Jeg syntes ikke det høres ut som autisme. 

Jeg ville ikke spekulert i dette på forum på nett. Hvis du mistenker autisme eller adhd, prat med barnehagen og fastlegen og få fagpersoner til å gjøre en vurdering.

Anonymkode: 29405...583

• Liker 6
Skrevet

Skvatt skikkelig når jeg leste dette. Lurte et øyeblikk på om det var noe jeg selv hadde skrevet for 2-4 år siden. Min var lik på en prikk. Skilte seg såå ut på alle områder du nevner. Og husket ordrett fra det jeg leste. Tilslutt testet jeg ham, og det viste seg at han er en av de 2% i Norge med høyest intelligensnivå i sin aldersgruppe. Jeg har flere barn, og de har vært veltilpasset og helt annerledes.

Ikke hør på de som skylder på deg. Det trenger ikke være autisme. Det trenger ikke være adhd. Evnerikhet gir de samme symptomene som adhd, fordi intelligens avviker voldsomt fra følelsesmessig modning. Derfor virker de barna så annerledes. Henger meg opp i den gode hukommelsen til barnet ditt. Sjekk liste over hva som kjennetegner evnerike barn, og få ham testet. Gi ham samtidig ekstra mye omsorg. Disse barna er hypersensitive, og de reagerer dobbelt opp på stimuli. Det er ikke noe DU har gjort. 

Anonymkode: 91705...75b

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Uansett diagnose eller ei. Om DU mistenker det kan det være greit å utrede han for å være på den sikre siden. Mange barn faller mer til ro om de vet de har en diagnose, spesielt høyt fungerende autisme da de alltid føler at de ikke er som alle andre uten å skjønne hvorfor. 

Skulle han få utfordringer på skolen vil også en diagnose utløse mer hjelp, tilrettelegging og støtte. 

Skrevet

Det er vanskelig å vite... vi driver med utredning av vår 10-åring for aspergers nå. Jenter og gutter har ulike "symptomer", så det er kanskje vanskelig å sammenligne. Hun takler endringer svært dårlig, er lite fleksibel. Og endringer resulterer i sinne/meltdowns der hun bare ser svart og ingen når gjennom. Sosialt sett har hun alltid hatt det vanskelig, og nå som tenårene nærmer seg og jenter krever mer av hverandre sosialt sett, takler hun det dårlig. Hun er mye alene, og stort sett alltid i dårlig humør. Så er det mange småting, særegenheter, som at hun ikke takler bestemte lyder, klær av bestemt materiale som hun nekter å bruke, osv osv.

Vi har stort sett vært strenge, tar bort skjerm når hun er frekk mot oss, osv osv, men det resulterer selvsagt i melt down, og det viktigste med utredningen for meg er å få vite hvordan vi som foreldre skal håndtere henne, rett og slett. Det blir verre og verre ettersom barna blir eldre, spesielt i de hormonfylte tenårene 😞

Håper dere finner ut av det!

Anonymkode: 67d45...8e7

Skrevet

AB over her... legger til at vår datter alltid har vært veldig flink på skolen, og har ligget foran klassen i de fleste fag. Tar ting veldig kjapt, og husker mye og ordrett, slik som ditt barn, TS. På grunn av at hun er så skoleflink og lærerne ser på henne som en ressurs, har vi møtt lite forståelse fra skolen/klasseforstandere når vi ønsket utredning. Heldigvis var en helsesøster oppvakt og dyktig, og hjalp oss videre i prosessen.

Anonymkode: 67d45...8e7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skvatt skikkelig når jeg leste dette. Lurte et øyeblikk på om det var noe jeg selv hadde skrevet for 2-4 år siden. Min var lik på en prikk. Skilte seg såå ut på alle områder du nevner. Og husket ordrett fra det jeg leste. Tilslutt testet jeg ham, og det viste seg at han er en av de 2% i Norge med høyest intelligensnivå i sin aldersgruppe. Jeg har flere barn, og de har vært veltilpasset og helt annerledes.

Ikke hør på de som skylder på deg. Det trenger ikke være autisme. Det trenger ikke være adhd. Evnerikhet gir de samme symptomene som adhd, fordi intelligens avviker voldsomt fra følelsesmessig modning. Derfor virker de barna så annerledes. Henger meg opp i den gode hukommelsen til barnet ditt. Sjekk liste over hva som kjennetegner evnerike barn, og få ham testet. Gi ham samtidig ekstra mye omsorg. Disse barna er hypersensitive, og de reagerer dobbelt opp på stimuli. Det er ikke noe DU har gjort. 

Anonymkode: 91705...75b

Tusen takk for svar, og for at du gjøre meg oppmerksom på dette! Har ikke engang tenkt tanken egentlig, sikkert fordi han er så ung enda og det er eldste så jeg har liksom ikke noe å sammenligne med hva gjelder intelligensnivå og alder. 

Når det gjelder feks tall og bokstaver så har dette tatt litt tid for han å lære, og hva gjelder bokstaver er vi langt fra i mål enda. Kan ikke lese. Men han har som sagt god hukommelse, er veldig årvåken og oppmerksom. Har MANGE spørsmål og funderer på mye. Må man være flink med tall og bokstaver for å regnes som intelligent? (skal sies han strengt tatt er 4 år enda, men ikke lenge til 5). 

Interessant det du skriver om sensitivitet også. For det er han virkelig. Blir fort sliten og overstimulert. Dette må undersøkes nærmere, takk :)

Skrevet

Jeg syns dette høres ut som et helt vanlig barn som kanskje er litt hypersensitivt bare 

Anonymkode: 9b50d...64a

• Liker 2
Skrevet

Veldig likt min gutt. I tillegg har min ett eksplosivt sinne, klarer ikke å leke med andre, å henger seg opp i lyder som vi andre ikke hører, han legger også merke til alle mulige detaljer når han er ute. Her utredes han nå for autisme og adhd. Hør med barnehagen om dem mistenker noe? 

Anonymkode: aa90c...d79

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Veldig likt min gutt. I tillegg har min ett eksplosivt sinne, klarer ikke å leke med andre, å henger seg opp i lyder som vi andre ikke hører, han legger også merke til alle mulige detaljer når han er ute. Her utredes han nå for autisme og adhd. Hør med barnehagen om dem mistenker noe? 

Anonymkode: aa90c...d79

Barnehagen mistenker ikke noe, "bare" umodenhet. Vi har ikke noe problemer med sinne nå lenger, det var mer i trassalderen. Leker fint med andre. Men kjeder seg utrolig lett, og er nysgjerrig på alt. Kan fint konsentrere seg når vi leser bok feks, men blir veldig ukonsentrert når han er understimulert. Jammen ikke lett å vite hva som gjelder med disse barna våre. Ts

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Takk for oppgulpet. Nei, han fikk IKKE skjerm som baby. Problemet har vært der hele veien. Har et barn til som ikke har noen av de samme utfordringene. Så spar deg. 

Noen barn blir lettere skjermavhengige enn andre. Helt åpenbart at han er rastløs fordi skjermen er mer spennende. Og dere som foreldre vil heller legge diagnose på det enn å endre på noe. 

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som et normalt barn som et i utvikling. 

Anonymkode: 29405...583

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...