Gå til innhold

Må man omtale nordmenn med mellomnavnet også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I andre land er mellomnavnet stort sett bare i bruk i offentlige dokumenter. Men i Norge virker det til å være et krav om at mellomnavnet også brukes i dagligtale. Hvorfor er det sånn?

Anonymkode: 865d8...f30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det ikke er et mellomnavn, men et navn... Og det er ikke et krav - det er utrolig mange med to navn som bare bruker ett til hverdags...

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg bruker aldri mitt mellomnavn. 

Skrevet

I Sverige har de navn og tiltalsnavn, det har vi ikke i Norge.

Min mann er svensk og ville vi skulle ha tradisjonen om å føye til besteforeldres navn, men jeg nektet.

Like før vi fikk førstemann var han på kurs her i Norge og der ble han konsekvent kalt alle tre navnene sine, da ble det slutt på ønsket om å ha flere navn på ungene 😂 

Anonymkode: 7a9d1...071

• Liker 2
Skrevet

Blir ikke det samme som å slenge inn navnet på en eller annen profet fra religionen sin nei.

Anonymkode: c83cb...091

Skrevet

Det er da ikke et krav, men mer en navneskikk med at enkelte har "doble fornavn" der det er meningen at begge navnene hører sammen. Også i andre land finnes dette, ikke bare i Norge.

jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være et problem.

Anonymkode: 33aab...cba

• Liker 3
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Det er mange som blander litt ang. mellomnavn.

en person heter f.eks Nina.  Det er fornavnet,  men hun kan ha flere fornavn.  Så heter hun da Nina Sofie

Hun har bare ett etternavn, Det er Olsen.

Så ønsker hun å ta bestemors etternavn i tillegg.  Det er Bøe

ok, da heter hun Nina Sofie Bøe Olsen.  Bøe er mellomnavn.

Fornavn Nina Sofie

Mellomnavn Bøe

Etternavn Olsen

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Johannes Høsflot Klæbo

I starten ble han bare omtalt som Johannes Klæbo. Men på et eller annet tidspunkt ble Høsflot lagt til, antagelig fordi han ga mediene beskjed om det. 

Høsflot er forresten et merkelig fornavn.

Anonymkode: 8cbcf...9f8

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Johannes Høsflot Klæbo

I starten ble han bare omtalt som Johannes Klæbo. Men på et eller annet tidspunkt ble Høsflot lagt til, antagelig fordi han ga mediene beskjed om det. 

Anonymkode: 8cbcf...9f8

Merkelig navn, kan det være et stedsnavn eller fra slekten?  I så fall er det et mellomnavn.  Jeg googla om artisten, men skjønte ikke det der med Høsflotnavnet.Det sto bare at han gjorde det for å unngå forveksling med broren.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er mellomnavn, ikke fornavn. Han har med andre ord to etternavn.

Anonymkode: 04dae...b29

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig individuelt. Jeg synes man skal spørre den det gjelder. Min bror vil bare bruke ett navn, enda han har bindestrek mellom navnene. Jeg har ikke bindestrek men ønsker å bruke begge to. 

For min del er begge navnene «mitt eneste» navn. Hvis jeg blir tiltalt med ett av de, så blir det feil, det er ikke meg (føler jeg). Så i respekt for meg, så ønsker jeg folk skal kalle meg ved mitt navn. Jeg sier i fra om folk ikke bruker begge navnene i dagligtale.

Anonymkode: f8c83...446

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er mellomnavn, ikke fornavn. Han har med andre ord to etternavn.

Anonymkode: 04dae...b29

Ikke to etternavn. Det må i så fall være et mellomnavn.   Noen kan faktisk ha to etternavn. Det er slik:

Høsflot-Klæbo, altså med bindestrek.  Da må det være godkjent som akkurat det hos folkeregisteret.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

De som er vant til å bli tiltalt med begge fra barndommen fortsetter vel gjerne å presentere seg med begge i voksen alder. Med mindre man syns det er kronglete. Noen navn flyter fint sammen og går helt fint å si, ikke noe vanskeligere enn lange enkeltnavn med 4 eller 5 stavelser. Men har hørt mer tungvinne kombinasjoner også, hvor vedkommende likevel insisterer på å bruke begge. Men det er relativt sjeldent da. 

Anonymkode: 99cff...85a

Skrevet

Jeg bruker mellomnavnet mitt, men ikke fornavn 2

Anonymkode: 04319...217

Skrevet

Jeg har svenske foreldre, men er født og oppvokst i Norge og er norsk statsborger. Jeg har fire fornavn og tre etternavn...! Bruker kun et av hver i det daglige, men hver gang jeg skal fornye passet eller noe annet så blir det problemer. Det er aldri plass til å skrive hele navnerekka. 😅

Anonymkode: e3fe1...c0a

Skrevet

Jeg har bodd i Sverige og vært sammen med en svensk mann, med en gjeng brødre. ALLE i Sverige har en hel haug med fornavn/mellomnavn! Men de bruker som regel bare ett, og da gjerne som et kallenavn i forkortet versjon. Jan Erik blir for eksempel Janne.

Heldigvis har vi ikke den svenske tradisjonen med å pepre på med tre for- og mellomnavn, I TILLEGG til etternavn her i Norge. Det er maks to fornavn (hvorav ett blir mellomnavn) som er vanlig her. 

Sønnen min har tre navn, ett fornavn, mitt etternavn som mellomnavn og farens navn som etternavn. Han bruker konsekvent aldri mellomnavnet, akkurat som vi ikke gjorde da han vokste opp heller. Det står i diverse dokumenter, men det brukes som sagt aldri. Står der til pynt. 

Jo enklere, jo bedre. 

Skrevet

Normal høflighet er å benytte det navnet folk bruker når de introduserer seg selv, eventuelt spørre "foretrekker du å kalles Line eller Line Charlotte"? 

• Liker 1
Skrevet

Alle her inne snakker jo om hverandre på hva mellomnavn faktisk er, så man blir jo helt forvirret over hva folk egentlig diskuterer.

Mellomnavn er ikke fornavn. Om jeg heter Trude Olsen Hansen, så er det Olsen som er mellomnavnet mitt.

Heter jeg Trude Sofie, så er ikke Sofie et mellomnavn, det er en del av fornavnet mitt.

I Norge kan man ikke ha to etternavn, du har evt mellomnavn og etternavn. Alternativ kan man man slå sammen to etternavn med bruk av bindestrek og det bruke det som ett etternavn.

Eks: Trude Olsen-Hansen.

Anonymkode: bf6a4...284

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I Sverige har de navn og tiltalsnavn, det har vi ikke i Norge.

Min mann er svensk og ville vi skulle ha tradisjonen om å føye til besteforeldres navn, men jeg nektet.

Like før vi fikk førstemann var han på kurs her i Norge og der ble han konsekvent kalt alle tre navnene sine, da ble det slutt på ønsket om å ha flere navn på ungene 😂 

Anonymkode: 7a9d1...071

Hvorfor ga han ikke bare beskjed om foretrukne navn? 

Skrevet

Erling Braut Haaland i Norge.

Bare Erling Haaland i utlandet.

Merkelig det der, utlendingene burde respektere norske navn og bruke hele navnet.

Anonymkode: df68b...395

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...