AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 Jeg er i en fortvilet situasjon. Jeg er helt alene med sønnen min, lite familie rundt meg. Sønnen min går på skole rett ved jobben min, han går over til meg, når jeg har senvakt og ikke rekker hente før sfo stenger. Det er et puslespill å få til henting/levering, men det går akkurat. Vi har endelig fått kjøpt leilighet, og flyttet inn for en mnd siden. Den nye adressen fikk jeg vite at ligger i en annen skolekrets. Vi bor på et lite sted med små avstander, det er 2 barneskoler her. Vi bor nå alikevel nærmere skolen hans enn vi gjorde før (når adressen var i samme skolekrets). Idag fikk jeg beskjed om at han må bytte skole. Det er visst veldig strengt, og hun jeg snakket med gikk så langt som å si at han teknisk sett er ulovlig på skolen. Gutten min går i 2. klasse, og har masse venner på skolen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få alt til å gå opp om jeg må flytte han til den andre skolen. Det er bare praktisk ikke mulig, uten at jeg må bytte jobb. Jeg mener hele systemet er utrolig firkantet! De burde vurdere utfra skjønn, og plassen på skolen har han jo... Hva i all verden skal jeg gjøre?? Anonymkode: 5266b...965 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Du kan sende en søknad til skolen han går på og håpe på det beste. Men dette er virkelig noe du burde ha sjekka ut før du kjøpte. Du bør finne det på kommunen sine nettsider. Anonymkode: d3672...451 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 Gå RETT over hodet på dem personen du snakket med. Direkte til skolesjefen/rektor/hvem nå enn som står over. Si at du ikke har annet valg enn å kjempe for guttens beste, som er å gå på samme skole som nå, så du kommer til å ta det til retten om du må. Det er da virkelig fritt skolevalg? Og de kan vel ikke ‘sparke’ en elev som allerede går der? I verste fall får du so at dere flytter tilbake til skolekretsen da. For et unødvendig stress for deg! (Regner med han er forskånet så langt) Men ikke gi deg! Anonymkode: 83dd9...69a 8
Caamilla Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan sende en søknad til skolen han går på og håpe på det beste. Men dette er virkelig noe du burde ha sjekka ut før du kjøpte. Du bør finne det på kommunen sine nettsider. Anonymkode: d3672...451 Jeg er klar over at det var dumt av meg å ikke sjekke, men grensen har blitt endret dette året, pga kapasitet og antall barn. Vi bor nå rett over grensa til den nye skolen.. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gå RETT over hodet på dem personen du snakket med. Direkte til skolesjefen/rektor/hvem nå enn som står over. Si at du ikke har annet valg enn å kjempe for guttens beste, som er å gå på samme skole som nå, så du kommer til å ta det til retten om du må. Det er da virkelig fritt skolevalg? Og de kan vel ikke ‘sparke’ en elev som allerede går der? I verste fall får du so at dere flytter tilbake til skolekretsen da. For et unødvendig stress for deg! (Regner med han er forskånet så langt) Men ikke gi deg! Anonymkode: 83dd9...69a Jeg føler de kaster han ut av skolen. Han har allerede plassen, så skjønner ikke problemet med å la han beholde den. Han vet selvfølgelig ingenting, og jeg kommer til å gjøre det jeg kan for at han skal slippe å bytte Anonymkode: 5266b...965 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Agurkmishandler skrev (3 minutter siden): Jeg bytter først. Idiot. Anonymkode: 5266b...965
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 Gå til sjefen som en nevner. Om det ikke vinner frem bytter du bostedsadresse til et sted innenfor skolegrensa. Ikke bytt skole. Anonymkode: 48e68...5a7 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #8 Skrevet 31. august 2021 Caamilla skrev (3 minutter siden): Jeg er klar over at det var dumt av meg å ikke sjekke, men grensen har blitt endret dette året, pga kapasitet og antall barn. Vi bor nå rett over grensa til den nye skolen.. Ring rektor i morgen. Forhåpentligvis så kan dette løses på en god måte. Anonymkode: da4a8...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #9 Skrevet 31. august 2021 Vet om noen her i området som har byttet bostedsadresse for å beholde plassen på skolen. I verste fall er det en løsning. Anonymkode: 7d8c0...733 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 Trodde det var fritt valg av skole. Dette må du sjekke opp, for det hørtes rart ut. Eneste som er at han mister skoleskyss om en velger annen skole enn skolekretsskolen. Anonymkode: 1775d...d89
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #11 Skrevet 31. august 2021 Vi gjorde den samme feilen. Flyttet 70 meter i luftlinje og inn i en annen skolekrets. Tenkte ikke engang over det, det er 800 meter mellom skolene og det er ikke engang bilvei imellom der vi flyttet ifra. Sendte søknad til rektor og fikk godkjent unntak. Anonymkode: dbcc8...4fe
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet om noen her i området som har byttet bostedsadresse for å beholde plassen på skolen. I verste fall er det en løsning. Anonymkode: 7d8c0...733 Jeg har en bestemor som bor innenfor skolekretsen, og har tenkt tanken på å bytte bostedsadresse dit. Men er det lovlig? Anonymkode: 5266b...965
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #13 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trodde det var fritt valg av skole. Dette må du sjekke opp, for det hørtes rart ut. Eneste som er at han mister skoleskyss om en velger annen skole enn skolekretsskolen. Anonymkode: 1775d...d89 Det er definitivt ikke fritt valg av skole og det har aldri vært det. Anonymkode: dbcc8...4fe 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #14 Skrevet 31. august 2021 du må sende alt skriftlig. dokumentasjon er viktig. i din begrunnelse vær nøye på å beskrive at med tanke på barnets beste så.... barnets beste skal veie tungt. dersom du ikke får gjennomslag hos rektor, så meld saken videre til kommunalsjef for skoler i kommunen. desverre skjer det ofte, og er uheldig. Anonymkode: 1a403...80e 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #15 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en bestemor som bor innenfor skolekretsen, og har tenkt tanken på å bytte bostedsadresse dit. Men er det lovlig? Anonymkode: 5266b...965 Kjør på. Det er barnets bostedsadresse som avgjør hvilken skole det tilhører, ikke hvor det faktisk oppholder seg. Sjekk hva det står om skolekrets på kommunen sin nettside. Anonymkode: 7d8c0...733 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Skrevet 31. august 2021 Dette er jo ditt ansvar å sjekke før du kjøper bolig. Hvis skolekretsen er endret pga kapasitetsproblemer får du neppe gjennom at barnet skal beholde plassen, men du kan selvfølgelig søke. Anonymkode: 94f7e...930
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #17 Skrevet 31. august 2021 Hvilken av de to skolene er nærmest? Barnet har i utgangspunktet rett til å gå på den nærmeste skolen. her kan du lese litt mer om nærskoleprinsippet (og hva du kan søke om) https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Narskole-og-skolekretsgrenser/Narskoleprinsippet-og-skolekretsgrenser/ Anonymkode: 80a01...007
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #18 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er i en fortvilet situasjon. Jeg er helt alene med sønnen min, lite familie rundt meg. Sønnen min går på skole rett ved jobben min, han går over til meg, når jeg har senvakt og ikke rekker hente før sfo stenger. Det er et puslespill å få til henting/levering, men det går akkurat. Vi har endelig fått kjøpt leilighet, og flyttet inn for en mnd siden. Den nye adressen fikk jeg vite at ligger i en annen skolekrets. Vi bor på et lite sted med små avstander, det er 2 barneskoler her. Vi bor nå alikevel nærmere skolen hans enn vi gjorde før (når adressen var i samme skolekrets). Idag fikk jeg beskjed om at han må bytte skole. Det er visst veldig strengt, og hun jeg snakket med gikk så langt som å si at han teknisk sett er ulovlig på skolen. Gutten min går i 2. klasse, og har masse venner på skolen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få alt til å gå opp om jeg må flytte han til den andre skolen. Det er bare praktisk ikke mulig, uten at jeg må bytte jobb. Jeg mener hele systemet er utrolig firkantet! De burde vurdere utfra skjønn, og plassen på skolen har han jo... Hva i all verden skal jeg gjøre?? Anonymkode: 5266b...965 Glad det er fritt skolevalg i Oslo... Anonymkode: d9341...c43 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #19 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvilken av de to skolene er nærmest? Barnet har i utgangspunktet rett til å gå på den nærmeste skolen. her kan du lese litt mer om nærskoleprinsippet (og hva du kan søke om) https://www.udir.no/regelverkstolkninger/opplaring/Narskole-og-skolekretsgrenser/Narskoleprinsippet-og-skolekretsgrenser/ Anonymkode: 80a01...007 Nei. Det er bare tull. At barnet har rett til å gå på nærskolen har ingenting med rettigheter til å gå på den nærmeste skolen å gjøre 😂 Nærskolen betyr den skolen barnet sokner til. Det er kommunen som fastslår hvor skolegrensene går og hva som defineres som nærskole. Det står også i linken du la ved. Anonymkode: dbcc8...4fe 3 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #20 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Glad det er fritt skolevalg i Oslo... Anonymkode: d9341...c43 Det er ikke fritt skolevalg for barneskolen i Oslo, det gjelder for VGS..... Anonymkode: dbcc8...4fe 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå