AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 Husker ikke helt hva grensen er, men er det ikke ca 6000 kr i mnd man kan tjene før man må skatte? Hva om man selger ting på Finn? Man tar det jo ikke som lønn og skatter av det, om man f eks selger en brukt bil til 15 000 kr. Det er vell penger rett i lomma? Hva om jeg lager malerier og selger de på Finn? Jeg må vell ikke skatte da? Var grensen 40 000 i året? Dvs 3333 kr i mnd. Eller gjelder dette kun for de med frikort uten annen jobb ved siden av? Er ufør og vurderer selge brukt ting og/eller ting jeg lager, men er usikker på hvordan dette blir med skatt. Har lov til å tjene 40 000 kr før det går ut over ufør stønaden. Men dette er jo ikke noe jeg tenker gjøre konstant, kanskje litt her og der etter hva helsa lar meg gjøre. Leste noe om at man må si ifra om forventet lønn og skatte etter det, men jeg vet jo ikke om jeg kommer til å klare gjøre noe eller ei, da helsen er veldig svingende Anonymkode: 05d90...665
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Om hensikten din er å produsere noe for å tjene penger på det så er det skattepliktig. Anonymkode: b2038...78d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Om hensikten din er å produsere noe for å tjene penger på det så er det skattepliktig. Anonymkode: b2038...78d Men hva om jeg flipper varer på Finn? Kjøper og selger de dyrere? Det må man jo ikke skatte av… er så forvirrende 🙈 Å male hadde jeg gjort uansett når jeg klarer, uansett om jeg hadde fått solgt det eller ei. Pr dags dato har jeg vell 50-100 malerier bare liggende her, som har samlet seg opp med årene. Så hensikten min med å produsere er jo ikke for å selge. Men om jeg hadde solgt noe, hvordan finner noen ut hensikten bak det…? 🙈 ts Anonymkode: 05d90...665 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva om jeg flipper varer på Finn? Kjøper og selger de dyrere? Det må man jo ikke skatte av… er så forvirrende 🙈 Å male hadde jeg gjort uansett når jeg klarer, uansett om jeg hadde fått solgt det eller ei. Pr dags dato har jeg vell 50-100 malerier bare liggende her, som har samlet seg opp med årene. Så hensikten min med å produsere er jo ikke for å selge. Men om jeg hadde solgt noe, hvordan finner noen ut hensikten bak det…? 🙈 ts Anonymkode: 05d90...665 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/veiviser/?22040=22050 Du kan selvfølgelig drive med skatteunndragelse og ta sjansen om du ønsker det, men jeg har møtt nok en selger fra finn som må ta kontant betaling eller vil jeg skal lyve når jeg vippser (typ skrive salg av sofa i stedet for hvilken vare det faktisk var) fordi de har skattemyndighetene på nakken. Anonymkode: b2038...78d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå