Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en heftig diskusjon med mannen som mener feks at en bachelor innen økonomi fra feks Oslomet henger høyere enn en fra Førde feks. Jeg mener at en bachelor er en bachelor samme hvor den kommer fra, og at det ikke er før man begynner på eventuelle masterprogrammer at det vil være noen studiesteder som er gjevere enn andre. Hva tror dere....?? Vil man allerede ved jobb søk på bachelor nivå kunne bli utvalgt på grunn av studiestedet?

Anonymkode: 5d271...f0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, noen bachelorer er høyere ansett enn andre. Økonomibacheloren fra OsloMet er ikke akkurat studiestedet jeg ville ha valgt. 

Anonymkode: 29d3f...1c3

• Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Oslomet

Aldri hørt om "Oslomet" en gang

Anonymkode: dd3e1...f1d

• Liker 4
Skrevet

Vil nok tro at en bachelor fra NHH lettere vil gi deg jobb enn en bachelor fra Førde. 

Anonymkode: 0d462...ae6

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, noen bachelorer er høyere ansett enn andre. Økonomibacheloren fra OsloMet er ikke akkurat studiestedet jeg ville ha valgt. 

Anonymkode: 29d3f...1c3

Faen.... var akkuart det han sa. Hvilken økonomiutdanning er liksom bra da...

• Liker 1
Skrevet

NHH

• Liker 4
Skrevet

Er jo ganske stor forskjell på inntaksgrensa i Førde og på NHH

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Faen.... var akkuart det han sa. Hvilken økonomiutdanning er liksom bra da...

😂 Da ser det ut til at han vant denne

• Liker 6
Skrevet

Det kan ha betydning, men som regel på master eller doktorgradsnivå. Ikke på bacehlor.

En bachelor i økonomi er på så lavt nivå at det spiller ingen rolle om den er tatt det ene eller andre stedet. Det samme med sykepleier. Det er ikke slik at bachelor i sykepleie fra oslo met henger høyere enn fra andre skoler, de konkurrer om de samme jobbene uansett hvor de har tatt sykepleierutdanningen sin. Det samme med økonomibachelor.

Anonymkode: 9d3b7...263

• Liker 4
Skrevet

Både og.

Man har høyere opptakskrav visse steder, som gjør at det er mer prestisje i å komme inn. Hvorvidt undervisningen faktisk er bedre der, er diskutabelt.

Jeg tar en bachelor i rettsvitenskap/jus ved UiS. Altså ikke ved UiO/UiS/UiT, som er "prestisje" skolene. Min bachelorgrad blir nesten sett litt ned på, men sannheten er at vi i 2/3 av fagene har forelesere som fast jobber ved UiO og UiB. Vi vet på skolen vår at vår utdanning med andre ord er helt lik den undervisningen som blir gitt ved "prestisjeskolene", men kompetansen vår blir allikevel ikke anerkjent. Ikke en gang om vi bygger på den med en mastergrad fra BI eller andre steder, slik at vi sitter der med like lang utdanning, men med andre fagkombinasjoner enn det som skal til for å bli advokat.

Anonymkode: ba727...413

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Både og.

Man har høyere opptakskrav visse steder, som gjør at det er mer prestisje i å komme inn. Hvorvidt undervisningen faktisk er bedre der, er diskutabelt.

Jeg tar en bachelor i rettsvitenskap/jus ved UiS. Altså ikke ved UiO/UiS/UiT, som er "prestisje" skolene. Min bachelorgrad blir nesten sett litt ned på, men sannheten er at vi i 2/3 av fagene har forelesere som fast jobber ved UiO og UiB. Vi vet på skolen vår at vår utdanning med andre ord er helt lik den undervisningen som blir gitt ved "prestisjeskolene", men kompetansen vår blir allikevel ikke anerkjent. Ikke en gang om vi bygger på den med en mastergrad fra BI eller andre steder, slik at vi sitter der med like lang utdanning, men med andre fagkombinasjoner enn det som skal til for å bli advokat.

Anonymkode: ba727...413

Det er ikkepå grunn av UIS. Men at utdanningen er tre-årig.

De tre første årene på rettsvitenskap er nesten å regne som en introdukjson. Dette gjelder UIO/UIT/UIB eller bachelorgradene. Det de siste to årene av mastergraden man virkelig lærer det man skal som jurist og som utgjør hovedtyngden av utdanningen. Har man kun de tre første studieårene, er det ikke rart det blir sett ned på.

Anonymkode: 08b1f...1b1

• Liker 2
Skrevet

Gitt at BCH er den samme så tror jeg ikke at arbeidsgiver ser på dette. Egentlig ikke på master eller PhD heller. For de to sistnevnte tenker jeg at tema er mer relevant enn akkurat hvor man tok utdanningen. 

Men type utdanning tenker jeg heller blir vektet forskjellig. For eksempel kan samme jobb være relevant for søkere med litt ulik utdanning (samme felt). Men likevel blir den ene sett på som gjevere enn den andre. 

Så jeg tror du TS har rett. Din kjæreste tror jeg tenker litt avleggs 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en heftig diskusjon med mannen som mener feks at en bachelor innen økonomi fra feks Oslomet henger høyere enn en fra Førde feks. Jeg mener at en bachelor er en bachelor samme hvor den kommer fra, og at det ikke er før man begynner på eventuelle masterprogrammer at det vil være noen studiesteder som er gjevere enn andre. Hva tror dere....?? Vil man allerede ved jobb søk på bachelor nivå kunne bli utvalgt på grunn av studiestedet?

Mannen din har selvfølgelig rett.

Anonymkode: 73da3...beb

Skrevet

På bachelornivå er nok ikke nivåforskjellen i undervisningen så stor, MEN forskjellen i kvaliteten og de akademiske ferdighetene til kullene er ganske stor.

NHH har veldig høye opptakskrav på sin bachelor i økonomi, mens andre har lave. Det gjør at en bachelor fra NHH får en del prestisje på grunn av kvaliteten på studentene. Det er jo også grunnen til at det er prestisje med sivilingeniør på ntnu, ikke bare bra utdanning men veldig høye opptakskrav som betyr at man har gode resultater fra før. Det igjen stimulerer et bedre læringsmiljø og gjør at fag kan holde et høyere tempo. 

Anonymkode: 24b9c...c3a

• Liker 1
Skrevet

Enig med mannen din. En bachelorgrad i psyologi fra UIO henger mye høyere enn en bachelorgrad i psykologi fra HIL. De to kan ikke sammenlignes i det hele tatt. 

Anonymkode: 334b1...bdc

• Liker 1
Skrevet

ikke på bachelor nivå, det gjelder i større grad master. Men i Norge ser vi per nå lite av dette, i USA og england er det langt vanligere.

Anonymkode: c83f4...606

Skrevet

Dette avhenger nok en del av fagfelt, vil jeg påstå. Og det reflekteres i svarene i tråden her. Økonomi er ikke et område jeg kjenner, men har ingen problemer med å se for meg at noen vil være mer tilbøyelige til å ansette en student med bachelorgrad fra NHH enn fra Førde. Ihvertfall om de faktisk kan velge, og karakterene er nokså like. Men deltidsjobber under studier, frivillige verv og nettverk kan være vel så viktig for mange og veie opp for (og forklare) et litt lavere snitt.

For å komme inn på masterstudier er det (stort sett) kun karakterer som teller (og en kvalifiserende bachelorgrad, selvfølgelig). For å søke seg videre igjen, derimot, til en doktorgrad, kan det absolutt være at man møter på en ansattelseskomite som lar seg blende av de «riktige» studiestedene. Og tingene du har gjort ved siden av studier vil ofte vektlegges her også. Men, igjen, det varierer enormt. På noen fagfelt kaster de omtrent doktorgrader etter masterstudentene som har gjort det bra og virker oppegående. Hos andre er det stor rift om plassene.

Anonymkode: 451ea...cba

Skrevet

Jo det er gigantisk forskjell på hvor attraktiv man er på jobbmarkedet selv om begge har bachelor. Ta det ekstreme da. En økonomiutdanning fra Camebridge eller NHH i norge mot Et lite universitet i Førde. Arbeidsgivere kan være helt sikre på at de får noen gode ansatte om de plukker fra mer annerkjente universiteter fordi de er forhåndsplukket. Man kan nesten ikke trekke en dårlig person fra NHH eller Cambridge. 

Anonymkode: 8f8b7...238

Skrevet

Enig med mannen din. En bachelorgrad i psyologi fra UIO henger mye høyere enn en bachelorgrad i psykologi fra HIL. De to kan ikke sammenlignes i det hele tatt. 

Anonymkode: 334b1...bdc

Hvorfor ikke ? Samme studie burde gi omtrent samme kunnskap? 

Anonymkode: fca60...1c4

Skrevet

Noen arbeidsgivere ansetter utelukkende fra BI og NHH 😌 

Anonymkode: 7ee5e...dc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...