Gå til innhold

Dere som bor i hus, spørsmål om utgifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg flytter fra leilighet til hus og vet det kommer til å medføre høyere utgifter enn å bo i blokk. For å hjelpe meg litt, kan dere notere hva dere betaler for og hvor mye.

Eks. strøm (som jeg vet kan komme på flere tusen vinterstid), husforsikringer, kommunale avgifter, eiendomsskatt, midler satt av til vedlikehold, TV, bredbånd/internett, og alt annet jeg ikke har tenkt på som bor i leilighet.

Jeg vet dette kan variere veldig fra hus til hus og sted til sted, men jeg vil gjerne se variasjonene også.

Tusen takk:)

Anonymkode: 5384f...903

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enebolig på 250 kvm. To voksne.

Strøm: 700-2000, før nettleie, så det kan du doble. Frykter vinteren blir ille. Vi har varmepumpe og peis.

Forsikringer: vi har hus og innbo, men alt er bare en sum. Tror ikke det er dyrt, 200 ish? Husk livsforsikring om du kjøper med noen.

Kommunale avgifter og renovasjon: rett over 3000 i kvartalet 

Eiendomsskatt: aner ikke, akkurat den ordner mannen

Tv: streamer bare. Dette har med leverandør å gjøre da, ikke størrelsen på huset.

Internett: 700 i mnd for kjapt nett

Buffer: minst 50.000. Ryker noe vil vi ha det ordnet kjapt. Vi har høyere enn dette pr dags dato, men går aldri under.

Andre ting:

Ved: 2000 ish for å varme vårt hus på vinteren. Må lagres et sted 

Innkjøp og lagring av ting som gressklipper, kantklipper, hekketrimmer, verktøy, noe å måke snø med, bil/sykler. 

Møbler må du nok ha om du oppgraderer. Vi brukte god tid, 6 mnd på å møblere det vi manglet, kom på nesten 100.000. Bo deg inn først.

Og så er det hva enn du vil egentlig. Vi fokuserer på å ha lave månedlige avgifter så vi heller kan bruke penger på andre ting :)

Anonymkode: be797...3fa

• Liker 2
Skrevet

Per mnd:

Kommunale utgifter: 1500 kr

Strøm: 2-3000 kr inkl nettleie

Forsikring: 1200 kr

Internett: 650 kr

Hadde alarm også men det er jo ikke akkurat obligatorisk. 630 kr i mnd.

I tillegg kom ved igjennom vinteren, i gjennomsnitt kanskje 1000 kr i mnd med hjemmekontor. Snømåking kom på ca 450 kr i mnd på vinteren. Selvfølgelig lån og sånt i tillegg. Vedlikehold kommer selvfølgelig utenom og kommer helt an på hvilket hus det er. 

Og vi hadde minst 100 000 kr på bufferkontoen. Plutselig raste det snø fra taket og dro med seg halve rekkverket på verandaen. Ikke at det koster 100 000 kr men det var godt å kunne bruke penger uten å tømme bufferen. Fikk plutselig vannskade på kjøkkenet og måtte kjøpe både ny oppvaskmaskin og betale egenandel på forsikringa samtidig. Måtte etterfylle grus på gårdsplassen. Måtte male garasjen. Måtte bytte takrenner etter vinteren. Måtte beise platting. Varmepumpa måtte ha service. Så skulle pipa feies. Tusenlappene fløy hvert eneste år.

Et forbanna helvete og pengesluk, skal aldri eie hus igjen 😄 Solgte skiten og flyttet i rekkehus i stedet 😊

Anonymkode: 18e38...5a2

• Liker 4
Skrevet

Beising hvert 6-10 år. Kr 10 000,- minimum om du gjør alt selv. Omtrent 100 000,- om du setter bort. Selvfølgelig avhengig av størrelse. 
Vinduer, tak, fører m.m har ca. 30 års levetid. Blir en del hundre tusen når slt dette skiftes ut.

I tillegg blir det selvsagt nye mer innvendig vedlikehold når du går over til større bolig. 

Skrevet

Leier du eller eier du nå? For om du eier i blokk så betaler du jo allerede noe av dette gjennom fellesutgiftene hver måned, disse slipper du jo når du har hus (men må da ordne alt selv istedet). 

Anonymkode: cceb5...3f6

Skrevet

Tenk godt over hvilke materialer huset du kjøper er laget av. Det avgjør en stor forskjell på hvor mye du burde ha på en buffer konto for vedlikehold. 

Anonymkode: 7855c...ed9

Skrevet

Har 2-mannsbolig på 186 kvm

kommunale avgifter og eiendomsskatt: setter av 2000kr

Strøm og nettleie: 1500-3000kr

forsikring: ca 1000kr 

Internett: 700kr for fiber

Tv: har sumo, netflix , disney+

-malte huset og beiset verandaen før sommeren, kom på over 10 000kr

-kjøpte nettopp takstein for nesten 2000kr pga noen har blåst av

-har peis, men får gratis ved

-så er det service på varmepumpen med jevne mellomrom

dukker alltid opp noe som må gjøres

Anonymkode: 334fd...85d

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tenk godt over hvilke materialer huset du kjøper er laget av. Det avgjør en stor forskjell på hvor mye du burde ha på en buffer konto for vedlikehold. 

Anonymkode: 7855c...ed9

Kan du utdype det litt, jeg har ingen peiling på div materialer og hva det medfører i kostnader. 

Gjest Mr Bergen
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kan du utdype det litt, jeg har ingen peiling på div materialer og hva det medfører i kostnader. 

Eternittplater er det klart rimeligste, ingen vedlikehold

Skrevet

Du må regne med ca 4% av boligens verdi i vedlikehold, har jeg lest et sted (har ikke kilde på det på stående fot, så noen kommer sikkert til å arrestere meg..). Få gjerne en snekkerkyndig person til å se på huset før du kjøper. Dårlig drenering, mangelfull ventilering, feil i bæring, skadedyr og diverse "Petter Smart" løsninger kan koste deg dyrt senere.

Ang strøm så ville jeg aldri hatt et hus uten peisovn. Bruker den til oppvarming igjennom vinteren, og veden får vi "gratis" (=hugger den selv)

Skrevet
Knirke skrev (33 minutter siden):

Du må regne med ca 4% av boligens verdi i vedlikehold, har jeg lest et sted (har ikke kilde på det på stående fot, så noen kommer sikkert til å arrestere meg..). Få gjerne en snekkerkyndig person til å se på huset før du kjøper. Dårlig drenering, mangelfull ventilering, feil i bæring, skadedyr og diverse "Petter Smart" løsninger kan koste deg dyrt senere.

Ang strøm så ville jeg aldri hatt et hus uten peisovn. Bruker den til oppvarming igjennom vinteren, og veden får vi "gratis" (=hugger den selv)

Dette hørtes ikke helt riktig ut. Vi har nytt hus verdt 6-6,5mill. Kan ikke akkurat si at vi bruker 4% av dette til vedlikehold. Har så langt nesten ikke brukt noe på huset, og har bodd her i 8 år. Vi har beiset terrassen og kjøpt snøfreser og gressklipper. Det er det eneste.

Anonymkode: 77036...304

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Dette hørtes ikke helt riktig ut. Vi har nytt hus verdt 6-6,5mill. Kan ikke akkurat si at vi bruker 4% av dette til vedlikehold. Har så langt nesten ikke brukt noe på huset, og har bodd her i 8 år. Vi har beiset terrassen og kjøpt snøfreser og gressklipper. Det er det eneste.

Det er jo fint for dere, men 8 år er ikke mye.

Vedlikehold kommer gjerne mye på en gang når det først begynner å komme. Vi holder på å bytte terrassen, og skal i gang med å bytte vinduer på baksiden av huset. Badet må tas i år, og kjøkkenet står snart for tur. Nytt gulv i stua ble lagt i fjor og to av soverommene pusset opp. Satte inn peisovn istedenfor den gamle oljefyren. Huset er fra 80-tallet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvfølgelig har dere ikke hatt det, huset er nytt. Hvor lavpanna kan man være liksom. De vedlikeholdsutgiftene dere slipper har dere allerede betalt for da dere kjøpte et nytt hus.

Elsker folk på kvinneguiden som alltid skal motbevise en påstand ved å komme med eksempel som åpenbart ikke har noe med saken å gjøre, har null med ts sin situasjon å gjøre og er en no brainer. 8 år er ingenting.

Anonymkode: 18e38...5a2

• Liker 4
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg flytter fra leilighet til hus og vet det kommer til å medføre høyere utgifter enn å bo i blokk. For å hjelpe meg litt, kan dere notere hva dere betaler for og hvor mye.

Eks. strøm (som jeg vet kan komme på flere tusen vinterstid), husforsikringer, kommunale avgifter, eiendomsskatt, midler satt av til vedlikehold, TV, bredbånd/internett, og alt annet jeg ikke har tenkt på som bor i leilighet.

Jeg vet dette kan variere veldig fra hus til hus og sted til sted, men jeg vil gjerne se variasjonene også.

Tusen takk:)

Husk også vedlikeholdsutgifter..

Vi trenger å male huset. Har fått tilbud på 90 000 +maling, og uten maling av rer og vinduer, bod og garasje (de tenkte vi at vi skulle klare selv)..

Anonymkode: 32e4b...081

Skrevet

Vi kjøpte hus fra 80-tallet for 6 år siden, og så langt har vi måttet gjøre følgende vedlikehold:

-Bytte alle vinduer.

-Bytte veranda og terrassedør.

-Bytte inngangsdør.

-Skifte ut platting både foran og bak huset.

-Byttet gulv i hele huset.

-Pusset opp vaskerom. 

I tillegg bør taksteinene byttes snart, men det har vi ikke gjort enda. Vi har også malt huset utvendig men det gjorde vi selv så det var ikke store kostnaden. 

Anonymkode: 79524...d27

Skrevet

Betyr dette altså at det kun er rike folk som kan bo i hus?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, det betyr at nevenyttige folk og/eller de som har tatt en utdannelse etter økonomi og ikke følelser kan bo der.

Anonymkode: c5479...26a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det betyr at nevenyttige folk og/eller de som har tatt en utdannelse etter økonomi og ikke følelser kan bo der.

Anonymkode: c5479...26a

Ok, holder 1.200.000 brutto i året i husstandens totale inntekt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei.

Når du bor i en leilighet i et borettslag betaler du også de samme utgiftene, men da som husleie til borettslaget.   

Anonymkode: 5674f...62d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Men du må godta høyere kostnader for vedlikehold, det kan du enten få til via høyere lønn eller lavere levekostnader. Etter huset er det bare mat, forsikringer og medisiner jeg og mannen bruker penger på hver måned. Vi har god råd, men er ikke rike. Vi velger heller å spare mye penger nå til nytt bad enn å dra på ferie i år f.eks. 

Gi og ta :) har du litt dårlig råd men nok til hus og vil trives der, kjør på. Men da ofrer du kanskje å spise på restaurant hver måned. Liker du best å reise og sløse penger er kanskje ikke vedlikehold gøy eller lett for deg, da hadde jeg heller holdt meg til leilighet.

Anonymkode: be797...3fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...