Gå til innhold

Bekymret over å skulle prøve på siste barn som 40-åring. For stor risiko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av ulike årsaker (lang historie), prøver jeg i disse dager å bli gravid med mitt tredje og siste barn, og er nylig fylt 40.

Alt ligger til rette for dette ønskebarnet, om jeg blir gravid. Men har en klump i magen, og det er statistikken som er imot det å bli gravid i min alder.

Tenker på den store risikoen for downs syndrom, om jeg i det hele tatt klarer å bli gravid.

Har marerittanker om å bli gravid, for så å ta abort i uke 12 fordi downs syndrom oppdages. En slik diagnose kunne muligen vært håndterbar om jeg var 10 år yngre og ikke hadde andre barn, men ikke nå - om enn så kynisk det høres ut.

Er klar over at det er blitt opprettet en del trådr om å få barn rundt min alder, men jeg lurer på hvor bekymret jeg burde være? Jeg er frisk og i god form, men eggene eldes jo likevel i takt med biologisk alder og sjansen for downs syndrom og andre diagnoser er også høyere enn hos en 30-åring. Likevel, dette vil være et veldig ønsket barn.

Hva er det absolutt tidligste jeg kan få tydelig svar på om det eventuelle fosteret er friskt? Tenker med gru på å måtte gå gravid så lenge som 12 uker før jeg får svar.

Håper noen har konstruktive svar. :)

Anonymkode: fd50e...982

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen konstruktive svar, men er i samme situasjon og kjenner meg veldig igjen i tankene dine ❤️ Skulle ønske jeg bare kunne få en fiks ferdig baby. 

Anonymkode: abb9d...bf1

• Liker 1
Skrevet

I forhold til å få beskjed om det ser bra ut med tanke på trisomier feks, så kan du ta nipt test privat og sende til utlandet. Men er den positiv så er det vanlig å ta videre prøver for å være sikker, da positive svar er feil i noen tilfeller. Så er dessverre lett for å komme over 12 uker før det er endelig bekreftet. Pga alder får du tilbud om fosterdiagnostikk. Jeg har nettopp fått nr 2 og er 41. Fikk dårlig score på fosterdiagnostikken og fikk da ta nipt. Den kom tilbake negativ. Hadde den vært positiv, og svangerskapet måtte avsluttes, så hadde jeg kommet til uke 18 før alle prøver hadde vært klare. 

Skjønner uroen i forhold til alderen. Jeg var innom flere gynekologer pga ekstra oppfølging, og legene på fosterdiagnostikken. Heldigvis så var de langt mere positiv i forhold til alderen enn meg.

Anonymkode: c72b8...ceb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I forhold til å få beskjed om det ser bra ut med tanke på trisomier feks, så kan du ta nipt test privat og sende til utlandet. Men er den positiv så er det vanlig å ta videre prøver for å være sikker, da positive svar er feil i noen tilfeller. Så er dessverre lett for å komme over 12 uker før det er endelig bekreftet. Pga alder får du tilbud om fosterdiagnostikk. Jeg har nettopp fått nr 2 og er 41. Fikk dårlig score på fosterdiagnostikken og fikk da ta nipt. Den kom tilbake negativ. Hadde den vært positiv, og svangerskapet måtte avsluttes, så hadde jeg kommet til uke 18 før alle prøver hadde vært klare. 

Skjønner uroen i forhold til alderen. Jeg var innom flere gynekologer pga ekstra oppfølging, og legene på fosterdiagnostikken. Heldigvis så var de langt mere positiv i forhold til alderen enn meg.

Fint å lese. Men også urovekkende at det kan gå så langt som til uke 18 (!) før endelig svar er klare.

Tok du fosterdiagnostikk privat, dvs. det som du bestiller fra Sverige eller Danmark, eller fikk du all fosterdiagnostikk gjennom det offentlige her?

Skrevet

En gynekolog og spesialist jeg var hos sa at grensen for ekstra oppfølging var satt til 38 år fordi en hadde regnet på hvor mye budsjett og penger staten ønsket å bruke på slike ordninger og kommet til at de hadde råd til alle over 38. Altså var denne grensen ikke medisinsk begrunnet. 

klart det er ekstra risiko. Men den er nok mindre enn en kan få inntrykk av..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fint å lese. Men også urovekkende at det kan gå så langt som til uke 18 (!) før endelig svar er klare.

Tok du fosterdiagnostikk privat, dvs. det som du bestiller fra Sverige eller Danmark, eller fikk du all fosterdiagnostikk gjennom det offentlige her?

Ja det er veldig lang tid. All fosterdiagnostikk var gjennom det offentlige. Er kun nipt man kan kjøpe seg gjennom å sende til utlandet. Fosterdiagnostikk kan man kun utføre på noen få offentlige sykehus.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja det er veldig lang tid. All fosterdiagnostikk var gjennom det offentlige. Er kun nipt man kan kjøpe seg gjennom å sende til utlandet. Fosterdiagnostikk kan man kun utføre på noen få offentlige sykehus.

Ok, skjønner. Men hvor mye tid kan man "kjøpe seg" ved å bruke NIPT privat? Hvor mye tidligere kan det tas? Har googlet og fått opp at det er mulig fra 8 uker, andre kilder sier 9, andre 10 eller 11. Så hva er riktig? Om du, eller andre, vet det?

Og hvor tidlig kan evt. fostervannsprøve tas? Risikoen for abort er vel tilstede ved en slik prøve, men den er veldig lav i praksis?

Skrevet

I følge fhi så er risikoen for downs syndrom for 40-åringer 1,29%. For 20-24 åringer er risikoen 0,06%. Så den er jo høyere for 40-åringer, men jeg tror mange innbiller seg at det er snakk om mye høyere objektiv risiko enn tallene faktisk sier. 

Anonymkode: af9fd...9cd

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

I følge fhi så er risikoen for downs syndrom for 40-åringer 1,29%. For 20-24 åringer er risikoen 0,06%. Så den er jo høyere for 40-åringer, men jeg tror mange innbiller seg at det er snakk om mye høyere objektiv risiko enn tallene faktisk sier. 

Anonymkode: af9fd...9cd

Dette. Den større risikoen med å være 40+ er mer om du kan bli gravid i det hele tatt (og holde på svangerskapet). Altså, gamle egg har større sjanse for kromosomfeil, men vanligvis leder det til at graviditeten går til grunne tidlig. Om du først blir gravid med en spire som sitter, så er det nesten 99% sjanse for at det blir et friskt barn, og du får oppfølging på grunn av alderen som sjekker for trisomier. 

Anonymkode: 4ee45...b71

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ok, skjønner. Men hvor mye tid kan man "kjøpe seg" ved å bruke NIPT privat? Hvor mye tidligere kan det tas? Har googlet og fått opp at det er mulig fra 8 uker, andre kilder sier 9, andre 10 eller 11. Så hva er riktig? Om du, eller andre, vet det?

Og hvor tidlig kan evt. fostervannsprøve tas? Risikoen for abort er vel tilstede ved en slik prøve, men den er veldig lav i praksis?

Usikker på hvor tidlig den kan bli tatt. Fostervannsprøven er fra rundt uke 15 tror jeg. Morkakeprøve kan bli tatt tidligere, fra uke 11 eller noe. Er en liten abortrisk, 0,5 %.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...