AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #1 Del Skrevet 31. august 2021 Har ei jente på 7 som plutselig har begynt å få tics. Jeg er usikker på om det er noe hun har tillært seg av å se andre eller om hun faktisk har det? Alt ellers er normalt med henne, blid, snill og flink jente. Jeg har spurt henne om det og da sier hun at hun ikke klarer å forklare hvordan det kjennes ut, men som at det klør men likevel ikke klør.. Søskenbarnet hennes har tics. Er det vanlig at barn kan gå gjennom en slags tics-fase? Anonymkode: 8ae85...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #2 Del Skrevet 31. august 2021 Min sønn hadde en sånn fase da han var 6 år. Hvilke tics har datteren din? Anonymkode: c0bc9...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #3 Del Skrevet 31. august 2021 Min sønn startet med tics rundt alderen. Siden den gang har han fått fler, og har det selvsagt enda. Anonymkode: 00118...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #4 Del Skrevet 31. august 2021 Min hadde tics da han var 8. Gikk over. Kan komme tilbake nå og da. Ikke snakk om det. Det et helt normalt og diagnosekriteriene for f.eks Tourettes er ganske tydelige: Ticsene (flertall - orale og fysiske) må ha foregått minst 12 måneder og ikke hatt opphold i mer enn én måned. Anonymkode: b86f5...da8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #5 Del Skrevet 31. august 2021 Det er helt vanlig på den alderen. Spesielt kremting, blinking med øynene og skulderbevegelser. Anonymkode: 45d25...813 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #6 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Min sønn hadde en sånn fase da han var 6 år. Hvilke tics har datteren din? Anonymkode: c0bc9...91e Hun gjør på en måte øyne store også rynker hun på nesen. Jeg googlet det og ser nå at det er ganske så vanlig å ha en slik periode når de er små ja. Satser på at det går over etterhvert. Anonymkode: 8ae85...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #7 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun gjør på en måte øyne store også rynker hun på nesen. Jeg googlet det og ser nå at det er ganske så vanlig å ha en slik periode når de er små ja. Satser på at det går over etterhvert. Anonymkode: 8ae85...e8b Bare overse. Kan være utfordrende, men forsøk. Og inform lærer evt sånn at det ikke blir en greie der. Anonymkode: b86f5...da8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #8 Del Skrevet 31. august 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Min sønn startet med tics rundt alderen. Siden den gang har han fått fler, og har det selvsagt enda. Anonymkode: 00118...ab7 Er det selvsagt da? Anonymkode: 47212...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #9 Del Skrevet 31. august 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er helt vanlig på den alderen. Spesielt kremting, blinking med øynene og skulderbevegelser. Anonymkode: 45d25...813 Hva kommer sånt av? Kjæresten min gjør alt det der, regner med han har gjort det siden barndommen, men snakker aldri om det. Anonymkode: bb0d5...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #10 Del Skrevet 31. august 2021 Sønnen min er 9 år da å har siden i sommer begynt på overdrevent blinkind øynene. Han gjør det ikke med vilje. Jeg har også tenkt at det kan være tics. Anonymkode: 3b0e3...1c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #11 Del Skrevet 31. august 2021 Jeg har en sønn med tourettes, så jeg legger godt merke til at det er mange som har tics. Men de fleste har jo ikke tourettes, bare blunking med øynene feks. Folk i alle typer yrker. Ikke bekymr deg, men det er jo greit å følge litt med. Har hørt at et av tre barn har det en periode, hos de fleste går det over av seg selv. Anonymkode: 9df3b...ba7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Del Skrevet 31. august 2021 Min kremtet. Varte i et par år. Beste er å ikke kommentere det. Hvis de blir stresset og prøver å la være, kan ticsene øke. Det går over når det går over. Ikke før. Om det er noe skadelig kan du oppsøke hjelp for å prøve å få slutt på det, hvis ikke vil det nok bare gå seg til. Anonymkode: 470f2...6ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #13 Del Skrevet 31. august 2021 Helt normalt. Kan være pga stress, utvikling eller så enkelt som at det ikke finnes noen grunn. Datteren min begynte med blinken med øynene når hun var 6/7 ca. Nå er hun 8 og sluttet med det. Nevn det for læren så ikke andre barn begynner å erte barnet. Ellers overser du det 🙂 Mer det snakkes om, jo verre kan det bli. Det er normalt å ha tics til og fra opptil et helt år. Anonymkode: c5685...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #14 Del Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Har ei jente på 7 som plutselig har begynt å få tics. Jeg er usikker på om det er noe hun har tillært seg av å se andre eller om hun faktisk har det? Alt ellers er normalt med henne, blid, snill og flink jente. Jeg har spurt henne om det og da sier hun at hun ikke klarer å forklare hvordan det kjennes ut, men som at det klør men likevel ikke klør.. Søskenbarnet hennes har tics. Er det vanlig at barn kan gå gjennom en slags tics-fase? Anonymkode: 8ae85...e8b Tics vises gjerne i den alderen og oppover! Anonymkode: 2da7d...e42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå