Gå til innhold

Hva er tegnene på mistrivsel/trivsel i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Anonymkode: 0112f...e7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hadde det jo vært praktisk å vite hvilken alder du tenker på… 

for de minste er det vanskelig å vite. At de gråter ved levering/henting er ganske  vanlig og ikke et tegn på mistrivsel i seg selv. Særlig ikke hvis barnet starta i august. Survete og mer aggressiv adferd hjemme/med andre barn er heller ikke helt uvanlig i starten. Det er ofte et sjokk for særlig enebarn at de må dele leker i barnehagen. Det kan gjøre dem veldig stressa før de forstår hvordan ting fungerer. 
Er det noe spesielt ved barnet ditt du er bekymra for? 

Anonymkode: 169b7...bac

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Datteren min er 18 måneder og begynte nå i tidlig august. 

Første dagene hun var alene gråt hun ved levering men ga seg med engang jeg var borte. De siste ukene har hun løpt på vei til barnehagen og gir meg en klem, vinker hadet og forsvinner inn i avdelingen. Alt går fint sier dem. 

Men dem sier at hun er blid hele dagen, aldri gråter (utenom når jeg kommer for å hente) og virker fornøyd. 

Jeg fikk spørsmål om hun er stille hjemme og, aldri sier ifra, "klager" eller gråter. Men det gjør hun jo. Hun er trøtt på ettermiddagen etter bhg og lei seg. 

De synes det var rart at hun ikke har slike reaksjoner i bhg. Jeg ble bekymret for om det er ett tegn på mistrivsel?

Skrevet

Vårt barn viste tegn på mistrivsel ved å aldri ville i barnehagen, samtidig som hun "jugde" på seg sykdom. Mente hun hadde feber, og at hun derfor måtte være hjemme. 

Hun klaget også på mye magesmerter. Vi trodde på et tidspunkt at hun hadde matallergi. Ville ikke leke i barnehagen, bare sitte på fanget til de voksne. 

I ettertid ser jeg at det var veldig tydelig at hun ikke hadde det bra. Det startet ved oppstart på stor avdeling, hun var 3,5 år. Vi forsøkte å lufte det hos barnehagen, de avfeide det hele. 

Vi byttet barnehage, magevondt og "sykdom" forsvant på dagen. Hun klagde av og til på at hun ikke ville i barnehagen, men det var enkelt å se at hun trivdes godt. Ved henting var hun i lek, og ikke på fanget til en voksen. Det var en forvandling, og kanskje det beste vi har gjort for vårt barn noensinne. 

Anonymkode: 0fff0...101

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Første dagene hun var alene gråt hun ved levering men ga seg med engang jeg var borte. De siste ukene har hun løpt på vei til barnehagen og gir meg en klem, vinker hadet og forsvinner inn i avdelingen. Alt går fint sier dem. 

Men dem sier at hun er blid hele dagen, aldri gråter (utenom når jeg kommer for å hente) og virker fornøyd. 

Jeg fikk spørsmål om hun er stille hjemme og, aldri sier ifra, "klager" eller gråter. Men det gjør hun jo. Hun er trøtt på ettermiddagen etter bhg og lei seg. 

De synes det var rart at hun ikke har slike reaksjoner i bhg. Jeg ble bekymret for om det er ett tegn på mistrivsel?

Det kan være et tegn på at hun ikke er helt trygg. Kanskje er det mye hun ikke er helt vant til, høye lyder de andre barn for eksempel. 

Det betyr ikke nødvendigvis at hun ikke trives, men at hun går litt inn i seg selv hvis hun kommer i beredskap. At hun leker og er blid er gode tegn. 

Be de ansatte om å være ekstra oppmerksom på atferden hennes, om hun oppleves trygg eller om det er noe de kan gjøre i oppstarten for å hjelpe henne litt ekstra. Kanskje en trygg voksenperson kan følge henne opp spesifikt? 

Hvis det kun er dette, vil jeg tippe at det går seg litt til etterhvert. Men hvis hun er utrygg over lang tid er det viktig at hun får hjelp til å regulere for eksempel redsel og frykt. Jeg ville snakket med barnehagen, og latt det gå litt tid. Fint at barnehagen er så observante og da! Betyr jo at de ser henne. 

Anonymkode: 0fff0...101

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

De lurer nok på om det er oppførsel som er vanlig for henne. Når du forteller den at det ikke er normal oppførsel gir det personalet en indikasjon på at hun ikke er helt tilpasset enda. Mistrivsel tror jeg ikke det er, men hun har nok ikke helt funnet sin plass i barnehagen enda. Det vil helt sikkert gå seg til når hun har gått der et par mnd.  

Anonymkode: 169b7...bac

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei. Det er bare mer utrygghet. Barnet vårt var slik og er fortsatt slik (4 år), vil KUN gråte foran mamma eller pappa. 

Anonymkode: 2678c...76c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...