AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 Jeg fant ut igår at jeg er gravid. Sjokk!!! Jeg stresser veldig i forhold til min 6 årige utdanning i utlandet. Jeg er på 3. året nå. Er det noen som har peiling på hva man har rett på når jeg er student og faren jobber? Hvordan blir det med permisjon? Går det an å studere ett fullt år som gravid eller blir man for dårlig til dette? Faren kommer nok til å ta ut mesteparten av pensjonen. Men er det ikke slik at moren må ta første 6 uker eller noe? Kan jeg da enda studere? Noen som har erfaring? Anonymkode: e4d5a...2aa
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Hvilket land er du i? 🤔 Anonymkode: 73043...06d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 Far kan tidligst ta over perm fra 7ende uken, ja. Hvis jeg var deg hadde jeg nok prøvd å søke overføring til Norge🤔 Bor dere i utlandet begge? Anonymkode: e4c44...f52 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvilket land er du i? 🤔 Anonymkode: 73043...06d AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Far kan tidligst ta over perm fra 7ende uken, ja. Hvis jeg var deg hadde jeg nok prøvd å søke overføring til Norge🤔 Bor dere i utlandet begge? Anonymkode: e4c44...f52 Ja, vi begge bor i utlandet. Studerer i USA. Og barnet blir vel Norsk? eller???:/ TS Anonymkode: e4d5a...2aa
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 Problemet er: Jeg vil ikke ta permisjon! Greit at jeg skal "ta ut permisjon" de 6 ukene etter fødsel, evt. få sykemelding en uke om nødvendig. Men jeg må fullføre året, orker ikke bli satt lengre på vent. For jeg må jo finasiere det siste året selv:( Jeg har ikke tid å ta 1 helt års permisjon. Og uansett jeg hadde blitt gal av rastløshet. Så typen blir nødt å ta ut sin permisjon mesteparten av tiden og hjelpe til eller noe… Anonymkode: e4d5a...2aa
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Har du noen du kan prate med om dette, som ikke er fremmede over nett? Jeg vet ikke hva du har krav på, men ta en telefon til Lånekassen? og kanskje NAV? Prat med veileder på Universitetet ditt? Pust med magen, også. Dette finner du ut av Anonymkode: bbd8f...618 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 USA ja, da burde du kanskje komme deg tilbake til Norge, hvis ikke du er veldig godt forsikret. Ambulanse, fødsel og alt dette er dyrt der borte! Anonymkode: bbd8f...618 9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #8 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): USA ja, da burde du kanskje komme deg tilbake til Norge, hvis ikke du er veldig godt forsikret. Ambulanse, fødsel og alt dette er dyrt der borte! Anonymkode: bbd8f...618 Dette! Anonymkode: f1128...da7 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #9 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Problemet er: Jeg vil ikke ta permisjon! Greit at jeg skal "ta ut permisjon" de 6 ukene etter fødsel, evt. få sykemelding en uke om nødvendig. Men jeg må fullføre året, orker ikke bli satt lengre på vent. For jeg må jo finasiere det siste året selv:( Jeg har ikke tid å ta 1 helt års permisjon. Og uansett jeg hadde blitt gal av rastløshet. Så typen blir nødt å ta ut sin permisjon mesteparten av tiden og hjelpe til eller noe… Anonymkode: e4d5a...2aa Det er jo relativt vanlig med kort permisjon i USA. Du velger selv om du vil prøve å ta hele året samtidig, de fleste jobber jo til kort tid før fødsel. Hvordan reglene for permisjon er på ditt studiested, og hva du har rett på fra Norge må du sjekke opp med de respektive instansene. Anonymkode: 3b51f...540 1
Gjest blåbærpike Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 Jeg fulgte progresjonen på studiet mitt i "permisjonstiden". Jeg hadde med babyen på enkelte forelesninger (rolig baby som bare sov), andre ganger trillet far han rundt på campus sånn at jeg kunne amme i pausene.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #11 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Problemet er: Jeg vil ikke ta permisjon! Greit at jeg skal "ta ut permisjon" de 6 ukene etter fødsel, evt. få sykemelding en uke om nødvendig. Men jeg må fullføre året, orker ikke bli satt lengre på vent. For jeg må jo finasiere det siste året selv:( Jeg har ikke tid å ta 1 helt års permisjon. Og uansett jeg hadde blitt gal av rastløshet. Så typen blir nødt å ta ut sin permisjon mesteparten av tiden og hjelpe til eller noe… Anonymkode: e4d5a...2aa Hva med å vurdere abort, og heller få barn på et bedre tidspunkt i livet? Er ikke en veldig god start for babyen hvis du vil tilbringe minst mulig tid med han/henne Anonymkode: 2ce4e...3c6 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, vi begge bor i utlandet. Studerer i USA. Og barnet blir vel Norsk? eller???:/ TS Anonymkode: e4d5a...2aa Barnet får, om det blir født i USA, amerikansk statsborgerskap. Siden du er norsk, får barnet også norsk statsborgerskap. Dobbelt statsborgerskap - med alt det innebærer: Visse yrker man ikke kan få pga ekstra statsborgerskap f.eks. Skattepliktig til USA så lenge barnet er amerikansk statsborger. For en som studerer der borte er det rart du ikke har hørt om ankerbarn. Dvs mødre som får barn i USA for da blir barnet amerikansk statsborger og de kan bli der. Anonymkode: 7bf16...378 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #13 Skrevet 31. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: fødsel og alt dette er dyrt der borte! Anonymkode: bbd8f...618 The basic cost of childbirth in the United States is around $3,000 to $11,000, which doesn't include sudden pregnancy complications. In an emergency situation, a C-section can cost anywhere from $10,000 to $50,000. Får håpe Ts har penger. Anonymkode: 7bf16...378 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #14 Skrevet 1. september 2021 Er faren også norsk? Er dere begge medlemmer av folketrygden? Om han jobber for et amerikansk selskap har han sannsynligvis ikke rett på permisjon i det hele tatt, men om han jobber for et norsk et, er det kanskje mulig. Jeg ville undersøkt dette først (nav kan forhåpentligvis hjelpe). Og så må du finne ut hvilke muligheter og rettigheter du har som gravid student / med barn. Jeg vet ikke hvilket lærested eller grad - tok selv doktorgrad i USA, og ved mitt universitet var det ingen offisiell mulighet for foreldrepermisjon annet enn å ta et semester pause fra studiene. Sjekk også hva helseforsikringen dekker i forbindelse med graviditet/ fødsel - det varierer veldig og kan være alt fra fullt dekket til titusenvis av dollar i egenandel. Og finn ut hvilke muligheter for barnepass som fins - dette er kanskje den største utfordringen i lengden, barnehage kan fint koste over tusen dollar i måneden for de yngste. Mener ikke å være veldig negativ altså, men USA er veldig lite tilrettelagt for familier til å begynne med. Så med mindre universitetet du studerer ved har gode ordninger for studenter med barn, så kan det være du må velge mellom å fortsette på studiet eller beholde barnet. Anonymkode: 5cb3d...3a3 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #15 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 18.47): The basic cost of childbirth in the United States is around $3,000 to $11,000, which doesn't include sudden pregnancy complications. In an emergency situation, a C-section can cost anywhere from $10,000 to $50,000. Får håpe Ts har penger. Anonymkode: 7bf16...378 Vurderer faktisk å gå for hjemmefødsel. Å droppe ut av studiet blir for dumt 🤷🏻♀️ -Ts Anonymkode: e4d5a...2aa
Wilma89 Skrevet 2. september 2021 #16 Skrevet 2. september 2021 En venninne ble gravid under studier i Australia. Hun rakk heldigvis fullføre det året hun holdt på med, så ble barnet født i august. Hun flyttet hjem til Norge, slike at barnet ble født her. Hun tok et år permisjon og fullførte også utdannelsen her. Skjønner dog at det ofte ikke er en mulighet. Masse lykke til❤️
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #17 Skrevet 2. september 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Vurderer faktisk å gå for hjemmefødsel. Å droppe ut av studiet blir for dumt 🤷🏻♀️ -Ts Anonymkode: e4d5a...2aa Altså, om du ikke har råd til å føde på sykehus har du ikke råd til å få eller ha barn i USA, punktum. Og om du vil prioritere studier over både ditt eget og barnets liv og helse, så er nok abort en bedre løsning. Anonymkode: 5cb3d...3a3 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #18 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vurderer faktisk å gå for hjemmefødsel. Å droppe ut av studiet blir for dumt 🤷🏻♀️ -Ts Anonymkode: e4d5a...2aa Du virker svært naiv. Hvor gamle er du og barnefar? Anonymkode: e4c44...f52 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #19 Skrevet 2. september 2021 On 8/31/2021 at 6:47 PM, AnonymBruker said: The basic cost of childbirth in the United States is around $3,000 to $11,000, which doesn't include sudden pregnancy complications. In an emergency situation, a C-section can cost anywhere from $10,000 to $50,000. Får håpe Ts har penger. Anonymkode: 7bf16...378 Har man støtte fra lånekassen, så dekker vel Helfo helseutgifter i USA. Anonymkode: 51ff8...ad3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå