GrønnNellik68 Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 Jeg tenker på så mye rart. Hvorfor heter det Norge? Jeg fant ut at det ligner på Sverige..begge ender på GE... Nor- ge og Sveri-ge Så har vi Finland og Island ganske så like. Så har vi Danmark som er helt utafor. Hva om ting hadde hett etter hva de andre landene heter... som f.eks. Island Norland Sveriland Danland og Finland??? Rart??? Eller etter Danmark... Normark Sverimark Finnmark Ismark Eller etter Norge Sverige Finige - finge Dange- danige Isge -isige Sånn svirrer i hodet mitt rett før jeg sovner ofte. ha ha ha...
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Finland og Island er ikke Skandinavia. Anonymkode: 5c16f...649 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 Nor-eg Nor - veg Nord - veg Vegen til nord. Anonymkode: 11968...a32 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Norge betyr Nor-rike, og Nor var en sagnkonge. Sverige betyr Svea-rike, svea/sve er navnet på et folkeslag. Danmark betyr Danenes mark, dane er navnet på et folkeslag. Finland betyr Finnenes land, finne er navnet på et folkeslag, jfr. Finnmark. Island betyr akkurat det navnet sier, og skal ha vært en bevisst bløff for at "uvedkommende" skulle holde seg unna. Anonymkode: 8921b...a41 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Norge betyr Nor-rike, og Nor var en sagnkonge. Sverige betyr Svea-rike, svea/sve er navnet på et folkeslag. Danmark betyr Danenes mark, dane er navnet på et folkeslag. Finland betyr Finnenes land, finne er navnet på et folkeslag, jfr. Finnmark. Island betyr akkurat det navnet sier, og skal ha vært en bevisst bløff for at "uvedkommende" skulle holde seg unna. Anonymkode: 8921b...a41 Dette. Og Skandinavia kommer av fjellkjeden som går på langs i Norge og dels i Sverige: https://no.wikipedia.org/wiki/Den_skandinaviske_fjellkjede Anonymkode: 28a92...bbb 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Norge betyr Nor-rike, og Nor var en sagnkonge. Sverige betyr Svea-rike, svea/sve er navnet på et folkeslag. Danmark betyr Danenes mark, dane er navnet på et folkeslag. Finland betyr Finnenes land, finne er navnet på et folkeslag, jfr. Finnmark. Island betyr akkurat det navnet sier, og skal ha vært en bevisst bløff for at "uvedkommende" skulle holde seg unna. Anonymkode: 8921b...a41 Fullt så enkelt og entydig er det vel ikke. Det finnes flere mulige tolkninger av det første leddet, og sisteleddet er det vel opplest og vedtatt at "skal tolkes som 'veg', det vil si skipslei, land eller egn". Norge og Noreg (etymologi) Anonymkode: 40762...d1c 2
Fabienne Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 Tør jeg foreslå Norsk etymologisk ordbok? Den er både artig og nyttig. https://www.norli.no/norsk-etymologisk-ordbok-1?gclid=Cj0KCQjwpreJBhDvARIsAF1_BU2ybmL_Qc8EpB2Sz1em5lA9Qy-YoMFGAZjoa4nY5SqqfrL3XS0fdYYaAiLgEALw_wcB 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #8 Skrevet 1. september 2021 Jeg har også hørt at Norge kommer fra nord-veg, vegen mot nord. Det heter jo Norway på engelsk. North-way. Men har også hørt at teorien om det norske navnet er litt usikkert. Land har ikke navn som ligner, fks Norland, Sveland, danland i stedet for Norge og Sverige, Danmark, for de er oppkalt etter hvem som bor der, kjennetegn på landskapet e.l. Det er litt tilfeldig. Ingen satte seg ned og tenkte at navn på land måtte matche, og nå skal vi lage en liste som alle skal bruke. Anonymkode: adff0...6c1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #9 Skrevet 1. september 2021 On 8/31/2021 at 2:39 PM, Bente1234 said: Jeg tenker på så mye rart. Hvorfor heter det Norge? Jeg fant ut at det ligner på Sverige..begge ender på GE... Nor- ge og Sveri-ge Så har vi Finland og Island ganske så like. Så har vi Danmark som er helt utafor. Hva om ting hadde hett etter hva de andre landene heter... som f.eks. Island Norland Sveriland Danland og Finland??? Rart??? Eller etter Danmark... Normark Sverimark Finnmark Ismark Eller etter Norge Sverige Finige - finge Dange- danige Isge -isige Sånn svirrer i hodet mitt rett før jeg sovner ofte. ha ha ha... Geografi var ikke ditt beste emne på skolen skjønner jeg. Skandinavia består av? Norden består av? Du hadde fått en 2 for din kunnskap på dette nivået. Anonymkode: eeb62...015
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå