Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor på et lite sted der de fleste er vaksinert.

Spørsmålet nå er om jeg skal ta vaksine eller ikke. Mannen er fullvaksinert.

Har prøvd å bli gravid de siste 14 mnd, og hatt 2 spontanaborter på den tiden, den siste forrige mnd. Vil helst bli gravid igjen så fort som mulig.

Problemstillingen er at jeg er 38 år, og barnløs. Om jeg skal ha barn må det skje nå. Om jeg skal vente 9-12 uker pluss 2 uker etter fullvaksinert, vil jeg være 39 før vi kan fortsette. Om det skulle bli forskyvning av mens og EL, vil jeg i verste fall være fylt 40 før evt graviditet. Er heller ingen garanti for at spiren sitter om vi blir gravid da, og hvor lang tid det vil ta før ivf/barn/barnløshet eller osv osv.

Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: f4fe4...74c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bor på et lite sted der de fleste er vaksinert.

Spørsmålet nå er om jeg skal ta vaksine eller ikke. Mannen er fullvaksinert.

Har prøvd å bli gravid de siste 14 mnd, og hatt 2 spontanaborter på den tiden, den siste forrige mnd. Vil helst bli gravid igjen så fort som mulig.

Problemstillingen er at jeg er 38 år, og barnløs. Om jeg skal ha barn må det skje nå. Om jeg skal vente 9-12 uker pluss 2 uker etter fullvaksinert, vil jeg være 39 før vi kan fortsette. Om det skulle bli forskyvning av mens og EL, vil jeg i verste fall være fylt 40 før evt graviditet. Er heller ingen garanti for at spiren sitter om vi blir gravid da, og hvor lang tid det vil ta før ivf/barn/barnløshet eller osv osv.

Hva hadde dere gjort? 

Det er ikke 9-12 uker ventetid mellom dosene de fleste stedene i Norge nå. Det er veldig stor tilgang på vaksiner. I Bergen feks. Kan en ta dose 2 på minimum intervall som jeg tror er 4 uker..

Skrevet
Sommerkommer skrev (12 minutter siden):

Det er ikke 9-12 uker ventetid mellom dosene de fleste stedene i Norge nå. Det er veldig stor tilgang på vaksiner. I Bergen feks. Kan en ta dose 2 på minimum intervall som jeg tror er 4 uker..

I følge kommunens hjemmeside er det mellom 9-12 uker som er bestemt her.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Ville definitivt prioritert å ta i hvert fall den første. Så kan du bestille time til dose 2 når du ser hvordan det går.

Anonymkode: 9231c...544

• Liker 1
Skrevet
Sommerkommer skrev (20 minutter siden):

Det stemmer, hvis du kommer til på drop in. 

Anonymkode: 8bfd1...86e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ville definitivt prioritert å ta i hvert fall den første. Så kan du bestille time til dose 2 når du ser hvordan det går.

Absolutt beste løsning hittil muligens, med mindre jeg lar være å ta den. Vet du når i syklusen er det best å ta vaksine?

Ts

• Liker 1
Skrevet

Ville heller prioritert vaksinene først. Du, og oss alle kommer til å bli smittet av korona før eller senere. Og hva er da best for baby i magen? Høyere sjanse for et mildt sykdomsforløp med vaksine innabords, eller et heftig sykdomsforløp. 

Anonymkode: 481a3...592

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det stemmer, hvis du kommer til på drop in. 

Anonymkode: 8bfd1...86e

Yes. Det er ekstremt god kapasitet på drop in i Bergen. Kommer nok tilsvarende løsninger over alt nå når tilgangen til vaksiner er så stor...

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Absolutt beste løsning hittil muligens, med mindre jeg lar være å ta den. Vet du når i syklusen er det best å ta vaksine?

Ts

Egentlig når som helst så lenge du vet du ikke er gravid, og så hoppe over el om det er mindre enn 2 uker siden du fikk vaksinen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ville heller prioritert vaksinene først. Du, og oss alle kommer til å bli smittet av korona før eller senere. Og hva er da best for baby i magen? Høyere sjanse for et mildt sykdomsforløp med vaksine innabords, eller et heftig sykdomsforløp. 

Anonymkode: 481a3...592

Ja, har selvfølgelig tenkt den tanken også. Er bare livredd det skal klusse til syklusen såpass mye at det ikke blir baby i det hele tatt fordi jeg er for gammel...

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Egentlig når som helst så lenge du vet du ikke er gravid, og så hoppe over el om det er mindre enn 2 uker siden du fikk vaksinen. 

Tusen takk for svar 😊

Ts

Skrevet

Om(eller når blir det vel) du får Corona vil det muligens utsette prøvingen lengre enn det vaksinen vil. 

Anonymkode: 4ab57...868

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde samme tanker og bekymringer som deg. Valgte å hoppe på vaksinen! Tok 1. dose på 1 mensdag og prøvde som vanlig til el 14 dager senere. Fikk mens som vanlig nå. Ikke forsinket, ikke uvanlig blødning. Neste dose blir 2 dager etter el, så hopper over prøvingen denne mnd, men så er jeg jo jammen fullvaksinert og kan prøve så mye vi vil med god samvittighet!

Som andre sier, ta en drop-in på dose 1 og se hva som skjer, så føles det ikke it som du går glipp av så mye 😊

Anonymkode: 80ad4...b7c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg hadde samme tanker og bekymringer som deg. Valgte å hoppe på vaksinen! Tok 1. dose på 1 mensdag og prøvde som vanlig til el 14 dager senere. Fikk mens som vanlig nå. Ikke forsinket, ikke uvanlig blødning. Neste dose blir 2 dager etter el, så hopper over prøvingen denne mnd, men så er jeg jo jammen fullvaksinert og kan prøve så mye vi vil med god samvittighet!

Som andre sier, ta en drop-in på dose 1 og se hva som skjer, så føles det ikke it som du går glipp av så mye 😊

Kan man ta drop-in et annet sted enn egen kommune?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan man ta drop-in et annet sted enn egen kommune?

Godt og høre at alt gikk bra for deg 😊 jeg tenker mensdagen er et godt utgangspunkt for meg også 😊

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Godt og høre at alt gikk bra for deg 😊 jeg tenker mensdagen er et godt utgangspunkt for meg også 😊

Ts

Vil tippe det er god timing syklusmessig 😊 jeg tok en graviditetstest den dagen også for sikkerhets skyld så jeg ikke skulle gå rundt etterpå og være redd det var hormonell blødning/festblødning eller annet… man blir jo litt sprø av denne prøvingen 😅

• Liker 1
Skrevet

Man trenger vel ikke vente lenger? Anbefaling er endret? Og tenker en vaksinedose er bedre enn ingen!

Anonymkode: e1c48...d1f

• Liker 1
Skrevet

Tok 1.dose mensdagen og prøvde som vanlig den måneden. Gikk ikke og prøver igjen denne måneden, går det ikke så tar jeg dose 2. Syns det hele er vanskelig, spesielt siden folk spør mye om vaksine og det virker som korona er sluppet helt fri. Men glad for at jeg har en dose iallefall. 

Anonymkode: ed376...3e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger vel ikke vente lenger? Anbefaling er endret? Og tenker en vaksinedose er bedre enn ingen!

Man skal fortsatt unngå 1. trimester med mindre man selv er i risikogruppen, men kan vaksineres i 2. og 3. trimester 😊

Skrevet
DNX skrev (2 timer siden):

Man skal fortsatt unngå 1. trimester med mindre man selv er i risikogruppen, men kan vaksineres i 2. og 3. trimester 😊

Hvis man er gravid ja. Det og være prøver er ikke det samme som og være gravid. Poenget er at man ikke trenger og vente 9-12 uker + 2 uker lenger. Hvis man tar vaksinen når mensen kommer, kan man uansett prøve den syklusen. Man må heller ikke være fullvaksinert, du kan være beskyttet mer enn uten vaksine. 

«Koronavaksinering kan også gis til kvinner som planlegger å bli gravide, og kvinner som er under fertilitetsutredning og -oppfølging (IVF-behandling).»

https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-vaksineanbefaling-for-gravide/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...