Gå til innhold

Er bruk av vippestol blitt farlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk mine barn for over 10 år siden var det aldri snakk om å ikke bruke vippestol. Den eneste anbefalingen var å ikke la barnet sitte i den for lenge da det kunne være en belastning for ryggen. Selvfølgelig med hensyn til alder også.

Men jeg ser nå i diverse tråder at man helst skal unngå å bruke vippestol?

Kan noen linke til seriøse, norske kilder fra våre helsemyndigheter hvor dette kommer tydelig fram? 

Husk kildekritikk :)

Anonymkode: 92d18...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Blitt» farlig? Er jo samme anbefalinger som for 10 år siden. Vippestolen er for foreldrene, ikke barnet. 

Anonymkode: b82ad...531

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker vippestol litt, som avveksling til å ligge på gulv, men ikke lenge av gangen :) Alt med måte. Det som er farlig er om baby tilbringer mye tid eller sover i vippestol :)

Her er noen kilder på det

Gi heller de pengene du hadde tenkt å gi for vippestolen, til et veldedig formål, sier Ute Imhof, spesialist i barnefysioterapi med videreutdanning innen spedbarn.

- Vippestolen er laget for foreldre, ikke for barna, poengterer hun.

Imhof forklarer at barnet får en unaturlig stilling med redusert bevegelighet, når det plasseres i kinoposisjon i en babystressless.

-

Barnefysioterapeut Irene Linger, som er tilknyttet Slagen helsestasjon, forteller at spørsmål om bruk av vippestol er gjengangere.

- Det er særlig førstegangsfødende som ber om råd, men også flergangsfødende. De nybakte mødrene spør både når babyen kan begynne å sitte i vippestol, og hvor lenge barnet kan sitte der. Noe fasitsvar finnes ikke, det måtte i tilfellet være ”minst mulig”, sier hun

https://www.klikk.no/foreldre/baby/tester-og-babyutstyr/vippestol-til-baby-2368252

Etter bilstolen var det svingstoler eller vippestoler som var det vanligste stedet for søvnrelatert spedbarnsdød mens barnet sitter. 

https://nhi.no/familie/barn/bilstolen-til-spedbarnet-bor-ikke-brukes-som-sovested-inne/

Et barn mellom null og ett år bør ligge så mye som mulig på magen i sin våkne tid, og skal helst ikke plasseres i en skråstol/ vippestol, bilsete eller barnestol i lengre enn nødvendig, da dette begrenser barnets frie bevegelse.

https://fysioterapeuten.no/barnefysioterapi/fysisk-aktivitet-nye-anbefalinger-for-barn/111623

Anonymkode: b6760...473

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått bra med alle oss som satt i vippstol her og da. Bare å bruke det, men alt med måte:)

Anonymkode: df34a...5aa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

«Blitt» farlig? Er jo samme anbefalinger som for 10 år siden. Vippestolen er for foreldrene, ikke barnet. 

Men troverdig kilde kan du ikke vise til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har gått bra med alle oss som satt i vippstol her og da. Bare å bruke det, men alt med måte:)

Vet ikke helt jeg da, har ikke akkurat noen tipp topp kropp jeg da 😂😂

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Men troverdig kilde kan du ikke vise til?

Det er ikke "norske helsemyndigheter" som fraråder bruk av vippestol, men fysioterapeuter anbefaler det oftest ikke :) Så prat med en fysioterapeut om det om du ønsker mer informasjon, som gjelder for deg og ditt barn - alle helsestasjoner har tilgang på det :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er vippestolen som er grunnen til alle ryggproblemene mine?

Anonymkode: b6951...ce0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi bruker vippestol litt, som avveksling til å ligge på gulv, men ikke lenge av gangen :) Alt med måte. Det som er farlig er om baby tilbringer mye tid eller sover i vippestol :)

Her er noen kilder på det

Gi heller de pengene du hadde tenkt å gi for vippestolen, til et veldedig formål, sier Ute Imhof, spesialist i barnefysioterapi med videreutdanning innen spedbarn.

- Vippestolen er laget for foreldre, ikke for barna, poengterer hun.

Imhof forklarer at barnet får en unaturlig stilling med redusert bevegelighet, når det plasseres i kinoposisjon i en babystressless.

-

Barnefysioterapeut Irene Linger, som er tilknyttet Slagen helsestasjon, forteller at spørsmål om bruk av vippestol er gjengangere.

- Det er særlig førstegangsfødende som ber om råd, men også flergangsfødende. De nybakte mødrene spør både når babyen kan begynne å sitte i vippestol, og hvor lenge barnet kan sitte der. Noe fasitsvar finnes ikke, det måtte i tilfellet være ”minst mulig”, sier hun

https://www.klikk.no/foreldre/baby/tester-og-babyutstyr/vippestol-til-baby-2368252

Etter bilstolen var det svingstoler eller vippestoler som var det vanligste stedet for søvnrelatert spedbarnsdød mens barnet sitter. 

https://nhi.no/familie/barn/bilstolen-til-spedbarnet-bor-ikke-brukes-som-sovested-inne/

Et barn mellom null og ett år bør ligge så mye som mulig på magen i sin våkne tid, og skal helst ikke plasseres i en skråstol/ vippestol, bilsete eller barnestol i lengre enn nødvendig, da dette begrenser barnets frie bevegelse.

https://fysioterapeuten.no/barnefysioterapi/fysisk-aktivitet-nye-anbefalinger-for-barn/111623

Takk for gode kilder. 

Så rådene har faktisk ikke forandret seg. Fortsatt gjelder "ikke for lenge" eller "minst mulig". Da kan jeg ikke forstå hvorfor man nesten blir satt i gapestokk for å bruke vippestol. Den frarådes jo ikke. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det blir helt klart vippestol på kommende barn nr 3 :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Takk for gode kilder. 

Så rådene har faktisk ikke forandret seg. Fortsatt gjelder "ikke for lenge" eller "minst mulig". Da kan jeg ikke forstå hvorfor man nesten blir satt i gapestokk for å bruke vippestol. Den frarådes jo ikke. 

Det handler vel mest om at det ikke er noen god grunn for å bruke den, med tanke på kroppslig utvikling. :)

Vi bruker den litt på vår på 2mnd (har den på kjøkkenet så bruker den typisk når jeg skal noe som det er upraktisk med baby i armene eller bæresele samtidig), og mest fordi da ser han meg samtidig, pluss at han like å gynge i den (har babybjørn på nederste hakk). Jeg har full forståelse for at han ikke har godt av å sitte der lenge. 

Også er det selvfølgelig livsfarlig for spedbarn å sove sittende. Jeg leser av og til på  KG om folk som lar baby sove i vippestol, og da syntes jeg faktisk det er på sin plass å si fra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke blitt farligere. Rådene er det samme som de har vært i mange år. 

Men jeg tror kanskje at mange råd blir tatt opp i verre mening nå enn for noen år tilbake. Jeg som har fått barn i "flere puljer" syns hvert fall jeg ser mer til der nå enn for 10-12 år siden.

Mulig man er mer opptatt av å følge boka og er mer redd for å gjøre feil nå. Behovet for kontroll syns jeg også har økt. Men det kan også ha en sammenheng med økt bruk av sosiale medier der mye har lett for å fremstå som perfekt. Ikke bare innenfor baby barn, men det meste

Anonymkode: 543e5...ecd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttalelse fra 2020 fra barnefysioterapeut og fysioterapeut.

https://www.kk.no/mamma/vippestol-er-det-greit-a-la-barnet-sitte-her/63941173 

Uttalelse fra helsesøster.

https://www.aftenposten.no/norge/i/43qpV/babyer-sitter-for-mye-i-stressless-posisjoner

Uttalelse fra 2013 om at de ser en dramatisk økning i barn som krabber mye senere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrerådet hadde en episode om motorikk og myter i april med Britt Fadnes, spesialist i fysioterapi. Hvis jeg husker rett nå, så er det ikke farlig med vippestol. Det frarådes likevel (å bruke det mye?) fordi barnet kan få problemer med rygg og lignende i voksen alder, hvis jeg ikke husker helt feil.

Anonymkode: 44ea7...111

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det handler vel mest om at det ikke er noen god grunn for å bruke den, med tanke på kroppslig utvikling. :)

Vi bruker den litt på vår på 2mnd (har den på kjøkkenet så bruker den typisk når jeg skal noe som det er upraktisk med baby i armene eller bæresele samtidig), og mest fordi da ser han meg samtidig, pluss at han like å gynge i den (har babybjørn på nederste hakk). Jeg har full forståelse for at han ikke har godt av å sitte der lenge. 

Også er det selvfølgelig livsfarlig for spedbarn å sove sittende. Jeg leser av og til på  KG om folk som lar baby sove i vippestol, og da syntes jeg faktisk det er på sin plass å si fra. 

Men barnets alder er vel også vesentlig. Skjønner godt at man ikke har en 2 uker gammel baby i vippestol. Men en på 4 mnd kan sitte korte perioder i stolen tenker nå jeg. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da bør man vel heller ikke bruke new born setet til Stokke stolen heller da? Den markedsføres jo med at babyen får bli med familien i måltider osv, men er jo utformet på samme prinsipp som vippestol. Det fantes ikke new born sete da min eldste var født, så når han skulle spise fast føde før han kunne sitte var jo vippestolen genial å bruke. Og vi gjorde det samme med yngste. De kan jo ikke akkurat ligge og spise fast føde heller?

At de brukte vippestol under måltidene gjorde jo ikke at det gikk utover tiden de fikk ligge på gulvet, så jeg tenker at så lenge vippestolen ikke brukes for å sove eller sette babyen i for å slippe å aktivisere den så må det jo være greit? Alt med måte… Som f.eks å gi barnet mat…

Anonymkode: ad4f1...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da bør man vel heller ikke bruke new born setet til Stokke stolen heller da? Den markedsføres jo med at babyen får bli med familien i måltider osv, men er jo utformet på samme prinsipp som vippestol. Det fantes ikke new born sete da min eldste var født, så når han skulle spise fast føde før han kunne sitte var jo vippestolen genial å bruke. Og vi gjorde det samme med yngste. De kan jo ikke akkurat ligge og spise fast føde heller?

At de brukte vippestol under måltidene gjorde jo ikke at det gikk utover tiden de fikk ligge på gulvet, så jeg tenker at så lenge vippestolen ikke brukes for å sove eller sette babyen i for å slippe å aktivisere den så må det jo være greit? Alt med måte… Som f.eks å gi barnet mat…

Anonymkode: ad4f1...e57

Ja, når de blir 4 mnd og skal begynne å prøvesmake kan de jo ikke ligg flatt å mates. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min andre baby nå, og ikke i noen av termingruppene har jeg lagt merke til noen gapestokk ved bruk av vippestol.

Jeg bruker selv med forsiktighet, så har stusset litt over noen som veldig tidlig satte baby der, men ingen fikk noen tilbakemeldinger på det. Så du er muligens litt uheldig med gruppen du er i 😊

(feks kjenner jeg ei som var i en gruppe hvor en stakkar som spurte om solkrem nesten ble lynsjet. Til tross for at Helsenorge nå anbefaler solkrem ved behov)

Anonymkode: 1475b...9fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en ganske robust art. Og de fleste ting eksisterer for foreldrenes skyld, ikke for barnets. Men det kommer barnet til gode at foreldrene ikke sliter seg fullstendig ut.

Anonymkode: b4d1b...cd5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du sett holdningen på dagens tenåringer, 20-åringer og 30-åringer, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...