Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en firemannsbolig, og vi alle har hver vår egen strømmåler. Jeg betaler 9500 i leie. Huseier økte leien med 500 kr for alle, og begrunnet dette med at strømutgiftene var store.

Greia er at jeg bor alene og jobber ganske lange vakter der jeg er hjemme nesten kun for å sove. Så jeg bruker minimalt med strøm i forhold til de andre. I de andre tre leilighetene bor det familier som er på flere personer.

Jeg vet at huseier kan øke leien én gang i året når KPI stiger, men er dette riktig at pga. andre som er hjemme hele tiden og bruker mye mer strøm enn meg, at jeg også skal ta belastningen? Høres litt urettferdig.

Anonymkode: bf62c...376

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nop, dette har han ikke lov til. Man kan som du sier øke husleien etter KPI en gang i året, men da skal du også ha en mnd skriftlig varsel. 
han kan også etter 2 1/2 år øke husleien etter gjengs leie, men med 6 mnd varsel (så han kan ikke øke før du har bodd der i 3 år). 

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/

Anonymkode: 444b2...c86

• Liker 3
Skrevet

Aner ikke svaret på det du spør om. Men sammenlignet med sommeren i fjor så er prisen 10 gangen og vel så det. Så strømmen din er også dyrere selv om du ikke nødvendigvis bruker så mye. 

Anonymkode: 6a322...40e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aner ikke svaret på det du spør om. Men sammenlignet med sommeren i fjor så er prisen 10 gangen og vel så det. Så strømmen din er også dyrere selv om du ikke nødvendigvis bruker så mye. 

Det har ikke noe å si, huseier kan ikke bare endre leien uansett. 

• Liker 7
Skrevet

Forstår ikke helt om du selv betaler for eget strømforbruk (med egen strømmåler) + en fellespott for strøm i trappe oppgang, utelys etc. eller om alt forbruk av strøm vanligvis er inkludert i husleien. 

Skrevet

Såppas billig å leie i dette landet at 500 kroner ekstra er vel ikke noe.

Anonymkode: 8a40f...997

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det spiller vel ingen rolle, huseier har satt en sum, da må han forholde seg til den summen. På lik linje med leier, som ikke bare kan få det for godt å sette ned leia om han vil. 

Anonymkode: bbb9d...12d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Utleier skal forholde seg til loven uansett 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har ikke noe å si, huseier kan ikke bare endre leien uansett. 

Det er mulig det. Jeg glemte å legge til i svaret mitt at utleier burde tatt hensyn til varierende strømpriser når han velger å leie ut inkludert strøm.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mulig det. Jeg glemte å legge til i svaret mitt at utleier burde tatt hensyn til varierende strømpriser når han velger å leie ut inkludert strøm.

Ja det er sant 

Skrevet

Da senker du leien med 750 kroner. Da går du 250 kr i pluss.

Anonymkode: 41679...04b

Skrevet

Kpi har steget 3 % de siste 12 mnd. Se her hva han har lov til å øke den med. 9786kr

Klag til huseieren, referer til husleieloven (paragrafen er lett å finne). 

0F2162F8-250D-4FA2-9ECB-5BFA7836A90C.thumb.png.5eac59bba5cc61b506881ef466379bad.png

Anonymkode: 1c244...508

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt irrelevant! 

Anonymkode: 1c244...508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...