AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 Hun blir 3 år til jul og står altså opp i 5-draget på morgenen. Hun kommer opp i sengen vår og man skulle kanskje trodd at den lille rakkeren da skulle legge seg og sove igjen I mors varme fagn? Ney ney! Da er det full fest, sirkus og "vil ikke natta". Vi prøver å gå tilbake til sengen med henne og da begynner hun å gråte. Vi prøver å ligge i sengen med henne i en times tid ihvertfall slik at hun ikke skal våkne opp til fest men det er bare kaos. Tenker at en sånn natt/dag-klokke kan hjelpe, men er det noen andre som har tips eller må vi bare ta tiden til hjelp? Kveldsrutinene er bunnsolide og helt uten tull, går i dusjen kl 18 og er i seng til kl 1830. Føler ikke vi kan legge noe tidligere heller? Sover ikke på dagtid. Vi prøvde en stud å legge nærmere 19-20 i sommer men hun ble alt for sliten stakkar og våknet likevel tidlig så ingen hell der. Legger seg god og mett, så det er ikke det. Hjeeeelp 😊 Anonymkode: aefcc...805
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Dette tror jeg man bare må leve med når man har småbarn. Enkelte er morgenfugler, det ligger i genene. Min sønn var også sånn, våknet som regel i fem-tiden, kanskje nærmere seks om vi var svært heldige en sjelden gang. Men det var i fem-tiden han som oftest slo opp øynene og forkynte at nå er det morgen og tid for lek! Heldigvis er småbarnsperioden ikke så langvarig. Om et par år kan datteren din stå opp selv, gå og ta seg en yoghurt og slå på tv-en og se på tegnefilmer i stua en times tid om morgenen, så du får en time ekstra på øyet. Anonymkode: 846a3...710 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 Hadde nok jobbet litt for å legge senere. Ikke gitt at det snur med en gang, kanskje må leggetiden forskyves gradvis. Selv har jeg aldri lagt mine barn før tidligst 19.30 og har knapt opplevd at de har våknet før 7. Anonymkode: 6fc2d...f39 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Hadde fulgt henne tilbake i seng, og sittet der og hysjet til klokka ble 06.30 (eller når det nå er fint å starte dagen) hver eneste gang. Gjerne i kombinasjon med en slik dag/nattklokke. På slaget 06.30 hadde vi stått opp. Og så hadde jeg forskjøvet leggingen til senere. Sover hun 11 timer om natta, sover hun 11 timer. Anonymkode: 6810f...190
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 Min 3-åring legger seg 20:00-20:30 og står opp 07:00. Tror du legger for tidlig rett og slett. Anonymkode: c33ad...200 5
zanna Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Mine barn får beskjed om at det er natta fram til vekkeklokka ringer, og fram til da er det mørkt i rommet og lite å finne på. Sjelden det er noe problem nå lenger. 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 Det er vi, som voksne og samfunnet, som kødder til dette. Barn har som oftest et sovemønster som er rett fra naturens side. Vi lager/produserer B-mennesker. Barnehagen/skolene/arbeidstid burde være fra 0600. Anonymkode: 501e9...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #8 Skrevet 31. august 2021 Tror det er helt vanlig. Barnet mitt sovner litt over 20.00 og våkner rundt 5. Det gjør han uansett når han legger seg. Anonymkode: 98939...f8a
Cyndaquil Skrevet 31. august 2021 #9 Skrevet 31. august 2021 Jeg har også en 3 åring. Hadde jeg lagt han like tidlig som du gjør hadde det også blitt full fest fra 04. Han legger seg mellom 19.00-19.30 , sover ikke på dagen. Sover da mye bedre om natta. Kan våkne en gang i løpet av natta, men lar seg overtale til å sove igjen. Står opp rundt 06-07. Men i hverdagen må vi opp 05.50 alle mann uansett. han har en lillebror på snart 2 år som våkner 04.30-05.30. Våkner han da helt er det ikke snakk om at vi orker å stå opp. Da får han telefon min o vår seng (med begrenset tilgang aktivert). Så koser han seg med nrk super mens vi sover videre til vi står opp hva med å gi henne iPad eller telefon når hun våkner så tidlig ? All søvn som småbarnsforeldre teller 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun blir 3 år til jul og står altså opp i 5-draget på morgenen. Hun kommer opp i sengen vår og man skulle kanskje trodd at den lille rakkeren da skulle legge seg og sove igjen I mors varme fagn? Ney ney! Da er det full fest, sirkus og "vil ikke natta". Vi prøver å gå tilbake til sengen med henne og da begynner hun å gråte. Vi prøver å ligge i sengen med henne i en times tid ihvertfall slik at hun ikke skal våkne opp til fest men det er bare kaos. Tenker at en sånn natt/dag-klokke kan hjelpe, men er det noen andre som har tips eller må vi bare ta tiden til hjelp? Kveldsrutinene er bunnsolide og helt uten tull, går i dusjen kl 18 og er i seng til kl 1830. Føler ikke vi kan legge noe tidligere heller? Sover ikke på dagtid. Vi prøvde en stud å legge nærmere 19-20 i sommer men hun ble alt for sliten stakkar og våknet likevel tidlig så ingen hell der. Legger seg god og mett, så det er ikke det. Hjeeeelp 😊 Anonymkode: aefcc...805 Prøvd å legge tidligere da? Noen dager på rad for å se hva som skjer. Da våre 2-åringer kuttet duppen måtte de sove fra 17.30 i starten. Ellers ble natta bare tull eller morgen grytidlig... Og da måtte vi tilbake til dupp for å komme ut av sirkelen etc... eneste som funket var å legge skikkelig tidlig. For slite barn våkner veldig tidlig. Tror de har mye stresshormon som står i veien for søvnen. Sover dårlig også gjerne. Anonymkode: b3c4b...de4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #11 Skrevet 31. august 2021 Å begynne kveldstellet kl 18 er jo sååååå tidlig. Skjønner ikke hva foreldre tenker med når de tror at barna både skal sove hele kvelden og utover morgenen hver dag. Begynn å legge kl 1930- 20 istedet. Gå på tur og finn på noe aktivt på kvelden, gi barnet et varmt og deilig bad og spis kvelds. La barnet sovet i samme seng som deg, så tenker jeg at på sikt at barnet vil sove lengre. Anonymkode: 3f691...a1e 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 Om barnet ellers virker uthvilt og alt er bra - så får barnet nok timer søvn. Så er spørsmålet om de kommer til rett tidspunkt? Jeg hadde nok også prøvd å dytte på leggetiden - fem minutter hver dag - og sett om det gav utslag om noen uker. Anonymkode: 5516c...1bc
Mrs.Under Skrevet 31. august 2021 #13 Skrevet 31. august 2021 Akkurat nå er det jo ingen trøst i at jeg sier at dette går over, for det gjør det helt sikkert. Som andre nevner her, du starter kvelden veldig tidlig, du kan trygt drøye legging med iallefall 30 minutter. Test det ut en stund og se om det hjelper. Om ikke, så får du bare vente til det som nevnt går over! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #14 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun blir 3 år til jul og står altså opp i 5-draget på morgenen. Hun kommer opp i sengen vår og man skulle kanskje trodd at den lille rakkeren da skulle legge seg og sove igjen I mors varme fagn? Ney ney! Da er det full fest, sirkus og "vil ikke natta". Vi prøver å gå tilbake til sengen med henne og da begynner hun å gråte. Vi prøver å ligge i sengen med henne i en times tid ihvertfall slik at hun ikke skal våkne opp til fest men det er bare kaos. Tenker at en sånn natt/dag-klokke kan hjelpe, men er det noen andre som har tips eller må vi bare ta tiden til hjelp? Kveldsrutinene er bunnsolide og helt uten tull, går i dusjen kl 18 og er i seng til kl 1830. Føler ikke vi kan legge noe tidligere heller? Sover ikke på dagtid. Vi prøvde en stud å legge nærmere 19-20 i sommer men hun ble alt for sliten stakkar og våknet likevel tidlig så ingen hell der. Legger seg god og mett, så det er ikke det. Hjeeeelp 😊 Anonymkode: aefcc...805 Hun våkner i en lett søvnsyklus, som ofte kommer på den tiden. Sitter dere med henne til hun sovner? For i så fall våkner hun til på den tiden fordi hun lurer på hvor dere ble av. Eller det at hun får komme inn på den tiden, gjør at hun ikke sover seg videre gjennom den fasen. Akkurat den siste søvnsyklusen er det så ekstremt følsom overgang, så lurer hun på hvor dere er eller kan komme inn, så vil det være sånn. Anonymkode: 52ad4...36d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #15 Skrevet 31. august 2021 Har en 3 åring selv. Vår erfaring er at hvis vi legger barnet før kl 20, så våkner barnet i 05 tiden om ikke før. Om vi derimot legger hun nærmere kl 21, så sover hun til kl 07/07.30. Det har hendt at hun sover enda lenger også, hvis hun ikke skal i bhg. Anonymkode: a2beb...c11 2
Drizzt Skrevet 31. august 2021 #16 Skrevet 31. august 2021 Ja, i den alderen prøver de seg. Her funket det å drøye leggingen med 1t og å være bestemt på at det er ikke morgen før klokka viser 6.30. 2 av 3 er morgenfugler som sin mor 😄
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå