AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 barnet blir sur å velter koppen fordi det ville ha den blå koppen med melk. Du sier ifra på en rolig, behersket måte at dette er ikke ok å barnet begynner å gråte. Trøster du barnet da? Anonymkode: f75c2...42c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): barnet blir sur å velter koppen fordi det ville ha den blå koppen med melk. Du sier ifra på en rolig, behersket måte at dette er ikke ok å barnet begynner å gråte. Trøster du barnet da? Anonymkode: f75c2...42c Selvsagt. Så små barn øver seg på å forutse hva som skal skje, ofte med veldige detaljer, som feks. hvilken kopp melken kommer i. Fordi de opprinnelig føler en stor mestring i å forutse ting, blir det sånne gedigne meltdowns om det feiler. Så for det første hadde jeg heller bekreftet følelsen av fortvilelse over feil kopp, dvs "Jeg ser du ble sint over å få melk i den røde koppen, jeg visste ikke at du ville ha den blå. Neste gang skal jeg spørre." og så kommentert oppførselen "Og neste gang kan du si fra til meg uten å velte den. Nå må vi vaske opp sølet her, kan du hjelpe meg?". Hvis barnet er lei seg trøster jeg uansett grunn. Anonymkode: a2c3a...160 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Selvfølgelig. Også lærer jeg at i akkurat denne perioden er farge på koppen veldig viktig. Det går garantert over Anonymkode: d988a...564 2
Alvea Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 Barn som er lei seg skal alltid trøstes. For barnet er jo lei seg og for barnet er jo følelsen reell uavhengig av hvor bagatell vi synes årsaken er. Se det fra barnets perspektiv og valider følelsen 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Barn som er lei seg skal alltid trøstes, følelsene er reelle selv om vi oppfatter de som «trass» eller annet. Det å trøste er ikke det samme som å «gi etter» for barnets ønske (og grunn for følelsene). Anonymkode: c212b...83b 3
Arkana Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 Barn har ofte forutsett og detaljplanlagt hvordan ulike situasjoner kommer til å foregå og kan bli lei seg om det ikke gikk slik de trodde. Selv om det for en voksen virker som en bagatell er det jo reelle følelser for barnet og selvfølgelig skal man både trøste og vise forståelse for situasjonen. Det betyr ikke at barnet ikke også må få tilbakemelding om at det ikke er greit å velte koppen selv om det ble lei seg. Så er det som voksen lurt å være i forkant og la barnet få medbestemmelsesrett i situasjoner der hvor det er mulig. Neste gang spør du barnet hvilken kopp det vil ha og da unngår du hele problemstillingen.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #8 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): barnet blir sur å velter koppen fordi det ville ha den blå koppen med melk. Du sier ifra på en rolig, behersket måte at dette er ikke ok å barnet begynner å gråte. Trøster du barnet da? Anonymkode: f75c2...42c Selvsagt! Trøster alltid barna mine når verden går dem imot, uansett årsak. Ville aldri falle meg inn å ikke trøste. Men, ville aldri falle meg inn å ikke spørre en 3-åring hvilken kopp melka skal være i heller 😛 Eller om skaden først er skjedd så hadde jeg glatt bare helt melka fra den ene koppen - til den andre. Så hadde vi bare hatt det koslig videre. Who cares hvilken farge koppen har? Vel, barnet bryr seg. For meg spiller det ingen rolle. Er mange kamper man må ta . farge på kopp er ikke en av dem. Og utrolig nok, plutselig sluttet storesøster helt å bry seg om hvilken beholder drikke ble servert i i 4-års alder. Nå spiller det ingen rolle for henne heller. Innholdet har fortsatt betydning, og der bryr jeg meg faktisk. Men hva hun drikker det av... nope. Hvorfor gjøre livet å vanskelig? Forstår det ikke. Anonymkode: 64dd5...b9c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå