Gå til innhold

Hvilke oppgave gjør sykepleierne fremfor helsefagarbeidere i hjemmetjenesten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Setter hwlsefagarbeiderne inn kateter feks?

Anonymkode: bbe5e...a5d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan, men de må ha godkjenning fra lege for å få gjøre det. Det er dessuten vanligst at sykepleier gjør dette. Men en del helsefagarb setter insulin, måler blodsukker, deler ut medisiner blant annet.

Anonymkode: 526cc...6d7

Skrevet

Ja, helsefagarbeidere kateteriserer, setter subcutane injeksjoner, bytter smerteplastre, utfører sårstell på kompliserte sår, og om behov og godkjenning - doserer (dosett må dobbeltktr. av spl). Helsefagarb. kan være koordinator for IP, har primærkontaktansvar, og delta på ansvarsgruppemøter. Helsefag. skriver også tiltak innen ernæring/fall ol. samt  følger opp vitale målinger,NEWS. I hj.spl er helsefag mest ute hos pasienter, sykepleiere gjør mer admin.

Spl har overordnet ansvar og tar A/B preparater, smertepumper, e-meld osv.

Anonymkode: c1d84...521

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, helsefagarbeidere kateteriserer, setter subcutane injeksjoner, bytter smerteplastre, utfører sårstell på kompliserte sår, og om behov og godkjenning - doserer (dosett må dobbeltktr. av spl). Helsefagarb. kan være koordinator for IP, har primærkontaktansvar, og delta på ansvarsgruppemøter. Helsefag. skriver også tiltak innen ernæring/fall ol. samt  følger opp vitale målinger,NEWS. I hj.spl er helsefag mest ute hos pasienter, sykepleiere gjør mer admin.

Spl har overordnet ansvar og tar A/B preparater, smertepumper, e-meld osv.

Sist jeg sjekket kan ikke helsefagarbeidere sette inn permanente katetre, spesielt ikke på menn, og de kan heller ikke SIK'e, kun RIK'e. 

Helsefagarbeidere får vel heller ikke lov til å blant annet stelle CVK og henge opp cabiven, og kan vel heller ikke gi andre infusjoner av noe slag, heller ikke på PVK.

Anonymkode: 35b22...0d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sist jeg sjekket kan ikke helsefagarbeidere sette inn permanente katetre, spesielt ikke på menn, og de kan heller ikke SIK'e, kun RIK'e. 

Helsefagarbeidere får vel heller ikke lov til å blant annet stelle CVK og henge opp cabiven, og kan vel heller ikke gi andre infusjoner av noe slag, heller ikke på PVK.

Anonymkode: 35b22...0d4

Nei, skrev jeg det? De kan, så vidt jeg vet, engangskateterisere (både kvinner og menn) Det stemmer at det er RIK og ikke SIK. Forøvrig SIKer ikke sykepleiere heller i hj.spl så vidt meg bekjent, det er kun i spes.helsetjenesten. 

Jeg har heller ikke skrevet at de steller CVK. PVK vet jeg ikke, den prosedyren er for alle med opplæring - så vidt meg bekjent. 

Men det var en voldsomt defensiv kommentar fra deg. Du har rett i at de nevnte prosedyrene går til sykepleiere, men det betyr ikke at helsefagarbeideren har et snevert ansvarsområde. Jeg tenker vi heller får fremsnakke alle som jobber i det yrket. Det er en tung jobb, og forskning viser at 40 % ønsker å slutte i eldreoms. pga manglende anerkjennelse og nedsnakk. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i hspl som helsefagarbeider. Vi kan stelle "enkle" sår, måle blodsukker, gi insulin, stelle stomi, stelle suprapubis, og RIK'e. Sykepleiere doserer, kateteriserer, steller sår, setter b12, vaksiner osv..

Anonymkode: 45950...79f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...