Gå til innhold

Velferdsstaten er rasert

Anbefalte innlegg

Skrevet
Imariuz skrev (På 31.8.2021 den 11.17):

Rasert faktisk, dagens regjering bruker da mer på offentlige tjenester og trygder som andel av BNP enn de rødgrønne gjorde da de gikk av. Om du ser på redusert vekst som rasering vil du og resten av sosialistene få et mentalt sammenbrudd når de virkelige kuttene kommer den dagen oljen tar slutt og regningen for eldrebølgen skal betales.

Enig med deg.  Hvordan ville statsbudsjettet se ut om eksport av olje og gass var fjernet? Denne eksporten gil en omsetning på sted mellom 20-25 milliarder i måneden til Norge.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Voyager skrev (1 minutt siden):

Hvorfor var det stygt sagt? Og hva i alle dager er løgn her? Der jeg jobbet var vi jo veldig klare for å la de fortsette om de var flinke! Men det er liksom et kriterie å være god i jobben da.

Jeg overreagerte nok, beklager det, for jeg har lest det stikk motsatte skjer hos de bedriftene jeg nevnte og kjenner ikke til flere.  De tar inn folk med veldig forskjellige forutsetninger for å kunne jobbe. Noen er for syke til å klare det, og gir da opp. Andre klarer det, men må gå.  De folkene som tas inn for nav, er i arbeidsavklaring, og noen har da fått behandlinger og på vei mot arbeid, mens resten er på avklaring for restarbeidsevne, for å vurdere dem mot uføretrygd.

Noen av disse, som føler seg friske nok og nesten ferdig avklarte for arbeidslivet, faller også av, fordi de har vært for optimistiske vedr. helsen og arbeidsevnen, men noen er faktisk friske nok, og vil gjerne fortsette i bedriften.  Da er det trist at de ikke får en mulighet for videre ansettelse.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
Stina234 skrev (8 minutter siden):

Enig med deg.  Hvordan ville statsbudsjettet se ut om eksport av olje og gass var fjernet? Denne eksporten gil en omsetning på sted mellom 20-25 milliarder i måneden til Norge.

Jeg er også enig i det. Jeg mener også at vi trenger oljen, og stemte AP.  AP vil fortsette å lete og produsere olje helt til vi finner nye inntektsmuligheter. Om det blir rødgrønn regjering så vil han få stor motstand fra de ekstreme partiene.

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (5 minutter siden):

Jeg overreagerte nok, beklager det, for jeg har lest det stikk motsatte skjer hos de bedriftene jeg nevnte og kjenner ikke til flere.  De tar inn folk med veldig forskjellige forutsetninger for å kunne jobbe. Noen er for syke til å klare det, og gir da opp. Andre klarer det, men må gå.  De folkene som tas inn for nav, er i arbeidsavklaring, og noen har da fått behandlinger og på vei mot arbeid, mens resten er på avklaring for restarbeidsevne, for å vurdere dem mot uføretrygd.

Noen av disse, som føler seg friske nok og nesten ferdig avklarte for arbeidslivet, faller også av, fordi de har vært for optimistiske vedr. helsen og arbeidsevnen, men noen er faktisk friske nok, og vil gjerne fortsette i bedriften.  Da er det trist at de ikke får en mulighet for videre ansettelse.

Ja, det er kjempetrist. Min  erfaring er at det var svært lett å se hvem som faktisk ønsket å jobbe og hvem som gjorde dette fordi det var et krav på deres vei til ufør, som var det eneste målet.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (På 31.8.2021 den 10.54):

Hvorfor må det være slik?  
Det er kun de rødgrønne som ønsker å reversere i kuttene.  De er heller ikke uskyldige i raseringen, men de borgerlige har gjort det komplett umulig.  Alle kan ikke bare ta seg sammen og bestige uoverkommelige fjelltopper.

De rødgrønne krangler internt om andre ordninger, men i går ga jeg min stemme til AP.  Det venter sikkert mer kaos frem til valgdagen, og det er et åpent spørsmål om hva slags regjering vi kommer til å få på et tidspunkt.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/y4gErJ/jeg-er-kronisk-syk-og-funksjonshemmet-men-ikke-trygdet-hvorfor?fbclid=IwAR2r67KQbG7mMAMu41o9MlHVWD_-TzbGVkIEyksKyynVjrsg93qSIvmg8o8

Tullprat, har aldri vært pøst mer penger ut til alle mulige ordninger, ja systemet er ikke perfekt men verdens beste land å leve i.

Klart det går utover de virkelig syke når halvparten som er hjemme har mest vondt i viljen

• Liker 2
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Voyager skrev (1 minutt siden):

Ja, det er kjempetrist. Min  erfaring er at det var svært lett å se hvem som faktisk ønsket å jobbe og hvem som gjorde dette fordi det var et krav på deres vei til ufør, som var det eneste målet.

Da gjør det godt å lese at din bedrift kan ta imot folk som fungerer i jobben.  De som er syke, får ikke dermed trygd når de slutter. Nav krever svært mye dokumentasjon før de innvilger dette.  Dere må også gi en vurdering av personen til nav når de er ferdige. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Loff77 skrev (6 minutter siden):

Tullprat, har aldri vært pøst mer penger ut til alle mulige ordninger, ja systemet er ikke perfekt men verdens beste land å leve i.

Klart det går utover de virkelig syke når halvparten som er hjemme har mest vondt i viljen

Det er så trist at syke mennesker blir mistenkt som svindlere frem til det motsatte er bevist. De henges ut til spott og spe i samfunnet.

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (11 minutter siden):

Da gjør det godt å lese at din bedrift kan ta imot folk som fungerer i jobben.  De som er syke, får ikke dermed trygd når de slutter. Nav krever svært mye dokumentasjon før de innvilger dette.  Dere må også gi en vurdering av personen til nav når de er ferdige. 

Vi tar også imot mange som kommer rett fra fengsel. Det samme gjelder der; gjør du en god jobb og viser at du ønsker å jobbe, så får du bli. Husker for et par år siden at en av gutta fra fengselet jobbet seg opp i mellomlederposisjon innen et år

Skrevet
Stina234 skrev (18 timer siden):

https://www.regjeringen.no/no/statsbudsjett/2021/statsbudsjettet-2021-statens-inntekter-og-utgifter/id2768898/

I praksis vil budsjettet se akkurat likt ut.

Det er et annet problem her, men det er det man ikke ser ut til å forstå uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...