Gjest Hvemsomhelst Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 (endret) Hvorfor må det være slik? Det er kun de rødgrønne som ønsker å reversere i kuttene. De er heller ikke uskyldige i raseringen, men de borgerlige har gjort det komplett umulig. Alle kan ikke bare ta seg sammen og bestige uoverkommelige fjelltopper. De rødgrønne krangler internt om andre ordninger, men i går ga jeg min stemme til AP. Det venter sikkert mer kaos frem til valgdagen, og det er et åpent spørsmål om hva slags regjering vi kommer til å få på et tidspunkt. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/y4gErJ/jeg-er-kronisk-syk-og-funksjonshemmet-men-ikke-trygdet-hvorfor?fbclid=IwAR2r67KQbG7mMAMu41o9MlHVWD_-TzbGVkIEyksKyynVjrsg93qSIvmg8o8 Endret 31. august 2021 av Hvemsomhelst
Imariuz Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Rasert faktisk, dagens regjering bruker da mer på offentlige tjenester og trygder som andel av BNP enn de rødgrønne gjorde da de gikk av. Om du ser på redusert vekst som rasering vil du og resten av sosialistene få et mentalt sammenbrudd når de virkelige kuttene kommer den dagen oljen tar slutt og regningen for eldrebølgen skal betales. 17
Drizzt Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 Velferdsstaten er ikke rasert ennå, men godt på vei med ekstremt økende utgifter for: ikke-bærekraftig masseinnvandring og arbeidsledighet og NAV-ing som går over til neste generasjon og så neste, osv eldrebølgen MDGs symbolske prosjekter uten effekt på klima Da har man to ting som skjer samtidig - utgifter som øker i ekstremt høy fart og inntekter som synker enda raskere når MDG stenger oljekrana om noen år 8
PeeWee Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Drizzt skrev (8 timer siden): NAV-ing som går over til neste generasjon og så neste Egentlig ganske naturlig, da de som sliter jo gir sine "dårlige gener" til neste generasjon.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 Var det noen som åpnet og leste den linken jeg la inn?
tom1986 Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Rasert? Det har aldri eksistert en større og mer omfattende velferdsstat enn dagens Norge. 6
I Grosny Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 tom1986 skrev (1 time siden): Rasert? Det har aldri eksistert en større og mer omfattende velferdsstat enn dagens Norge. Behovet har økt. Medisiner og annet holder liv i de gamle lenger, og da blir det mye å gjøre på sykehjemmet. Samtidig er det lav fødselsrate som fører til forgubbing. Denne problematikken vil bare forsterke seg når de store barnekullene fra 1955 til 1970 blir gamle. Jeg observerer forøvrig at overraskende mange av de flinke helsefagarbeiderene som redder oss er brunere i huden en urbefolkningen. 2
tom1986 Skrevet 1. september 2021 #8 Skrevet 1. september 2021 I Grosny skrev (18 timer siden): Behovet har økt. Medisiner og annet holder liv i de gamle lenger, og da blir det mye å gjøre på sykehjemmet. Samtidig er det lav fødselsrate som fører til forgubbing. Denne problematikken vil bare forsterke seg når de store barnekullene fra 1955 til 1970 blir gamle. Jeg observerer forøvrig at overraskende mange av de flinke helsefagarbeiderene som redder oss er brunere i huden en urbefolkningen. Etterspørsel og tilbud henger sammen. Det er ikke tilfeldig at Norge har omtrent dobbelt så høyt sykefravær og andel uføre som land som Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Nederland osv. 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 1. september 2021 #9 Skrevet 1. september 2021 tom1986 skrev (46 minutter siden): Etterspørsel og tilbud henger sammen. Det er ikke tilfeldig at Norge har omtrent dobbelt så høyt sykefravær og andel uføre som land som Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Nederland osv. Når man sammenligner dette, så mangler det ofte informasjon om hva disse landene gjør for å hjelpe befolkningen å beholde eller skaffe seg arbeid. Hos oss er dette fryktelig tregt og vanskelig. Syke mennesker blir sendt hit og dit for å få arbeidstrening og finne ut hva som passer. Det er mange som utnytter dette. Eksempler er Jysk, Fretex og nille. De får betalt fra NAV for å sysselsette en person. Personen får tiltakspenger eller aap som lønn. Når de har vært der en stund så går avtalen med NAV ut, og personen får ikke fast ansettelse. Slik kan det holde på i mange år. det er jo også mange syke og uføre som har restarbeidsevne og gjerne vil jobbe, for jobb gir selvtillit og alle fortjener jo det. Problemet er jo når ingen arbeidsgivere vil ha dem. De tør ikke å stole på dem, og klarer heller ikke å tilrettelegge. Jeg vet faktisk ikke hvordan de andre landene fungerer angående dette + hvordan spesialisthelsetjenesten og helsevesenet fungerer.
I Grosny Skrevet 1. september 2021 #10 Skrevet 1. september 2021 tom1986 skrev (1 time siden): Etterspørsel og tilbud henger sammen. Det er ikke tilfeldig at Norge har omtrent dobbelt så høyt sykefravær og andel uføre som land som Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Nederland osv. Det har blitt innstramminger nå. Forbudt å gå på jobb i helsevesenet med lett forkjølelse. Koronaregel. Så sykefraværet skyter selvfølgelig i været. Vanskelig å si hvorfor det er så mange uføre. Mye er fysisk og psykisk, men det finnes også noen som sleiper til seg lege-erklæring og later som de har vond rygg, og på den måten sikrer seg en liten fast inntekt.
I Grosny Skrevet 1. september 2021 #11 Skrevet 1. september 2021 Hvemsomhelst skrev (25 minutter siden): Når man sammenligner dette, så mangler det ofte informasjon om hva disse landene gjør for å hjelpe befolkningen å beholde eller skaffe seg arbeid. Hos oss er dette fryktelig tregt og vanskelig. Syke mennesker blir sendt hit og dit for å få arbeidstrening og finne ut hva som passer. Det er mange som utnytter dette. Eksempler er Jysk, Fretex og nille. De får betalt fra NAV for å sysselsette en person. Personen får tiltakspenger eller aap som lønn. Når de har vært der en stund så går avtalen med NAV ut, og personen får ikke fast ansettelse. Slik kan det holde på i mange år. det er jo også mange syke og uføre som har restarbeidsevne og gjerne vil jobbe, for jobb gir selvtillit og alle fortjener jo det. Problemet er jo når ingen arbeidsgivere vil ha dem. De tør ikke å stole på dem, og klarer heller ikke å tilrettelegge. Jeg vet faktisk ikke hvordan de andre landene fungerer angående dette + hvordan spesialisthelsetjenesten og helsevesenet fungerer. Arbeidsgivere er dønn avhengig av stabil leveringsevne, og det er det ikke alle uføre som kan levere. 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 1. september 2021 #12 Skrevet 1. september 2021 (endret) I Grosny skrev (3 minutter siden): Arbeidsgivere er dønn avhengig av stabil leveringsevne, og det er det ikke alle uføre som kan levere. Ja, slik er det. Før var det større muligheter, men så ble mange av oppgavene automatisert, pluss at arbeidsgivere ofte benytter utenlandsk arbeidskraft. Da har man ikke så mye å tilby for de som ikke fungerer100%. Disse vil etterhvert falle helt utenfor. Endret 1. september 2021 av Hvemsomhelst
I Grosny Skrevet 1. september 2021 #13 Skrevet 1. september 2021 Hvemsomhelst skrev (4 minutter siden): Ja, slik er det. Før var det større muligheter, men så ble mange av oppgavene automatisert, pluss at arbeidsgivere ofte benytter utenlandsk arbeidskraft. Da har man ikke så mye å tilby for de som ikke fungerer100%. Disse vil etterhvert falle helt utenfor. Jeg husker det. Det jobbet jo utviklingshemmede med postsortering. Så ble postmonopolet opphevet, og kryss-subsidiering forbudt. Posten ble Eu- og konkurransetilpasset og mulighetene til å tilby arbeid til folk med spesielle behov ble redusert. 1
Gjest theTitanic Skrevet 1. september 2021 #14 Skrevet 1. september 2021 Hvemsomhelst skrev (22 timer siden): Var det noen som åpnet og leste den linken jeg la inn? Jeg leste den. Hun var heldig denne damen som hadde enorm psykisk kapasitet. Til både 100% jobb, mastergrad på deltid ved siden av , diverse verv og engasjementer og 2 barn. Klart det er helt feil å ikke tilrettelegge for at sånne som henne kan være i tilpasset jobb. Himmel, for et rivjern. Stakkars den som skal måle seg med henne. For andre som har mindre fysisk sykdom, men også har mindre psykisk kapasitet så er det nok kjedelig å bli møtt med " ta deg sammen, denne damen får til alt og mere til til tross for sykdom", eller " tenk positivt; Lars Monsen fikk en multihandicappet uten bein til å klatre opp et fjell." Da kan nok en stakkar krype inn I skallet sitt eller synke ned i et sort hull av ren maktesløshet. Vi er utrustet med forskjellige ressurser. Det finnes mennesker som har overlevd årevis i konsentrasjonsleirene under krigen og likevel fungerte i arbeid. Noen har enorme ressurser i seg selv, andre har lite. Venstresiden har flere gode saker , men skremmer mange velgere unna med fri innvandringspolitikk ( økonomisk synker skuta med frislipp.) og ekstrem miljøpolitikk ( ta bort mesteparten av inntektskilden så blir det ikke penger til de gode sakene og skuta synker.) Savner realisme. Og nei, alle i Norge trenger ikke gratis barnehage og Sfo. Dette er enorme ressurser rett ut vinduet. Gjennomsnittsnormannen vil bruke disse pengene til en ny hytte ved sjøen eller ferieleilighet i Thailand. Det er de fattigste og mest lavtlønnede som trenger gratis skole og Sfo, og derfor selvsagt disse som burde få det. Behovsprøvd burde det være, og grensen burde være høyere enn i dag. Selv om noen vil rope "urettferdig". Høyreregjering har heller ikke vært noen suksess. Sparekniven har ramponert helsevesenet, tatt fra de fattigste og de syke, psykiatrien og omsorgssektoren har blitt et sorgens kapittel.
tom1986 Skrevet 1. september 2021 #15 Skrevet 1. september 2021 Hvemsomhelst skrev (1 time siden): Når man sammenligner dette, så mangler det ofte informasjon om hva disse landene gjør for å hjelpe befolkningen å beholde eller skaffe seg arbeid. Hos oss er dette fryktelig tregt og vanskelig. Syke mennesker blir sendt hit og dit for å få arbeidstrening og finne ut hva som passer. Det er mange som utnytter dette. Eksempler er Jysk, Fretex og nille. De får betalt fra NAV for å sysselsette en person. Personen får tiltakspenger eller aap som lønn. Når de har vært der en stund så går avtalen med NAV ut, og personen får ikke fast ansettelse. Slik kan det holde på i mange år. det er jo også mange syke og uføre som har restarbeidsevne og gjerne vil jobbe, for jobb gir selvtillit og alle fortjener jo det. Problemet er jo når ingen arbeidsgivere vil ha dem. De tør ikke å stole på dem, og klarer heller ikke å tilrettelegge. Jeg vet faktisk ikke hvordan de andre landene fungerer angående dette + hvordan spesialisthelsetjenesten og helsevesenet fungerer. Tviler sterkt på at andre land gjør dette mye bedre enn Norge. Det er i hvert fall ingenting som skulle tilsi det. Derimot vet vi at Norge har langt mer generøse velferdsordninger. 1
Druid Skrevet 1. september 2021 #16 Skrevet 1. september 2021 tom1986 skrev (4 minutter siden): Tviler sterkt på at andre land gjør dette mye bedre enn Norge. Det er i hvert fall ingenting som skulle tilsi det. Derimot vet vi at Norge har langt mer generøse velferdsordninger. Vi VET at andre land gjør dette bedre. Norge sin produktivitetsøkning har en pris, ansettelseskostnadene har en pris. Vi kompenserer tilgangen til arbeidslivet med veldedighetsordninger ( for svært mange for aldri mulighet til å velge) for å sikre samfunnsøkonomien, fordi et arbeidsliv som har rom til flere, koster mye mer enn uføretrygd. 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 1. september 2021 #17 Skrevet 1. september 2021 (endret) tom1986 skrev (54 minutter siden): Tviler sterkt på at andre land gjør dette mye bedre enn Norge. Det er i hvert fall ingenting som skulle tilsi det. Derimot vet vi at Norge har langt mer generøse velferdsordninger. Jeg tror også at de gjør det bedre, men ser også at statistikkene lages på forskjellig bakgrunn. Landene har ikke samme definisjon på hvem de registrerer som sysselsatte, ledige og trygdede. Det er også forskjell i hvordan de definerer folk som innvandrere. Så jeg finner ikke tråden i dette. jeg fant en svært komplisert studie som jeg til slutt gav opp å lese. Det var om forskjellen mellom de skandinaviske land, men det dro inn så veldig mye, og jeg følte at språket var komplisert. Jeg synes det er merkelig at vi hører mer om dette i media. om noen andre kan ha noen interesse av å se nærmere på den, så er den her. jeg klarer ikke å kopiere linken, men fant den her, se bildet Endret 1. september 2021 av Hvemsomhelst
Voyager Skrevet 1. september 2021 #18 Skrevet 1. september 2021 Hvemsomhelst skrev (2 timer siden): Når man sammenligner dette, så mangler det ofte informasjon om hva disse landene gjør for å hjelpe befolkningen å beholde eller skaffe seg arbeid. Hos oss er dette fryktelig tregt og vanskelig. Syke mennesker blir sendt hit og dit for å få arbeidstrening og finne ut hva som passer. Det er mange som utnytter dette. Eksempler er Jysk, Fretex og nille. De får betalt fra NAV for å sysselsette en person. Personen får tiltakspenger eller aap som lønn. Når de har vært der en stund så går avtalen med NAV ut, og personen får ikke fast ansettelse. Slik kan det holde på i mange år. det er jo også mange syke og uføre som har restarbeidsevne og gjerne vil jobbe, for jobb gir selvtillit og alle fortjener jo det. Problemet er jo når ingen arbeidsgivere vil ha dem. De tør ikke å stole på dem, og klarer heller ikke å tilrettelegge. Jeg vet faktisk ikke hvordan de andre landene fungerer angående dette + hvordan spesialisthelsetjenesten og helsevesenet fungerer. Jeg har jobbet i en bedrift som tok inn nav folk på aap. Om de var flinke fikk de selvsagt fortsette, om de var late og arbeidsskye var det lettere å bli kvitt de enn med fast ansatte.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 1. september 2021 #19 Skrevet 1. september 2021 Voyager skrev (2 minutter siden): Jeg har jobbet i en bedrift som tok inn nav folk på aap. Om de var flinke fikk de selvsagt fortsette, om de var late og arbeidsskye var det lettere å bli kvitt de enn med fast ansatte. Dette var veldig stygt sagt. Det er fullstendig løgn. De som kom fra nav var på ingen måte sikret videre jobb i de bedrifter jeg nevnte, uansett hvor flinke de var, men jeg kjenner jo ikke til alle slike bedrifter.
Voyager Skrevet 1. september 2021 #20 Skrevet 1. september 2021 Hvemsomhelst skrev (7 minutter siden): Dette var veldig stygt sagt. Det er fullstendig løgn. De som kom fra nav var på ingen måte sikret videre jobb i de bedrifter jeg nevnte, uansett hvor flinke de var, men jeg kjenner jo ikke til alle slike bedrifter. Hvorfor var det stygt sagt? Og hva i alle dager er løgn her? Der jeg jobbet var vi jo veldig klare for å la de fortsette om de var flinke! Men det er liksom et kriterie å være god i jobben da. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå