Gå til innhold

Hva er vanlig ved skolestart for 1.klasse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt førsteklassing i 2 uker nå, og selv om jeg vet at det er annerledes enn barnehagen syns jeg det er så utrolig lite informasjon fra skolen! Har f.eks ikke sett læreren annet enn at hun tok i mot klassen 1. skoledag, og har altså ikke hilst på henne.
De eneste meldingene vi har fått fra skolen har vært vedrørende bestilling av skolemelk og at det er lus på skolen. Jeg aner jo ikke hva de driver med sånn ellers! Det nytter ikke å spørre eleven, for da får jeg bare svar ala "vet ikke" og enstavelsesord 😅

Er dette vanlig med så lite interaksjon mellom foreldre og skole? Vet at foreldre til førsteklassingene ved andre skoler allerede har hatt en mini-oppstartsartsamtale med læreren f.eks så føler meg nesten litt snytt. Forventer ikke lange avhandlinger (det skjønner jeg de ikke har tid til) men en liten melding om hvordan uka har fått hadde jo vært hyggelig. Er det sånn at man bare hører noe hvis det har skjedd noe galt?

Anonymkode: 9e514...5a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får vel ukeplan? Hos alle mine tre barn har vi fått detaljert ukeplan med alt de skal gjøre, og samtidig et brev om hva de gjorde forrige uke og hva de skal nå. 

Da mitt første barn begynte på skolen så reagerte jeg litt på at det var så lite kommunikasjon med lærerne.  Jeg hentet henne og forventet egentlig garderobeprat som i barnehagen. Det ble det jo ikke... men sånn er skolen ifht barnehagen. 

• Liker 4
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden):

Du får vel ukeplan? Hos alle mine tre barn har vi fått detaljert ukeplan med alt de skal gjøre, og samtidig et brev om hva de gjorde forrige uke og hva de skal nå. 

Da mitt første barn begynte på skolen så reagerte jeg litt på at det var så lite kommunikasjon med lærerne.  Jeg hentet henne og forventet egentlig garderobeprat som i barnehagen. Det ble det jo ikke... men sånn er skolen ifht barnehagen. 

Har ikke fått annet enn en timeplan hvor det står hvilke fag de skal ha den og den dagen, ikke detaljert om hva de skal eller har gjort.

Det er vel bare å venne seg til en ny verden, kanskje. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke fått annet enn en timeplan hvor det står hvilke fag de skal ha den og den dagen, ikke detaljert om hva de skal eller har gjort.

Det er vel bare å venne seg til en ny verden, kanskje. 

Tydeligvis forskjeller.  Jeg får planer som er veldig detaljerte. 

Men ja: det er forskjell mellom skole og barnehage, jeg husker at jeg syntes det var litt vanskelig, men sånn er det jo bare... ❤

Skrevet

Vi har en andreklassing nå (og to eldre barn)- og vår erfaring er at vi snakker sjelden med lærerne. I starten hentet vi på SFO, og da så vi jo sjelden noe til lærerne, og senere går de hjem selv. Vi har sjelden tatt kontakt med lærerne, men er det noe spesielt så skriver vi en mail. I fjor hadde vi ikke foreldremøte for 1.klasse- så der savnet vi veldig informasjon. 
Vi føler likevel vi har hatt god kontakt med lærerne- fordi de har vært stabile og barna har hatt de over flere år. Og to ganger i året så snakker vi med de i 30 min. De kjenner også barna våre godt- og vi føler derfor de kjenner oss. 

Vi får også ukeplaner med lekser. Lekser gjør også at vi føler vi har litt bedre oversikt over hva barna gjør, og det setter i gang en samtale om hva de har gjort ila dagen. 

Det er litt uvant i starten, men det går seg til. Etterhvert blir de også så store at man føler man ikke trenger en veldig nær kontakt med lærerne. 

Anonymkode: a9932...55a

• Liker 1
Skrevet

Det er litt mindre kontakt og informasjon fra skolen kontra barnehagen. 

Men litt er det da. Har også førsteklassing nå(for tredje gang). Vi fikk mail et par dager før skolestart om div praktisk info. Så fikk vi mail i løpet av første dagene ang felles foreldremøte og agenda for dette.

Fredagene får vi mail med oppsummering av uka. Samt at det står en del info på ukeplanen.

Dette er nokså likt for de eldre barna mine også. Men det har variert litt, noen lærere er flinkere enn andre.

Jeg leverer på skolen om morgenen og treffer lærerne i gangen, så kan prate litt med de da om det er noe(ofte er det litt kaotisk, så blir nokså kort i så fall).

Anonymkode: c7163...ae6

Skrevet

Det er en stor overgang fra barnehage til skole. I barnehagen treffer man minst én ansatt hver dag og får daglig tilbakemelding om hvordan det går. Slik er det ikke på skolen og det oppleves rart for mange foreldre. Her er det oppstartssamtale med lærer i løpet av de første ukene i 1. klasse, men utover det møter man ikke lærer annet enn til utviklingssamtaler to ganger i året samt jule- og sommeravslutninger. Ellers sender alle kontaktlærere fredagsmail hvor de skriver litt om hvordan uken har vært og legger ved ukeplan for kommende uke. Utover det må man selv ta kontakt hvis det er noe man lurer på eller har behov for å vite. Dette er et steg videre i forhold til at barna blir større og mer selvstendige. Det er uvant i starten, men man blir fort vant til det og det er tross alt ikke meningen at man som forelder skal ha stålkontroll på alt barna foretar seg når de ikke er hjemme. :) 

• Liker 1
Skrevet

Det høres normalt ut ja. 

Anonymkode: 97752...d1a

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, solmåneogstjerner said:

Brev hver uke? Ting har jamen forandret seg siden jeg gikk på skolen i forrige årtusen. Vi fikk timeplan en gang i året, og så var det foreldremøter et par ganger i året. Men det er vel annerledes i den digitale tidsalderen. Har en venninne med skolebarn som forteller at de bombarderes med mailer og sms 😄

Anonymkode: 65b46...6b8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Brev hver uke? Ting har jamen forandret seg siden jeg gikk på skolen i forrige årtusen. Vi fikk timeplan en gang i året, og så var det foreldremøter et par ganger i året. Men det er vel annerledes i den digitale tidsalderen. Har en venninne med skolebarn som forteller at de bombarderes med mailer og sms 😄

Anonymkode: 65b46...6b8

Hver uke ja! Og den yngste her får det faktisk på papir 😉

Og meldinger og epost innimellom i tillegg.

Skrevet

Jeg er lærer. Ikke i første klasse, da. Men nei, vi sender ikke noe særlig meldinger med mindre det er noe spesielt. Det har vi ikke tid til. Det er mye annet å følge opp, så vi kan ikke drive og sende "kosemeldinger" hver dag. Det står på ukeplaner hva som skjer den uka. Vi har heller ikke tid til å stå og skravle med foreldre når de kommer om morgenen. Vi har undervisning å forberede. 

Anonymkode: 2ccc6...e8f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er lærer i første klasse

Jeg sender ut ukebrev hver mandag. Der står det hvilket kapittel vi jobber med i de ulike fagene, målene for fagene og hva vi har, og skal holde på med.

Jeg sender mail om det er noe spesielt som har skjedd. 

Jeg ser sjelden foreldrene til elevene mine. Om morningen er det veldig hektisk og jeg har ikke tid til å snakke med foreldrene. Om ettermiddagen har jeg gått fra klasserommet om foreldrene henter, eller at elevene har gått på sfo.

Anonymkode: db06f...cdd

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner det er hektisk og ikke tid til koseprat. Det er jo dobbelt så mange barn (og foreldre!) som i barnehagen. Får se frem til konferansetimen om noen måneder 😅

Skrevet

Jeg er lærer på småtrinnet så har hatt første klasse flere ganger. Det er veldig ulik praksis rundt på skolene men som en hovedregel kan jeg si at intet nytt fra skolen er godt nytt :)

På vår skole sender vi ut ukeplan til alle hver mandag. Der står det ganske detaljert hva vi skal gjøre i de ulike øktene den uka, og et infoskriv på baksiden med diverse informasjon. Vi har felles foreldremøte og individuelle skole-hjem samtaler hver høst og vår. Utenom dette pleier jeg å ringe eller sende mail om det er noe spesielt, og jeg er også tydelig til foreldrene at jeg ønsker at de skal ta kontakt hvis det er noe de lurer på eller vil ta opp. 

Jeg treffer foreldre litt sånn tilfeldig rundt i gangene på morgen og ettermiddag, og vi pleier å ha et sosialt arrangement i regi av klassekontaktene hvert halvår som jeg pleier å møte på for litt smalltalk og hyggelig samvær :) 

Gode relasjoner til foreldrene er superviktig! Ta kontakt med skolen hvis du føler du får for lite informasjon! 

Anonymkode: 88c28...af5

Skrevet

Vi har hatt foreldremøte allerede, ellers har vi litt kort informasjon på ukeplanen. Fått litt fortløpende informasjon i digital meldingsbok av og til, men ellers er det ikke noe spesiell informasjon. 

Vi synes det er helt ok. Vet at lærere ikke har noe særlig tid til overs, og regner med de kontakter oss hvis det er noe spesielt. Vi skal også ha første foreldresamtale denne uken, så oppfølgingen er god.

Den viktigste forskjellen fra barnehagen er jo at barnet nå er så stort at det forteller alt det viktigste selv. Spesielt på sengekanten har vi gode samtaler om dagen, og ved behov bruker vi detaljer fra timeplanen for å snakke litt om dagen. 

Anonymkode: f7ea2...cc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...