Gå til innhold

Kina forbyr barn fra online spill i skoleuken, og begrenser spill til 3 timer i helgene. God ide for oss i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å hvem skal kontrollere dette? 

Anonymkode: 6555c...542

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å hvem skal kontrollere dette? 

Anonymkode: 6555c...542

Samme metode som i Kina:

The rules will apply to companies providing online game services to minors, limiting their ability to serve those users outside of designated hours. The companies also will not be allowed to provide services to users who haven’t logged in with real-name registration, preventing them from simply remaining ignorant to their users’ backgrounds.

Anonymkode: 97b23...a75

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://www.cnbc.com/2021/08/30/china-to-ban-kids-from-playing-online-games-for-more-than-three-hours-per-week.html

Dette er en god ide, som også bør prøves ut i Norge. Tenk hvor mange problemer som ville blitt løst: spillavhengighet, barnefedme, dårlig søvnsyklus, etc.

Jeg ser faktisk ingenting negativt med dette.

Du ser faktisk ingenting negativt? Virkelig? Kanskje... Statens kontroll over privatliv og familieliv? Tror noen kunne mene at det er i hvert fall litt negativt.

Men ja ja, ikke så rart at de kaller Norge for den siste sovjetiske staten. 

Anonymkode: 84bc2...6c8

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du ser faktisk ingenting negativt? Virkelig? Kanskje... Statens kontroll over privatliv og familieliv? Tror noen kunne mene at det er i hvert fall litt negativt.

Men ja ja, ikke så rart at de kaller Norge for den siste sovjetiske staten. 

Når foreldre ikke klarer dette selv, MÅ Staten ta ansvar. 1 av 5 barn i Norge er tjukke, 1 av 15 er så feite at de så vidt klarer å stå oppreist.

Skrevet

Selv om du ikke finner glede i spill er det veldig mange som gjør det. Mange sliter sosialt og får venner i den virtuelle verdenen. Drit i de? 

• Liker 14
Skrevet
Adara skrev (7 minutter siden):

Selv om du ikke finner glede i spill er det veldig mange som gjør det. Mange sliter sosialt og får venner i den virtuelle verdenen. Drit i de? 

God ide 🙂 La barn unngå sosialisere seg. Det vil nok gjøre det enklere å få venner og forstå sosiale koder 🙃

https://universe.byu.edu/2014/08/22/technology-is-it-making-kids-anti-social/

Verbal communication is essential to human development, but nonverbal communication, or body language, reveals even more about a person’s emotions. Without enough face-to-face communication, these nonverbal cues are unable to develop properly, skewing children’s relationships with others as they grow up in a technology-inclusive society.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når foreldre ikke klarer dette selv, MÅ Staten ta ansvar. 1 av 5 barn i Norge er tjukke, 1 av 15 er så feite at de så vidt klarer å stå oppreist.

Barn er ikke tjukke på grunn av dataspill. Det er en kombinasjon av mange faktorer, men har garantert mer med det horrible norske kostholdet å gjøre enn spiller.

• Liker 15
Skrevet

Gidder ikke tenke hva jeg mener om temaet en gang, for noe slik vil aldri skje i en verden som den vi lever i her i Norge. 

Anonymkode: 69b37...deb

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor?

Mitt barn er aktiv, mye ute, er med på fritidsaktiviteter, gjør leksene sine og spiller imellom dette. Om jeg synes han sitter mye inne så sier jeg ifra også skrur han av uten noe mikkmakk. Han finnes ikke aggressiv (enn noe frustrert innimellom).

Han spiller stort sett strategispill fra 2. verdenskrig og gjør det over gjennomsnittet godt i både lesing og i engelsk og har en enorm språkforståelse (ref disse testene de har på skolene og etter tilbakemelding fra lærerne). Dette fordi han bruker mye tid på lesing og språk i disse spillene. Når han spiller strategispill så får han også brukt hodet.

Kan faktisk ikke finne en eneste negativ ting med min sønns spilling.

Anonymkode: 2b5a4...7b3

• Liker 7
Skrevet

At foreldre har regler for barnas spilling for å passe på at det ikke tar overhånd er utelukkende positivt.

Men det blir noe helt annet om staten skal inn og overstyre og lage forbud på slikt, det er jeg totalmotstander av - selv om innholdet i reglene kanskje i seg selv kan være ok.

Anonymkode: 9c66d...77a

• Liker 4
Skrevet

For min sønn som driver med e-sport så ville det vært krise. Men han er også opptatt av å spise sunt, vært mye ute og å trene. Både fordi det er bra for ham generelt, men også fordi han da presterer bedre i spill.

Anonymkode: f1db1...4ed

• Liker 1
Skrevet

Helt latterlig. Dette må foreldrene styre, og jeg tenker heller maks to timer per dag om det i det hele tatt skal være noen begrensning. 

Jeg spiller selv, som voksen, og har stusset over at kineserne virker helt fraværende på topplistene på verdensbasis. Der er det saudi-araberne (!) og europeere som dominerer stort.

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet

Kanskje vi skulle innføre den regelen her i Norge for tidsbruk på kg? 

jeg synes dette var veldig voldsomt. En regel for tid så det ikke går ut over skolearbeidet og søvn. 2 timer på hverdager og ubegrenset i helgen.. men det bør være nok at foreldrene setter grenser og også ser an barnet litt. 
selv spiller jeg en del , men har ikke blitt tykk av det altså … det er vel fordi jeg ikke drikker brus og spiser godteri imens jeg spiller. Eller kanskje fordi jeg er voksen 🤔

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Overvekt blandt barn(og voksne) eksisterte før gaming 👀🧐

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.cnbc.com/2021/08/30/china-to-ban-kids-from-playing-online-games-for-more-than-three-hours-per-week.html

Dette er en god ide, som også bør prøves ut i Norge. Tenk hvor mange problemer som ville blitt løst: spillavhengighet, barnefedme, dårlig søvnsyklus, etc.

Jeg ser faktisk ingenting negativt med dette.

Jeg er faktisk helt enig. Et tiltak for folkehelsa som faktisk burde lovreguleres. Samme som røykeloven. MEN, problemet er at man får ikke regulere innenfor husets 4 vegger i Norge. Dessuten umulig å følge opp. Så selv om jeg skulle ønske det gikk an, så gjør det neppe det.

Men, man kan jo ta ansvar for sine egen barn og tåle å stå i kampen. Men dessverre er de fleste voksne selv tv slaver og uforståelig mange sitter selv alt for mye med tv og data spill som fullt voksne mennesker. Så, det blir nok en elite av de som har skjønt at det ikke er så smart. Er bare glad jeg er blant de. Mine barn får se litt tv i helgene, that's it. Ingen mobil, ingen ipad, bare kjeeeedelig NRK super (har bare appen på apple tv 😛 ). Gode vaner starter tidlig. Vi er bevisste på å skape vaner ang skjerm fra tidlig alder. Jo mer etablert en vane om noe annet er, jo lettere blir kampen den dagen man må løsne opp litt. Hvis man må. Vi får se. Nei den delen skal jeg ha stålkontroll på så lenge det går. Den dagen ungene selv har tjent nok penger hos andre til å kjøpe seg en mobil selv, da har jeg et problem. Men det tar nok noen år... 

Anonymkode: f4ac6...125

• Liker 1
Skrevet

Gaming er den nye heroinen, så dette synes jeg er bra. Som tidligere lærer så så jeg mange ungdommer som kastet bort ungdomstida på spilling.

Anonymkode: 9f27c...765

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme metode som i Kina:

The rules will apply to companies providing online game services to minors, limiting their ability to serve those users outside of designated hours. The companies also will not be allowed to provide services to users who haven’t logged in with real-name registration, preventing them from simply remaining ignorant to their users’ backgrounds.

Så hvis forelderen oppretter konto i sitt navn og lar ungen sin spille, hvordan kontrollerer man dette da? Installerer kamera i alle hjem, med direkte overføring til myndighetene?

Jeg blir regelrett SKREMT av hvor mye folk endret seg etter koronas inntog. Nå er det plutselig helt greit at myndighetene kontrollerer 100 prosent av aktiviteter i ens eget hjem. Særlig nå under mye karantener og isolasjoner - hvis gaming forbys og man heller ikke kan leke ute med andre, hva skal ungdommen gjøre? Ligge og stirre i en vegg? Lese bøker 10 timer per dag?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...