Gå til innhold

Redusere vinkelen på taket?

Anbefalte innlegg

Vi bor nå i et hus som har en veldig skarp vinkel på taket, og det fører naturlig nok til at vi har skråtak på alle rom i 2.etg.
Jeg hater det!  Det er så utrolig upraktisk mtp møblering og oppbevaring av klær når kneveggene er 1 m.

Siden vi allerede må gjøre en jobb på loftet/taket (dårlig lufting) har jeg begynt å tenke på å heve taket i samme slengen, eller rettere sagt redusere vinkelen på taket, slik at vi får utnyttet gulvplassen på en bedre måte.

Er det noen som har gjort det?
Hva betalte dere for jobben?

Anonymkode: b606b...3ce

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1509322-redusere-vinkelen-p%C3%A5-taket/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et vennepar av meg gjorde det for ca 30 år siden. Den jobben den gangen, kom på over kr 600 000,- Nå hadde de stort hus, så prisen hos dere er umulig å svare på.
For å få et prisoverslag pr dd, så bør dere kontakte noen firmaer som tar sånne jobber.

Kommer an på huset. Ved å endre takvinkel må takstoler byttes, og når man endrer på disse må lastene tas opp på andre måter i resten av bygget. Kan tenkes det må utveksles rimelig mye krefter, og inn med rimelig store ståldragere. Kommer helt an på hvordan det er med bærevegger nedover i bygget. 

En statiker kan nok svare på slikt. Husk å få en som er kvalifisert til jobben, og har riktig tiltaksklasse for jobben. 

Vi vurderte det selv, men droppet det. Det er ikke så skrått her, men vi ville løfte med en halv meter for å lage to rom med mer behagelig takhøyde på loftet. Først må du sjekke med kommunen fordi det er et søknadspliktig prosjekt (det er jeg 99% sikker på) - det blir bruksendring, fasadeendring og regnes som påbygg. 

Så hvis du virkelig vil gjøre det, finn et seriøst firma som kan gjøre hele jobben for deg - søke, utføre jobben og stå ansvarlig for utførelsen. Da vi forhørte oss med noen entreprenører, fikk vi pristilbud mellom 500 og 600 tusen for alt fra A til Å. En vanlig enebolig. 

Anonymkode: 159d9...066

• Liker 3

Du bør først sjekke reguleringsplanen (eller kommuneplanen). Disse kan ha begrensinger på gesimshøyden. Gesims er skjæringspunktet mellom yttervegg og -tak.

I prinsippet rives øverste etasje ned til gulvet og så setter man nye prefabrikkerte takstoler med yttervegger oppå. Sånn sett er prisen rundt 25.000/m2 komplett ut- og innvendig (med bad i etasjen) +/- justert for lokale forhold. 

Uten å vite din takvinkel er det ikke sikkert det er noe poeng å slakke den ned. Mulig for å unngå høyere mønehøyde, om denne er begrenset. Mønet er takets høyeste punkt og kan være regulert. Tak bør være over 18 grader om man ønsker takstein.

Tiltaket er søknadspliktig og regnes som et påbygg. Dvs krav om ansvarlige foretak, evt søknad som selvbygger.

Endret av A-hunter
  • Liker 2

Annonse

A-hunter skrev (38 minutter siden):

Uten å vite din takvinkel er det ikke sikkert det er noe poeng å slakke den ned. Mulig for å unngå høyere mønehøyde,

Takk for svar alle sammen  🙂

Takvinkelen er på noen og 40 grader (Jeg mener å huske 42 grader, men jeg skal ikke si det for sikkert), og grunnen til at vi tenker på å redusere vinkelen er for å ikke få høyere høyere møne, som du sier.

Jeg snakket akkurat med naboene, og de fortalte meg at de skulle heve taket, og at vi ville få et nabovarsel om noen få dager.

Det de sa fikk meg til å ville avvente litt med å konkretisere våre planer.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De hadde fått signaler om at noen av naboene ville motsette seg endringen

Det er heldigvis ikke slik at det er naboene som har det siste ordet. De kan selvsagt komme med sine merknader og innspill, men dersom tiltaket er innenfor maksimale grenser i reguleringsplanen (eller kommune(dels)planen), overholder avstander til grenser og er tålig innenfor det visuelt og skjønnsmessige akseptable får det en tillatelse.

Plan- og bygningsloven er en "ja-lov", som vil si at tiltak ikke kan avslås dersom det ikke er vektige grunner til det. Naboers merknader er sjelden en vektig grunn alene.

Ellers er det påregnelig for utvikling innenfor rammene for naboene. Dvs at om ikke dere (eller naboen) utvikler betyr ikke det at det aldri vil skje. Er det marginer å gå på vil de en dag bli utnyttet. Det igjen betyr at naboene vil oppleve andre sol- og utsiktsforhold en dag i fremtiden uansett dersom rammebetingelsene tillater det.

I min verden driver jeg med mitt på min eiendom og naboene med sitt på sin. Det virker til å være en grei og fornuftig ordning.

Endret av A-hunter
A-hunter skrev (2 minutter siden):

Det er heldigvis ikke slik at det er naboene som har det siste ordet. De kan selvsagt komme med sine merknader og innspill, men dersom tiltaket er innenfor maksimale grenser i reguleringsplanen (eller kommune(dels)planen), overholder avstander til grenser og er tålig innenfor det visuelt og skjønnsmessige akseptable får det en tillatelse.

Plan- og bygningsloven er en "ja-lov", som vil si at tiltak ikke kan avslås dersom det ikke er vektige grunner til det. Naboers merknader er sjelden en vektig grunn alene.

Ellers er det påregnelig for utvikling innenfor rammene for naboene. Dvs at om ikke dere (eller naboen) utvikler betyr ikke det at det aldri vil skje. Er det marginer å gå på vil de en dag bli utnyttet. Det igjen betyr at naboene vil oppleve andre sol- og utsiktsforhold en dag i fremtiden uansett og dersom rammebetingelsene tillater det.

I min verden driver jeg med mitt på min eiendom og naboene med sitt på sin. Det virker til å være en grei og fornuftig ordning.

Takk for svar, det er nyttig informasjon for meg å ta med videre.  :)

Slik du beskriver det i siste avsnitt er også slik vi har hatt det i vårt nabolag i alle år, men dessverre har det skjedd en endring den siste tiden.

Spoiler

Vi har fått nye naboer som pusser opp for å selge, og som "går over lik" for å få best mulig pris på sin bolig når den er ferdig oppusset.  De bruker "utsikt" som et argument for høyere pris, gjør alt for å trenere alle endringer hos andre som endrer utsikten, og kan gi en lavere pris ved salg hos dem.
(Blant annet nekte naboer å sette opp garasje (godkjenning var allerede gitt, men ble trukket tilbake etter klage fra dem)

Vi velger derfor å avvente inntil vi vet hva som skjer hos naboen før vi går videre med å kontakte fagpersoner, sende inn søknader osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...