Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er bare hypotetiske «krisetanker» for min del, da jeg snart har brukt opp retten til sykepenger samtidig som jeg har et reellt håp om å være tilbake i jobb innen noen måneder. Søkt AAP.

Forstår det slik at de første 26 ukene, så har en ingen rett til sykepenger. Men, at da kan jeg, viss jeg får innvilget AAP, søke om å gjenoppta det i kort periode dersom jeg blir syk. Det gjelder visst ikke enkeltdager.

Stresser litt med dette. Nå pleier jeg normalt ikke være syk noe særlig, men i disse dager skal en jo holde seg borte fra jobb med symptomer i det hele tatt (sånn satt på spissen).. Noen som har peiling på dette?

- Må en da bare gå uten lønn dersom en er syk enkeltdager? (Jeg jobber tett på barn, uten mulighet for hjemmekontor. Forstår om det er slik, må bare være forberedt)

- Er sykt-barn-dager inni dette samme? Eller går det på en annen rettighet som jeg ikke mister?

- På min jobb er jeg vant til at vi ikke skriver egenmelding dersom vi må gå hjem midt i jobbdagen. Hvordan vil det evt være?

Anonymkode: 0cba2...93a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må gjøre som alle andre og sette av penger dersom du forventer å ikke få lønn en periode i fremtiden. Ta en gjennomgang av økonomien, sjekk forsikringer, mobil, strøm, internett, streaming, etc. Jeg sparer gjerne mange tusen etter en slik gjennomgang. Sett opp budsjett og se hvor mye du kan spare. 

Anonymkode: d2be0...e22

Skrevet

Hvis du bruker opp sykepengeretten din må du jobbe i 26 uker uten ytelser fra NAV for å få tilbake retten til sykepenger fra NAV. Det vil si at du har fortsatt rett på sykepenger fra arbeidsgiveren din i arbeidsgiverperioden. 
Om du skulle bli langtidssykemeldt før du har jobbet 26 uker kan du søke om AAP. Husk at et eventuelt vedtak om AAP først gjelder fra søknadsdato, så om du tror sykefraværet blir utover arbeidsgiverperioden be du søke med en gang for å unngå dager uten lønn.

Skrevet

Som Angelheart sier så har du etter 16 dager i full jobb rett til lønn i arbeidsgiverperioden. Denne er på 16 dager. Etter 26 ukers siden du fikk siste ytelse fra NAV har du opptjent deg fulle sykepengerettigheter. Om du blir syk ut over 16 dager så har du ikke rett på lønn men må eventuelt søke om AAP. Bare husk at hver gang du er syk i mer en 16 dager i løpet av de 26 uker så må det gå enda 26 uker før du har nye sykepengerettigheter.

Eks: om du har vært i full jobb i 20 uker og da får en sykmelding på 4 uker. Da vil det etter arbeidsgiverperioden kun være gått 22 uker og 4 dager og du har da ikke rett på lønn etter arbeidsgiverperioden. Når du da er tilbake på jobb etter de 4 uker med sykmelding må det gå 26 uker fra den dagen du er tilbake på jobb før du igjen har opparbeidet deg fulle sykepengerettigheter.

Det er derfor å anbefale at du ved kortere fravær (men ut over arbeidsgiverperioden) tar ut ferie, ulønnet permisjon, avspassering osv slik du får opparbeidet deg nye sykepengerettigheter

Anonymkode: a6eb3...3d3

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! 
Vi skal alltid klare oss økonomisk, jeg liker bare å være forberedt. I et vanlig år er jeg normalt syk 0-4 dager, så at det i praksis skal bli en utfordring tror jeg jo ikke. 

Men betyr det at viss jeg har vært over 16 dager (hvordan regnes det når en jobber litt redusert med en fridag i uka? 4 uker da?) tilbake fullt på jobb, så kan en ha en egenmeldingsdag om en plutselig ligger med 40 i feber? 

Aldri måttet sette meg inn i sånn før 😅 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! 
Vi skal alltid klare oss økonomisk, jeg liker bare å være forberedt. I et vanlig år er jeg normalt syk 0-4 dager, så at det i praksis skal bli en utfordring tror jeg jo ikke. 

Men betyr det at viss jeg har vært over 16 dager (hvordan regnes det når en jobber litt redusert med en fridag i uka? 4 uker da?) tilbake fullt på jobb, så kan en ha en egenmeldingsdag om en plutselig ligger med 40 i feber? 

Aldri måttet sette meg inn i sånn før 😅 

Om du jobber den stillingsstørrelse som du er ansatt i (om det er 100% eller 50%) så er du fullt tilbake i jobb. Alt regnes i kalenderdager, men de 16 dagene begynner aldri å telle før du fysisk er på jobb. Dvs at om du er avtalt tilbake en tirsdag så er det første dag som telles i de 16 dagene.

Anonymkode: a6eb3...3d3

Skrevet

Jeg skjønner ikke denne helt. Du skriver at du pleier ikke å være mye syk, men at du snart har brukt opp sykepengerettighetene og må over på AAP. Du skriver også at du har et reelt håp om å være tilbake i jobb om få måneder.

For å få AAP må nav konkludere med at helsen din må være nedsatt med minst 50%

Det er også du som bestemmer hvor mye du vil jobbe om du går over på AAP - Det blir satt opp vikar de dagene du ikke jobber. Du må derfor søke permisjon for de dagene du ikke skal jobbe. Vil du jobbe 40% jobber du da to dager i uken og må jobbe de dagene du skal.

Skrevet

Har man ikke rett til sykepenger, blir sykedager uten lønn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...