AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 De har begynt å trekke all fleksitid fra ett til ti minutter over arbeidsdagens slutt. Det ser ut til at det som er over 10-15 minutter over får stå. Dette er det ingen som har fått beskjed om fra høyere hold. I tillegg får ikke folk på gulvet fleksitid for å komme tidligere på jobb. Dette er greit fordi det ble misbrukt av enkelte før, men det betyr at man i praksis ikke kan stemple inn et minutt eller to for sent uten at man må jobbe minst ti minutter lenger for å unngå minus på fleksikonto. I tillegg gjelder det kun for arbeidere på gulvet, og ikke de på kontor, selv om jeg kan banne på at de ikke er noe bedre der. På papiret har vi fleksitidsavtale, men egentlig ikke i praksis. Er det flere som synes dette høres litt sketchy ut? Er det lov? Anonymkode: eaa42...13b 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Har dere en tillitsvalgt? Ville startet der. Anonymkode: 13fcb...456 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har dere en tillitsvalgt? Ville startet der. Anonymkode: 13fcb...456 Det har vi, men det er lite vits å gå til han om det bedriften gjør er innafor regelverket. Anonymkode: eaa42...13b 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Har dere kommet for tidlig av en grunn? Er det pålagt av arbeidsgiver? Husk at fleksitid er i utgangspunktet det samme som overtid, så her signaliserer arbeidsgiver helt tydelig at dere skal komme og gå til avtalt tidspunkt. Men det burde blitt utrykt verbalt. De fleste lønnssystemer har et slags avrundingssystem. Der det rundes opp eller ned, dette går som regel på hvert 10-15 min. Anonymkode: 5136c...c75 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere kommet for tidlig av en grunn? Er det pålagt av arbeidsgiver? Husk at fleksitid er i utgangspunktet det samme som overtid, så her signaliserer arbeidsgiver helt tydelig at dere skal komme og gå til avtalt tidspunkt. Men det burde blitt utrykt verbalt. De fleste lønnssystemer har et slags avrundingssystem. Der det rundes opp eller ned, dette går som regel på hvert 10-15 min. Anonymkode: 5136c...c75 Folk pleide å komme for tidlig for å sitte og drikke kaffe og tjene fleksitid samtidig, så morgenfleks ble det slutt på. Helt forståelig, det. Det er noe annet å kutte fleksitid etter arbeidstid, for da lønner det seg f. eks ikke å gjøre seg helt ferdig med dagens arbeid om det tar sju minutter ekstra, for da går det på dugnad isteden. Ut fra det vi ser på stemplingsuret så runder bedriften kun til sin egen fordel, altså om man kommer 07.32, rundes ikke det til 07.30, selv om det blir rundet fra 15.32 til 15.30 om man stempler ut da ved arbeidsdagens slutt. Da har man fått to minutter minus på fleksikonto, og får ikke rettet det opp før man kan jobbe minst ti minutter lenger. Anonymkode: eaa42...13b 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Jeg synes det er helt greit å ta det opp dersom dette er noe de bare har gjort uten å si noe. Arbeidsgiver skal kommunisere slike ting til de ansatte. Har forøvrig fleksitid, og alle våre minutter teller uansett, vi logger inn og ut som vi vil. Anonymkode: dfc0b...634 2
Apis Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det har vi, men det er lite vits å gå til han om det bedriften gjør er innafor regelverket. Anonymkode: eaa42...13b AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Folk pleide å komme for tidlig for å sitte og drikke kaffe og tjene fleksitid samtidig, så morgenfleks ble det slutt på. Helt forståelig, det. Det er noe annet å kutte fleksitid etter arbeidstid, for da lønner det seg f. eks ikke å gjøre seg helt ferdig med dagens arbeid om det tar sju minutter ekstra, for da går det på dugnad isteden. Ut fra det vi ser på stemplingsuret så runder bedriften kun til sin egen fordel, altså om man kommer 07.32, rundes ikke det til 07.30, selv om det blir rundet fra 15.32 til 15.30 om man stempler ut da ved arbeidsdagens slutt. Da har man fått to minutter minus på fleksikonto, og får ikke rettet det opp før man kan jobbe minst ti minutter lenger. Anonymkode: eaa42...13b Vis dere går til tillitsvalgte vil dere få et klart svar om det er innenfor regelverket, det er også fagforeningen som har mest påvirkningskraft til å få forandret regelverket, evt verneombud, eller et AMU, ( arbeids miljø utvalg) som alle bedrifter over en vis størrelse er pålagt å ha. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #8 Skrevet 31. august 2021 Det er sannsynligvis ikke lov å slette fleksitid uten at det gis beskjed om, dette vet fagforeningen bedre. Når det gjelder fleksitid før normal starttid om morgenen så bestemmer arbeidsgiver når man skal kunne stemple inn på en måte som gjør at det teller som en del av arbeidsdagen. Med mindre man blir pålagt å komme tidligere (Da skal det selvsagt telle som en del av arbeidsdagen) så skal man jo ikke tjene på at man selv ønsker å begynne f. eks. en halvtime før, så helt innafor å ikke beregne det inn i arbeidstiden syntes jeg. Anonymkode: 8c374...d53
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #9 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Folk pleide å komme for tidlig for å sitte og drikke kaffe og tjene fleksitid samtidig, så morgenfleks ble det slutt på. Helt forståelig, det. Det er noe annet å kutte fleksitid etter arbeidstid, for da lønner det seg f. eks ikke å gjøre seg helt ferdig med dagens arbeid om det tar sju minutter ekstra, for da går det på dugnad isteden. Ut fra det vi ser på stemplingsuret så runder bedriften kun til sin egen fordel, altså om man kommer 07.32, rundes ikke det til 07.30, selv om det blir rundet fra 15.32 til 15.30 om man stempler ut da ved arbeidsdagens slutt. Da har man fått to minutter minus på fleksikonto, og får ikke rettet det opp før man kan jobbe minst ti minutter lenger. Anonymkode: eaa42...13b Nei, det rundes gjerne tilbake til nærmeste hele tall. Dersom man logger ut kl. 15:28 hvordan rundes det av da? Anonymkode: 5136c...c75
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 Sånn har vi alltid hatt det, men det registreres heller ikke om vi kommer for sent tilsvarende. Det skal sies at pga dette så streber de ansatte etter å komme til tiden og gå når de er ferdige, så det fungerer godt i praksis. Anonymkode: 8c079...02f 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #11 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, det rundes gjerne tilbake til nærmeste hele tall. Dersom man logger ut kl. 15:28 hvordan rundes det av da? Anonymkode: 5136c...c75 Problemet er at de ikke har pleid å runde av noe før, og nå har de begynt med det uten å si fra. Tror ikke det blir rundet til 15.30 om man stempler ut 15.28, siden det ikke blir rundet tilbake til 07.30 om man stempler inn 07.32. Anonymkode: eaa42...13b
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 hva er fleksitid? hvis du jobber bare 15.min ekstra blir det ikke registrert? Anonymkode: a1997...7a9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #13 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): hva er fleksitid? hvis du jobber bare 15.min ekstra blir det ikke registrert? Anonymkode: a1997...7a9 Fleksitid er å ha en tidskonto hvor all tid man jobber utover vanlig arbeidstid blir registrert, sånn at man kan spare opp tid ved å jobbe lenger dager og avspasere ved behov. På min arbeidsplass blir dette registrert nøyaktig fordi alle må stemple seg inn (registrere seg) med et personlig nøkkelkort når man kommer på morgenen og drar hjem på ettermiddagen. Anonymkode: eaa42...13b
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #14 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fleksitid er å ha en tidskonto hvor all tid man jobber utover vanlig arbeidstid blir registrert, sånn at man kan spare opp tid ved å jobbe lenger dager og avspasere ved behov. På min arbeidsplass blir dette registrert nøyaktig fordi alle må stemple seg inn (registrere seg) med et personlig nøkkelkort når man kommer på morgenen og drar hjem på ettermiddagen. Anonymkode: eaa42...13b takk bror Anonymkode: a1997...7a9
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #15 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Problemet er at de ikke har pleid å runde av noe før, og nå har de begynt med det uten å si fra. Tror ikke det blir rundet til 15.30 om man stempler ut 15.28, siden det ikke blir rundet tilbake til 07.30 om man stempler inn 07.32. Anonymkode: eaa42...13b Hos oss rundes det av til nærmeste kvarter: Altså det avrundes enten til 00.00, 00.15, 00.30 eller 00.45. I tilfellet der man har: 15:32 vil det rundes av til 15.30 fordi det er nærmeste hele avrunding. 15:28 vil rundes av til 15:30 fordi det er nærmeste hele avrunding. 15.40 vil rundes av til 15.45 fordi det er nærmeste hele avrunding. 15.47 vil rundes av til 15.45 fordi det er nærmeste hele avrunding. I lønnssystemer er det vanlig med avrunding på 30, 15 eller 10 minutter, og man det som er avgjørende om man runder frem eller tilbake er hva som er nærmeste hele avrundingstall. Anonymkode: 5136c...c75 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Skrevet 31. august 2021 Avrundingsregler, klipperegler eller stemplingsregler (kjært barn har mange navn) er helt vanlig når det gjelder stempling. Mange stopper stempling om morgenen om det er misbruk (les: kaffe- eller røykepause), og andre igjen runder nedover eller oppover i tid. Kontakt ledelsen for info om klipperegler. Flere går vekk i fra stempling på ur eller nettbrett og velger heller stempling online ned til minuttet eller kutter stempling helt. Anonymkode: e0ea8...cf7
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #17 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): De har begynt å trekke all fleksitid fra ett til ti minutter over arbeidsdagens slutt. Det ser ut til at det som er over 10-15 minutter over får stå. Dette er det ingen som har fått beskjed om fra høyere hold. I tillegg får ikke folk på gulvet fleksitid for å komme tidligere på jobb. Dette er greit fordi det ble misbrukt av enkelte før, men det betyr at man i praksis ikke kan stemple inn et minutt eller to for sent uten at man må jobbe minst ti minutter lenger for å unngå minus på fleksikonto. I tillegg gjelder det kun for arbeidere på gulvet, og ikke de på kontor, selv om jeg kan banne på at de ikke er noe bedre der. På papiret har vi fleksitidsavtale, men egentlig ikke i praksis. Er det flere som synes dette høres litt sketchy ut? Er det lov? Anonymkode: eaa42...13b Da hadde jeg gjort følgende: Jeg hadde sluttet å komme på jobb for tidlig. Jeg ville omså sittet i bilen og ventet på at klokka skulle være der. Helt typisk at mange kommer gjerne på jobb 10-15-20 minutter før, og starter gjerne å jobbe nesten momentant. Men når det kommer til kompensasjoner utover arbeidstid så skal man nitelle på minuttene og sekundene. Så det hadde jeg sluttet med. Og hvis jeg en dag måtte være utover arbeidstiden, omså bare noen få minutter, så hadde jeg også ventet på at kompensasjonen slo inn. Og så er det jo vanvittig rart at det er alltid de på "gulvet" som må følge klokka til punkt og prikke, mens de som er i administrasjonen har frie tøyler og gjerne både kommer for sent og går tidlig hjem. Latterlig. Så ta igjen! Anonymkode: c2082...759 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #18 Skrevet 31. august 2021 Det beste er jo da å vite hvilket system de går etter. Hvis det f.eks ikke registreres før man har jobbet 15 minutter overtid, så klokker man ikke ut etter syv minutters overtid. Da jobber man 15 minutter eller ingenting. Anonymkode: c67e9...da9 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #19 Skrevet 31. august 2021 Stemplingsur og så nitidig telling av minutter fremstår jo som temmelig gammeldags. Særlig nå når hjemmekontor er fullt mulig i mange yrker, og det går mot mer og mer fleksibilitet. Anonymkode: c9824...3e5 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #20 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da hadde jeg gjort følgende: Jeg hadde sluttet å komme på jobb for tidlig. Jeg ville omså sittet i bilen og ventet på at klokka skulle være der. Helt typisk at mange kommer gjerne på jobb 10-15-20 minutter før, og starter gjerne å jobbe nesten momentant. Men når det kommer til kompensasjoner utover arbeidstid så skal man nitelle på minuttene og sekundene. Så det hadde jeg sluttet med. Og hvis jeg en dag måtte være utover arbeidstiden, omså bare noen få minutter, så hadde jeg også ventet på at kompensasjonen slo inn. Og så er det jo vanvittig rart at det er alltid de på "gulvet" som må følge klokka til punkt og prikke, mens de som er i administrasjonen har frie tøyler og gjerne både kommer for sent og går tidlig hjem. Latterlig. Så ta igjen! Anonymkode: c2082...759 Det er vel egentlig ikke så veldig rart at administrasjonsarbeidere og de "på gulvet" har ulike betingelser, siden arbeidsoppgaver og ansvarsområder er svært ulike. Administrasjon: - Har ofte ingen fastsatte arbeidstider, må jobbe til jobben er gjort. - Uavhengig stilling, får derfor ikke kompensert overtid. - Har mye papirarbeid, mye kan sikkert gjøres hjemmefra. - Mye møteaktivitet, fravær på arbeidsstedet betyr nødvendigvis ikke at vedkommende ikke er på jobb et annet sted. - Ansvar, må gjerne være tilgjengelig hele døgnet. Mange ledere har nok helt nødt til å sette av noen timer på kvelden til jobb, og jobber derfor litt mindre på dagtid. Våre ledere strikser inn og ut av avdelingen når det passer de, men jeg tror ikke det heller er særlig lukrativt. Selv om de reiser kl. 14.00 er ikke arbeidsdagen over fordi. Anonymkode: 5136c...c75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå