AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 Hei. Leier, og ovnen ble ødelagt for to uker siden. Utleier skal ordne ny, men fortsatt ikke hørt noe konkret. Har allerede "mast" etter en uke (spurt om han hadde funnet ut noe mer), da sa han at han skulle ordne det og lurte på hvilke dager jeg evt er hjemme. Gått en uke til og ikke hørt noe, er det innafor å spørre hva som skjer igjen? Eller kan det ta lang tid å ordne med forsikring, levering av ny etc? Har lite erfaring. Savner virkelig å ha ovn 😅 Anonymkode: fcb6b...9bb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Er det spesifisert i kontrakten at du leier med hvitevarer inkludert? I så fall hadde jeg sendt en ny melding der jeg skrev at siden jeg rapporterte ovnen og ikke har fått noen ny vurderer du å trekke fra for dette når husleien skal betales da du er avhengig av å ha en fungerende komfyr. Det er ofte slik at per loven er det utleier ansvar om hvitevarer er integrert men frittstående er leiers ansvar - men er usikker på om dette bortfaller hvis det ikke er spesifisert i kontrakten.. Anonymkode: 4939d...477 1
Gjest Blondie65 Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ofte slik at per loven er det utleier ansvar om hvitevarer er integrert men frittstående er leiers ansvar - men er usikker på om dette bortfaller hvis det ikke er spesifisert i kontrakten.. Anonymkode: 4939d...477 Hvilken lov er dette? Jeg ser gjerne at du siterer paragraf og viser med lenke. Hint: det er i hvert fall ikke husleieloven. TS: Hvis kontrakten din sier at du leier med hvitevarer inkludert så skal du selvsagt ha ny ovn omgående. Så det du gjør nå er at du gir husverten din en tidsfrist til å fikse det og hvis det ikke er fikset innen den tid vil du selv gå ut og kjøpe ovn og få den installert og trekke det fra på husleien til du har fått dekning for det. Du gjør også oppmerksom på at fra og med i dag blir det et daglig fratrekk på kr X i husleien dersom han skal fikse det selv frem til det er fikset. Jeg leide en gang en leilighet der det stod at den kom med de hvitevarene som stod der i den stand de var i og at det ikke kunne påregnes utskifting for husverts regning - unntatt vaskemaskin og tørketrommel i felles vaskekjeller. Mao. hvitevarer i leiligheten måtte jeg bekoste selv, mens vaskemaskin og tørketrommel ble holdt av husvert. Det eneste som røk mens jeg bodde der var vaskemaskin og vi fikk ny på flekken.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Er utleier generelt en som ordner ting i siste liten? Har dere en vennlig tone? Da kan det lønne seg å si at du kan ordne opp i dette selv og sende regningen til eier (trekke fra husleia). Vær på tilbudssida, vis til en rimelig ovn osv. Noen huseiere har for mye på blokka og dette blir bare enda en liten ting å ordne opp i. Anonymkode: eaac4...4d0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 Takk for svar! Har en god tone med utleier. Elsker leiligheten og er litt redd for at de skal finne grunner til å selge i stedet for å leie ut, så vil helst bare være "enkel og grei" 😅 Men tolker det da som at det i hvert fall er innafor med en ny melding? Var litt usikker på om ting som leveringstid, forsikring etc spiller inn såpass at jeg burde forvente at det tar enda litt mer tid liksom. TS Anonymkode: fcb6b...9bb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Leier for øvrig med hvitevarer inkludert ja, og ovnen ble ødelagt oga skade påført av dem da de bodde her, så har ikke vært noe spørsmål om hvem som skal erstatte. Anonymkode: fcb6b...9bb
Tvist Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar! Har en god tone med utleier. Elsker leiligheten og er litt redd for at de skal finne grunner til å selge i stedet for å leie ut, så vil helst bare være "enkel og grei" 😅 Men tolker det da som at det i hvert fall er innafor med en ny melding? Var litt usikker på om ting som leveringstid, forsikring etc spiller inn såpass at jeg burde forvente at det tar enda litt mer tid liksom. TS Anonymkode: fcb6b...9bb Bare spør,viktig å få det på plass.
TBergh Skrevet 31. august 2021 #8 Skrevet 31. august 2021 Hei. Du finner hjemmel til å holde deler av husleien tilbake i § 2-15. Rett til å holde leie tilbake Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse. Velger du å holde en del av leien tilbake må delen utgjøre en forholdsmessig del. Dvs. at du kan f.eks. holde tilbake 10-15% Leie du holder tilbake må settes inn på en egen opprettet konto, hvor du oppgir til utleier hvilken konto dette er. Du må deponere det tilbakeholdte beløpet på en egen konto, da er utleier avskåret fra å påberope seg betalingsmislighold. Jf Kobbs kommentarer til husleieloven s. 118 . Du kan kun holde en del av husleien tilbake hvis du er sikker på at det står i husleiekontrakten av komfyr er inkl. i husleien. Med vennlig hilsen TBergh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå