Gå til innhold

Vg med mer skremselspropaganda 🙄: står klar for covid syke barn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står i artikkelen at de mener RS-syke og influensasyke barn (i tillegg til covid, men at få blir alvorlig syke av covid). 

Kan bli heftig når alle disse tre treffer på en gang. 

• Liker 4
Skrevet

Skremselspropaganda? Når smitten herjer blandt barn og unge vil man selvsagt se at enkelte vil bli alvorlig syke av det.

• Liker 25
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for brudd på koronarommets regler.

Vintermorgen, mod

Skrevet

Høres ikke ut som at coronaviruset i seg selv er den store bekymringen blant barn. Det er andre virus som også har ligget stille i nesten to år og nå kommer til å florere noe voldsomt denne vinteren. Virus vi har til vanlig som RS virus og influensavirus er jo faktisk statistisk sett farligere for barn/spedbarn fordi flere barn kan bli alvorlig syke av det og spesielt barn med risikofaktorer er utsatt for slike virus.

Jeg syns jo også dette er litt skremselspropaganda akkurat når jeg leser tittelen. Fordi det bare sier covid syke og mange leser bare overskriften og går videre. Men det er vel slik vg få klikk på artiklene sine. Men som han legen sa i artikkelen så har de ressurser nok til å håndtere det og at de er forberedt. Så jeg er ikke bekymret. 

• Liker 6
Skrevet

Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer. Lomvi, mod.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg har nettopp lest Fædrelandsvennens e-avis for i morgen, da vi får den på nett kvelden før.  Det var litt skriverier om korona hos barn.  Det er visst flere 12-13 åringer som har blitt veldig syke, men det sto ikke noe om at de var hjemme eller innlagt,  og en del foreldre er bekymret for at det er grønt nivå på skolene.  Ikke greit med syke barn og alle de bekymringene de har.   Man hører jo at barn tåler det så godt, men ikke greit om de blir syke og kanskje får langtidsplager. Familiene risikerer jo også smitte.

Skrevet (endret)

Delta er mer smittsom og gir mer alvorlig sykdom enn alfa, også for barn dessverre;

Etterhvert som Delta-varianten av koronaviruset sprer seg i USA, opplever barnesykehus en voldsom økning i antallet barn som må legges inn på grunn av viruset.

Lørdag var 1902 barn i USA innlagt på sykehus. Det er det høyeste antallet siden pandemien startet, skriver Reuters.

Sykehusene fylles opp og etterspørselen av leger og sykepleiere øker i kampen mot den svært smittsomme Delta-varianten.

– Det er skummelt, spesielt for barn som ikke helt forstår hva som foregår. De er sultne på luft, sliter med pusten, og det er bare skummelt, sier Kelechi Iheagwara til NBC News.

Hun er lege ved barnesykehuset Our Lady of the Lake i Baton Rouge, Louisiana. De siste ukene har sykehuset behandlet barn helt ned i tre ukers alder og opp til 17 år.

https://www.tv2.no/a/14164756/

Endret av Lomvi
fjernet sitat fra innlegg med regelbrudd
  • Liker 4
Skrevet

Jeg savner dog en realistisk utvei. 

Problemet er nok at helsemyndighetene ikke innrømmer det åpenbare, nemlig at barn på et tidspunkt vil bli smittet. Det man i praksis har gjort er å slippe viruset løs nå, men alternativet er nok nå eller senere. 

• Liker 8
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

Jeg har nettopp lest Fædrelandsvennens e-avis for i morgen, da vi får den på nett kvelden før.  Det var litt skriverier om korona hos barn.  Det er visst flere 12-13 åringer som har blitt veldig syke, men det sto ikke noe om at de var hjemme eller innlagt,  og en del foreldre er bekymret for at det er grønt nivå på skolene.  Ikke greit med syke barn og alle de bekymringene de har.   Man hører jo at barn tåler det så godt, men ikke greit om de blir syke og kanskje får langtidsplager. Familiene risikerer jo også smitte.

Så klart foreldrene blir bekymret om barna blir syke. Jeg har selv tre barn jeg er alene med. 

• Liker 5
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
zemer skrev (7 minutter siden):

Så klart foreldrene blir bekymret om barna blir syke. Jeg har selv tre barn jeg er alene med. 

Det forstår jeg veldig godt.  Det ville jeg også blitt. 

Skrevet

Er det noen som synes det er "helt ok" at barna deres får Corona? Kunne vel fått valget? Det er jo dette med long covid som ingen vet omfanget av. Myndighetene vil ha mye å svare for den dagen eventuelt tusenvis av barn blir lidende av Long covid hvor hukommelsestap er en av flere følger. Utrolig ignorant holdning fra Erna og Bernt. Merker at de ikke har små barn i hus. 

• Liker 10
Skrevet
Example skrev (1 time siden):

Problemet er nok at helsemyndighetene ikke innrømmer det åpenbare, nemlig at barn på et tidspunkt vil bli smittet. Det man i praksis har gjort er å slippe viruset løs nå, men alternativet er nok nå eller senere. 

Hvorfor i H har de ikke vaksinert barn ned til 12 år som alle våre naboland??

• Liker 3
Skrevet
Møkkalei skrev (6 timer siden):

Hvorfor i H har de ikke vaksinert barn ned til 12 år som alle våre naboland??

Hovedgrunnen er at vi ikke har brukt Astrazeneca eller kjøpt vaksiner på egenhånd, slik at det har vært mulig å gjøre det. Voksne er tross alt mye mer utsatt for smitte. I land hvor de har vaksinert mange barn har også mange voksne takket nei, slik at de har rukket å gjøre det. Samtidig må det gjøres en vurdering på om det er en gevinst for barn å ta en vaksine fremfor å bli smittet. 

Den vurderingen bør dog gjøres snart.

Skrevet
Example skrev (8 minutter siden):

Hovedgrunnen er at vi ikke har brukt Astrazeneca eller kjøpt vaksiner på egenhånd, slik at det har vært mulig å gjøre det. Voksne er tross alt mye mer utsatt for smitte. I land hvor de har vaksinert mange barn har også mange voksne takket nei, slik at de har rukket å gjøre det. Samtidig må det gjøres en vurdering på om det er en gevinst for barn å ta en vaksine fremfor å bli smittet. 

Den vurderingen bør dog gjøres snart.

Litt sent å gjøre det når smitten har spredt seg. Det var lite lurt å åpne skoler på grønt nivå som utgangspunkt, og smitten ble tre ganger så høy som FHI beregnet. 

Skolene bør snarest stenges til man får kontroll på smittespredningen. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Enig. Det som nå skjer er galskap. Behøver ikke stenge ned hele landet, men kunne vel være en ide å kommunisere litt klarere om avstand og munnbind i det minste? Hvor er foreldrene til ungene? Vil de barna skal gå rundt og smittes og spre denne smitten? 

Forøvrig kjenner jeg det koke hver gang noen bruker ordet 'skremselspropaganda' når de leser eller hører advarsler de ikke liker å lese...

Endret av Lawyam
Skrevet
Example skrev (12 timer siden):

Men hvorfor kunne man ikke ventet noen uker med å slippe smitten fri i det minste, til alle voksne og ungdommer på 16-17 var ferdig vaksinert. Dette de holder på med nå er unfair overfor barna, det er dobbeltkommunikasjon av verste sort og føles ikke særlig trygt, verken for ungdommer som står midt oppi det, delvaksinerte lærere eller bekymrede foreldre. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/k68y59/jeg-er-en-soevnloes-mamma

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lV4Qze/lege-anders-danielsen-lie-deltavirus-paa-groent-nivaa-er-selvsagt-null-kontroll

• Liker 2
Skrevet
Blekkulfina skrev (4 timer siden):

Men hvorfor kunne man ikke ventet noen uker med å slippe smitten fri i det minste, til alle voksne og ungdommer på 16-17 var ferdig vaksinert. Dette de holder på med nå er unfair overfor barna, det er dobbeltkommunikasjon av verste sort og føles ikke særlig trygt, verken for ungdommer som står midt oppi det, delvaksinerte lærere eller bekymrede foreldre. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/k68y59/jeg-er-en-soevnloes-mamma

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lV4Qze/lege-anders-danielsen-lie-deltavirus-paa-groent-nivaa-er-selvsagt-null-kontroll

Det som i grunn er unfair er at man har prøvd å skremme barn fra å bli smittet i halvannet år nå, for så å slippe det løs uten noen begrunnelse. Barna skulle først og fremst ikke bli smittet fordi de ville smitte voksne igjen. Nå som de fleste voksne er vaksinert, så faller denne grunnen litt bort. 

Og det sitter nok langt inne å si at barn flest tåler dette fint, og at det er en del av strategien. Både FHI, helsedirektoratet og regjeringen vet jo at vi ikke vil nå flokkimmunitet med de vaksinerte antallet vi har nå. Vi er åpenbart ikke i nærheten heller, fordi deltavarianten er så smittsom.

Skal man realistisk sett ha noe håp om å redde barn og unge fra å få denne sykdommen må det settes inn kraftige tiltak nå og de må vare lenge, helt til man har godkjent en vaksine for barn og satt disse vaksinene. 

Erfaring har jo vist at gult nivå ikke stopper alpha, og da stopper det i hvert fall ikke delta.

Skrevet
Møkkalei skrev (21 timer siden):

Er det noen som synes det er "helt ok" at barna deres får Corona? Kunne vel fått valget? Det er jo dette med long covid som ingen vet omfanget av. Myndighetene vil ha mye å svare for den dagen eventuelt tusenvis av barn blir lidende av Long covid hvor hukommelsestap er en av flere følger. Utrolig ignorant holdning fra Erna og Bernt. Merker at de ikke har små barn i hus. 

Kjenner vi langtids bivirkninger etter vaksinen på barn? 

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for brudd på koronarommets regler.  Lomvi,  mod. 

• Opprett ny...