Gå til innhold

Høye uforutsette tannlegeutgifter i familiebidsjettet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har fått svært dårlig tannhelse siste årene. Vi har særeie, men en felleskonto for fellesutgifter. Her setter vi inn 50% av inntektene våre og i felleskontoen inngår matbudsjett, alle månedlige utgifter og utgifter med barna. Lege- og tannlegebesøk har også gått under felleskostnadene våre.

Nå har derimot samboer hatt 4 besøk hos tannlegen i løpet av et halvt år med regninger på mellom 4000-8000 kr per gang. Det kan også se ut til å bli flere sånne store utgifter i fremtiden. Og tannlege inngår jo som kjent ikke under noen egenandel ordning slik som ved legebesøk og annen helse. Så det blir store sukker. Og det begynner å føles feil at disse tannlegeregningen skal gå på fellesen. Felleskontoen blir jo fort tømt om dette fortsetter og snart må vi sette inne mer for å få dekket alt. Jeg jobber bare deltid og trenger å få satt av et visst beløp i pensjon. 

Hva tenker dere om dette? Burde samboer tatt tannlege regningene selv? Hvordan gjør dere andre det mht dyre regninger ifm tannlegebesøk?

Anonymkode: 47c93...90c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tannlegeutgifter dekker vi selvfølgelig selv, men det blir jo helt feil å kalle dette uforutsette utgifter. Man vet jo at man må gå til tannlegen og samboeren din vet jo nå at dette er noe han må sette av ekstra penger til framover.

Anonymkode: 19778...316

• Liker 4
Skrevet

Hva gjør han med de resterende 50% av inntekten som ikke går til felleskapet da? 

Kan ikke det dekke tannlegeregningen? 

Anonymkode: af376...155

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva gjør han med de resterende 50% av inntekten som ikke går til felleskapet da? 

Kan ikke det dekke tannlegeregningen? 

Jo han har råd til det. Det har bare ikke blitt tatt opp til diskusjon enda. Er redd det virker smålig og gjerrig og si han bør a regningene selv. Virker som han tar det som en selvfølge at vi deler. Jeg har flere legeregninger enn ham vært år, men dette kan jo ikke sammenlignes fordi jeg får frikort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo han har råd til det. Det har bare ikke blitt tatt opp til diskusjon enda. Er redd det virker smålig og gjerrig og si han bør a regningene selv. Virker som han tar det som en selvfølge at vi deler. Jeg har flere legeregninger enn ham vært år, men dette kan jo ikke sammenlignes fordi jeg får frikort.

Du skal selvfølgelig ikke betale for hans tenner. Skal du betale Botox og fillers med felleskassa? Eller hva med privatpraktiserende psykolog til 1500 kr timen? En time i uka, kan kan spandere det på deg tror du? Helt seriøst du må for helvete sette ned foten, du jobber deltid og skal IKKE dekke hans utgifter. Helvetes kvinnefella - en del av fella er at vi kvinner ofte er pushovers. Ikke vær det! 

Skrevet
Embryo skrev (4 minutter siden):

Du skal selvfølgelig ikke betale for hans tenner. Skal du betale Botox og fillers med felleskassa? Eller hva med privatpraktiserende psykolog til 1500 kr timen? En time i uka, kan kan spandere det på deg tror du? Helt seriøst du må for helvete sette ned foten, du jobber deltid og skal IKKE dekke hans utgifter. Helvetes kvinnefella - en del av fella er at vi kvinner ofte er pushovers. Ikke vær det! 

Må du være så sinna? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må du være så sinna? 

Er ikke sinna, det er bare din fortolkning (feiltolkning?) og den er det du som er ansvarlig for, ingen andre. Akkurat som drømmene dine 😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Syns ikke du er smålig og gjerrig. Det er heller han som er ego. Han må da skjønne såpass at tannlegeregningen hans går utover barna, men han trenger visst å få det inn med teskje. 

• Liker 3
Skrevet
Embryo skrev (Akkurat nå):

Er ikke sinna, det er bare din fortolkning (feiltolkning?) og den er det du som er ansvarlig for, ingen andre. Akkurat som drømmene dine 😉

Gjesp….

Skrevet

Samboeren og jeg setter inn 70% av lønn til felles kostnader, og dette inkluderer for lege, medisiner osv.

Nå skal jeg trekke tre vanskelige visdomstenner. Det kunne aldri falt meg inn at han skal være med å dekke den tannlegeregningen, med mindre det hadde vært standard årlig sjekk.

Anonymkode: a4207...e37

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjesp….

Skjønner at du kjeder deg av å gulpe opp de aller mest oppbrukte hersketeknikkene. Ha en fin dag! 😘

Skrevet

Klart han må betale tannlegeregningene selv, dette inngår ikke i fellesutgifter. 

Anonymkode: 8884f...bf1

• Liker 2
Skrevet

Jeg og mannen min har også felleskonto, i tillegg til egne brukskontoer. Fellespengene går til ting med huset og barna.

Egne regninger som tannlegeregninger etc betaler vi selv, ikke fra felleskontoen.

Anonymkode: 639e5...e09

• Liker 1
Skrevet
Embryo skrev (2 timer siden):

Skjønner at du kjeder deg av å gulpe opp de aller mest oppbrukte hersketeknikkene. Ha en fin dag! 😘

Du brukte alle de oppbrukte hersketeknikkene! 😄 OG passivaggressiv emoji til slutt! Jøsses....

Beklager ts, måtte bare kommentere det 😄 

Anonymkode: 5210c...586

Skrevet
Embryo skrev (22 timer siden):

Syns dette var et passe nra ‘girlpower’ svar jeg😄 Du har jo helt rett!!

Har snakket med sambler og heldigvis er han av den greie og rettferdige sorten og helt enig i at tannlegeregningene skulle han ta selv. Han har overført penger til meg også nå☺️ Så dette var ikke så skummelt som jeg trodde😅 Viktgste var å få bekreftet at JEG ikke var smålig/gjerrig oppi dette🙈☺️

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns dette var et passe nra ‘girlpower’ svar jeg😄 Du har jo helt rett!!

Har snakket med sambler og heldigvis er han av den greie og rettferdige sorten og helt enig i at tannlegeregningene skulle han ta selv. Han har overført penger til meg også nå☺️ Så dette var ikke så skummelt som jeg trodde😅 Viktgste var å få bekreftet at JEG ikke var smålig/gjerrig oppi dette🙈☺️

Mye dårlig autokorrektur skrivefeil her🙈 Trøøøtt!!

Skrevet

Ts skriver at de setter inn 50% av inntektene sine på felleskonto. Hun jobber deltid. Jeg lurer på om hva han tjener? Samme, mindre, mere? Hvis han i årevis har betalt inn tusenvis  mer i måneden på felleskonto så er det kanskje ikke nødvendigvis så feil at tannlegen går fra felles? 

Anonymkode: 86722...b9a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts skriver at de setter inn 50% av inntektene sine på felleskonto. Hun jobber deltid. Jeg lurer på om hva han tjener? Samme, mindre, mere? Hvis han i årevis har betalt inn tusenvis  mer i måneden på felleskonto så er det kanskje ikke nødvendigvis så feil at tannlegen går fra felles? 

Anonymkode: 86722...b9a

Hvis de har flere barn sammen og hun jobber jeg deltid, vil jeg tro det er helt fornuftig at han betaler mer, uten at hennes deltidsjobb skal dekke hans tannlegeregning…

Anonymkode: 5a39c...f89

Skrevet

Tja.

Nå har vi felles økonomi og har hatt det i alle år.

Jeg setter av penger til tannlege månedlig fordi jeg vet det er høy utgift for meg og alltid kommer til å være det. 

Vi har riktignok lik inntekt, men vi deler altså på alt.

I deres tilfelle betaler jo han mer enn deg uansett? Og du kan jo søke fulltid om du ønsker mer penger til egen forbruk/sparing osv? 

• Liker 1
Skrevet

går frisør på fellesen? HAr du langt hår med foliestriper eller farge blir det fort noen tusen mer enn enn herreklipp.. 

Anonymkode: f0628...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...