Gå til innhold

Trygt i Spania?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Skal flytte til Spania etter jul, men vet ikke hvilken av disse tre byene jeg skal flytte til:

Granada, Barcelona eller Sevilla.

Har noen vært i disse byene?

Hvor store er de i forhold til hverandre, og hvordan er det med kriminalitet?

Kan noen fortelle meg hvilken by som er tryggest av de tre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ikke til Granada og Sevilla, men Barcelona er beryktet som den mest kriminelle europeiske byen. Jeg har vært der 2 ganger på ukestur, og vi ble begge ganger både forsøkt ranet og ranet. Politiet sa bare at vi var heldige som ikke hadde blitt nedslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble verken ranet eller slått ned i Barcelona, selv om jeg til tider gikk alene i tvilsomme strøk.. Men så kledde og oppførte jeg meg ikke som en typisk turist heller, kan jo ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kler og oppfører en typisk turist seg da?

Vi oppførte oss ihvertfall ikke uforsiktig på noen måte. Men så er jeg heller ikke vant med at folk setter seg på huk med en stokk og prøver å hanke inn veska mi når den står rett ved siden av meg, for å ta et eksempel.

Jeg synes det er flåsete å bagatellisere slikt når både lokalt politi og reisehåndbøker advarer om kriminaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente verken å være flåsete eller å bagatellisere det du sier, jeg hadde jo også lest om kriminaliteten i Barcelona. Men min personlige oppfatning stemte ikke med teorien, og jeg opplevde altså ikke noe ubehagelig i det hele tatt. Men å sette ned vesken (rett ved siden av meg eller ikke) ville jeg aldri funnet på å gjøre.

En "typisk" turist har jo det sedvanlige kartet med seg, er gjerne knallsolbrent og de mest voldsomme har rompetaske og/eller kamera rundt halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse tre har jeg vært i Sevilla. En fantastisk flott by :) Har vært der tre ganger og aldri opplevd noe ubehagelig.

Granada er den minste, og Barcelona er den største. Er vel størst sansynlighet for at Barcelona er den byen med mest kriminalitet i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo generelt mye småkriminalitet i Spania, altså ran på gata, veskenapping etc.

Men som Newt sier, det hjelper om man ikke ser alt for turist ut! Og tar de samme forhåndsreglene som man ville gjort i London, NY eller hvor det måtte være, hold på veska hele tiden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppførte oss ihvertfall ikke uforsiktig på noen måte. Men så er jeg heller ikke vant med at folk setter seg på huk med en stokk og prøver å hanke inn veska mi når den står rett ved siden av meg, for å ta et eksempel.

Hvis du setter fra deg veska i en storby som er kjent for høy kriminalitet og veskenapping så er du vel strengt tatt uforsiktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i alle 3 og anbefaler Sevilla - en rolig sør-spansk by men avslappet atmosfære og middelhavsklima.

Granada var helt på det jevne etter det jeg kan huske.

Det jeg hører om Barcelona er at det er endel kriminalitet der. Også i Ramblaen, midt på dagen!

Vi hadde bare en mindre episode der, men følte oss sjelden utrygge. Mulig det har blitt verre der i den senere tid.

Men jeg vil varmt anbefale Sevilla. Fabelaktig sted! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...