Gå til innhold

Organisering, hva ta vare på?


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å gå igjennom alle tingene mine og for å si det slik, jeg har veldig MANGE ting. sukk! Da jeg flyttet til min nåværende leilighet , stablet det meste inn på "roterommet" og i boden min. Først nå har jeg tid og energi til å gå igjennom det, men sakens kjerne er at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal organisere det og ikke er jeg helt sikker på hva jeg skal ta vare på. Jeg har alt fra skolebøker, ting jeg har laget da jeg gikk på skolen, til sinnsykt mye klær, hobbyting , porselensdukker ( har fått i gaver) OSV. jeg er så frustrert! Føler jeg aldri kommer i orden :tristbla: Noen som har noen tips? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må lære deg å kaste med hard hånd!! En fin måte å lagre ting på, er å kjøpe pappesker med lokk på Ikea. Skriv utenpå hva som er inni.

Et par ganger i året lønner det seg å gå gjennom skuffer og skap. Kast, gjenvinn eller lever til Fretex.

Du må ikke kaste alt fra bardommen. Plukk ut noen ting du er glad i, og legg i en eske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til deg selv hvor mange ting "av hver sort" du skal ta vare på. Pakk dette skikkelig ned i merkede esker. Resten hiver du med hard hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være litt hard har. Ting som har sentimentalverdi er det vanskeligste synes jeg selv. Et alternativ er å ta bilde av tingen. Det tar ofte mindre plass enn selve tingen. Så kan du se på bildet og minnes de gode stundene istedenfor å få dårlig samvittighet for at du har lagret det i en bod.

Ting du har to av, ta vare på den som er best - og bruk den. Ting du ikke har brukt på et år, har du virkelig bruk for det?

Bøker er også noe jeg synes er vanskelig å kaste.Skolebøker jeg bruker setter jeg på kontoret mitt. Men det kan jo være at du ikke trenger alle? Bøker du ikke lenger har bruk for kan du selge eller gi bort. Jeg har i alle fall problemer med å finne igjen akkurat det jeg letter etter i bøkene jeg ikke bruker lenger. For skjønnlitteratur har jeg funnet ut at jeg ikke trenger all verdens av bøker. Er det noe jeg vil lese kan jeg låne det på biblioteket (eller jeg kjøper brukte bøker). I min hylle står nå kun bøker jeg er glad i og som jeg leser om og om igjen.

Hobbysaker har en tendens til å hope seg opp. Reduser prosjektene til et antall som det er trolig at du kan klare å fullføre i løpet av 6 måneder. Ting som er igjen kan du kanskje donere til andre hobbyinteresserte eller en barnehage.

Klær du ikke har brukt på over et år må ut. Ikke spar på klær i den tro at du skal komme inn i dem igjen. Sjansen er at du ønsker å kjøpe deg noe nytt når du kommer inn i dem igjen. Ha sesongavhengig garderobe. Pakk gjerne klærne som ikke brukes i vakumposer og lagre dem på et sted de ikke er i veien. Dersom du er flink til å vaske klær finner du kanskje ut at du ikke har bruk for så mye klær heller?

Kanskje porselensdukkene kan brukes i gaver til små jenter du kjenner? Ellers tar nok gjerne fre-tex imot dette som de kan bruke til gaver til barn som ikke får så mange julegaver. Kommer selvsagt an på hva slags stand de er i, men dukkene kan få et bedre liv hos noen som bryr seg. Er det ikke en god tanke at lekene dine kan skape like mye glede hos et annet barn som de gjorde for deg da du fikk dem?

Ta litt om gangen, jobb deg eske for eske gjennom tingene dine. Sorter gjerne med bruke, gi bort, kaste-esker. Og merk eskene nøye med hva de inneholder. Da er det enklere å finne det du leter etter den dagen du skal ha noe. Gå gjennom dem på nytt etter et år eller to. Har du ikke brukt det på den tiden er det igjen på tide å spørre seg om du virkelig har bruk for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvsagt sjekke denne siden. Utrolig mange gode hint og forslag og måter å komme til bunns i kaoset på. Ta på amerika-filteret så du ikke får noia.

Så er det par regler (som jeg har lært fra siden over) som funker:

Ikke begynn å tenke på hvordan du skal organisere rotet før du har tatt en SKIKKELIG gjennomgang av hva du kan kvitte deg med.

Du fyllte ikke opp skapet/leiligheten/skuffene/huset på en dag, så ikke tro at du skal klare å rydde det på en dag heller. Ta det i små porsjoner. F.eks. sett mobilen din på 10 minutter, så sier du at i 10 minutter skal du gå gjennom klesskapet ditt og se hvor mye du kan kvitte deg med. Osv. Kanskje du bare kommer gjennom t-skjorteskuffen din, men du har begynt. Gjenta neste dag (eller neste uke). Pakk i poser og lever til Fretex (med en gang, før du ombestemmer deg). Jeg har ofte noen klesplagg jeg ikke er sikker på om jeg vil kvitte meg med, og de går som regel med ved neste rydderunde... Nå har jeg fast plass i i hjørnet av klesskapet mitt til klær jeg skal kvitte meg med.

Bøker: Gå gjennom en hylle av gangen (bruk samme prinsipp som over). Bøker du aldri kommer til å lese igjen eller som ikke "tar seg godt ut" i hylla di, kvitter du deg med. Dvs. du KASTER ikke, du leverer det til et loppemarked.

Gjør som meg, ha en eske i boden (i bunn av klesskapet el.l) som du kan legge lopper i. Når du finner noe du tenker du kan kvitte deg med, så putter du det oppi. Utrolig hvor fort den fylles opp. Når du har en eske eller tre, ringer du til de som skal arrangere loppis.

Nostalgi tar plass. Har du ikke sett ting på 5 år så er det ikke sikkert det gir deg noe likevel. Ta bilde (som sagt over her).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle rådene. De har vært til stor hjelp! Nå har jeg holdt på i hele kveld og i natt. Jeg fant ut at jeg måtte begynne på boden min. Kartong på kartong har jeg gått igjennom. Hele stuen er nå ett rot. Har sortert det meste. Kom litt ut av det da jeg fikk uventet besøk sent, men ser frem til å få alt i orden i morgen. Yey! Må si at det har litt tung å hive med hard hånd, men det er jo ikke vits i å ha ting som aldri brukt og som støver ned i boden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...