Gå til innhold

Timelønnede - hvordan fører dere timer som er litt utenom "normalen"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg av til kanskje er litt for snill, og at der jeg er i tvil så lar jeg timene gå arbeidsgiver tilgode istedenfor å ta meg betalt for det jeg faktisk egentlig har krav på.

Vi har jo våre vanlige oppgaver som gjøres på dagtid mellom kl 08:00-16:00. Det er jo bankers, og føres 7.5 timer + eventuell halvtime lunsj om det ikke er lunsjrom.

Men ofte er det litt ting som kanskje havner litt utenfor de vanlige arbeidsoppgavene og vanlig mønster. Eksempler kan være det å lese og svare på mail enten før eller etter arbeidstiden, føre timelister som skal være inne før klokken 08:00, kolleger eller ledere som ringer og lurer/spør om ting etter arbeidstiden osv. Pleier dere å føre noe tid på slike typer ting?

Og når det gjelder overtid: Jeg har alltid pleid å runde tiden opp til nærmeste halvtime. f.eks. om jeg jobber til 16:14, så skriver jeg til 16:30 (mens hvis det bare er snakk om 3-4 min, f.eks. ferdig kl 16:33 så fører jeg bare til 16:30). Men jeg mener å ha hørt at det heter at "man fører hver påbegynte hele arbeidstime". Altså at noen kanskje ville ført til 17:00?

Vi har også i noen tilfeller mulighet til å jobbe frivillig over tiden og enten ta det ut som vanlig timelønn eller avspasering. Mens andre ganger når det er mye å gjøre og ledere spør om vi kan jobbe ekstra, så får vi da overtid. Men av og til er det slik at man kanskje "nesten" er ferdig en jobb når klokken er 16:00, selv om det egentlig ikke er så mye å gjøre at lederne ber om overtid. Men siden det vil være dumt å reise 15 minutter før jobben er ferdig for å komme tilbake neste dag for noen småting, så gjør jeg gjerne ting bare ferdig, men tar meg bare betalt vanlig timelønn.

Andre ganger er det slik at vi kanskje har fått en arbeidsoppgave som haster/har en frist ut dagen, og det er forventet at den skal kunne gjøres ferdig innen arbeidsdagen, men det oppstår ting som gjør at det likevel tar litt lengre enn det. Pleier da også bare å føre det som vanlig timelønn. Ville dere ført det som overtid?

Jeg er litt sånn konfliktsky person så er ikke så veldig glad i å ta opp slikt (selv om sjefen er grei altså). Det står veldig lite i personalhåndboken om slike ting som dette.

Anonymkode: b26b3...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...