Gjest Acer Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 (endret) Når er på tide at barna bør flytte hjemmefra er ofte eit omstritt tema blandt mange foreldre. Mange foreldre mener at barna sjølve må få bestemme når de er klar for å flytte hjemmefra utan press ifra foreldrene. Idag bor mange barn hjemme lenger en tidligere før de sliter seg løs ifra barndomshjemmet. På 60-70 talet flyttet de fleste barn hjemmefra allerede i 15-16 års alderen på grunn av tilgang på vidergående skolegang, og idet heletatt få seg eit lønnet arbeid. Mange foreldre hevder at det å la barna bo lenge hjemme handler om å frita barna for tidleg ansvar, og foreldre "syr puter under armene på barna " Når barna bør flytte hjemmefra handler sjølvsagt om eit økonomisk spørsmål ettersom barna må ha noe å leve av når de drar hjemmefra. Barn som har måtte flytte hjemmefra tidleg m.a. i forbindelse skolegang hybel har utvilsamt fått med seg noen grunnleggende verdier inn i voksenalderen. I 20 / 21 års alderen blei dei fleste gutter innkalt til militær førstgangstjeneste hvor de fekk lære seg noen disiplinære holdninger. Sønn til naboen på 35 år bor fortsatt hjemme i barndomshjemmet hos faren på 70 år, og sønnen er blitt en blåkopi av faren sin steile holdninger. Mor pakket kofferten å flyttet ut for omlag 7 år sidan da hun følte seg utslitt / utbrendt etter å tatt dritten etter far, og sønn, og hennes jobb vart aldri verdisatt. https://www.tv2.no/a/11570381/ https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/2019/02/07/Enkelte-19-åringer-har-godt-av-å-bli-kastet-ut-18424846.ece Endret 30. august 2021 av Skybe
Mezzosoprena Skrevet 30. august 2021 #2 Skrevet 30. august 2021 Etter 15 år og definitivt før 35 år... Ellers tenker jeg at det er mange grunnet til at halvvoksne barn ikke flytter, og vi utenforstående vet ingenting om dette. Så dette får være opp til den enkelte familie. 5
Gjest Acer Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 Teatrica skrev (14 minutter siden): Etter 15 år og definitivt før 35 år... Ellers tenker jeg at det er mange grunnet til at halvvoksne barn ikke flytter, og vi utenforstående vet ingenting om dette. Så dette får være opp til den enkelte familie. Ja, bør det vera opptil den enkelte familie / foreldre å avgjøre det ?
Mezzosoprena Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 Skybe skrev (3 minutter siden): Ja, bør det vera opptil den enkelte familie / foreldre å avgjøre det ? Ja, eller tenker du at det er Staten som skal bestemme når man ikke kan bo sammen med foreldrene lenger? 7
Gjest Acer Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 (endret) Teatrica skrev (40 minutter siden): Ja, eller tenker du at det er Staten som skal bestemme når man ikke kan bo sammen med foreldrene lenger? Nei, eg tenker dette bør vera en sjølvbestemt ansvar som bør ligge hos det enkelte arbeidsføre halvvoksne "barnet" å ta sjølve, og dette ikkje minst av omsyn også til foreldre. Endret 30. august 2021 av Skybe
Mezzosoprena Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Skybe skrev (12 timer siden): Nei, eg tenker dette bør vera en sjølvbestemt ansvar som bør ligge hos det enkelte arbeidsføre halvvoksne "barnet" å ta sjølve, og dette ikkje minst av omsyn også til foreldre. Men det er jo der de enkelte familier kan være veldig forskjellige, noen familier synes altså det er helt greit - mens andre sliter med å ha voksne barn boende. Jeg tenker at det ikke er opp til noen av oss å avgjøre hva som er best for den enkelte. 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 Mellom 15 og 20. Alt annet er bare flaut. Flyttet selv ut da jeg var 16 Anonymkode: 5671e...06a 6
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #8 Skrevet 31. august 2021 Tenker at sålenge de har mulighet til å bo hjemme i studietiden så er det praktisk mtp. økonomi. De slipper deltidsjobb, studielån og kan fokusere helt og fullt på studiene. Hvis de må flytte bort for å studere er det vel naturlig at de flytter når de går ut av vgs og over på uni. Hvis barnet tar fagbrev og ikke ønsker å studere så kan de bo hjemme til de har avlagt fagprøven og fått seg fast jobb. Men ingen av mine barn får lov til å flytte hjemmefra før de er 18 år. Nå bor vi i en av landets største byer da Anonymkode: 56062...105 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #9 Skrevet 31. august 2021 Kommer litt an på i forhold til modenhetsgrad og i hvilket grad de tar ansvar. Man syr ikke puter under armene selv om en ung voksne student bor hjemme, dersom den voksne studenter viser at de tar ansvar (at de faktisk studerer og/eller jobber og ikke bare ligger hjemme og slacker). Mens unge voksne som ikke tar særlig ansvar nok har godt av å flytte ut litt tidligere slik at de lærer å bli voksne. Men sånn generelt tenker jeg at det er lurt å flytte innen man er ca 25 i det minste, og hvert fall før 30. Å bo hjemme som 35-åring på den måten som TS beskrives høres ikke sunt ut i det hele tatt. Her gjør faren både seg selv og sønnen en bjørnetjeneste med permanente utgifter til en godt voksen sønn, og for sønnen sin del ved at han aldri lærer å bli helt selvstendig. Anonymkode: d77ff...5ff
Gjest Acer Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Tenker at sålenge de har mulighet til å bo hjemme i studietiden så er det praktisk mtp. økonomi. De slipper deltidsjobb, studielån og kan fokusere helt og fullt på studiene. Hvis de må flytte bort for å studere er det vel naturlig at de flytter når de går ut av vgs og over på uni. Hvis barnet tar fagbrev og ikke ønsker å studere så kan de bo hjemme til de har avlagt fagprøven og fått seg fast jobb. Men ingen av mine barn får lov til å flytte hjemmefra før de er 18 år. Nå bor vi i en av landets største byer da Anonymkode: 56062...105 Som eg har pressisert innledningsvis i Tråden så er det grunn til å tru at det er forskjell på by og land når ungdomen flytter hjemmefra. Bor man i en større by, så har ein oftest utdanningstilbudet innen nærliggende omkrets. Bor man på i distriktsnorge så er utdanningstilbudet sjølvsagt annerledes. Det er sjølvsagt også veldi forståeleg at barna får bo hjemme i studietiden, og til de "får råd å flytte hjemmefra" Du hevder at ingen av barna får flytte hjemmefra før de har fylt 18 år. Vil det bety at barna dine ikkje får reise bort å begynne på videregående utdannelse før etter fylte 18 år ? Dere er på ein måte priviligert som bor i en større by, men langtifra alle gjør det. Sjølv flyttet eg hjemmafra for å ta videregående skole 15 år gammel, og konfirmasjonspengene + borteboerstipendet var finansieringen.
Gjest Acer Skrevet 31. august 2021 #11 Skrevet 31. august 2021 Teatrica skrev (10 timer siden): Men det er jo der de enkelte familier kan være veldig forskjellige, noen familier synes altså det er helt greit - mens andre sliter med å ha voksne barn boende. Jeg tenker at det ikke er opp til noen av oss å avgjøre hva som er best for den enkelte. Det er ikkje noe hverken du eller andre kan avgjøre, men andre må ha lov å ha noen holdninger, og meninger om dette
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 Flyttet ut for første gang da jeg var 16 i forbindelse med vgs. Jeg var hjemme hver helg men syns nå at det egentlig var for tidlig, og jeg ikke var klar for det. Å flytte ut når man begynner med studiene, evt. blir lærling, syns jeg er en helt rimelig alder. Hvis man fortsetter å bo hjemme syns jeg man skal betale husleie til foreldre. Anonymkode: c9348...cec
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #13 Skrevet 31. august 2021 Storebroren min flyttet hjemmefra da han var 19, jeg flyttet da jeg var 23 og lillebror flyttet ut ordentlig nå nylig som 29 åring. Han har bodd delvis på hybel og delvis hjemme under studier. Ei venninne av meg flyttet for å gå på vgs som 16 åring. Alle har ulike muligheter og forutsetninger for å kunne flytte ut, men er man voksen og bor hjemme så skal man jo bidra til husholdningen på en eller annen måte - og som mamma sa "så lenge du bor under mitt tak, må du følge mine regler". Sånne ting som å si fra om vi skulle ha middag, lage middag et par ganger i uka, si fra når vi kom hjem, eller om vi kom hjem osv. Anonymkode: 73907...123 2
tussi84 Skrevet 31. august 2021 #14 Skrevet 31. august 2021 Tenker det kommer ann på. Hvis det voksne barnet feks kan bo hjemme under studiene, og samtidig sparer til egenkapital så tenker jeg at barnet kan ta en bachelor + 1 år å jobbe på før det må ut. Altså 23/24 år. Men hvis det ikke er mulig å bo hjemme i studietiden, eller at det voksne barnet ikke gidder å spare noe så synes jeg det er greit at de flytter ut når de begynner å studere. Ellers synes jeg at det voksne barnet skal kunne ha mulighet til å flytte tilbake til sine foreldre for en kortere periode ved feks samlivsbrudd, sykdom, eller lignende. 1
Fjaselina Skrevet 31. august 2021 #15 Skrevet 31. august 2021 For dei fleste er det nok på tide å flytte ut seinast når ein er 20. Men studier vil kunne påvirke både opp og ned. Syns det er ein uting at unge voksne skal bu heime etter at dei har fått seg jobb og har blitt voksne.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Skrevet 31. august 2021 Det er jo forskjellige situasjoner å ta hensyn til ofte, men på generelt grunnlag synes jeg de fleste i alle fall burde prøve å bo for seg selv innen man fyller 20 år, om det så bare er et år på fhs eller hybel. Kjenner flere som bodde hjemme uten å prøve noen form for utflytting til 26/27 års alder og de er helt tafatte, uselvstendige og burde fått en dytt for mange år siden. Anonymkode: 7f06b...a4b 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #17 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Mellom 15 og 20. Alt annet er bare flaut. Flyttet selv ut da jeg var 16 Anonymkode: 5671e...06a Tøffe striletampen! 😅 TS: Avkommet _bør_ være ute før det er 25, helt avhengig av hvor dere bor, livssituasjon(er), mentalitet, studievalg, fordres situasjon etc. Anonymkode: 2bac8...541
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #18 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg valgte faktisk å flytte hjemmefra før jeg skulle på videregående. Dette var selvfølgelig ett bevisst valg, fordi jeg ønsket å komme meg vekk hjemmefra. Men dere har ikke lyst til å høre hvor lenge storesøsteren min ble gående hjemme. Men så var hun selvfølgelig "gull-jenta" til moren vår, og fikk bo hjemme så lenge hun ønsket. Anonymkode: 9458c...0c8 Men slik du skriver, høres det jo ut som om du ærlig talt fremdeles ikke er moden nok til å flytte hjemmefra ... La men tippe: du er maks 20 år? Anonymkode: 2bac8...541 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #19 Skrevet 31. august 2021 Mine får bo så lenge dei vil ☺️ Vil ikke dei skal flytte ut 😄 selv flyttet jeg ut når jeg var 15 i lag med kjæresten min, som jeg bor med enda etter 20 år Anonymkode: 11f06...d6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå