AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 Forleden dag kom naboen over, og lurte på om hun kunne låne et par flasker med vin. Hun skulle ha besøk, og hadde ikke rukket polet. Vi har en nokså solid vinsamling, og jeg sa at dette ikke var noe problem. Ga henne 4 flakser. Så sa hun «takk! Her er det alltid alkohol å få, var derfor jeg kom hit». Etter det gikk hun. Først tenkte jeg ikke noe særlig over det, men nå lurer jeg på om hun tenker at jeg er alkoholiker? Vi har en mini vinkjeller, og mine enheter er rundt 1-3 pr dag .. et glass her, et glass der. Men; jeg er sjeldent/aldri full, og det påvirker meg aldri i særlig grad. Mannen min bodde i tillegg i Frankrike til han var 23, og er vant til en litt annen mat- og drikkekultur enn oss. Dette ble avsporing. Hva hadde du tenkt om naboen din sa noe sånt - og kanskje ekstra på bakgrunn av det jeg har skrevet her? Anonymkode: 55d88...de2 2
Populært innlegg stan Skrevet 30. august 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 30. august 2021 Jeg tror hun visste at dere ville låne ut. Neppe noe mer enn det. 128
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 stan skrev (Akkurat nå): Jeg tror hun visste at dere ville låne ut. Neppe noe mer enn det. Håper det. Men den der «her er det alltid alkohol å få». Jeg velger å tro på deg. Anonymkode: 55d88...de2 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 30. august 2021 Jeg ville tatt det som at hun vet dere har vinkjeller. Ikke at dere drikker mye. Og hvis mannen din er fransk i tillegg, ville jeg tenkt dere har ett annet forhold til alkohol enn en typisk nordmann (sunt forhold til alkohol alså) Anonymkode: f27b5...5bd 65
Gjest DramaTheLama Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 Alkiser har sjeldent vinkjeller. Vil tro hun mente det i beste mening.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 30. august 2021 1-3 enheter pr dag? Da vil jeg vurdere det til at du er alkoholiker. Anonymkode: 2a7a1...b41 59
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 1-3 enheter pr dag? Da vil jeg vurdere det til at du er alkoholiker. Anonymkode: 2a7a1...b41 Nei, altså. Jeg er ikke alkoholiker selv om jeg har det. Mannens foreldre gjør akkurat det samme, og har gjort det hele livet. Et glass 17:00, et neste rundt 19:00, og et siste rundt 20:30. trener jeg så blir det mindre. Anonymkode: 55d88...de2 16
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, altså. Jeg er ikke alkoholiker selv om jeg har det. Mannens foreldre gjør akkurat det samme, og har gjort det hele livet. Et glass 17:00, et neste rundt 19:00, og et siste rundt 20:30. trener jeg så blir det mindre. Anonymkode: 55d88...de2 Oi jeg ville hvertfall ikke hatt en kjæreste som følte han måtte drikke alkohol tre ganger om dagen. Da hadde han fort blitt dumpet. Hvis du føler du måå ha litt alkohol hver dag så er du alkoholiker jo. Anonymkode: fbda9...b71 24
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Oi jeg ville hvertfall ikke hatt en kjæreste som følte han måtte drikke alkohol tre ganger om dagen. Da hadde han fort blitt dumpet. Hvis du føler du måå ha litt alkohol hver dag så er du alkoholiker jo. Anonymkode: fbda9...b71 Hæ? Er hele Frankrike alkoholikere da? Anonymkode: 55d88...de2 33
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #10 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, altså. Jeg er ikke alkoholiker selv om jeg har det. Mannens foreldre gjør akkurat det samme, og har gjort det hele livet. Et glass 17:00, et neste rundt 19:00, og et siste rundt 20:30. trener jeg så blir det mindre. Anonymkode: 55d88...de2 Alkoholiker. Anonymkode: d1e12...c95 12
Mezzosoprena Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 Wow, 1-3 enheter HVER dag var da faktisk ganske mye... spiller ingen rolle hvem andre som også gjør dette; det er like mye for dem. Men uansett - jeg hadde virkelig ikke tenkt noe mer over naboens kommentar - dere kjenner hverandre tydeligvis, siden hun visste at hun kunne låne noen flasker vin av dere, og vet hun kanskje at dere har vinkjeller... 34
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 Teatrica skrev (2 minutter siden): Wow, 1-3 enheter HVER dag var da faktisk ganske mye... spiller ingen rolle hvem andre som også gjør dette; det er like mye for dem. Men uansett - jeg hadde virkelig ikke tenkt noe mer over naboens kommentar - dere kjenner hverandre tydeligvis, siden hun visste at hun kunne låne noen flasker vin av dere, og vet hun kanskje at dere har vinkjeller... I Sør-Europa er dette helt vanlig. Bare i Norge vi har et usunt grøftefyll syn på alkohol. Anonymkode: 67da7...a81 39
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 Visste vel at dere har vinkjeller og at dere er greie folk og låner ut. hun hadde aldri sagt det om hun mente dere var alkoholiker?- 1-3 enheter daglig er mye. Men ikke vits å argumentere mer om det egentlig. Du må jo innse det selv, hjelper lite at vi påpeker det vil jeg tro. Du vil vel bare nekte for det med mindre du faktisk innser det selv Anonymkode: 73ef5...ada 18
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #14 Skrevet 30. august 2021 Himmelvid forskjell på 1 og 3 enheter per dag. 7 i uken er uproblematisk, 21 er problematisk. Så vær heller ærlig med deg selv om ukesinntaket. Anonymkode: 57d1a...b94 30
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #15 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Visste vel at dere har vinkjeller og at dere er greie folk og låner ut. hun hadde aldri sagt det om hun mente dere var alkoholiker?- 1-3 enheter daglig er mye. Men ikke vits å argumentere mer om det egentlig. Du må jo innse det selv, hjelper lite at vi påpeker det vil jeg tro. Du vil vel bare nekte for det med mindre du faktisk innser det selv Anonymkode: 73ef5...ada Jo. Her føler jeg at jeg må argumentere. En ting er at naboen synes at alkoholen er tilgjengelig hos oss - det er kanskje ikke så bra. Men 1-3 enheter: det er aldri sprit, kun vin/champagne. Vi kjører og henter barna til alt, trener, går skiturer og alt det andre obligatoriske en nordmann bør gjøre. Familien til min mann har som nevnt gjort dette så lenge de kan huske. Hvorfor er dette så krise? Anonymkode: 55d88...de2 10
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #16 Skrevet 30. august 2021 2 enheter per dag blir 14 enheter i uka. Det er vel for damer regnet som storforbruk og er helseskadelig. https://rop.no/snakkomrus/rammeverk/index.html?formname=AUDIT&formname=AUDIT Anonymkode: 4c86b...c21 24
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #17 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo. Her føler jeg at jeg må argumentere. En ting er at naboen synes at alkoholen er tilgjengelig hos oss - det er kanskje ikke så bra. Men 1-3 enheter: det er aldri sprit, kun vin/champagne. Vi kjører og henter barna til alt, trener, går skiturer og alt det andre obligatoriske en nordmann bør gjøre. Familien til min mann har som nevnt gjort dette så lenge de kan huske. Hvorfor er dette så krise? Anonymkode: 55d88...de2 Dere har små barn 😯 Anonymkode: d1e12...c95 12
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #18 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo. Her føler jeg at jeg må argumentere. En ting er at naboen synes at alkoholen er tilgjengelig hos oss - det er kanskje ikke så bra. Men 1-3 enheter: det er aldri sprit, kun vin/champagne. Vi kjører og henter barna til alt, trener, går skiturer og alt det andre obligatoriske en nordmann bør gjøre. Familien til min mann har som nevnt gjort dette så lenge de kan huske. Hvorfor er dette så krise? Anonymkode: 55d88...de2 Noen i min familie hadde det på akkurat samme måte som dere. Mannen fikk kreft og så et stort hjerneinfarkt. Dama fikk et lite hjerneinfarkt, alkoholrelatert demens og flere typer kreft; den ene i spiserøret. De var aldri synlig beruset, men drakk noen glass vin hver dag. Det er nå du må gjøre noe med dette, før det er for sent. Anonymkode: 4c86b...c21 8
Daria Skrevet 30. august 2021 #19 Skrevet 30. august 2021 Du har barn som skal kjøres hit og dit, og tar dagens første vinglass kl 17?`Det er ikke primært mengden som høres litt bekymringsfull ut... Men mest av alt lurer jeg på hvordan naboen vet at det "alltid" er alkohol tilgjengelig hos dere? Pleier dere å drikke sammen, snakker du mye om forbruket deres, har hun sett dere beruset jevnlig...? Hva hun kan ha ment er ganske avhengig av kontekst og forhistorie. 22
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #20 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): 2 enheter per dag blir 14 enheter i uka. Det er vel for damer regnet som storforbruk og er helseskadelig. https://rop.no/snakkomrus/rammeverk/index.html?formname=AUDIT&formname=AUDIT Anonymkode: 4c86b...c21 Men herregud. Jeg trener aktivt, er flink på ski, alle prøvene mine er kjempebra. Tør faktisk å påstå at min form er bedre enn de fleste foreldrene på trinnet. Anonymkode: 55d88...de2 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå