AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 På trinnet til min 9. klassing er det 2/3 gutter og 1/3 jenter fordelt på tre trinn. Alt jeg hører fra sønnen min og hans kompiser er at alt gutter gjør slås ned på og hvis en jente gjør tilsvarende skjer ingenting. Kommer en gutt for sent får han anmerkning, kommer en jente senere skjer ingenting. Gutta får anmerkninger for å snu seg for å spørre om å låne viskelær, bøye seg ned for å plukke opp ting som har falt ned, hente bøker/CB bak i klasserommet. De får kjeft for å være for mange samlet. Listen er mye lengre. Ja det er mer bråk i dette kullet enn andre, men det var ikke noe problem på barneskolen og det har ikke kommet så mange til fra et annen barneskole. Er et par gutter med diagnoser, men det gjelder jo ikke alle. Gutta får også dårlig karakter i gym fordi de kaster ikke ball løst nok til jentene (som aldri har drevet idrett) Hvordan har andre håndtert skole som kun tar en hard linje med null dialog og lærere som går amok med anmerkningsblokka på gutta. Anonymkode: 2928b...429 3
OlsenHansen Skrevet 30. august 2021 #2 Skrevet 30. august 2021 Kvinneskolen nærmer seg sin naturlige konklusjon ser jeg. Stakkars barn. 3
StripeteM Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 Har lignende erfaringer selv dessverre. Mange gutter har og får en tøff tid i ungdomsskolen. Dette vises jo også på resultatene. Som pappa til ungdomskolebarn følte jeg ofte at jeg kom i en skvis hvor jeg på den ene siden skulle være lojal til skolen og lærerne, men samtidig så at skolen i mange tilfeller ikke er rigget for at guttene skulle få en god læresituasjon. Man kan i liten grad påvirke systemet, men i noen tilfeller kan personalet være lydhøre. Det er uansett viktig at man gir støtte til den frustrerte gutten uten at man nødvendigvis snakker ned lærere og skolen.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Jeg har en sønn som går i 10. nå. De er ca 50/50 gutter og jenter. Det har hele tiden vært mye bråk og problemer med en guttegjeng på trinnet (med gutter fra alle tre klassene). Skolen, med hjelp fra ressursteam fra kommunen, har jobbet hardt med å holde disse guttene i løylene de siste to årene. De har ikke mye slack å hente. Dette har jeg ikke opplevd at har gått ut over de andre guttene mtp regler. De som oppfører seg bra, får også mer frihet. Dette gjelde også jentene, som det etter det jeg vet ikke har vært problemer med. Jentene hadde en runde på slutten av barneskolen der det var mye problemer, og da var det de som måtte holdes i strammere tøyler enn guttene. Anonymkode: 89a31...a09 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 Sønnen vår har nå begynt på videregående, men på ungdomsskolen var det stor forskjellsbehandling mellom gutter og jenter. Guttene fikk anmerkning bare de hostet i timen, mens jentene slapp unna med alt. I denne klassen var det mest konflikter blant jentene, drama, baksnakking og mobbing, allikevel var det guttene som oftest ble «satt på plass». Anonymkode: 8a104...2d9 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Hurra feminisme... Anonymkode: 1b857...c27 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 Opplever det samme her. Gå i dialog med lærer! For min del er det 100% uaktuelt å diskriminere mennesker på bakgrunn av kjønn (diskriminering er aldri greit, men bare for å understreke). På vår skole herjer nå fenomenet «Kill all men» - og guttene tar seg naturligvis nær av det. Det har gått så langt at noen jenter i klassen til min sønn skrev «Haha, herlig at verden har en mindre gutt» under et bilde av en gutt på 14 år som tok livet av seg i nærmiljøet….det finnes ikke ord Her må vi foreldre stå opp! Vi merket en bedring når jeg gikk i dialog med læreren og fortalte hvordan guttene i klassen følte seg diskriminert fordi de var gutter. Anonymkode: 4b03e...ac0 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #8 Skrevet 31. august 2021 Det er gjort mange studier om karakterer på ungdom- og videregående. Blant annet at jenter får bedre karakterer enn guttene ved innlevering til lærer. På tentamen og eksamen derimot så scorer jenter og gutter ganske likt. Det er selvfølgelig ikke tilfeldigheter. Anonymkode: 78176...831 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #9 Skrevet 31. august 2021 Jeg er også mamma til en gutt som går i 10. nå. Jeg har også liknende oppfatninger. Min gutt har fortalt at han har følt seg forskjellsbehandlet flere ganger, f.eks får ofte jentene være inne i friminuttene, mens guttene ikke får lov. Guttene får også ofte kjeft etter at de selv har blitt plaget av jente/-r. Fordi lærerne ikke ser at jentene plager, men de ser at gutten tar luen hennes og kaster på bakken, f.eks. Og jentene løper mye oftere til læreren for å klage enn guttene, så jentene blir sett i mye større grad. Anonymkode: dff6d...230
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Gutter får anmerkning hvis de kommer noen få minutter for seint. 10 eller 15 minutter seinere kommer ett par jenter, som læreren aldri kommenterer i det hele tatt. Gutter får ikke lov til å gå på do, i løpet av timen. Jenter behøver bare reise seg og si at "jeg må på do jeg" og gå ut, uten at læreren bryr seg, eller sier NEI til dette. Hvis en gutt for eksempel ikke har gjort hjemme-lekser, glemmer en innlevering, eller ikke har forberedt seg til ett foredrag. Ja, da blir det selvfølgelig anmerkninger. Men hvis en jente ikke har gjort noe av dette, så blir trekker læreren på skuldrene, og gidder ikke en gang å kommentere dette. And the list goes on... Anonymkode: c6622...a1d Er dette noe du selv har sett, eller er det sønnen din som forteller dette? Anonymkode: bfab1...9ae 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #11 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har en sønn som går i 10. nå. De er ca 50/50 gutter og jenter. Det har hele tiden vært mye bråk og problemer med en guttegjeng på trinnet (med gutter fra alle tre klassene). Skolen, med hjelp fra ressursteam fra kommunen, har jobbet hardt med å holde disse guttene i løylene de siste to årene. De har ikke mye slack å hente. Dette har jeg ikke opplevd at har gått ut over de andre guttene mtp regler. De som oppfører seg bra, får også mer frihet. Dette gjelde også jentene, som det etter det jeg vet ikke har vært problemer med. Jentene hadde en runde på slutten av barneskolen der det var mye problemer, og da var det de som måtte holdes i strammere tøyler enn guttene. Anonymkode: 89a31...a09 Jeg lurer også på om ikke disse tilfellene (som blir nevnt av ts og andre i tråden) egentlig handler om at guttene det gjelder har brukt opp all "goodwill" hos læreren? Anonymkode: 6df53...73c 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 Jeg ville nok snakket med skolen for å få deres syn på saken. Husk at du bare får servert din sønns subjektive oppfatning av saken, og det er ikke sikkert den stemmer 100%. Det kan også ligge andre ting bak det at disse guttene får anmerkning, feks at det er ting som har gjentatt seg x antall ganger før og ikke bedret seg. Men snakk med skolen/lærer, legg frem hvordan det oppfattes fra din sønn og hør hva de mener. Anonymkode: 7b2c2...bc5 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #13 Skrevet 31. august 2021 Ts her. Selv stille og rolige gutter får samme behandling her. Har snakket med mange mødre/fedre og kompisene til sønnen. Synes det er vanskelig med dialog med skolen. Vi forsøkte å ta opp problemstilling før forrige foreldremøte uten å føle at vi nådde frem. Anonymkode: 2928b...429 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #14 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg lurer også på om ikke disse tilfellene (som blir nevnt av ts og andre i tråden) egentlig handler om at guttene det gjelder har brukt opp all "goodwill" hos læreren? Anonymkode: 6df53...73c Du har med andre ord ingen sønn som har gått på ungdomsskolen…. Min 9. klassing har EN mannlig lærer og det er i valgfag…. På barneskolen hadde trinnet to mannlige kontaktlærere, da var det aldri noe problem selv med 2/3 gutter…. Det handler ikke om goodwill, det handler om hvordan voksne (spesielt kvinner, både lærere og foreldre) ser på tenåringsgutter. Anonymkode: 2928b...429 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #15 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Er dette noe du selv har sett, eller er det sønnen din som forteller dette? Anonymkode: bfab1...9ae AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg lurer også på om ikke disse tilfellene (som blir nevnt av ts og andre i tråden) egentlig handler om at guttene det gjelder har brukt opp all "goodwill" hos læreren? Anonymkode: 6df53...73c Det at dere i hele tatt stiller spørsmål til om det er fri fantasi eller reelt bekrefter i grunn problemstillingen. Nå har jeg ingen sønn, men min datter opplevde dette ofte og sa det til meg når hun gikk på ungdomskolen. Anonymkode: 78176...831 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Skrevet 31. august 2021 Enig i at det er store forskjeller ja..da jeg gikk på barneskolen og ungdomsskolen gikk 90% av lærerens energi og oppmerksomhet til å holde styr på guttene som slåss, stakk hverandre med saks, kastet stoler, spyttet på lærer/medelever og ellers bråkte og forstyrret. Undervisningen gikk med snegleskritt og mye måtte læres privat hjemme. Drømte ofte om å gå på ren jenteskole. Anonymkode: 3e278...539 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #17 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det at dere i hele tatt stiller spørsmål til om det er fri fantasi eller reelt bekrefter i grunn problemstillingen. Anonymkode: 78176...831 Nei, det gjør det ikke. Alle foreldre har opplevd at barnas gjenfortelling av en opplevelse ikke nødvendigvis gjenspeiler fakta. De forteller det slik de opplever det. Hvis ts sin sønn allerede har bestemt seg for at guttene behandles urettferdig så er det det han ser og legger merke til. Det er absolutt betimelig å spørre seg om det han forteller er korrekt eller en personlig tolkning og å ønske å komme til bunnen i hva som skjer i klassen er absolutt ikke en bekreftelse av problemstillingen. Det er både dårlig debatteknikk og ødeleggende for problemstillingen ved å si at alle som motargumenterer er en del av problemet. Først må man finne ut hva som faktisk skjer i klassen, og deretter kan man gå videre til å finne en løsning. Holdningen din er et skoleeksempel på hvordan man IKKE ordner opp i et potensielt alvorlig problem. Anonymkode: bb72a...329 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #18 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det at dere i hele tatt stiller spørsmål til om det er fri fantasi eller reelt bekrefter i grunn problemstillingen. Nå har jeg ingen sønn, men min datter opplevde dette ofte og sa det til meg når hun gikk på ungdomskolen. Anonymkode: 78176...831 Jeg stiller spørsmål simpelthen fordi det er ikke helt uvanlig at ungdom i denne alderen har dårlig selvinnsikt og evner ikke helt å se hvordan de selv bidrar til en situasjon, eller hvorfor ting er kanskje ikke helt så urettferdig eller svart/hvite som de selv oppfatter de. Og det gjelder både jenter og gutter. Anonymkode: 6df53...73c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #19 Skrevet 31. august 2021 Ts her. Problemstllingen «urettferdig behandling av guttene» kom altså ikke av at min sønn kommer hjem og klager. Han sier faktisk minimalt, det er de 9 andre gutta som stadig vekk er innom her og andre foreldre som jeg møter hver uke på kamper og annet som gjør at jeg spør her. Har hørt jenter på trinnet skryte av hvor mye de slipper unna med. Her overser ledelsen når både foreldre og klassekontakter tar opp det som oppfattes som urettferdighet. Jeg vil jo gjerne ha råd hva man kan gjøres uten at all skyld legges på gutta. Hvordan konkret har foreldre andre steder fått forbedret dialogen mellom alle. Selv gikk jeg i en klasse på ungdomsskolen med 25 elever hvor vi jenter var i flertall og kan knapt huske engang at anmerkninger ble brukt for annet enn glemte lekser og glemt gymtøy for noen, så jeg er jo overrasket over den enorme forskjellen. Anonymkode: 2928b...429
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå