Gå til innhold

Skummelt å kjøpe hus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er så bekymret for alt som kan være galt. Har 2 barn så ønsker å kjøpe oss hus - men som nyutdannet har vi ikke verdens beste budsjett (vi får ikke så mye i lån da samboer er student i 4 år til). Husene i 30min avstand til jobb har ofte tg2 på det meste, hus fra 70-80 tall.

Vi kommer til å pusse opp alt på sikt da vi har mye til overs hver måned, men et bad blir fort 150.000 selv om man gjør alt man har lov til selv så vil fort ta et år før vi kan ta de store tingene. 

Alternativet er å kjøpe en mindre leilighet i byen med et soverom for lite og uten hage, men da helt fint innvendig. 

Hva gjorde dere? Angret du? Ble det fint til slutt?

Anonymkode: 5c07c...8d2

Kjøpte enebolig fra 80 tallet. Passe vedlikeholdt.

Samme kveld begynte å tenke ,å faen hva har jeg gjort ,alt koster masse flesk for å fikse ,bytte osv..

Fikk ikke sove flere natter ,bare gikk rundt å kverna på at jeg egentlig ikke skulle ha kjøpt enebolig. Tenkte at nå går familien konkurs på grunn av meg. Ja ,kona ønska seg hus og ,gikk på visningen sammen og alt det der men hun var egentlig ikke klar for det så fikk ingen støtte hos henne. 

Nå etter 3 år er jeg ,kona og barna kjempe fornøyde. Alle trives som bare det og ingen vil flytte tilbake til leilighet.

Kan legge til at jeg stå på i de 3 årene som f ,har fikset og ordnet alt selv ,fra å legge ny gulv til å bytte vinduer ,bygge veranda ,platting ,bytte kledning ,male osv osv. 

Tg2 betyr ikke at noe må byttes med en gang ! Din hus så du velger når skal du få byttet noe ! Er ikke samme som i leiligheten hvor hvis du fikser ikke noe så naboer kan få skader. 

Anonymkode: 9bd95...ff8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Småbrukmann
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er så bekymret for alt som kan være galt. Har 2 barn så ønsker å kjøpe oss hus - men som nyutdannet har vi ikke verdens beste budsjett (vi får ikke så mye i lån da samboer er student i 4 år til). Husene i 30min avstand til jobb har ofte tg2 på det meste, hus fra 70-80 tall.

Vi kommer til å pusse opp alt på sikt da vi har mye til overs hver måned, men et bad blir fort 150.000 selv om man gjør alt man har lov til selv så vil fort ta et år før vi kan ta de store tingene. 

Alternativet er å kjøpe en mindre leilighet i byen med et soverom for lite og uten hage, men da helt fint innvendig. 

Hva gjorde dere? Angret du? Ble det fint til slutt?

Hold dere langt unna enebolig om den ikke er ny. 
det kreves enorme evner og penger for å pusse opp. Og kan resultere i dårlig samliv. Mye krangling etc etc. 

takstmannen i Norge er en spøk. Så om dere skal kjøpe gammelt hus. Ta med en tømrer  som kan forklare dere alle feil og mangler om det skal være noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
A-hunter skrev (7 minutter siden):

Joda, men vilkår er ikke like selskapene mellom, så sjekk formuleringene. 

I mine gir ukvalifisert arbeid (av andre enn autorisert rørlegger, dvs minst fagbrev) avkortning. Dette er riktignok våningshus på næringseiendom (landbruk) og det kan selvsagt være at det er strengere på næringseiendom.

Jeg er enig i at det er lurt å lese forsikringsavtalen. 
mitt poeng er kun at forsikringsselskapet kan ikke hevde at det er utført ukvalifisert arbeid der det ikke eksisterer kvalifikasjonskrav.

Man skal selvsagt være i stand til å søke opp og tolke gjeldende tekniske krav. De er uansett gyldige.

Min metode er å konsultere fagpersoner som rettleder meg før jeg setter i gang.

Jeg la opp helt nytt elektriskanlegg i et hus. Når jeg var ferdig bestilte jeg elektriker til å bytte innmat i sikringskapet. Da må de godkjenne alle kurser de koblet til. De målte alle kurser, sjekket punkter og kontrollerte ledningsdiametre og godkjente alt uten anmerkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig i at det er lurt å lese forsikringsavtalen. 
mitt poeng er kun at forsikringsselskapet kan ikke hevde at det er utført ukvalifisert arbeid der det ikke eksisterer kvalifikasjonskrav.

Man skal selvsagt være i stand til å søke opp og tolke gjeldende tekniske krav. De er uansett gyldige.

Min metode er å konsultere fagpersoner som rettleder meg før jeg setter i gang.

Jeg la opp helt nytt elektriskanlegg i et hus. Når jeg var ferdig bestilte jeg elektriker til å bytte innmat i sikringskapet. Da må de godkjenne alle kurser de koblet til. De målte alle kurser, sjekket punkter og kontrollerte ledningsdiametre og godkjente alt uten anmerkninger. 

Joda, det kan de. Det hele bunner i hvordan de velger å definere ukvalifisert i vilkårene. Det er ikke bare det offentlige som kan definere bruken av ordet "kvalifisert".

I dette ligger det at det må være årsakssammenheng mellom skaden og arbeidet. Skyldes skaden feil på en rørdel spiller det selvsagt ingen rolle hvem som har montert den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store investeringer er alltid skummelt, men her må dere tenke langsiktig. Når dere legger pengene i hus, og pusser opp over god tid (alt må jo ikke tas med en gang), så øker jo verdien av bolig godt. En leilighet er jo ikke- langsiktig- kanskje det greieste med to barn. 
Men det kommer nok an på hvor dere bor. I Kristiansand kjøper de fleste familier hus, og her er oppussing og investering i dette noe «alle» gjør. Vi kjøpte stor enebolig med oppussingsbehov med baby og ettåring. Vi har nå i to år pusset opp og jobbet fullt begge to. Penger puttet i huset er vi helt rolige på. 

Anonymkode: 5272e...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et godt vedlikeholdt, rekkehus fra 60-tallet. Jeg hadde hus tidligere, men det ble for mye vedlikehold utvendig for min smak. Rekkehus er bedre, bare en bitteliten plen, liten platting og mindre vegg å male. Ekteparet som bodde her før meg var nøye, så alt var på stell. Det gjorde at jeg følte jeg tok et fornuftig valg. Det er et populært område hvor prisene stiger vilt, og selv om også leilighetsprisene stiger så er attraktive rekkehus vanskeligere å oppdrive i denne byen, enn leiligheter. 

Anonymkode: 35e09...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alterego666
A-hunter skrev (1 time siden):

Joda, det kan de. Det hele bunner i hvordan de velger å definere ukvalifisert i vilkårene. Det er ikke bare det offentlige som kan definere bruken av ordet "kvalifisert".

I dette ligger det at det må være årsakssammenheng mellom skaden og arbeidet. Skyldes skaden feil på en rørdel spiller det selvsagt ingen rolle hvem som har montert den.

Som jeg presiserte over så må man alltid utføre arbeid i henhold til forskrifter og materialprodusentens retningslinjer. Skal man f.eks etterisolere en vegg må man vite hvordan man legger fukt- og vindsperre og lekter ut mot panel. 
gjør man dette riktig, har man sitt på det trygge. Kun ett elsempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbrukmann skrev (1 time siden):

Hold dere langt unna enebolig om den ikke er ny. 
det kreves enorme evner og penger for å pusse opp. Og kan resultere i dårlig samliv. Mye krangling etc etc. 

takstmannen i Norge er en spøk. Så om dere skal kjøpe gammelt hus. Ta med en tømrer  som kan forklare dere alle feil og mangler om det skal være noen. 

Nye eneboliger eller nyere er jo i hvertfall krise. Billig, hurtigvoksende tømmer som råtner i en fei. Har selv et hus fra 30-tallet jeg har renovert med tømmervegger som fortsatt et helt fine. Rett borti veien driver naboen og skifter ut råtne panel på sitt 10 år gamle hus. 

Anonymkode: 433ae...9a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at dersom dere kjøper leilighet i byen, som blir for trang for dere på sikt, så blir det vanskelig å bryte barna opp fra vennene sine og barnehage/skole for å flytte et annet sted. I tillegg flytter også folk ofte fra typiske leilighetsområder når de behøver mer plass til familiene sine. Her vi bor er det flust av veldig små barn, men de flytter alle bort etter hvert og 5-åringen vår har ingen på samme alder å leke med her lenger. 

Anonymkode: 83ccb...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi total renovertebad i 2010. Alt av det elektriske, membran og rør satte vi bort, resten gjorde vi selv. Dvs riving, og oppbygging. 

Betalte rundt 250 k. 

Anonymkode: 6b210...bfb

Og mannen min gjorde det samme i 2014, men klargjorde det elektriske og rørene -kjøpte, trakk klart, la klart så rørlegger og elektriker bare tok det siste. 15 kvm bad, under 150.000. Men det første anbudet han tok imot ville ha gjort prisen dobbelt så høy. Badet var fra 1970.

Prisene varierer, og det har mye å si hvor mye man gjør selv. Å si at det koster 250.000 eller 400.000 uten å oppgi egeninnsats sier lite, til andre her i tråden (ikke deg jeg siterer) :)

--

Jeg er ikke redd for å kjøpe hus med et par tg2, men unngikk det på tak, vindu etc. Greit om du budsjetterer for det såklart. Kun badet vårt som har tg2, selv om huset vårt er gammelt er det velholdt og jevnlig oppgradert. Sørg for at noen kikker godt på struktur og hvor nøye alt er gjort gjennom årene så ikke du får noen ubehagelige overraskelser. 

Anonymkode: d7d69...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Småbrukmann
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nye eneboliger eller nyere er jo i hvertfall krise. Billig, hurtigvoksende tømmer som råtner i en fei. Har selv et hus fra 30-tallet jeg har renovert med tømmervegger som fortsatt et helt fine. Rett borti veien driver naboen og skifter ut råtne panel på sitt 10 år gamle hus. 

Anonymkode: 433ae...9a0

Har hus fra 1910. Og i tømmer. Supert. Men hus fra 50-70 tallet er helt jævlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småbrukmann skrev (7 minutter siden):

Jeg har bodd i hus fra 60-tallet og i hus fra starten av 2000-tallet. Sistnevnte var et mareritt, det var bygd kjappest mulig, på billigst mulig måte. Følte at jeg bodde i et lekehus (som alle andre hus fra den tiden jeg var på visning i). Huset fra 60-tallet er bygget mye bedre. Og da bor jeg i rekkehus som i utgangspunktet var satt opp som midlertidige brakker som skulle rives 😅 Har vært på visning i mange hus, og femti år gamle hus har vært mye mer robuste enn nyere hus. 

Anonymkode: 35e09...1e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Småbrukmann said:

Ser på et hus fra 1920 også, men her er det mer som må gjøres. Vinduer og drenering.

Vi liker å pusse opp, og priseksempelet på bad for 150.000 var et vi tok for 2 år siden - plater på vegg, dusjhjørne, fliser på gulv, rør i rør, lys til tak + ny varmtvannstank. Veldig moro men tok litt tid da vi måtte vente på at rørlegger og elektriker hadde tid.

Ser også på rekkehus og leiligheter men da får vi ikke nok soverom (kun 2 i vår prisklasse), og vi er begge glad i hage - ofte felles plen. I tillegg synes jeg fellesutgiftene er svært høye.

Vi har egentlig ikke råd til å pusse opp de store tingene med en gang, samtidig taper vi mye på leie frem til vi kjøper. Er lite å velge i egentlig.

Var noen som spurte om vi ikke får mer i lån, når en studerer og har 4 år igjen telles det ikke med noe inntekt der, så min lønn skal dekke utgifter for alle + lån + utgifter til bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som alenemor på stramt budsjett sto jeg ovenfor samme valget. Utiltalende hus eller grei leilighet. Jeg valgte å gå for veldig utiltalende hus, med forferdelig hage. 

Jeg angrer absolutt ikke. Jeg gjorde oppussing til hobby og tok bit for bit over år. 6 år senere måtte vi flytte av diverse årsaker. Det var litt kjedelig i forhold til at jeg like før dette hadde fullført prosjektet, og både hus og hage var min drømmebolig , men jeg solgte også med enorm fortjeneste, og at jeg valgte dette, ikke leilighet, er årsaken til at jeg nå har en god økonomi. 

Selv om jeg ikke angrer er det kanskje ikke for alle. For min del var det greit at nesten alt av både fritid og penger gikk til å pusse opp, for jeg var uansett låst til å være hjemme på grunn av barn, og jeg liker å pusse opp. Synes det er veldig spennende og veldig tilfredsstillende å få resultater. Klart jeg var lei innimellom, men stort sett var jeg veldig tilfreds med å holde på. Så fikk det jo også utrolige resultater økonomisk, som det å ha valgt leilighet ikke hadde kommet i nærheten av. 

Jeg kjøpte faktisk et nytt oppussingsprosjekt da jeg flyttet også. Har ikke angret på det heller. 😄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen vår var å kjøpe et eldre hus med behov for oppussing.

Et vennepar lå et år foran oss i planleggingen - kjøpt hus, begynt oppussingen - og vi fikk løpende oppdatering av prosessen. Det var så ekstremt mye arbeid de måtte gjøre, at det endte med at ektemannen solgte noe vi ikke hadde tenkt å selge, slik at vi kunne kjøpe et nytt hus.

Jeg er så glad for at vi kjøpte nytt, for vennene våre er utslitte, de har pusset opp i to år, budsjettet har sprukket for lengst, og de har fortsatt 1/3 av huset igjen.

Hjalp til med å male i helgen, og jeg kjenner at jeg er veldig glad i mine listefrie gipsvegger.

Anonymkode: 2932c...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, sommermor said:

Hvis en skal gjøre det selv så husk for all det riktig fall til dusjen. Så en ikke må pusse opp et bad som ser helt fint ut. En leilighet her i byen har et veldig fint bad, men det må rives og pusses opp igjen på grunn av feil fall til sluket.

Eller sett in dusjkabinett så slipper du 99% av potensielle fukproblemer. Hva er egentlig greia at man må stå på et flisgulv for å vaske seg?

Anonymkode: 07bc2...e71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 hours ago, Trolltunge said:

Som alenemor på stramt budsjett sto jeg ovenfor samme valget. Utiltalende hus eller grei leilighet. Jeg valgte å gå for veldig utiltalende hus, med forferdelig hage. 

Jeg angrer absolutt ikke. Jeg gjorde oppussing til hobby og tok bit for bit over år. 6 år senere måtte vi flytte av diverse årsaker. Det var litt kjedelig i forhold til at jeg like før dette hadde fullført prosjektet, og både hus og hage var min drømmebolig , men jeg solgte også med enorm fortjeneste, og at jeg valgte dette, ikke leilighet, er årsaken til at jeg nå har en god økonomi. 

Selv om jeg ikke angrer er det kanskje ikke for alle. For min del var det greit at nesten alt av både fritid og penger gikk til å pusse opp, for jeg var uansett låst til å være hjemme på grunn av barn, og jeg liker å pusse opp. Synes det er veldig spennende og veldig tilfredsstillende å få resultater. Klart jeg var lei innimellom, men stort sett var jeg veldig tilfreds med å holde på. Så fikk det jo også utrolige resultater økonomisk, som det å ha valgt leilighet ikke hadde kommet i nærheten av. 

Jeg kjøpte faktisk et nytt oppussingsprosjekt da jeg flyttet også. Har ikke angret på det heller. 😄

Vi kjøpte også hus fra 50-tallet for ca 1 år siden. Nesten "alt" var galt: hage utvendig, innvendig, vannrør, elektriske, masse skrot og søppel etc. Men nå 1 år senere har vi pusset opp alt uten om bad. Har lært utrolig mye og gjort alt annet enn det elektriske selv. Nytt kjøkken klarte vi å bygge helt nytt med vegger, tak, gulv og avløp + elektriker for 40.000! Selve skapene var ganske nye så de ble stående.

Etter å ha pusset opp har vi tatt ny verdivurdering og den har gått opp fra ca 600 til 1 mill. så selv om det var slitsomt var det verdt det nå. Orker uansett ikke mer på et år nå....

Anonymkode: 07bc2...e71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Har dere erfaring med oppussing fra før sånn at dere vet litt om hvordan dere vil takle det?

Selv kjøpte jeg rekkehus fra 50-tallet for omtrent ett år siden. Det har unektelig gitt en del bekymringer og jeg har innsett at folk ikke har overdrevet når de sier det er mye jobb (og dyrt!) å ha hus. Om man, som meg, heller ikke orker å gjøre nevneverdig oppussingsarbeid selv blir det veldig veldig dyrt om man skal oppgradere noe. Men jeg syns det å ha hage og litt mer avstand til naboer enn jeg hadde i blokk trekker veldig opp, så totalt sett er det verdt det. 

Når det gjelder TG2 bør du være obs på at takstmenn legger litt ulikt innhold inn i disse TG-ene. TG2 brukes av og til utelukkende fordi en bygningsdel er gammel og utidsmessig, uten at det dermed er sagt at den må byttes ut. Man kan jo fint bo i et hus i maaaange år selv om bygningsdelene er TG2.

Anonymkode: b7db6...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (På 31.8.2021 den 8.28):

Kjøp så stort du trenger og puss opp på sikt. Å kjøpe for lite vil du alltid angre på, og det kan ikke gjøres noe med. Det er både morsomt og spennende å lære om og å gjøre oppussing selv. Det viktige er at utvendig er i orden og badet er ok, resten kan ordnes rimeligere og mye kan ordnes selv. 

150000 for nytt bad er forresten svært billig. Vi ga det tredobbelte.  

Er det? Vi rehabiliterte et bad med nytt støp, nytt sluk, varmekabler, ny vifte, nytt el-panel på vegg, riktignok belegg på gulv og plater på vegg i fjor, også nye kraner og møblement. 
Alt gjort av fagfolk, men ikke veldig dyrt møblement. Kom på 175 000kr for alt. 4,5kvm..

Anonymkode: 0c445...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er det? Vi rehabiliterte et bad med nytt støp, nytt sluk, varmekabler, ny vifte, nytt el-panel på vegg, riktignok belegg på gulv og plater på vegg i fjor, også nye kraner og møblement. 
Alt gjort av fagfolk, men ikke veldig dyrt møblement. Kom på 175 000kr for alt. 4,5kvm..

Anonymkode: 0c445...00d

4,5 kvm er ikke særlig mye, men ja det var veldig rimelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...