AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Del Skrevet 30. august 2021 Er så bekymret for alt som kan være galt. Har 2 barn så ønsker å kjøpe oss hus - men som nyutdannet har vi ikke verdens beste budsjett (vi får ikke så mye i lån da samboer er student i 4 år til). Husene i 30min avstand til jobb har ofte tg2 på det meste, hus fra 70-80 tall. Vi kommer til å pusse opp alt på sikt da vi har mye til overs hver måned, men et bad blir fort 150.000 selv om man gjør alt man har lov til selv så vil fort ta et år før vi kan ta de store tingene. Alternativet er å kjøpe en mindre leilighet i byen med et soverom for lite og uten hage, men da helt fint innvendig. Hva gjorde dere? Angret du? Ble det fint til slutt? Anonymkode: 5c07c...8d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #2 Del Skrevet 30. august 2021 Kjøp enebolig, dersom det er i et ok område. Huset kan dere pusse opp etter hvert som dere får råd. Anonymkode: 83ccb...d03 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Del Skrevet 30. august 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Kjøp enebolig, dersom det er i et ok område. Huset kan dere pusse opp etter hvert som dere får råd. Anonymkode: 83ccb...d03 Ja det er i et fint nabolag med mange barnefamilier, for det meste eneboliger og noen rekkehus. Er bare umoderne, ikke noe som må gjøres med en gang. Anonymkode: 5c07c...8d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #4 Del Skrevet 30. august 2021 TG2 finner man omtrent overalt. Det er ingen krise. TG3 du bør holde deg langt unna Anonymkode: 91f32...7e4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Allegodetinger3 Skrevet 30. august 2021 #5 Del Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Er så bekymret for alt som kan være galt. Har 2 barn så ønsker å kjøpe oss hus - men som nyutdannet har vi ikke verdens beste budsjett (vi får ikke så mye i lån da samboer er student i 4 år til). Husene i 30min avstand til jobb har ofte tg2 på det meste, hus fra 70-80 tall. Vi kommer til å pusse opp alt på sikt da vi har mye til overs hver måned, men et bad blir fort 150.000 selv om man gjør alt man har lov til selv så vil fort ta et år før vi kan ta de store tingene. Alternativet er å kjøpe en mindre leilighet i byen med et soverom for lite og uten hage, men da helt fint innvendig. Hva gjorde dere? Angret du? Ble det fint til slutt? Anonymkode: 5c07c...8d2 Men om dere har så mye til overs så får dere vel også bedre lån? Eller er dere bare veldig sparsommelige?? Uansett- tenker at om dere er innstilt på å pusse og og dere begge klarer endel selv så burde det gå fint. Skulle gjerne vært der selv.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #6 Del Skrevet 31. august 2021 Hvis huset tilsvarer grei standard og dere klarer å fikse ting selv, gå for hus. Hvis det lønner seg å bo litt trangere, spare mer og få med seg prisstigning på leilighet kan dere gjøre det. Det er forskjell på å bo i ei rønne og å bo i noe som bare er umoderne, men i god stand. Har man dårlig råd kan man ikke forvente jåleri. Men hvis huset er i så dårlig stand at de jevnlig vil gå penger til store ting som å legge nytt tak, drenering, fuktskader osv, så hold dere unna. Anonymkode: 80366...0c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #7 Del Skrevet 31. august 2021 Jeg har pusset opp bad i 2018, totalrenovert. Det kostet 280 000 alt inkludert. 5 kvm. Så 150 000 er urealistisk på gamle bad fra 70 80 tallet som må totalrenoveres. Kjøkken har jeg fått til under 100 000 to ganger. 70 første gang og 80 andre gang. Anonymkode: e508a...42b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 31. august 2021 #8 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har pusset opp bad i 2018, totalrenovert. Det kostet 280 000 alt inkludert. 5 kvm. Så 150 000 er urealistisk på gamle bad fra 70 80 tallet som må totalrenoveres. Kjøkken har jeg fått til under 100 000 to ganger. 70 første gang og 80 andre gang. Anonymkode: e508a...42b De skal gjøre mye selv. Man leier fagpersoner til å legge membran, og koble til vann og strøm og gjør resten selv. Det er både morsomt og lærerikt. Det kan være lurt å prøvelegge fliser et annet sted dersom det er første gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 31. august 2021 #9 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er så bekymret for alt som kan være galt. Har 2 barn så ønsker å kjøpe oss hus - men som nyutdannet har vi ikke verdens beste budsjett (vi får ikke så mye i lån da samboer er student i 4 år til). Husene i 30min avstand til jobb har ofte tg2 på det meste, hus fra 70-80 tall. Vi kommer til å pusse opp alt på sikt da vi har mye til overs hver måned, men et bad blir fort 150.000 selv om man gjør alt man har lov til selv så vil fort ta et år før vi kan ta de store tingene. Alternativet er å kjøpe en mindre leilighet i byen med et soverom for lite og uten hage, men da helt fint innvendig. Hva gjorde dere? Angret du? Ble det fint til slutt? Anonymkode: 5c07c...8d2 Kjøp så stort du trenger og puss opp på sikt. Å kjøpe for lite vil du alltid angre på, og det kan ikke gjøres noe med. Det er både morsomt og spennende å lære om og å gjøre oppussing selv. Det viktige er at utvendig er i orden og badet er ok, resten kan ordnes rimeligere og mye kan ordnes selv. 150000 for nytt bad er forresten svært billig. Vi ga det tredobbelte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #10 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har pusset opp bad i 2018, totalrenovert. Det kostet 280 000 alt inkludert. 5 kvm. Så 150 000 er urealistisk på gamle bad fra 70 80 tallet som må totalrenoveres. Kjøkken har jeg fått til under 100 000 to ganger. 70 første gang og 80 andre gang. Anonymkode: e508a...42b Vi total renovertebad i 2010. Alt av det elektriske, membran og rør satte vi bort, resten gjorde vi selv. Dvs riving, og oppbygging. Betalte rundt 250 k. Anonymkode: 6b210...bfb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #11 Del Skrevet 31. august 2021 Har aldri sett et hus uten minst 1 tg2. De fleste har problem med drenering, best å ha en råkjeller og ikke bygge noe inn der. Renoverte kjøkken selv + elektriker. Masse jobb selvf, men kom på "kun" 40.000 Anonymkode: 07bc2...e71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Del Skrevet 31. august 2021 1 hour ago, Alterego666 said: De skal gjøre mye selv. Man leier fagpersoner til å legge membran, og koble til vann og strøm og gjør resten selv. Det er både morsomt og lærerikt. Det kan være lurt å prøvelegge fliser et annet sted dersom det er første gang. Vi la også nye vannrør selv. Det er lovlig om det er åpent eller rør-i-rør. Ikke akkurat rakettforskning. Anonymkode: 07bc2...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 31. august 2021 #13 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi la også nye vannrør selv. Det er lovlig om det er åpent eller rør-i-rør. Ikke akkurat rakettforskning. Anonymkode: 07bc2...e71 Ikke sant! Jeg trekker elektrisk selv også, og så får jeg fagfolk til å gjøre endelig sjekk, koble til og dokumentere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 31. august 2021 #14 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi la også nye vannrør selv. Det er lovlig om det er åpent eller rør-i-rør. Lovlig? Ja, i og for seg. Men sjekk hva forsikringsvilkårene sier om dette. I mine vilkår gir ukvalifisert arbeid på det interne rørarbeidet avkortning ved vannskade som følge av feil på anlegget. I det ligger selvsagt et krav om årsakssammenheng, men likevel. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 31. august 2021 #15 Del Skrevet 31. august 2021 A-hunter skrev (1 minutt siden): Lovlig? Ja, i og for seg. Men sjekk hva forsikringsvilkårene sier om dette. I mine vilkår gir ukvalifisert arbeid på det interne rørarbeidet avkortning ved vannskade som følge av feil på anlegget. I det ligger selvsagt et krav om årsakssammenheng, men likevel. Det er ikke ukvalifisert arbeid der det ikke er krav om kvalifikasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Del Skrevet 31. august 2021 Du må jo se på hvorfor badene har TG2. Jeg har sjeldent sett et brukt bad uten det. Anonymkode: 4b860...03b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 31. august 2021 #17 Del Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Husene i 30min avstand til jobb har ofte tg2 på det meste, hus fra 70-80 tall. TG på hus som er 35 - 45 år gamle er helt naturlig dersom de ikke er oppgradert gjennom årene. På den tiden ble det også oppført så rimelig som mulig. Forskriftskravene var ikke all verden da. Likevel, det er en viss forskjell på TG 2 som er satt basert på bygningsdelens alder og TG 2 som er satt basert på bygningsdelens tilstand, så premissene for TG er ofte avgjørende (det er varierende kvalitet på tilstandsrapporter). Det er også avgjørende hva slags bygningsdeler som er gitt TG 2. Noen kan man se og oppgradere relativt rimelig, andre kan man ikke se og en oppgradering er både dyrt og griper ofte inn i andre bygningsdeler. Må man f eks fikse drenering så ryker trapper, terrasser og store deler av hagen samtidig. Da er det dumt å tro at ny drenering koster 2.500 pr meter. Totalprisen er ofte over det dobbelte. Hus i den alderen er tryggest der alt ligger over bakken. Har huset krypkjeller må denne vurderes veldig nøye. Skader her kan være ufattelig inngripende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #18 Del Skrevet 31. august 2021 Ja vi angret. Den angsten du beskriver gav seg aldri, selv om vi hadde god bufferkonto i bakhånd så var vi hele tiden redd for at noe stort skulle skje og det var alltid slik at pengene våre ble bundet opp i oppussing og atter oppussing. Følte ikke vi gjorde annet enn å øse penger inn i huset, mye fordi vi selvfølgelig også ville forbedre ting slik at det passet oss. Og det var alltid vedlikehold å ta hensyn til, helger og ferier forsvant i plenklipping, måking, rekkverkbygging, maling, pussing og husarbeid generelt. Til slutt så solgte vi og flyttet i leilighet, og vi har basicly kjøpt oss en økonomisk frihet vi ikke har hatt på mang år. I tillegg til at vi ikke har noen tidstyver lengre og mye mer tid til å være med hverandre og barna 🥰 Anonymkode: e946d...ecb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 31. august 2021 #19 Del Skrevet 31. august 2021 (endret) Alterego666 skrev (7 minutter siden): Det er ikke ukvalifisert arbeid der det ikke er krav om kvalifikasjoner. Joda, men vilkår er ikke like selskapene mellom, så sjekk formuleringene. I mine gir ukvalifisert arbeid (av andre enn autorisert rørlegger, dvs minst fagbrev) avkortning. Dette er riktignok våningshus på næringseiendom (landbruk) og det kan selvsagt være at det er strengere på næringseiendom. Endret 31. august 2021 av A-hunter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommermor Skrevet 31. august 2021 #20 Del Skrevet 31. august 2021 Alterego666 skrev (1 time siden): De skal gjøre mye selv. Man leier fagpersoner til å legge membran, og koble til vann og strøm og gjør resten selv. Det er både morsomt og lærerikt. Det kan være lurt å prøvelegge fliser et annet sted dersom det er første gang. Hvis en skal gjøre det selv så husk for all det riktig fall til dusjen. Så en ikke må pusse opp et bad som ser helt fint ut. En leilighet her i byen har et veldig fint bad, men det må rives og pusses opp igjen på grunn av feil fall til sluket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå