Gå til innhold

Pedagogisk ledere. Går dere ukentlig å tenker på hvor lenge dere holder ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker jobben min nå, men av og til kjenner jeg meg jo lei. Av og til blir jeg så lei at jeg heller har lyst å sette meg på telefonen når det er to barn igjen, enn å leke med barna. Jeg gjør det selvsagt ikke. 

Hvordan takler dere å være i jobben på egne dårlige dager? Man skal jo møte foreldre på en god måte og ikke minst barna, uten å vise man er lei. 

Noen som har noen overlevelse triks å komme med, for å komme bedre gjennom dårlige dager? 

F eks energidrikk i pausen, sjokolade i lomma etc etc. 

Anonymkode: f3ee4...47e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg liker jobben min nå, men av og til kjenner jeg meg jo lei. Av og til blir jeg så lei at jeg heller har lyst å sette meg på telefonen når det er to barn igjen, enn å leke med barna. Jeg gjør det selvsagt ikke. 

Hvordan takler dere å være i jobben på egne dårlige dager? Man skal jo møte foreldre på en god måte og ikke minst barna, uten å vise man er lei. 

Noen som har noen overlevelse triks å komme med, for å komme bedre gjennom dårlige dager? 

F eks energidrikk i pausen, sjokolade i lomma etc etc. 

Tenker at energidrikk og sjokolade ikke vil hjelpe deg på sikt. Et jojoblodsukker vil ikke hjelpe, heller ikke ødelegge kroppen med koffeinbrus. 

Til en viss grad må man jo bare ta seg sammen på jobb. Har du jobbet lenge? Alle jobber kan være kjedelige og det er naturligvis ikke alltid morsomt å leke med sand og Lego når man er voksen.

Anonymkode: 8f2b4...66d

• Liker 5
Skrevet

Hvor lenge har du jobbet som pedleder?

På 8 året her og nå er det nok...

- For mange uengasjerte kolleger.

- Dårlig ledelse av styrer.

- Altfor mye fravær (Henger vel sammen med pkt 1)

- For mange kvinner sammen .

- Aldri fred å få. "Kaos" (barn) rundt deg hele tiden. Jeg gikk ofte på "do" 😂

- Lønnen er altfor lav i forhold til ansvaret vi har.

- Lei "service" mot foreldre.

- Ute i all slags vær og kjedelige turer.

Jeg skal nå se etter andre områder, om så får jeg utdanne meg på nytt. Jobb som pedleder går bare utover helsen fysisk og psykisk. Det beste er når alle barna sover. Da er kan man slappe av i en time.

Jeg synes oppriktig synd på alle som går studiet nå. Dette er en utdannelse det er vanskelig å videreutdanne seg til. Som jeg angrer!

• Liker 10
Skrevet
goho skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge har du jobbet som pedleder?

På 8 året her og nå er det nok...

- For mange uengasjerte kolleger.

- Dårlig ledelse av styrer.

- Altfor mye fravær (Henger vel sammen med pkt 1)

- For mange kvinner sammen .

- Aldri fred å få. "Kaos" (barn) rundt deg hele tiden. Jeg gikk ofte på "do" 😂

- Lønnen er altfor lav i forhold til ansvaret vi har.

- Lei "service" mot foreldre.

- Ute i all slags vær og kjedelige turer.

Jeg skal nå se etter andre områder, om så får jeg utdanne meg på nytt. Jobb som pedleder går bare utover helsen fysisk og psykisk. Det beste er når alle barna sover. Da er kan man slappe av i en time.

Jeg synes oppriktig synd på alle som går studiet nå. Dette er en utdannelse det er vanskelig å videreutdanne seg til. Som jeg angrer!

Jeg har 4 (!) pedledere i min nærmeste familie og alle sier det samme!

Anonymkode: 6e431...8a1

• Liker 3
Skrevet

Bare jobbet noen uker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare jobbet noen uker. 

Da ser jeg flere faresignaler allerede, desverre. Som nyutdannet skal man være engasjert, ha overskudd og være lærevillig. Ikke tenke at man vil sitte på telefonen for å få dagen til å bli ferdig mens man trøstespiser sjokolade.

Synd. Men du opplever nok det mange andre pedledere gjør. Du kan tenke deg hvordan det blir om du holder ut i 8 år...

• Liker 3
Skrevet
goho skrev (2 minutter siden):

Da ser jeg flere faresignaler allerede, desverre. Som nyutdannet skal man være engasjert, ha overskudd og være lærevillig. Ikke tenke at man vil sitte på telefonen for å få dagen til å bli ferdig mens man trøstespiser sjokolade.

Synd. Men du opplever nok det mange andre pedledere gjør. Du kan tenke deg hvordan det blir om du holder ut i 8 år...

Okei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Okei. 

«Okei»? @goho tar seg tid til å skrive flere utfyllende svar og det er alt du har å si?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

«Okei»? @goho tar seg tid til å skrive flere utfyllende svar og det er alt du har å si?

Det var ikke meningen. 

Kan tilhøre :

Jobber i en bhg med kun 11 barn. 

Jobber med sjefen daglig. 

Er eneste pedagog. 

Har styreransvar alene selv om jeg heter pedagogisk leder. 

Jobbet siden juni. 

Skrevet

Jeg er nyutdannet og jobber som pedleder nå. Har jobbet leeeenge i barnehage som assistent. Jeg stortrives foreløpig, men kjenner allerede på tidspresset og kollegaer med helt annet pedagogisk grunnsyn enn meg som skal "mltsrbeide" hele tiden. 

Lønne er jo forsåvidt god med tanke på at det kun er dagjobbing, og fri hver helg. Men den burde vært høyere med tanke på ansvaret man har. Jeg har forøvrig 576K i året og syns det er helt greit

Anonymkode: 3901d...e0c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er nyutdannet og jobber som pedleder nå. Har jobbet leeeenge i barnehage som assistent. Jeg stortrives foreløpig, men kjenner allerede på tidspresset og kollegaer med helt annet pedagogisk grunnsyn enn meg som skal "mltsrbeide" hele tiden. 

Lønne er jo forsåvidt god med tanke på at det kun er dagjobbing, og fri hver helg. Men den burde vært høyere med tanke på ansvaret man har. Jeg har forøvrig 576K i året og syns det er helt greit

Anonymkode: 3901d...e0c

Det er ganske så bra lønn!! Bedre enn meg med 10 års ansiennitet som sykepleier. Jobber du i Oslo?

Anonymkode: ce7dc...058

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det var ikke meningen. 

Kan tilhøre :

Er eneste pedagog. 

Jobbet siden juni. 

skjønner deg godt. Søk deg over til en større bhg med mer faglig fokus, hvor du kan være pedagog i samspill med andre pedagoger. Det der hørtes gørr kjedelig ut.

Anonymkode: bde28...88e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

skjønner deg godt. Søk deg over til en større bhg med mer faglig fokus, hvor du kan være pedagog i samspill med andre pedagoger. Det der hørtes gørr kjedelig ut.

Anonymkode: bde28...88e

Tusen takk for at du forstår meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det var ikke meningen. 

Kan tilhøre :

Er eneste pedagog. 

Jobbet siden juni. 

Jobbet 8 år som ped. Det ER slitsomt til tider, demotiverende - og energien er til tider på bunn. Da må man bare røske seg selv i nakken og ta seg sammen! At du bare har jobbet noen UKER og allerede er lei, det er et faresignal. Ville ikke hatt mine barn hos deg hvertfall! Sikker på at yrket er riktig for deg? 

Anonymkode: 44a01...02c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jobbet 8 år som ped. Det ER slitsomt til tider, demotiverende - og energien er til tider på bunn. Da må man bare røske seg selv i nakken og ta seg sammen! At du bare har jobbet noen UKER og allerede er lei, det er et faresignal. Ville ikke hatt mine barn hos deg hvertfall! Sikker på at yrket er riktig for deg? 

Hvordan klarer du å komme deg over de "tøffe" tidene? Kommer de etter mye fravær?

Skrevet
goho skrev (3 timer siden):

Hvordan klarer du å komme deg over de "tøffe" tidene? Kommer de etter mye fravær?

Henter meg inn i helgene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Henter meg inn i helgene.

Håper for deg at du ikke treffer veggen snart. Da hjelper det ikke bare med to dager fri...

• Liker 2
Skrevet
goho skrev (23 minutter siden):

Håper for deg at du ikke treffer veggen snart. Da hjelper det ikke bare med to dager fri...

Gått fint i 8 år, så tror nok det går bra. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet som ped.leder i over 20 år, og har til sammen nærmere 35 år bak meg i jobb med barn/unge. Det går vel knapt en dag uten at jeg ønsker meg over i en annen jobb, og sånn har det vært de siste 2-3 årene. Jeg er brennende engasjert i jobben min, og kan egentlig ikke tenke meg noe mer givende. Men når den politiske viljen til å satse på barnehage blir mer og mer elendig, tror jeg snart at jeg ikke klarer mer, verken fysisk eller mentalt. Jeg er utslitt, og når jeg kommer hjem fra jobb, er det ikke overskudd til noe annet. 

Personal blir skåret inn til benet, vi løper bena av oss for å få dagen til å gå opp. Vi klarer ikke lenger å verken planlegge, gjennomføre eller evaluere pedagogiske opplegg. Barn som trenger litt ekstra kan en bare glemme å gi ekstra støtte, det finnes ikke nok ansatte, ikke nok penger, og ikke nok tid. 

Det blir nærmest forventet at man jobber gratis på fritiden, fordi det legges flere og flere arbeidsoppgaver på oss, men plantid får vi alt for sjelden mulighet til å ta ut. Også får man pes av sjefen for ikke å ha gjennomført det ene eller det andre. Pauser må ofte kuttes, og er man heldig, rekker man å gå på do i løpet av dagen. Er det sykdom, blir det sjelden satt inn vikar. Jeg skjønner ikke at ikke ledelsen forstår at desto mer man belaster gjenværende personale, desto større risiko er det for at flere blir syke. Det er enkel logikk.
Jeg er møkk lei av at det kun er pengene som råder, og det er barna som blir salderingsposten. Det kan bli dyrt i framtiden. Men det er typisk norsk tankegang; Det er enklere å reparere enn å forebygge...

I tillegg er barn i dag mye mer krevende enn de var for 10-15 år siden! Og foreldrene også, for den del. Men de to tingene henger sammen...

Anonymkode: 0898c...25c

• Liker 6
Skrevet

Jeg er på 14. året, og jeg kjenner at jeg snart nærmer meg punktet der jeg ikke orker mer. Er snart 40 år. 
Det som er aller verst er alle kravene som vi ikke har sjangs til å møte. Nesten konstant underbemanning og stadig nye vikarer. Dårlig ledelse. Mye stress og støy, hørselen min er permanent skadet. 
Sjokolade i lomma hjelper fint lite. 

Anonymkode: 905fe...824

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...