Gå til innhold

Utblåsning: jeg er så lei dere som sier: jeg er fullvaksinert

Crobern

Anbefalte innlegg

Vaksinen gir en falsk trygghet. Selv om du fullvaksinert vet du ikke med 100% sikkerhet hvor syk du blir. Noe å tenke på for alle der ute. ALLE. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JamesBlond skrev (Akkurat nå):

Vaksinen gir en falsk trygghet. Selv om du fullvaksinert vet du ikke med 100% sikkerhet hvor syk du blir. Noe å tenke på for alle der ute. ALLE. 

Hvis du forventer 100% trygghet i hverdagen din så tror jeg du blir skuffa. Viruset kommer til å være her i mange år fremover, og du får ikke noe bedre beskyttelse enn du har nå som fullvaksinert.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (19 minutter siden):

Martine Jenny Aurdal er en norsk journalist, forfatter, foredragsholder, spaltist, skribent og møteleder. Hun er debattansvarlig og kommentator i Dagbladet.

Ikke noen tung kompetanse medisin eller tallknusing, men flink til å lage debatt og meninger.... 

Interessant kronikk av Aurdal. Når hun skal påpeke de negative effektene av smitten i skolene viser hun ikke til at noen er blitt spesielt syke, men til at arrangementer er avlyst, klasser er sendt i hjemmeskole, noen har måttet ta 16 selvtester og at smittesporerne er overarbeidet. Det hun egentlig sier er jo at alle kontrolltiltakene har uforholdsmessig mange negative effekter. Det er jo et argument for å stoppe med kontrolltiltakene, ikke for å innføre flere!

Videre spør hun om regjeringen «tar sjansen på at barn ikke blir spesielt syke». Vi vet jo at barn ikke blir spesielt syke! Aurdal har kanskje glemt det, men vi har hatt tre store smittebølger siste 1,5 år, og en av de klare erfaringene er at barn blir veldig lite syke av å bli smittet med covid-19. Jeg synes det er veldig påfallende at både Helsedirektoratet og kommentariatet nå plutselig oppkonstruerer en stor risiko for barn i denne siste smittebølgen, når vi vet så godt fra de tidligere bølgene at dette ikke er tilfelle. Det skremmes med «long covid», men uten noen som helst konkretisering eller sannsynliggjøring av at det er en risiko av betydning for barn. 

Det er på tide at barna våre får gå på skolen uten stadig massetesting, skremsler, karantene og nedstengning. Og i motsetning til hva Nakstad og Aurdal påstår er det ikke nødvendig med massetesting, karantene og vaksinepass for at barna skal få tilbake normalen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Babushka said:

joda, men regner med at hun har kildene sine iorden (ref antall fullvaksinerte om er innlagt på sykehus) når hun publiserer en kommentar i Dagbladet. 

Det stemmer nok, men om det forteller den hele og fulle sannhet og om bildet som tegnes er helt dekkende er noe annet. Gjennomsnittlig liggetid på sykehus har for covid pasienter vært 5-7.4 dager (avhengig av kilder) og denne er betydelig redusert i det siste, noe som tyder på betydelig mildere forløp. 

Og studiene om "long covid" er mildt sagt sprikende og har store svakheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
tom1986 skrev (13 minutter siden):

Hva mener du med "være forsiktig enda en stund". Du får ikke noe bedre beskyttelse av vaksinen over tid. Om noe så blir beskyttelsen dårligere. Viruset kommer ikke til å forsvinne. Det blir endemisk, som influensa, og kommer til å smitte store deler av befolkningen hvert år fremover. Noen kommer til å bli veldig syk, og noen få kommer til å dø.

Vet det, og kommer stadig (altså ikke bare enda en stund) til å holde avstand, unngå trengsel om mulig, vaske og sprite.  Har lest om dalende effekt og antakelig flere vaksinedoser. Jeg leste en litt deprimerende artikkel om det en dag.  Det var verre enn jeg trodde.

Bor på landet, reiser med bil og er egentlig lite utsatt.  Har det nok enklere enn de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
Crobern skrev (2 timer siden):

Dere bør ta dere en bolle! Ikke fordi det er feil at dere er fullvaksinerte. Det er bra!! 
Men når dere påberoper dere  (i mangel på annet ord akkurat nå) teite  rettigheter fordi dere er fullvaksinerte…da blir jeg LITT irritert. 

-«Ja, så har dere kun bord ute, men jeg kan sitte inne. Jeg er fullvaksinert!»🙄

- «Haha, jeg behøver ikke holde avstand. Jeg er fullvaksinert»🙄

- « Ja, så HOSTET jeg på nakken din. Det går bra. Jeg er fullvaksinert.»🙄

Altså…..WTF??!?

1. Du kan fortsatt bli syk selv.

2. Du kan fortsatt smitte andre.

3. Det er ikke alle som vil tåle korona like bra som deg. 

phuuuuu…..

Fordi, de fleste har IKKE fått med seg (eller driter i det) at ; 

1. Du kan fortsatt bli syk selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tom1986 skrev (45 minutter siden):

Har du tenkt å være hysterisk resten av livet ditt? For viruset kommer ikke til å forsvinne og det vil dermed være i overskuelig fremtid en viss (veldig liten) risiko for å bli smittet og syk.

Du har misforstått hvis du tror jeg er hysterisk. 
Jeg blir irritert på de som tror at de er immune fordi de har fått vaksinen . 

Jeg er fullvaksinert, og jeg er ikke redd for å bli syk selv om jeg ikke vil bli det. 
Men dette handler ikke om å bare tenke på seg selv, men også sine medmennesker. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crobern skrev (3 minutter siden):

Du har misforstått hvis du tror jeg er hysterisk. 
Jeg blir irritert på de som tror at de er immune fordi de har fått vaksinen . 

Jeg er fullvaksinert, og jeg er ikke redd for å bli syk selv om jeg ikke vil bli det. 
Men dette handler ikke om å bare tenke på seg selv, men også sine medmennesker. 

Folk tror ikke de er "immune". Kun at de er så beskyttet som det er mulig å bli og ønsker å gå tilbake til et normalt liv. Korona kommer ikke til å forsvinne. Alternativene er dermed enten returnere til et normalt liv og akseptere at Korona utgjør en liten risiko for enkelte mennesker, eller leve med smittevernregler for all fremtid (i hvert fall overskuelig fremtid).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (1 minutt siden):

Folk tror ikke de er "immune". Kun at de er så beskyttet som det er mulig å bli og ønsker å gå tilbake til et normalt liv. Korona kommer ikke til å forsvinne. Alternativene er dermed enten returnere til et normalt liv og akseptere at Korona utgjør en liten risiko for enkelte mennesker, eller leve med smittevernregler for all fremtid (i hvert fall overskuelig fremtid).

Noen tror faktisk de er immune, og har sagt det rett til meg! 
Jeg også vil tilbake til «normale» dager, og prøver å leve mest mulig som før. Korona kommer ikke til å forsvunne, det er vi enige om. Men til de har viruset under kontroll så må vi gjøre vårt for å holde det unna. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crobern skrev (13 minutter siden):

Noen tror faktisk de er immune, og har sagt det rett til meg! 
Jeg også vil tilbake til «normale» dager, og prøver å leve mest mulig som før. Korona kommer ikke til å forsvunne, det er vi enige om. Men til de har viruset under kontroll så må vi gjøre vårt for å holde det unna. 

Viruset vil aldri komme "under kontroll" i et åpent og normalt samfunn. Straks man letter på tiltakene vil smittespredningen øke kraftig. Det spiller liten rolle om man gjør det nå eller om man gjør det neste år. Så hva er den langsiktige planen din? Vedvarende smitteverntiltak i all fremtid?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man får litt inntrykk av at de som ikke har disse rammene, er totalt blåste :Knegg:.

Ser det hos noen i generasjonen over, som greier å legge til rammer men ikke ta de vekk at: "Våre tanker er fullvaksinerte, vi glemmer aldri hos alle i...." :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uvaksinert høygravid og er mest komfortabel rundt de uvaksinerte faktisk. De holder avstand, viser hensyn og kjenner symptomer.

Har derimot blitt påtvunget klem av flere som «jeg er fullvaksinert». Det er jo bare helt...nei!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Warrior

Greit nok at folk sier de er fullvaksinert. Det er jeg ikke lei av for det er flott at så mange er fullvaksinert, men jeg er helt enig med deg når de bruker det som unnskyldning til å ikke holde avstand i det hele tatt når de er ute på butikkene eller der det er mye folk. Eller hoster rett ut i lufta mot folk, uten å holde seg for munnen, og ikke holde seg hjemme når de har symptom. Det er jeg lei av. For det er som du sier. Kan fortsatt bli syk, og smitte andre selv om man er fullvaksinert. Synes folk må fortsette å vise respekt for andre selv om de er fullvaksinert og ikke bruke «jeg er fullvaksinert» som en unnskyldning til å drite i smitte og smittespredning.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del som ikke har fulgt med på oppdatert informasjon via media.

For kun et par måneder siden ble vi jo faktisk fortalt at vaksinerte sjelden ble smittet og at de i liten grad smittet andre.

Det eneste som er igjen av fordelen ved vaksine er lavere risiko for død og long covid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barix skrev (15 timer siden):

Videre spør hun om regjeringen «tar sjansen på at barn ikke blir spesielt syke». Vi vet jo at barn ikke blir spesielt syke! Aurdal har kanskje glemt det, men vi har hatt tre store smittebølger siste 1,5 år, og en av de klare erfaringene er at barn blir veldig lite syke av å bli smittet med covid-19. Jeg synes det er veldig påfallende at både Helsedirektoratet og kommentariatet nå plutselig oppkonstruerer en stor risiko for barn i denne siste smittebølgen, når vi vet så godt fra de tidligere bølgene at dette ikke er tilfelle. Det skremmes med «long covid», men uten noen som helst konkretisering eller sannsynliggjøring av at det er en risiko av betydning for barn. 

Det er på tide at barna våre får gå på skolen uten stadig massetesting, skremsler, karantene og nedstengning. Og i motsetning til hva Nakstad og Aurdal påstår er det ikke nødvendig med massetesting, karantene og vaksinepass for at barna skal få tilbake normalen.

Hørt om delta? Covid-19 er ikke lenger den sykdommen som kom til oss i 2019. Delta er mer smittsom, og barn smittes også lettere og ser ut til å bli mer syke. Vi vet fortsatt lite om long covid hos barn. Det er ikke en oppkonstruering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Crobern skrev (17 timer siden):

Dere bør ta dere en bolle! Ikke fordi det er feil at dere er fullvaksinerte. Det er bra!! 
Men når dere påberoper dere  (i mangel på annet ord akkurat nå) teite  rettigheter fordi dere er fullvaksinerte…da blir jeg LITT irritert. 

-«Ja, så har dere kun bord ute, men jeg kan sitte inne. Jeg er fullvaksinert!»🙄

- «Haha, jeg behøver ikke holde avstand. Jeg er fullvaksinert»🙄

- « Ja, så HOSTET jeg på nakken din. Det går bra. Jeg er fullvaksinert.»🙄

Altså…..WTF??!?

1. Du kan fortsatt bli syk selv.

phuuuuu…..

100 prosent enig. Jeg jobber i serveringsbransjen og må argumentere med folk som sier dette HELE TIDEN. 3/4 sier dette, selv om vi er helt tydelige fra begynnelsen av om at det er kommuneregelen om HUSHOLDNING som gjelder. Men neida, denne diskusjonen skal alle som vil inn ha, uansett - så jeg har en helt lik samtale med nesten alle som skal inn. Det er helt utrolig slitsomt. Holder på bli gal av det.

Endret av Lava Anne
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss perfect skrev (18 timer siden):

Enig, jævla slitsomt

Jeg som fullvaksinert syns også det er jævla slitsomt og idiotisk at de må flagge for alle at de er fullvaksinerte om det er ramme på fb eller hva det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamilla25 skrev (16 timer siden):

Fordi, de fleste har IKKE fått med seg (eller driter i det) at ; 

1. Du kan fortsatt bli syk selv.

Der kom det det som er så typisk...alle går ut fra at om man kritiserer noe så er man uvaksinert... ha ha ha..ts er fullvaksinert. Den var god. Men utrolig mange som henger på den knaggen der ja og tror alle som er litt mer lei av å høre alt det gnålet om korona og fullvaksinert ikke er vaksinerte... handler bare om å leve ett normalt liv men samtidig tenke litt på andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
Bente1234 skrev (6 timer siden):

Jeg som fullvaksinert syns også det er jævla slitsomt og idiotisk at de må flagge for alle at de er fullvaksinerte om det er ramme på fb eller hva det er...

Eller alle som poster bilde av armen sin med plaster på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...