Gå til innhold

Jeg skal flytte til en ny plass. Har dere tips til hvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnet mitt skal flytte. Må starte på nytt av ulike årsaker. 

Hvor er det best å «starte på nytt»? Kjøpe leilighet må ikke være dyrt, ikke midt i Oslo feks. Jeg er utadvent og kan få meg venner. Jeg ønsker ikke bo i en liten bygd. Må være en plass der det er lett tilgjengelig til skoler, kino, shopping osv. 

Noen her som har noen tips til en fortvilt meg?

Anonymkode: 0da9f...c86

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi flyttet til Kristiansand i fjor etter samlivsbrudd, fra Oslo og vi stortrives! Kan fint kjøpe seg ok bolig billig, masse aktiviteter for barn osv og en fantastisk flott by p bo i. 

Anonymkode: 99315...726

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi flyttet til Kristiansand i fjor etter samlivsbrudd, fra Oslo og vi stortrives! Kan fint kjøpe seg ok bolig billig, masse aktiviteter for barn osv og en fantastisk flott by p bo i. 

Anonymkode: 99315...726

Var det en ny by for deg? Jeg kjenner ingen der. Er det et lett miljø å komme inn i?

Skrevet

Jeg er fra Stavanger, og jeg opplever det som en ganske fin by for innflyttere - det har alltid vært mye innflytting pga olja, så vi er "vant til det" liksom :) Mye som skjer, tilgang på alt, ikke for dyrt osv  :)

Anonymkode: 33cf4...3c8

• Liker 3
Skrevet

Tønsberg er fint.

Anonymkode: ddf8a...4b9

• Liker 4
Skrevet

Har du noe preferanse på hva slags klima du vil ha? 

Anonymkode: c8c5a...384

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du noe preferanse på hva slags klima du vil ha? 

Nei. 
Alt jeg ønsker er:

* ikke dyrt boligmarked (type Oslo priser)

* vil helst ikke nordover

* kan bo 30 min ish unna sentrum, slik at aktivitet osv ikke er så langt unna

* barnevennlig

Skrevet

Jeg flyttet fra en stor by til en liten by for 5 år siden, sammen med en datter på 5 år. Alt nord for Innlandet fylke og derfor kan jeg ikke gi direkte tips til byer siden du ikke vil nordover, men overgangen var tøff. Kjøpte lett en billig bolig, og fikk jobb så fort at jeg brukte den som den offisielle grunnen til flyttingen. «Ny start» kan man ikke bruke blant folk flest, da starter det bare spekulasjoner. 
Det første året var det tøffeste, så fulgte noen veldig fine år der vi fikk venner og aktiviteter og vi fikk virkelig en ny start. Alt ble faktisk så bra at jeg begynte å savne den gamle byen, fordi jeg nå var sterk nok til å ha tålt å stått i det som fikk meg til å forlate. Men barnet kan ikke røskes opp en gang til for å forlate alt som er kjent og kjært. Dette er hjemme nå. Det er en slags stille sorg, jeg må jo stå for valget jeg tok, nå blir vi her. 

Anonymkode: 96636...192

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei. 
Alt jeg ønsker er:

* barnevennlig

Det du kan gjøre, er å gå på Finn. Legg inn boligsøk med dine ønsker og begrensinger. Makspris, antall soverom, størrelse og det du ønsker. Se hva som da kommer opp. 

Driver og sjekker steder selv. Finner flere og flere kriterier jeg ønsker oppfylt 😅

Jeg leser også på underforumet reiseliv og steder i Norge. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var det en ny by for deg? Jeg kjenner ingen der. Er det et lett miljø å komme inn i?

Vi skal flytte til Kristiansand fra Oslo etterhvert for å kjøpe bolig, men jeg opprinnelig fra Kristiansand der. Er en fin by å bo i, men jeg hører mye ulikt angående det med å bli kjent med folk. Noen får fort venner der, mens mange opplever at det er vanskelig å bli kjent med folk. 

Anonymkode: 90471...263

• Liker 2
Skrevet

Fredrikstad. Billige boliger og vennlige folk som snakker med alle. Klima er noe av det bedre i Norge.

Anonymkode: 1bed0...165

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. 
Alt jeg ønsker er:

* barnevennlig

Kom til Vanse/Farsund 😍

Anonymkode: f7b07...325

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg og barnet mitt skal flytte. Må starte på nytt av ulike årsaker. 

Hvor er det best å «starte på nytt»? Kjøpe leilighet må ikke være dyrt, ikke midt i Oslo feks. Jeg er utadvent og kan få meg venner. Jeg ønsker ikke bo i en liten bygd. Må være en plass der det er lett tilgjengelig til skoler, kino, shopping osv. 

Noen her som har noen tips til en fortvilt meg?

Hadde satset på områdene rundt Oslo. I Bibelbeltet er det vanskelig å komme inn på folk.

Anonymkode: 8ca95...1e0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer jobb i 2.rekke? Du kan kjøpe bolig før jobb?

Anonymkode: e4810...da6

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet fra rett utenfor Oslo til Hønefoss for 3 år siden. Betraktelig rimeligere å bo, samtidig som det er passe sentralt. Jeg har kommet godt inn i flere miljøer her, men det er koblet til hobbyene mine da. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du skal unngå de minste byene/stedene, men velg gjerne byer der de er vant med innflyttere. Da er det lettere å bli kjent tror jeg.

Lillehammer er det verste stedet jeg har bodd noengang når det kommer til å bli kjent med nye mennesker i hvert fall. Koselig by, men sære og inngrodde innbyggere. De hadde sine venner og omgangskrets og var null interessert å bli kjent med nye mennesker.. (Ikke meningen å dra alle over en kam, men jeg kjenner flere som sier det samme.)

Anonymkode: 83626...0cf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville flyttet til Askøy/Sotra/Os utenfor Bergen. Fine steder for barn å vokse opp

Anonymkode: 148c7...0f7

• Liker 2
Skrevet

Jeg støtter Kristiansand. Jeg og mannen er fra en bitteliten bygd i Trøndelag, som flyttet til Kristiansand for to år siden pga jobb. Vi kjente ikke en sjel når vi kom hit, men angrer ikke et sekund. Det er så fint her, folk er vennlige, og det er perfekt størrelse på byen. Jeg bodde i Oslo noen år og trivdes der også. Men nå som jeg har fått barn (han er 4 år) så synes jeg Kristiansand er hakket bedre. 

Anonymkode: 86ee0...010

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi skal flytte til Kristiansand fra Oslo etterhvert for å kjøpe bolig, men jeg opprinnelig fra Kristiansand der. Er en fin by å bo i, men jeg hører mye ulikt angående det med å bli kjent med folk. Noen får fort venner der, mens mange opplever at det er vanskelig å bli kjent med folk. 

Anonymkode: 90471...263

Samme her - jeg er derfra selv.

Jeg tror det kan gå begge veier, men det kommer jo veldig an på.

Det man bør unngå er jo mindre bydeler med adresser litt sånn spredt. 

Vågsbygd er stort, har flere barneskoler/ungdomsskoler - man kam velge nokså variert mtp boligstandard. Og det skal godt gjøres å havne i ei superpensjonistgate.

Bor mange barnefamilier overalt. Men for å få type 50% barnefamilier må man til Justneshalvøya osv. 

Anonymkode: cc62f...c4f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...