Gå til innhold

Store hus er oppskrytt. Det viktigste er at boligen er noenlunde praktisk. Og at man kan gå/sykle/ evt ta kollektiv hvis man må.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her var det mye fordommer!

Det er ikke slik at man nødvendigvis blir gjeldsslave av å bo i Oslo-området. Jeg bor i Oslo, og kunne ha betalt ned boliglånet før fylte 40 dersom jeg gikk inn for det.

Det er heller ikke slik at man trenger stort hus for å ha hage. Jeg bor i leilighet, og har hage som er stor nok til at jeg kan pleie hageinteressen min.

Nyter stillheten her, men at det likevel er fin kollektivforbindelse til «alt».

Anonymkode: 60668...bea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil helst ha ett lite hus eller en leilighet, men nå bor vi i ett stort hus med alt for mange rom. Mannen min som må ha alle denne plassen for alle tingene sine. Men er jeg som sitter igjen med å vaske alle disse rommene fulle av ting.

Anonymkode: 037df...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer på: "store hus er oppskrytt, det viktigste er at boligen er nogenlunde praktisk"

Det kommer an på hva du mener med "store hus".
Min mening er at et hus opptil 160-170 m2 (80-85 m grunnflate, to etasjer) er en standard størrelse, (det var i alle fall standard størrelse på husbankhus på 70-tallet), alt over dette er stort.
Med et hus på denne størrelsen har man plass til 4-5 soverom (eventuelt 3 soverom, kjellerstue, og kontor), 2 bad, stor stue, kjøkken med spiseplass, vaskerom og matbod, og med den rette planløsningen er denne størrelsen tilstrekkelig for de aller fleste familier.

Men jeg er enig med deg i at planløsningen er viktigere enn størrelsen.

Jeg har opplevd store leiligheter (90 m2) som føles større, og er mye mer praktiske enn små hus (120 m2) på grunn av planløsningene, og jeg ville heller bodd i førstnevnte enn sistnevnte fordi førstnevnte er mer praktisk, selv om sistnevnte er større.

Anonymkode: 7596e...934

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med mitt kjempestore hus, med min lille hage. Kort vei til t-bane og buss, for den som vil ta det. Rengjøringshjelpen tar seg av det meste av vaskingen 2 dager i måneden. 

Anonymkode: 36834...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivs i " gokk" ,kunne ikke bodd bynært med folk tett innpå med . Liker å kunne gå ut utenfor huset uten at noen ser meg, sitte på verandaen og gjøre hva jeg vil uten at noen ser meg. Ha stor uteplass til å kunne gjøre hva jeg vil, plass til 3 hus til ute om jeg ville. 

Jeg kan ikke tenke meg noe tristere enn å måtte forholde meg til folk rett utenfor og over gjerdet. Og man trenger ikke vaske alle rom hver dag, det gjør man som man vil med. Har man et system som fungerer så trenger man ikke rydde hver dag heller. Savner ingenting! 

Istedet for overfladiske restaurantliv kulturliv og andre tilbud så har jeg skogen og fjellet som nabo, det er hundre ganger sunnere for det fysiske og psykiske. Ville ikke bytta for alt i verden. 

Anonymkode: f93d4...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mellomstort hus er min smak, passe størrelse ang. vasking, pussing av vinduer, reparasjoner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha mange barn, hund, katt, plass til alle tingene mine, da må det også være plass til den aktuelle mannens ting og saker og ikke minst egen parkeringsplass. Hvor enn jeg skal bo så krever det nok litt størrelse. Og jeg kan ikke skjønne at det skal være et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til jeg må bare le av ; alle trådene om folk som har slitsomme naboer. Felles for disse er at de bor tett, i byer og tettbygde strøk , i leilighet eller på andre måter bor vegg i vegg med naboer. Men flytte på landet og få det fredelig vil de ikke. Nei vel, så slit med naboen da, jeg syns ikke synd i deg. Jeg bare ler av at folk ikke ser løsningen på slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri tenkt meg et hus verken lite eller stort, har alltid vært på at jeg vil ha leilighet med vaktmester og det hele. Orker ikke tanken på å måtte vaske og vedlikeholde et hus. 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trivs i " gokk" ,kunne ikke bodd bynært med folk tett innpå med . Liker å kunne gå ut utenfor huset uten at noen ser meg, sitte på verandaen og gjøre hva jeg vil uten at noen ser meg. Ha stor uteplass til å kunne gjøre hva jeg vil, plass til 3 hus til ute om jeg ville. 

Jeg kan ikke tenke meg noe tristere enn å måtte forholde meg til folk rett utenfor og over gjerdet. Og man trenger ikke vaske alle rom hver dag, det gjør man som man vil med. Har man et system som fungerer så trenger man ikke rydde hver dag heller. Savner ingenting! 

Istedet for overfladiske restaurantliv kulturliv og andre tilbud så har jeg skogen og fjellet som nabo, det er hundre ganger sunnere for det fysiske og psykiske. Ville ikke bytta for alt i verden. 

Her viser du jo bare hvor lite du vet om Oslo og området rundt. Oslo, Bærum osv. er omkranset av marka, og (dersom man har råd) kan man fint få tak i en bolig med marka som nærmeste nabo uten å måtte bosette seg langt utti «gokk». 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ting til jeg må bare le av ; alle trådene om folk som har slitsomme naboer. Felles for disse er at de bor tett, i byer og tettbygde strøk , i leilighet eller på andre måter bor vegg i vegg med naboer. Men flytte på landet og få det fredelig vil de ikke. Nei vel, så slit med naboen da, jeg syns ikke synd i deg. Jeg bare ler av at folk ikke ser løsningen på slik. 

Hvor tenker du folk skal jobbe da, dersom de bosetter seg langt utti «gokk»? :klo: Eller tenker du løsningen er at de pendler i en halv evighet til og fra jobb, med tilsvarende lenger dager i barnehage/SFO/AKS for barna og enda mindre familietid? 🤷‍♀️

Anonymkode: b3c56...538

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (1 time siden):

Jeg kunne aldri tenkt meg et hus verken lite eller stort, har alltid vært på at jeg vil ha leilighet med vaktmester og det hele. Orker ikke tanken på å måtte vaske og vedlikeholde et hus. 😬

Samme her 😄 Hadde jeg hatt flere millioner å bruke på bolig helt ut av det blå, hadde jeg valgt en flott leilighet, ikke en enebolig. Orker bare ikke snømåking, plenklipping, luking, vedlikehold, maling etc. Mye enklere med leilighet!

Greit, man må håndtere naboer, men man slipper så mye annet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her viser du jo bare hvor lite du vet om Oslo og området rundt. Oslo, Bærum osv. er omkranset av marka, og (dersom man har råd) kan man fint få tak i en bolig med marka som nærmeste nabo uten å måtte bosette seg langt utti «gokk». 

Det er uansett ikke der jeg vil bo, har ingen interesse av å bo nær en by. Og trenger heller ikke være utlært om Oslo (vet ikke hvor det ligger engang) 

Hvor tenker du folk skal jobbe da, dersom de bosetter seg langt utti «gokk»? :klo: Eller tenker du løsningen er at de pendler i en halv evighet til og fra jobb, med tilsvarende lenger dager i barnehage/SFO/AKS for barna og enda mindre familietid? 🤷‍♀️

Anonymkode: b3c56...538

Finns jobber i "gokk", det er vanskelig å få nok folk til jobbene i distriktet. Så det er et minimalt problem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er fornøyd med mitt kjempestore hus, med min lille hage. Kort vei til t-bane og buss, for den som vil ta det. Rengjøringshjelpen tar seg av det meste av vaskingen 2 dager i måneden. 

Anonymkode: 36834...bae

Slemdal?

Anonymkode: ae4cd...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og jeg er lei av at folk ikke skjønner at ikke alle kan flytte på landet. Her bør en bo nærme skolen hun går på. Dessuten så er det mye lettere for oss uten bil å bo sentralt.

Men jeg synes jo det er billige hus på landet. En kan jo få en enebolig til under 1 million noen timer unna byen jeg bor i.

Anonymkode: d860b...0c5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker også huset jeg bor i, både moderne og praktisk med kjempestor hage og masse skog rundt. Bor rett ved skole, barnehage og butikk MEN siden det ligger "langt ute i gokk" så betaler jeg bare en brøkdel av det det koster å bo i en større by😀

Anonymkode: d4a2f...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er uansett ikke der jeg vil bo, har ingen interesse av å bo nær en by. Og trenger heller ikke være utlært om Oslo (vet ikke hvor det ligger engang) 

Du uttaler deg ganske bastant om livet i norske byer i denne tråden.

Og når noen informerer deg om at livet i Oslo ikke trenger å være slik du forestiller deg, svarer du at du ikke er interessert i slik informasjon. Fordi du uansett ikke har noen «interesse av å bo nær en by». Og følger opp med at du ikke vet hvor Oslo ligger engang.

Skjønner du at det fremstår som rart at du kommer med bastante påstander på et forum, når du ikke har noen anelse om hva du prater om? 

Anonymkode: 60668...bea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi begge deler. Stort hus med stor hage og sykkelavstand til Oslo sentrum, hvis man ikke ønsker å benytte seg av kollektivtilbudet. 

Vaskehjelpen tar seg av rengjøringen☺️ 

Anonymkode: 71e63...537

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her har vi begge deler. Stort hus med stor hage og sykkelavstand til Oslo sentrum, hvis man ikke ønsker å benytte seg av kollektivtilbudet. 

Vaskehjelpen tar seg av rengjøringen☺️ 

Vestkanten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vestkanten?

Selvsagt☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...