AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #1 Skrevet 30. august 2021 Vanlige inneklær er en selvfølge, men hva med yttertøy? Er dette god liste? Fleecedress/ ulldress (mellomlag) x 2 Utedress (varm og vanntett) x 2 Vinterregndress (type Kattnakken) x 2 Vintersko x 2 Sherrocks x 2 Tynn balaclava/ lue Tykk balaclava/ lue Votter x 3 Anonymkode: 9b2c8...f08
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #2 Skrevet 30. august 2021 Del alt på to og du er vel rustet Det er ingen som trenger to sett med cherox når man har to sett med vintersko fra før. Èn vinterregndress er også mer enn nok. To utedresser er praktisk, og tykk og tynn lue samt mange votter er jeg enig i. Anonymkode: 16f68...912 12
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #3 Skrevet 30. august 2021 Vi har ett par vintersko, ingen Cherrox, en vinterdress, en ulldress, en fleecedress, vanlig regntøy, en tjukk jakke + diverse luer/votter og det har gått fint de siste tre årene ihvertfall Trenger ikke dobbelt av alt! Anonymkode: 3e113...dad 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #4 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vanlige inneklær er en selvfølge, Anonymkode: 9b2c8...f08 Nei, lever i ullundertøy/superundertøy /bambus Det er super behagelig, full bevegelsesfrihet og så er det bare for barnet å få på fleece / tykk ull før yttertøy. Et lag med utapå ullen skaper unødvendig mye jobb som fører til mer tid i gangen og mindre tid ute. Anonymkode: 750b8...8ac 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #5 Skrevet 30. august 2021 Jeg har aldri hatt så mye dobbelt til mine barn, eneste er at kanskje har hatt en reserve til hjemmebruk på ettermiddagen. Avhengig av hvor i landet du bor: er det fuktig vinter er det gull med regnvotter + tynne ullvotter til å ha inni👏🏻 Anonymkode: 54633...ed1 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #6 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanlige inneklær er en selvfølge, men hva med yttertøy? Er dette god liste? Fleecedress/ ulldress (mellomlag) x 2 Utedress (varm og vanntett) x 2 Vinterregndress (type Kattnakken) x 2 Vintersko x 2 Sherrocks x 2 Tynn balaclava/ lue Tykk balaclava/ lue Votter x 3 Anonymkode: 9b2c8...f08 Vi hadde ingen vanlige inneklær, kun ullsett/bambussett. 1 tynn og 1 tykk ulldress som mellomlag 1 vinterdress 1 regnsett uten fôr som backup vinterdress (m tykk ull under) 1 par vintersko goretex Ingen cherrox, de er så harde og tunge. 1 par dock boots som backup sko, de funker ned til -15. Tynn og tykk balaclava lue 2 par vintervotter, 1-2 par regnvotter. Man tar jo med hjem og tørker/ordner hver dag. Vi hadde i tillegg ullbukse + vinterjakke som vi brukte til-fra barnehagen, jeg ble så lei av å ta på hel dress. Og iblandt var dressen våt på ettermiddag. Anonymkode: 26efa...8b1 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #7 Skrevet 30. august 2021 Du trenger ikke to av alt Og hva er kattnakken? Anonymkode: 42c68...444
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #8 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanlige inneklær er en selvfølge, men hva med yttertøy? Er dette god liste? Fleecedress/ ulldress (mellomlag) x 2 Utedress (varm og vanntett) x 2 Vinterregndress (type Kattnakken) x 2 Vintersko x 2 Sherrocks x 2 Tynn balaclava/ lue Tykk balaclava/ lue Votter x 3 Anonymkode: 9b2c8...f08 TRE PAR VOTTER? FIRE Par vintersko? Holder med et par sherrocks og et par vintersko. Holder med én stk. vinterregndress og én utedress. Anonymkode: 81a44...1e3 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #9 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanlige inneklær er en selvfølge, men hva med yttertøy? Er dette god liste? Fleecedress/ ulldress (mellomlag) x 2 Utedress (varm og vanntett) x 2 Vinterregndress (type Kattnakken) x 2 Vintersko x 2 Sherrocks x 2 Tynn balaclava/ lue Tykk balaclava/ lue Votter x 3 Anonymkode: 9b2c8...f08 Nei, nei og nei. Det du behøver er: -EN ulldress (mellomlag) -EN vinterdress. -NULL vinterregndress. -ET par vintersko. -ET par sherrox/Dock boots. -Et par-tre luer/balaclavaer (de forsvinner lett) -2-3 par votter (av samme årsak som over) Anonymkode: 0d6b8...c29 7
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #10 Skrevet 30. august 2021 Vi hadde mange votter, de ble faktisk gjennomvåte, i motsetning til alt det andre. Vinterregndress har vi aldri hatt, men vi har hatt to vinterdresser, en ny og en gammel/arvet i reserve. Det var ikke strengt tatt nødvendig, men praktisk. Ett par vinterstøvler, ett par cherrox. Vi brukte vanlige inneklær i bomull ettersom ungen reagerte på ull rett mot huden og dessuten fort ble for varm inne. Ett par luer, noen tykkere enn andre så man kan regulere etter været. Anonymkode: 0132e...f9a
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #11 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, nei og nei. Det du behøver er: -EN ulldress (mellomlag) -EN vinterdress. -NULL vinterregndress. -ET par vintersko. -ET par sherrox/Dock boots. -Et par-tre luer/balaclavaer (de forsvinner lett) -2-3 par votter (av samme årsak som over) Anonymkode: 0d6b8...c29 Kommer jo litt an på hvor man bor da. Mange steder er vinteren veldig våt, men kald! Da trenger man regntøy. Om man velger foret regntøy, eller ekstra lag under regntøyet er jo ett fett.. Om vinterdressen blir våt (av våt snø eller tisseuhell f.eks) må man jo ha noe yttertøy som alternativ å skifte til.. Man trenger ikke dobbelt av alt skotøy, men man trenger mer enn ett par skotøy! Av samme årsak som nevnt. Og er det sørpete vintervær er det bedre med to par cherrox, enn lekke vintersko... Er det kaldt og tørt der du bor er det best med to bar vintersko... Votter blir borte (barn legger dem fra seg og de snør ned/blir borte, de blir våte og må henge til tørk...), og også her trener man noen varme par og noen vanntette par.. Anonymkode: 85001...530 1
HerKommerMummi Skrevet 30. august 2021 #12 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Du trenger ikke to av alt Og hva er kattnakken? Anonymkode: 42c68...444 Har du bodd under en stein de siste årene? 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #13 Skrevet 30. august 2021 Virker litt unødvendig å ha så mye dobbelt. I vinter hadde vi 1 par vintersko, 1 vinterdress, 1 sett regntøy, 1 par støvler (som ikke ble brukt). Hadde noen luer og votter, men de eneste vottene ungen godtok å bruke var de barnehagevottene fra Nøstebarn. Anonymkode: 51283...a97
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #14 Skrevet 30. august 2021 Fra en som jobber i barnehage og som er Mor til to stk så har vi følgende til barna våre i barnehagen: - en vinterdress (har også en tynnere vår/høstdress som vi bruker til og fra bhg, og kler godt under. Denne blir også brukt som reserve hvis det skulle skje at barnet blir gjennomvåt i løpet av dagen) - vanlig regntøy. Vi bor på vestlandet, og her regner det stort sett hele høsten og vinteren. Jeg får fnatt av fora regntøy, de bruker så sykt lang tid på å tørke... både som mor og ansatt i bhg foretrekker jeg å kle barna mer under regntøyet. Vi bruker også av og til regntøy over vinterdressen hvis det er iiiskaldt og vått. - et par vinterstøvler og ett par vintersko med goretex. Nesten bare vinterskoene som blir brukt da disse også er helt tette. Men har støvler som reserve i tilfellet. - en tynn og en tykk lue. Hvis det regner mye kan det hende jeg tar med en ekstra i tillegg slik de kan byttes hvis den andre blir våt. - votter opplever jeg at blir lite brukt. Mange tar de på når de går ut, men opplever at de er vanskelige å leke med. Pleier ofte å gå å plukke votter fra bakken i løpet av arbeidsdagen. Men har et par vintervotter liggende i korga til barna, men tror de var ubrukt i fjor.. - et ullsett og et fleecesett (eventuelt to av ett av dem. På samme måte som bytteklær) - bytteklær så anbefaler jeg alltid 2-3 av hvert plagg. De kan bli våte når de er ute, de kan søle på seg under måltidet, noen kan ha tisseuhell osv. noen barn bruker 3 skift på en dag, mens andre kan gå gjennom et helt bhgår uten skittentøy med seg hjem. Viktigste er at bytteklærna passer til sesongen en er i. Anonymkode: faac5...634 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #15 Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du trenger ikke to av alt Og hva er kattnakken? Anonymkode: 42c68...444 Google er fin å bruke Anonymkode: 32261...172 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #17 Skrevet 30. august 2021 HerKommerMummi skrev (58 minutter siden): Har du bodd under en stein de siste årene? Jeg aner heller ikke hva det er. Ikke alle mødre er merke-fikserte Anonymkode: 81a44...1e3 3
Lorieen Skrevet 30. august 2021 #18 Skrevet 30. august 2021 Det du trenger er: 1 god vinterdress 1 par vintersko 1 Ulldress til mellomlag 2-3 luer 2-3 par votter Ullsokker Ullundertøy Hvis du veldig gjerne vil ha ekstra dress o.l i reserve - kjøp brukt eller billig! Alt trenger ikke være Reima eller Kattnakken. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #19 Skrevet 30. august 2021 Hvorfor Fleece? Det blir bare kaldt når det blir vått. Ull er gull. Har ikke to vinterdresser eller regndresser (i barnehagen, har et sett hjemme og ett i bhg), har ikke to sett vintersko eller dockboots, har ett av hver. Votter er det kjekt å ha 3 par av, vil jeg si. Regnvotter, og to sett ullvotter. Står ikke på listen, men kjukke ullsokker (vi kaller det lester her) er et "must" her. Har 2-3 par i bhg. Anonymkode: 0a3f4...c71 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #20 Skrevet 30. august 2021 Cherox er etter min mening fandens makkverk! De er egentlig bare en litt varmere utgave av gummistøvler og kvalifiserer på ingen måte til vintersko som mange liker å tro. De er klumpete, glatte, tunge og det blir fort veldig vond lukt i de. Kjøp heller noen gode GORE-TEX støvler/sko, gjerne fra ECCO. De er både varme vanntette og pustende. Impregnerer man dem så tåler de mye mer vann. Skulle de bli våte så tørker de fort og de er lette å vaske. Min datter har klart seg med et par sko fra oktober til april hver år, og det har vært GORE-TEX skoene til ecco. Anonymkode: 1574f...521
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå